Gå til innhold

Er det jeg som er rar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikkert noen som syns jeg er litt nærtagende med dette, men må bare høre andres mening om det er merkelig av meg å reagere på følgende lille "episode" forleden dag.

Jeg studerer jo for tiden, og har, inntil jeg finner en leilighet, flyttet inn på et kollegie (studentby) i byen hvor jeg studerer. Det er veldig mange unge mennesker som er mine naboer selvsagt.

En dag her for nylig kommer en av naboene hjem og forteller hun har skadet foten sin. Hun hadde problemer med å gå på den, og snakket om at hun egentlig skulle handle inn den dagen. Jeg kjenner henne ikke særllig godt, men jeg vet hvor kjipt det er å være alene, og ikke ha folk til å hjelpe i sånne situasjoner, så jeg ba henne skrive en liste, så skulle jeg handle for henne når jeg var ferdig for dagen

Det ble hun jo selvsagt glad for, hun skrev listen, og jeg gikk så ut og handlet. Brukte sikkert godt og vel en time på det hele. Jeg hadde kjøpt meg en sjokolade som det eneste til meg selv, den kostet åtte kroner.

Greit, dette ble veldig langt for et kort og irriterende poeng..men når jeg så kom tilbake, og hun ville gjøre opp, så hadde hun ikke akkurat med penger. Jeg ga henne en tier for lite tilbake, jeg hadde helt glemt sjokoladen som jeg kjøpte til meg selv.

Så sier hun, "altså, mener du så jeg skal betale for din sjokolade"? Jeg ble ganske paff egentlig, det var jo ikke det jeg hadde ment. Så jeg ga henne ekstra, så det endte med at hun skyldte meg penger...som jeg selvsagt ikke har fått tilbake...altså, jeg har gjort dama en tjeneste og jeg skylder henne for det...he he, noe er vel ikke helt som det skal være?

Hadde noen hjulpet meg med innkjøp ville jeg ikke krevet penger tilbake for en skarve sjokolade.

Jaja, jeg gjør ikke den dama en tjeneste igjen. Er jeg hårsår?

Skrevet

det skulle jo selvsagt være, jeg gjør henne en tjeneste, og hun skylder meg penger for det, ja, det ble surr...

Skrevet

Nei dæven - den dama der hadde jeg ikke pleid kontakten med videre, for å si det sånn....

Skrevet

Hun hørtes veldig smålig ut, ja. Ikke det at jeg (og sikkert ikke du heller) hadde forventet noe annet enn en takk for jobben, så er det smålig å gjøre noe vesen ut av en enslig sjokolade til en som har gjort en slik tjeneste.

Skrevet

Hun var rett og slett utakknemlig og jeg hadde neppe tilbudt meg å gjøre henne flere tjenester med det første.

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg tror det drejer seg om forskellen mellem dansk og norsk satirisk humor. Sådan noget jeg da også sige uden at jeg mener noget særlig med det.

Det er ikke noget du behøver at tænke på, danskerne er sådan, men de er gode nok på bunden.

Skrevet

Jeg tror det drejer seg om forskellen mellem dansk og norsk satirisk humor. Sådan noget jeg da også sige uden at jeg mener noget særlig med det.

Det er ikke noget du behøver at tænke på, danskerne er sådan, men de er gode nok på bunden.

''Sådan noget jeg da også sige uden at jeg mener noget særlig med det.''

Men hun nøyde seg jo ikke med å si det - hun fikk ekstra penger fra henrikke71!

Gjest høstløv
Skrevet

''Sådan noget jeg da også sige uden at jeg mener noget særlig med det.''

Men hun nøyde seg jo ikke med å si det - hun fikk ekstra penger fra henrikke71!

Ja, det havde jeg ikke taget imod, for jeg er meget nøje med pengesager.

Skrevet

Nei, ikke du som er rar, det er hun som er utakknemlig. Jeg ville blitt dritsur, særlig av det at det hadde endt med at jeg hadde gitt henne for mye penger. Det hadde jeg også kommet til å gjort. Klassisk irritasjonsopplegg.

Skrevet

Hun hørtes veldig smålig ut, ja. Ikke det at jeg (og sikkert ikke du heller) hadde forventet noe annet enn en takk for jobben, så er det smålig å gjøre noe vesen ut av en enslig sjokolade til en som har gjort en slik tjeneste.

Nemlig, hadde ikke forventet noe tilbake, men det ble så merkelig da jeg innså hvor viktig det var for henne å få hver eneste krone tilbake (og litt ekstra..). Er begynt å lure på om jeg er kommet til stadiet hvor jeg skal si "ja, ungdommen i dag du";)

Skrevet

Hun var rett og slett utakknemlig og jeg hadde neppe tilbudt meg å gjøre henne flere tjenester med det første.

Ingen flere tjenester til den dama fra meg nei

Skrevet

Nemlig, hadde ikke forventet noe tilbake, men det ble så merkelig da jeg innså hvor viktig det var for henne å få hver eneste krone tilbake (og litt ekstra..). Er begynt å lure på om jeg er kommet til stadiet hvor jeg skal si "ja, ungdommen i dag du";)

;-)

Min erfaring er at slike folk ikke akkurat blir bedre med årene,,,:-)

Skrevet

Nei, jeg vet hva du mener, jeg kjenner godt den danske humoren etter ti år her nede, men dette var ikke satire, det var viktig for henne at hun skulle ha pengene sine tilbake...

Skrevet

Nei, ikke du som er rar, det er hun som er utakknemlig. Jeg ville blitt dritsur, særlig av det at det hadde endt med at jeg hadde gitt henne for mye penger. Det hadde jeg også kommet til å gjort. Klassisk irritasjonsopplegg.

Ja, irriterende er det, jeg hadde jo ikke hatt noe i mot å gjøre henne tjenester igjen, hvis hun bare ikke hadde tatt den der

Gjest høstløv
Skrevet

Nei, jeg vet hva du mener, jeg kjenner godt den danske humoren etter ti år her nede, men dette var ikke satire, det var viktig for henne at hun skulle ha pengene sine tilbake...

Jaja, jeg prøvede bare at undskylde en landsmand.

Skrevet

Du trenger ikke være flau på danskers vegne:-) Jeg tror folk flest har mer enn nok erfaringer - både med nordmenn og dansker - til å skjønne at den slags oppførsel er personavhengig og ikke nasjonsavhengig;-)

Skrevet

;-)

Min erfaring er at slike folk ikke akkurat blir bedre med årene,,,:-)

En gang smålig, alltid smålig;) Skal vel være glad for at en ikke er sånn. Men det er flere av de unge på kollegiet, som spør om de kan låne penger i ny og ne, du vet, småpenger egentlig, så man ikke kan si nei. Men jeg får dem ikke tilbake da...føler meg litt som nasjonalbanken for tida, og litt dumsnill:-/

Skrevet

He he, godt forsøk, men jeg ville ikke forsvart nordmenn som oppførte seg sånn da, landsmenn eller ikke;) (Men skjønner hva du mener)

Skrevet

Ja, irriterende er det, jeg hadde jo ikke hatt noe i mot å gjøre henne tjenester igjen, hvis hun bare ikke hadde tatt den der

Nemlig. Det jeg kanskje hadde gjort som neste trekk var å stjele sjampo av henne,,, men, så hadde jeg fått så dårlig samvittighet og blitt så redd at jeg nesten måtte ha flyttet pga de imaginere konfliktene... Så ikke gjør det;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...