Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gruer meg skikkelig til en prøve jeg skal ha neste uke, og etter det kommer det nok en prøve uka etter, og etter det kommer det enda flere. Deretter er det sommerferie, og da kan jeg grue meg til enda flere år med prøver og det som verre er.

Jeg gruer meg skikkelig. Vondt i magen, og jeg kommer ikke i gang med å lese. Det som er dumt er at fordi jeg gruer meg bruker 5 timer på å komme i gang med å jobbe fordi jeg er redd, men jeg gruer meg jo enda mer etter som tida går. Og hvis jeg hadde klart å være mer effektiv med å komme i gang, så ville jeg sikkert grue meg mindre.

Hvor er logikken? Jeg har problemer med å kaste meg ut i ting, altså. Hvordan er det med dere?

Skrevet

Hva hvis du prøver å sette deg noen delmål? Si til deg selv at innenfor den neste timen, skal du f eks ha lest to sider. Ikke mye, bare for å komme i gang. Hvis det er fælt, ta en pause, og sett deg et nytt mål.

Det blir ikke bedre ved at du utsetter, men det gir veldig stor tilfredsstillelse når du går i gang. Gi deg selv noen hyggepauser innimellom. Drikk en kopp kaffe eller te, gi deg selv litt ros. Prøv å tenk på at det er morsomt å lære nye ting.

Skrevet

Kjenner meg litt igjen :o) Jeg gruer meg mest til å ta fatt fordi jeg har så høye forventninger til meg selv. Jeg har noe i nærheten av en tvangsnevrose i forhold til å alltid måtte være best. Ikke helt sunt, og før eller siden kommer jeg jo til å måtte se meg forbigått av en eller annen. Vi begynner på ny modul etter påske, og jeg både gruer og gleder meg. Det er spennende stoff vi skal ta fatt på, men det er mye å komme gjennom og jeg forventer toppkarakter av meg selv.

Det som funker her er å lage detaljerte og realistiske planer over hva jeg skal gjennom når. Vær nøye med realismen, for hvis planen ryker første uka forsvinner gjerne pågangsmotet også. Og så innstiller du deg på at det ikke er alt som kommer til å gå inn etter første gangs gjennomgang av stoffet. Det er helt greit å sitte igjen som et spørsmålstegn etter noen timers innsats, tenk bare at når du har jobbet gjennom det en gang til så har du stålkontroll.

Og så jobber du med å være positiv til deg selv og egne evner. Jeg har usvikelig tro på at om jeg bommer er det fordi jeg har lagt ned for liten innsats, ikke fordi forutsetningene for å gjøre det bra ikke er der. Jeg har rett og slett bestemt meg for at jeg er best hvis jeg bare vil, og det hjelper faktisk veldig!

Lykke til da, det går helt supert. Organiser deg litt og kom i gang!

:o)

Skrevet

Kjenner meg litt igjen :o) Jeg gruer meg mest til å ta fatt fordi jeg har så høye forventninger til meg selv. Jeg har noe i nærheten av en tvangsnevrose i forhold til å alltid måtte være best. Ikke helt sunt, og før eller siden kommer jeg jo til å måtte se meg forbigått av en eller annen. Vi begynner på ny modul etter påske, og jeg både gruer og gleder meg. Det er spennende stoff vi skal ta fatt på, men det er mye å komme gjennom og jeg forventer toppkarakter av meg selv.

Det som funker her er å lage detaljerte og realistiske planer over hva jeg skal gjennom når. Vær nøye med realismen, for hvis planen ryker første uka forsvinner gjerne pågangsmotet også. Og så innstiller du deg på at det ikke er alt som kommer til å gå inn etter første gangs gjennomgang av stoffet. Det er helt greit å sitte igjen som et spørsmålstegn etter noen timers innsats, tenk bare at når du har jobbet gjennom det en gang til så har du stålkontroll.

Og så jobber du med å være positiv til deg selv og egne evner. Jeg har usvikelig tro på at om jeg bommer er det fordi jeg har lagt ned for liten innsats, ikke fordi forutsetningene for å gjøre det bra ikke er der. Jeg har rett og slett bestemt meg for at jeg er best hvis jeg bare vil, og det hjelper faktisk veldig!

Lykke til da, det går helt supert. Organiser deg litt og kom i gang!

:o)

Jeg har også høye forventninger til meg selv. Et eller annet sted har jeg lyst til å være best, for da _er_ jeg liksom noe. Og hvis jeg får sånn middels bra resultat da er jeg ikke bra nok. Phu..

