Gå til innhold

Pass for barn og oppbevaring

Anbefalte innlegg

Gjest ikke nu
Skrevet

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med dette. Sønnen min på 12 skal snart få utskrevet et pass for en utenlandsreise sammen med far, min eks. Dette er under sterk tvil fra min side, da det er dårlig forhold og sønnen min blånekter å reise. Men alt rundt det er en lang historie..Der er utenforligende ting som gjør at jeg vil gi det en sjanse.

Jeg har sagt at jeg vil ha passet liggende hos meg etter denne turen, da jeg har alle papirer og har hovedomsorg for min sønn. Vi har delt foreldreansvar, men jeg har hovedomsorg. Det går ikke min eks med på. Kommer med ulike forslag, men jeg skal aldri ha siste ordet for å si det slik.

Jeg er åpen på at jeg ikke stoler på han og det skjønner han. Min sønn har også vært redd faren skal tvinge han med.

Poenget er ikke løsninger her, siden det er mye rundt denne historien jeg ikke kan komme innpå her. Jeg vil bare vite om der er regler for dette og hvor de eventuelt står. Må vente til mandag for å ringe fylkesmann eller advokat.

Gjest høstløv
Skrevet

Det letteste svaret på ditt dilemma er å la være skrive under på at faren får lov til å få pass til sønnen.

Eller du kan ta en liten svipptur til København med fly, hvor du er nødt til å ha med passet til sønnen din, etter utenlandsturen til faren, og så beholder du passet hos deg.

Men er du så usikker i forhold til å utlevere passet til faren, og sønnen er så mye imot å reise sammen med ham, hvorfor lar du det skje da?

Gjest ikke nu
Skrevet

Det letteste svaret på ditt dilemma er å la være skrive under på at faren får lov til å få pass til sønnen.

Eller du kan ta en liten svipptur til København med fly, hvor du er nødt til å ha med passet til sønnen din, etter utenlandsturen til faren, og så beholder du passet hos deg.

Men er du så usikker i forhold til å utlevere passet til faren, og sønnen er så mye imot å reise sammen med ham, hvorfor lar du det skje da?

Retten blir dratt inn hvis ikke jeg godtar dette, sier min eks. Det blir en avveining om hva som er verst for barnet mitt, når konfliktnivået er så høyt. Retten eller en prøvetur. Men blir det krise etter den første turen er det ikke automatikk i at han får ta han med seg så mye han vil i fremtiden. Dette er reisemål som vil bli en del av farens liv fremover.

Derfor vil jeg ha passet. Min eks kommer til å synes det går strålende, men han ser virkeligheten akkurat slik han vil det og hører ikke etter hva barnet sier og føler. Jeg frykter at det vil bli vanskelig og lite bra for barnet mitt å være med på en slik tur. Det er mange grunner til at det er slik.

Det er kanskje en falsk sikkerhet, men jeg ville like at det lå hos meg.

Dette med oppbevaring av pass må være et dilemma mange har. Skulle ønske det var en regel om at det skulle ligge der hvor barnet har bostedsadresse.

Takk for svar.

Gjest høstløv
Skrevet

Retten blir dratt inn hvis ikke jeg godtar dette, sier min eks. Det blir en avveining om hva som er verst for barnet mitt, når konfliktnivået er så høyt. Retten eller en prøvetur. Men blir det krise etter den første turen er det ikke automatikk i at han får ta han med seg så mye han vil i fremtiden. Dette er reisemål som vil bli en del av farens liv fremover.

Derfor vil jeg ha passet. Min eks kommer til å synes det går strålende, men han ser virkeligheten akkurat slik han vil det og hører ikke etter hva barnet sier og føler. Jeg frykter at det vil bli vanskelig og lite bra for barnet mitt å være med på en slik tur. Det er mange grunner til at det er slik.

Dette med oppbevaring av pass må være et dilemma mange har. Skulle ønske det var en regel om at det skulle ligge der hvor barnet har bostedsadresse.

Takk for svar.

Jeg tror ikke han har noe i retten å gjøre, bare fordi du nekter å skrive under på en søknad om pass til barnet.

Gjest høstløv
Skrevet

Du finner noen opplysninger her:

http://www.regjeringen.no/nb/sub/barnebortforing/forebyggende_tiltak.html?id=462703

Sitat: "Dersom du mener at det er fare for barnebortføring

Du bør forsøke å komme frem til en avtale med den andre forelderen. Hvis du er redd for at barnet ikke skal komme tilbake fra ferie, kan du foreslå at dere inngår en midlertidig avtale som regulerer forholdet. Les mer om dette under Minnelig avtale.

Dersom det ikke er mulig å komme frem til en avtale, kan du gå til domstolene for å få en varig/midlertidig avgjørelse om utreiseforbud, evt deponering av pass. Domstolene vil kreve at du beviser at det er en risiko for at barnet vil bli bortført/tilbakeholdt. Dersom du vurderer å gå til domstolene, bør du kontakte advokat for råd og veiledning. For informasjon om advokater som ønsker å påta seg slike saker, kontakt Den Norske Advokatforening. "

Skrevet

Takk for svar.

''Retten blir dratt inn hvis ikke jeg godtar dette, sier min eks.''

Høres helt usannsynlig ut. Ta en telefon til barnevernet og hør om dette kan medføre riktighet før du gjør noe.

Gjest ikke nu
Skrevet

Du finner noen opplysninger her:

http://www.regjeringen.no/nb/sub/barnebortforing/forebyggende_tiltak.html?id=462703

Sitat: "Dersom du mener at det er fare for barnebortføring

Du bør forsøke å komme frem til en avtale med den andre forelderen. Hvis du er redd for at barnet ikke skal komme tilbake fra ferie, kan du foreslå at dere inngår en midlertidig avtale som regulerer forholdet. Les mer om dette under Minnelig avtale.

Dersom det ikke er mulig å komme frem til en avtale, kan du gå til domstolene for å få en varig/midlertidig avgjørelse om utreiseforbud, evt deponering av pass. Domstolene vil kreve at du beviser at det er en risiko for at barnet vil bli bortført/tilbakeholdt. Dersom du vurderer å gå til domstolene, bør du kontakte advokat for råd og veiledning. For informasjon om advokater som ønsker å påta seg slike saker, kontakt Den Norske Advokatforening. "

Takk skal du ha for link og engasjement.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...