Gjest gruer meg innmari innmari! Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 Skal på gastroskopi på torsdag, og jeg gruer meg så innmari. Er det noen her som kan gi meg noen som helst beroligende ord? Eller i alle fall ikke komme med de verste skrekkhistoriene? Var så dum å søke opp på nettet, og der fant jeg bare grusomme historier. Nå vet jeg ikke om jeg tør i det hele tatt! 0 Siter
Gjest prust Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 Jeg tok gastroskopi da jeg var 15-16 år. Husker ikke at det var vondt, men det var jo veldig ubehagelig å få den slangen ned i halsen. 0 Siter
natolars Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 Hei! Jeg var på gastroskopi-undersøkelse i november 2005 og var ganske nervøs før undersøkelsen. Jeg hadde også blitt servert diverse skrekkhistorier i forkant og i tillegg brekker jeg meg veldig lett. Det fortalte jeg også legen og sykepleieren. De var veldig fortståelsesfulle og forsikret meg om at dette kom til å gå bra! Og det gjorde det også, faktisk! Greit, jeg brakk meg endel i begynnelsen. Men etter jeg fikk pusteteknikken på plass gikk det veldig mye bedre. Den samme erfaringen hadde faren til bestekompisen min. Det var ubehagelig i begynnelsen, men det gikk bra når man passet på å puste jevnt. :-) Fortell legen og sykepleieren at du er veldig nervøs. Det gjør alt litt lettere og de kommer til å passe ekstra godt på deg. ;-) Lykke til! 0 Siter
Gjest ollymor Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 Du får ett munnstykke i munnen,som du biter på.Så sprayer de bedøvelse i halsen din.Du kan også få noe beroligende ,før det. Så dytter de slangen gjennom munnstykket.Det første minuttet får du litt brekkfornemmelser...men begynner du å puste rolig og normalt da..så går resten veldig greit. Jeg gjør heller det, enn å gå til tannlegen..spør du meg:0) 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 Jeg kan fortelle deg sambo sin historie. Han gikk inn, fikk bedøvelsespray, svelgte, kom ut igjen og erklærte at dette var mye kjappere og enklere enn hva han hadde trodd. Søke på nettet er ikke alltid like bra, ofte skrekkhistorier. Husk på å si ifra at du er nervøs, så tar de hensyn til det. 0 Siter
Gjest qigong Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 Det gjør ikke vondt, er bare litt ubehagelig. Konsentrere deg om å puste normalt og svelg når legen sier det. Husk pusten så går dette helt fint. Har vært på dette mange ganger jeg og gjør det gjerne igjen uten å grue meg. Lykke til ;-) 0 Siter
jubalong70 Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 Jeg var på gastroskopi for et års tid siden. Grudde meg fryktelig jeg også. Svigermor ga meg det beste rådet jeg kunne få, og det var at jeg bare skulle fokusere på å puste og slappe av så mye som mulig. Ikke tenk på at siklet renner ut eller at det er ubehagelig, bare pust langsomt og ha fokus på pusten. Hele undersøkelsen tar max 5 minutter. Lykke til - det går helt greit 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 Gjort det tre ganger. Første gangen grudde jeg meg, som deg. Andre mindre. Tredje ikke. Det er ubehgelig fordi man brekker seg. Men det er egentlig ikke verre enn det. Ikke vondt!!! Og det skjer ikke noe når man brekker seg. Hvis man bare godtar at man ikke klarer å la være brekke seg, er det ikke noe problem. Og hvis du sier du er redd, får du omsorg. Det får du uansett, en er der bare for å trøste deg ;-) Men du får ekstra, om du sier fra :-) Man kan få beroligende. Men da må du være igjen etterpå, og du kan ikke kjøre bil etterpå. Jeg trodde jeg ville det første gangen, så prøvde jeg uten, og etter det, har jeg ikke vurdert det. Du får et munnstykke i munnen. Så bedøvelsesspray. Svelgingen går merkelig lett! Faktisk. Så er det (for meg da) brekning ved behov, men det er egentlig ikke verrre enn det ;-) Hvis man tenker på hvilken gave det er at man kan ta denne undersøkelsen, hvor heldig du er som bor i et land som gir deg denne fantastiske muligheten, er det peanuts! :-) 0 Siter