''Det som funker her er å lage detaljerte og realistiske planer over hva jeg skal gjennom når. Vær nøye med realismen, for hvis planen ryker første uka forsvinner gjerne pågangsmotet også. Og så innstiller du deg på at det ikke er alt som kommer til å gå inn etter første gangs gjennomgang av stoffet. Det er helt greit å sitte igjen som et spørsmålstegn etter noen timers innsats, tenk bare at når du har jobbet gjennom det en gang til så har du stålkontroll.''

Takk for råd. Jeg kjenner at dette er et godt tips, for da betyr det at jeg er ikke sjanseløs. Planlegging, det må jeg prøve på. Ta litt mer kontroll over tingene.

''Og så jobber du med å være positiv til deg selv og egne evner. Jeg har usvikelig tro på at om jeg bommer er det fordi jeg har lagt ned for liten innsats, ikke fordi forutsetningene for å gjøre det bra ikke er der. Jeg har rett og slett bestemt meg for at jeg er best hvis jeg bare vil, og det hjelper faktisk veldig!''

Hehe:-)

''Lykke til da, det går helt supert. Organiser deg litt og kom i gang!''

Takker!

Skrevet

Hva hvis du prøver å sette deg noen delmål? Si til deg selv at innenfor den neste timen, skal du f eks ha lest to sider. Ikke mye, bare for å komme i gang. Hvis det er fælt, ta en pause, og sett deg et nytt mål.

Det blir ikke bedre ved at du utsetter, men det gir veldig stor tilfredsstillelse når du går i gang. Gi deg selv noen hyggepauser innimellom. Drikk en kopp kaffe eller te, gi deg selv litt ros. Prøv å tenk på at det er morsomt å lære nye ting.

''Hva hvis du prøver å sette deg noen delmål? Si til deg selv at innenfor den neste timen, skal du f eks ha lest to sider. Ikke mye, bare for å komme i gang''

Jeg skal teste det ut. Høres ut som en god plan.

''Hvis det er fælt,''

Ja, det er fælt:-(

''ta en pause, og sett deg et nytt mål.''

Jepp, har litt problemer med at pausene skil ut i det vide og brede.

''Det blir ikke bedre ved at du utsetter, men det gir veldig stor tilfredsstillelse når du går i gang. ''

Det er akkurat det. Og jeg vet jo at jeg føler meg bedre når jeg har fått gjort noe.

''Gi deg selv noen hyggepauser innimellom. Drikk en kopp kaffe eller te, gi deg selv litt ros. ''

Jepp! Jeg er god på liksom-hyggepauser.

''Prøv å tenk på at det er morsomt å lære nye ting.''

Ja, jeg syns det er veldig morsomt og interessant å lære nye ting, og jeg blir fort engasjert, problemet er at jeg er så redd for dette prestasjonsopplegget.

Takk for svar:-)

Gjest slik har jeg det og
Skrevet

Jeg har det akkurat likedan. Vi er i hvertfall ikke alene i verden om dette, om det kan være en trøst.

Jeg tipper du er en flink og redd pike..

mariaflyfly
Skrevet

Konkret hva er det du gruer for? Jeg har ikke så mye erfaring med å grue seg hemningsløst til skoleting, men jeg gruer meg alltid noe inn i helvete når jeg skal til tannlegen. Har ekstrem tannlegeskrekk.

Jeg klarer å gjennomføre et tannlegebesøk dersom jeg klarer å blokke ut at jeg skal til tannlegen. Blokker det fullstendig ut av huet, og klarer å la være å forholde meg til det. Når dagen kommer, fortsetter jeg å la være å forholde meg til det, men konsentrerer meg intenst om å klare å komme meg dit, da veit jeg Vivalen er innenfor rekkevidde, og da går det på et vis.

Jeg veit ikke om dette kan være noe du kan gjøre noe lignende med din situasjon? "Nekte" å forholde deg til det faktum at du skal ha en prøve, men konsentrere deg intenst om å lære deg stoffet? Blokke ut at det er en testsituasjon, hvis det er dette som er problemet? Skjønner du? Bare fokus på at du skal lære deg pensumet. Da går det jo bra når du skal ha prøven, du skal bare konse om å svare på spørsmålene du får, og det greier du jo fint når du har fått lest så masse. ;)

Veit ikke om dette var til noe hjelp, jeg. :)

Skrevet

Jeg var slik når jeg var yngre (ungdomsskolen, videregående og første gang på høyskole).

Nå som jeg er voksen student går det så mye bedre. Jeg vet at jeg er forberedt (for det er jeg jo), og så blir jeg ikke nervøs før samme dag som eksamen er. Da er jeg ganske nervøs, men det hjelper å puste og slappe aktivt av ;)

Så langt har det også gått veldig bra på de eksamenene jeg har hatt.

