Gå til innhold

Fri til å gå i begravelse

Anbefalte innlegg

Gjest trist doler
Skrevet

Jeg mistet min fantastiske svigermor her i forrige uke.

Begravelsen finner sted i slutten av uka.

Vi bor ca 4 timers kjøretur unna hjemstedet til min samboer, så det vil jo gå to dager til dette for meg. Min samboer blir nok der flere dager, både før og etter begravelsen, for å hjelpe og støtte det han kan.

Hvordan er det hos andre ang fri til begravelse. Får dere fri med lønn for å gå i begravelse til svigerforeldre? Eller får dere fri uten lønn, eller må dere ta feriedag?

Gjest bikku
Skrevet

Jeg vet jo ikke hvor du jobber, og hvilke ordninger dere har, men jeg ville ha søkt om velferdspermisjon. Og om dere har avtaler lignende statens, så er det lederens skjønnsmessige vurdering som avgjør hvorvidt du får permisjon.

Fra statens personalhåndbok:

''Vilkåret for å få slik permisjon er at det forligger viktige velferds- eller omsorgsgrunner. Den enkelte virksomhet må selv vurdere hvorvidt det er grunnlag for å tilstå velferdspermisjon med lønn. Ved avgjørelsen bør det tas hensyn både til de anførte permisjonsgrunner og arbeidstakerens individuelle behov for slik permisjon.''

Skrevet

Du har faktisk ikke krav på fri i det hele tatt dersom du ikke er organisert og har en avtale på dette. Dette går under korte velferdspermisjoner.

Jeg jobber i en privat bedrift. Vi har avtalt at vi får fri en dag med lønn til de nærmeste. (Inkl. svigerforeldre)

Gjest ViViola
Skrevet

Det er veldig mange arbeidsplasser som gir inntil 1 dag fri m/lønn til såvidt nær familie som svigerforeldre er, men flere dager er tvilsomt.

(Nå trenger du kanskje ikke 2 fridager fra jobb heller, da, hvis du reiser dit etter jobb dagen før begravelsen, og hjem etter begravelsen. Alternativt - ta en feriedag.)

Skrevet

Hos oss får du en ekstra dag hvis det er lang reisevei. Kommer nok an på hvor du jobber. Jeg er ansatt i staten.

Skrevet

Inntil 2 dager fri står det i vår personalhåndbok. I praksis får man det man trenger.

Gjest trist doler
Skrevet

Jeg vet jo ikke hvor du jobber, og hvilke ordninger dere har, men jeg ville ha søkt om velferdspermisjon. Og om dere har avtaler lignende statens, så er det lederens skjønnsmessige vurdering som avgjør hvorvidt du får permisjon.

''Vilkåret for å få slik permisjon er at det forligger viktige velferds- eller omsorgsgrunner. Den enkelte virksomhet må selv vurdere hvorvidt det er grunnlag for å tilstå velferdspermisjon med lønn. Ved avgjørelsen bør det tas hensyn både til de anførte permisjonsgrunner og arbeidstakerens individuelle behov for slik permisjon.''

Jobber i en liten privat bedrift.

Så i denne lille boka de kaller personalhåndbok, men der står det ikke noe om dette i det hele tatt.

Takk for svar

Skrevet

Reglene i personalhåndboka er jo ganske runde og vage. Jeg jobber i en statlig etat og der er alle typer velferdspermisjoner framforhanldet av de tillitsvalgte og definert hva som er med og uten lønn.

Gjest trist doler
Skrevet

Du har faktisk ikke krav på fri i det hele tatt dersom du ikke er organisert og har en avtale på dette. Dette går under korte velferdspermisjoner.

Jeg jobber i en privat bedrift. Vi har avtalt at vi får fri en dag med lønn til de nærmeste. (Inkl. svigerforeldre)

Jobber i en liten privat bedrift. Og ser at det ikke står noe om dette i personalhåndboka.

Regner med at jeg får en dag fri m/lønn, men vet jo ikke. Uansett må jeg ha fri den dagen, om de så trekker meg i lønn.

Takk for svar

Skrevet

Jobber i en liten privat bedrift. Og ser at det ikke står noe om dette i personalhåndboka.

Regner med at jeg får en dag fri m/lønn, men vet jo ikke. Uansett må jeg ha fri den dagen, om de så trekker meg i lønn.

Takk for svar

Mange gir jo en dag fri med lønn.

Men her er informasjon som omhandler dette:

Arbeidsrett

Verken Arbeidsmiljøloven eller Folketrygdloven har regler som omhandler velferdspermisjoner. Følgelig har man ikke lovmessig krav på slike permisjoner, verken med eller uten lønn. Mange virksomheter har imidlertid avtaler på dette området, enten i form av tariffavtaler eller andre avtaler.

Ifølge Hovedtariffavtalen i staten § 22 kan en arbeidstaker tilstås velferdspermisjon med lønn i inntil 12 arbeidsdager når viktige velferds- og omsorgsgrunner foreligger. Dersom arbeidstakeren selv ønsker og tjenesten tillater det, kan arbeidsgiver samtykke i fleksibelt uttak av permisjonsdagene.

I Avtale om korte velferdspermisjoner inngått mellom LO og NHO er det oppregnet hvilke korte velferdspermisjoner med lønn som organiserte virksomheter skal gi.

Det kan være aktuelt å gi ansatte velferdspermisjon i følgende tilfeller:

dødsfall, begravelse

husbygging

flytting

giftemål

legebesøk

tannlegebesøk

besøk hos fysioterapeut eller kiropraktor

tilvenning i barnehage

egne barns skolestart

egne barns konfirmasjon.

Når det gjelder dødsfall i nær familie og eget bryllup har vi inntrykk av at de aller fleste virksomheter i dag gir ansatte fri med lønn. Ved andre "velferdstilfeller" er praksis svært forskjellig. Noen gir permisjon uten lønn, mens andre gir permisjon med lønn, alt avhengig av hvilke avtaler virksomheten har eller hvilken personalpolitikk man har lagt opp til. I ovennevnte Avtale om korte velferdspermisjoner er det forutsatt at slike permisjoner, inntil 1 dags varighet, betales med ordinær lønn.

Gjest prust
Skrevet

Kondolerer.

Jeg mistet min svigerfar i fjor vinter. Han bodde 8 timers kjøring fra oss. Mannen min fikk kun 1 dags velferdspermisjon med lønn til selve begravelsen - og ingenting til selve dødsfallet og all ordning rundt begravelsen (han er enebarn). Den uka han var borte måtte han da jobbe inn seinere/ ta som avspasering.

Jeg fikk 3 dagers velferdspermisjon med lønn på min jobb. Vi jobber begge i private firmaer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...