Gjest @krøll Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 Hei, gjett om vi er i samme båt, da. Jeg skal til gastroskopi på tirsdag om en uke og jeg gruer meg noe vannvittig. Har som deg lest på nettet og ikke blitt noe beroliget av det. Min mann skal være med inn, ellers går jeg igjen. Har en venninne som også har vært igjennom det og hennes trøst var at det var verre å få slangen andre veien!! Kjempeberoliget, ble jeg da. Skriv inn og fortell hvordan det var da. Helt ærlig, så jeg vet hvor mye jeg skal grue meg,...... 0 Siter
Gjest går nok greit Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 Hei, gjett om vi er i samme båt, da. Jeg skal til gastroskopi på tirsdag om en uke og jeg gruer meg noe vannvittig. Har som deg lest på nettet og ikke blitt noe beroliget av det. Min mann skal være med inn, ellers går jeg igjen. Har en venninne som også har vært igjennom det og hennes trøst var at det var verre å få slangen andre veien!! Kjempeberoliget, ble jeg da. Skriv inn og fortell hvordan det var da. Helt ærlig, så jeg vet hvor mye jeg skal grue meg,...... faktisk mindre vondt med slange i endetarmen,selv om ikke gastroskopi er det verste det heller,så der er jeg uenig med din venninne.men jeg er kanskje mer følsom i svelg enn i rumpa? det jeg mislikte mest med gastroskopien var å ligge å spy på tom mage(dvs det var vel bare magesyre-oppgulp).selve undersøkelsen går greit,som de andre sier,så lenge man husker å puste rolig:) 0 Siter
Gjest Mirakelet Skrevet 17. mars 2009 Skrevet 17. mars 2009 bestemoren min sa hun ikke kjente noe i alle fall. Har hørt trikset er å ikke svelge, tror du får noe svelgehemmende så du ikke har den svelgerefleksen, dessuten blir du bedøvd så du ikke kjenner noe særlig. Viktig å slappe godt av og heller lukke øya og tenke på noe fint... går fort over skal du se. 0 Siter
pekkaline Skrevet 17. mars 2009 Skrevet 17. mars 2009 Det går fint. Du får en spray i munnen før de fører ned slangen som du skal svelge nedover. Sprayen bedøver litt. Husk at du FÅR til å puste, vær rolig så går det fint. Ikke spis eller drikk før du skal dit. (drikke inntil en time før du skal på benken er lov). Det finnes veldig mange andre ting som er verre, dette går fint 0 Siter
Spirello Skrevet 17. mars 2009 Skrevet 17. mars 2009 jeg har tatt det, og jeg sa rett og slett at jeg var overnervøs, og lett brekker meg. Og det tok de hensyn til og jeg fikk noe beroligede i kanyle i armen. TRodde den bare skulle fjerne litt nerver, men jeg sov som et lam og før jegvisste ordet av det var jeg ferdig - hadde ikke merket noe. Du kan jo be om noe som får deg til å slappe mer av? 0 Siter
Gjest @krøll Skrevet 17. mars 2009 Skrevet 17. mars 2009 Det går fint. Du får en spray i munnen før de fører ned slangen som du skal svelge nedover. Sprayen bedøver litt. Husk at du FÅR til å puste, vær rolig så går det fint. Ikke spis eller drikk før du skal dit. (drikke inntil en time før du skal på benken er lov). Det finnes veldig mange andre ting som er verre, dette går fint Nei, det stemmer ikke. Har fått beskjed om at jeg ikke skal drikke NOE, ikke vann engang, eller pastiller eller noe minimum seks timer før. Og ikke mat etter kl 24.00 kvelden før. Og jeg skal dit halv ett. Kommer garantert til å være i et sprudlende humør den dagen i tillegg til at jeg gruer meg som bare fy. . 0 Siter
Gjest gruer meg innmari innmari Skrevet 17. mars 2009 Skrevet 17. mars 2009 jeg har tatt det, og jeg sa rett og slett at jeg var overnervøs, og lett brekker meg. Og det tok de hensyn til og jeg fikk noe beroligede i kanyle i armen. TRodde den bare skulle fjerne litt nerver, men jeg sov som et lam og før jegvisste ordet av det var jeg ferdig - hadde ikke merket noe. Du kan jo be om noe som får deg til å slappe mer av? Åh, det hørtes deilig ut! Takk for svar! 0 Siter
