Gå til innhold

biongeniører vs sykepleiere

Anbefalte innlegg

Gjest underfært
Skrevet

hvem tjener best? og hvor lang er de ulike utdanningene?

Er sånn i tvil om hva jeg skal velge.

Selvsagt er jo ikke lønn alt og jeg vet at de to yrkene ikke er de best betalte, men jeg har lyst på en jobb der jeg har med folk å gjøre, der jeg kan hjelpe folk osv...

Gjest togli
Skrevet

Jeg har ikke særlig peiling, men jeg vil automatisk tro at bioingeniører har mye bedre betalt enn sykepleiere. Generelt sett vil vel alt som heter "ingeniør" gi ganske god inntekt?

Gjest underfært
Skrevet

Jeg har ikke særlig peiling, men jeg vil automatisk tro at bioingeniører har mye bedre betalt enn sykepleiere. Generelt sett vil vel alt som heter "ingeniør" gi ganske god inntekt?

tjah vet ikke jeg, men tviler på at bioingeniører tjener bedre enn andre ingeniører, kanskje litt pga bioingeniøryrket etter det jeg har erfart er kvinnedominert? Menn roper høyest...

Skrevet

tjah vet ikke jeg, men tviler på at bioingeniører tjener bedre enn andre ingeniører, kanskje litt pga bioingeniøryrket etter det jeg har erfart er kvinnedominert? Menn roper høyest...

Vil tro at bioingeniører tjener noe bedre enn sykepleiere (ihvertfall grunnlønn), litt avhengig av hvor du jobber. Samtidig tror jeg du har langt flere muligheter i sykepleieryrket, f.eks i fht spesialisering...tror jeg...-)

Gjest togli
Skrevet

Det høres sannsynlig ut :-(

Men bedre lønn enn sykepleierne har de vel? Hvis ikke, blir jeg overraska....

Skrevet

Nja. Ingeniør er ingen beskyttet tittel, og man kan sitte i en ingeniørstilling stort sett med hvilken som helst bakgrunn.

Jeg jobber sammen med en som har stilling som senioringeniør, men han har vel aldri sett en ingeniør(høy)skole i sitt liv.

Gjest togli
Skrevet

Nja. Ingeniør er ingen beskyttet tittel, og man kan sitte i en ingeniørstilling stort sett med hvilken som helst bakgrunn.

Jeg jobber sammen med en som har stilling som senioringeniør, men han har vel aldri sett en ingeniør(høy)skole i sitt liv.

Det ante jeg ikke.. Jeg trodde man måtte ha utdannelse som ingeniør for å kunne titulere seg det....

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg trodde det var to ganske ulike yrker; at sykepleiere jobber mest med pasienter, mens bioingeniører jobber mest på lab, alternativt at de tar en prøve i ny og ne? Men dette er ikke mitt område, og jeg kan ta feil.

Jeg ville tro bioingeniører tjener mest, og at de dessuten har større sjanse for å få jobbi det private, om det skulle være av interesse, men dette er nærmest tipping.

Skrevet

Jeg aner ikke noe om lønnsforholdene, men bioingeniørene jobber i all hovedsak på laboratorier og analyserer prøver tatt av pasienter.

På sykehus vil noen av dem tidvis gå rundt til pasientene og ta blodprøver.

Ønsker du utstrakt pasientkontakt ville jeg nok heller satset på å bli sykepleier.

Gjest biolabomba
Skrevet

De bioingeniørene jeg kjenner har store problemer med å finne seg jobb. Sats på noe annet.

Skrevet

Hva man tjener som bioingeniør er avhengig av hvor du jobber, hvilket ansvar, ansiennitet, arbeidserfaring og kompetanse. Bioingeniørene har en begynnerlønn på gj.snitt 24000/mnd. Som sagt varierer det fra hvor du jobber, og grunnlønn ligger mellom 270.000-290.000.

Startlønn for sykepleiere er omtrent 280.000 kroner.

Gjennomsnittlig grunnlønn i sykehus er 299.890 kroner (pr 1.10.2006). Sykepleierne har ubekvemstillegg som kommer på toppen av grunnlønn. Et vanlig lørdags- eller søndagstillegg er 27 kroner i timen, mens normalt nattillegg for en sykepleier er omtrent 50 kroner i timen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...