Jeg skal også ha en eksamen på tirsdag som jeg gruer meg til, men jeg velger å bruke tiden min til å lese fremfor å grue meg :)

Prøv å visualiser at du gjør det bra på eksamen. Se for deg alle mulige detaljer. Bruk noen minutter før du skal lese til å gjøre dette. Pust dypt.

Så setter du deg konkrete mål for lesingen den dagen. Du skal lese så og så mange kapitler f.eks. eller gjør så og så mange oppgaver.

Når du er ferdig, så er du ferdig.

Gjest Ellipse
Skrevet

Mhm, kjenner meg veldig igjen.

Ved en del stuiesteder arrangeres det kurs i mestring av eksamensangst. Kanskje du kan sjekke ut om det finnes noe sånt der du studerer?

Gjest Grågrønn
Skrevet

Kjenner meg igjen. Det som har hjulpet meg er å ikke trekke meg, uansett. Bare stå i det, om det er aldri så vanskelig.

Det er ikke alltid det har gått like bra, men etterhvert har den katastrofefølelsen minsket og tester blir litt mer hverdagslig.

Det er greit å gjøre det mindre bra, poenget er å klare å stå, for å komme seg videre (forsøker jeg å tenke ;-))

Lykke til cath, på testene du har.

Skrevet

Kjenner meg igjen. Det som har hjulpet meg er å ikke trekke meg, uansett. Bare stå i det, om det er aldri så vanskelig.

Det er ikke alltid det har gått like bra, men etterhvert har den katastrofefølelsen minsket og tester blir litt mer hverdagslig.

Det er greit å gjøre det mindre bra, poenget er å klare å stå, for å komme seg videre (forsøker jeg å tenke ;-))

Lykke til cath, på testene du har.

Takk for gode råd!

Skrevet

Mhm, kjenner meg veldig igjen.

Ved en del stuiesteder arrangeres det kurs i mestring av eksamensangst. Kanskje du kan sjekke ut om det finnes noe sånt der du studerer?

Takk. Det skal jeg undersøke til høsten.

Skrevet

Jeg var slik når jeg var yngre (ungdomsskolen, videregående og første gang på høyskole).

Nå som jeg er voksen student går det så mye bedre. Jeg vet at jeg er forberedt (for det er jeg jo), og så blir jeg ikke nervøs før samme dag som eksamen er. Da er jeg ganske nervøs, men det hjelper å puste og slappe aktivt av ;)

Så langt har det også gått veldig bra på de eksamenene jeg har hatt.

Jeg skal også ha en eksamen på tirsdag som jeg gruer meg til, men jeg velger å bruke tiden min til å lese fremfor å grue meg :)

Prøv å visualiser at du gjør det bra på eksamen. Se for deg alle mulige detaljer. Bruk noen minutter før du skal lese til å gjøre dette. Pust dypt.

Så setter du deg konkrete mål for lesingen den dagen. Du skal lese så og så mange kapitler f.eks. eller gjør så og så mange oppgaver.

Når du er ferdig, så er du ferdig.

Takk for råd. Jeg var ikke nervøs da jeg var yngre, og tok ting mindre alvorlig. Nå har det blitt motsatt.

Skrevet

Konkret hva er det du gruer for? Jeg har ikke så mye erfaring med å grue seg hemningsløst til skoleting, men jeg gruer meg alltid noe inn i helvete når jeg skal til tannlegen. Har ekstrem tannlegeskrekk.

Jeg klarer å gjennomføre et tannlegebesøk dersom jeg klarer å blokke ut at jeg skal til tannlegen. Blokker det fullstendig ut av huet, og klarer å la være å forholde meg til det. Når dagen kommer, fortsetter jeg å la være å forholde meg til det, men konsentrerer meg intenst om å klare å komme meg dit, da veit jeg Vivalen er innenfor rekkevidde, og da går det på et vis.

Jeg veit ikke om dette kan være noe du kan gjøre noe lignende med din situasjon? "Nekte" å forholde deg til det faktum at du skal ha en prøve, men konsentrere deg intenst om å lære deg stoffet? Blokke ut at det er en testsituasjon, hvis det er dette som er problemet? Skjønner du? Bare fokus på at du skal lære deg pensumet. Da går det jo bra når du skal ha prøven, du skal bare konse om å svare på spørsmålene du får, og det greier du jo fint når du har fått lest så masse. ;)

Veit ikke om dette var til noe hjelp, jeg. :)

Å blokke ut helt til jeg plutselig står der er sånn jeg vanligvis takler ting, men det funker visst ikke nå for tiden.

Jeg gruer meg for resten av livet på en måte. Finner ikke noe helt konkret hva jeg gruer meg for, men det er som at hver dag er det eksamen som jeg ikke har forberedt meg på, og at ting kommer til å gå til h. Jaja. Det er kanskje bare en periode.

Takk for rådet!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...