Gjest Gjort det flere ganger Skrevet 17. mars 2009 Skrevet 17. mars 2009 Dette har jeg gjort både som barn og voksen...og har overlevd alle gangene Jeg har IKKE ønsket beroligenes. Det er IKKE vondt, men det er noe ekkelt/vemmelig siden du tross alt får noe ned i halsen, og dette trigger brekninger. Men hvem dør av brekninger da du? Dette er ikke farlig. Du kan få beroligenes. Men jeg selv synes det er greiest å være uten siden jeg da klarer å kontrollere meg selv best. Du kan få litt spray i halsen, dette skal lett bedøve deg ved lukkemuskelen, det er det det kan være bittlite vondt eller litt ekstra vemmelig å få slangen passert. Når du har kommet forbi denne så er det bare ubehagelig eller som sakt vemmelig. Det aller beste er å lukke øynene, prøve å få seg selv i en roligst mulig tilstand og puste dypt og rolig ned i magen, selv om du brekker deg. Bedre du klarer å roe deg, dess fortere går det Å ta slangen ut er også litt vemmelig, men det igjen er fordi vi veldig normalt har det med å brekke oss når noe passerer i halsen. Brekningene kan som skrevet reduseres noe og kontrolleres bedre dess roligere du klarer å være og dess roligere og dypere du klarer å puste. Når du er ferdig så er det å tørke litt snørr og tårer, og voila! Du har overlevd en litt ubehagelig og vemmelig men helt ufarlig undersøkelse Lykke til. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 17. mars 2009 Skrevet 17. mars 2009 Det har eg tatt mange ganger. Første bud: Slapp av. Andre bud: Senk haka ned mot brystet. Tredje bud: Svelg når slangen føres inn. Du får "bedøvende" spray slik at musklene slapper av. Ingen grunn til bekymring, den største "kneiken" er å få slangen forbi svelget, det tar ca 10 sekund om legen er dyktig. 0 Siter
Gjest gruer meg innmari innmari Skrevet 17. mars 2009 Skrevet 17. mars 2009 Det har eg tatt mange ganger. Første bud: Slapp av. Andre bud: Senk haka ned mot brystet. Tredje bud: Svelg når slangen føres inn. Du får "bedøvende" spray slik at musklene slapper av. Ingen grunn til bekymring, den største "kneiken" er å få slangen forbi svelget, det tar ca 10 sekund om legen er dyktig. Tusen takk for beroligende svar! 0 Siter
Gjest gruer meg innmari innmari Skrevet 17. mars 2009 Skrevet 17. mars 2009 Dette har jeg gjort både som barn og voksen...og har overlevd alle gangene Jeg har IKKE ønsket beroligenes. Det er IKKE vondt, men det er noe ekkelt/vemmelig siden du tross alt får noe ned i halsen, og dette trigger brekninger. Men hvem dør av brekninger da du? Dette er ikke farlig. Du kan få beroligenes. Men jeg selv synes det er greiest å være uten siden jeg da klarer å kontrollere meg selv best. Du kan få litt spray i halsen, dette skal lett bedøve deg ved lukkemuskelen, det er det det kan være bittlite vondt eller litt ekstra vemmelig å få slangen passert. Når du har kommet forbi denne så er det bare ubehagelig eller som sakt vemmelig. Det aller beste er å lukke øynene, prøve å få seg selv i en roligst mulig tilstand og puste dypt og rolig ned i magen, selv om du brekker deg. Bedre du klarer å roe deg, dess fortere går det Å ta slangen ut er også litt vemmelig, men det igjen er fordi vi veldig normalt har det med å brekke oss når noe passerer i halsen. Brekningene kan som skrevet reduseres noe og kontrolleres bedre dess roligere du klarer å være og dess roligere og dypere du klarer å puste. Når du er ferdig så er det å tørke litt snørr og tårer, og voila! Du har overlevd en litt ubehagelig og vemmelig men helt ufarlig undersøkelse Lykke til. Tusen takk for svar! 0 Siter
Gjest gruer meg innmari innmari Skrevet 17. mars 2009 Skrevet 17. mars 2009 Det går fint. Du får en spray i munnen før de fører ned slangen som du skal svelge nedover. Sprayen bedøver litt. Husk at du FÅR til å puste, vær rolig så går det fint. Ikke spis eller drikk før du skal dit. (drikke inntil en time før du skal på benken er lov). Det finnes veldig mange andre ting som er verre, dette går fint Tusen takk for svar! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.