Gjest Hvor mye til en 18-åring? Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 Hva er det normalt å få i månedslønn for en 18-åring? Hun får fast på kontoen 1600 i måneden av oss, men vi opplever at det ikke holder. Hun har mange venner og er på noe som koster penger hele tiden. Eneste forpliktelsene hun har nå for tiden er å hjelpe broren med lekser og prøver. Hovedsakelig matte og naturfag. Det fungerer fint. Han gjør det mye bedre nå med hennes hjelp. Hun vasker også egne klær, men det har hun gjort siden 13-årsalder. 0 Siter
Gjest myndig og lommepenger? Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 18-åringer bør holde seg med lommepenger selv. 0 Siter
filiokus81 Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 1600 er mer enn raust nok syns jeg. Trenger hun mer kan hun jo skaffe seg en ekstrajobb. Greit å være forberedt på at penger ikke vokser på trær når man en gang skal flytte ut og styre sin egen økonomi. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 Hvis pengene ikke holder, bør hun kanskje få seg en ekstrajobb og tjene sine egne lommepenger? De fleste 18-åringer har ekstrajobber. 0 Siter
Gjest sjøstjerna Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 Hvis pengene ikke holder, bør hun kanskje få seg en ekstrajobb og tjene sine egne lommepenger? De fleste 18-åringer har ekstrajobber. ''De fleste 18-åringer har ekstrajobber.'' Hvilken type jobb får de ? 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 Har ikke forutsetninger for å vurdere hvor mye som er "tilstrekkelig", men synes umiddelbart 1600 høres ganske mye ut. Uansett hvor mye de får vil jeg anta de fleste 18-åringer mener de trenger mer. Synes egentlig 18-åringer burde tjene det meste av penger til rent overflødige ting selv (musikk, rene moteklær, ut på byen etc.). 0 Siter
Gjest qigong Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 ''De fleste 18-åringer har ekstrajobber.'' Hvilken type jobb får de ? Her omkring går det i butikker, sykehjem, psykisk utvikl. hemmede, støttekontakt, vasking. 0 Siter
Gjest annlovinda Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 Hvis ikke det er nok så synes jeg hun skal skaffe seg en jobb og tjene penger selv. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 ''De fleste 18-åringer har ekstrajobber.'' Hvilken type jobb får de ? Butikkjobber er veldig vanlig. Matbutikker, klesbutikker, videobutikker, Deli de Luca og sånt. Noen har vaskehjelper, eller ryddejobber på hoteller/restauranter. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 Butikkjobber er veldig vanlig. Matbutikker, klesbutikker, videobutikker, Deli de Luca og sånt. Noen har vaskehjelper, eller ryddejobber på hoteller/restauranter. ...eh, jeg mente selvfølgelig at noen _er_ vaskehjelper, ikke at de har det. Skjønt noen har sikkert det også, i form av en selvoppofrende forelder. 0 Siter
Aliza1365380759 Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 Den normale månedslønnen for en 18-åring er vel hva enn h*n tjener selv? 1600 kr dekker i alle fall "lønnen" hun fortjener for å hjelpe broren og vaske egne klær. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 ...eh, jeg mente selvfølgelig at noen _er_ vaskehjelper, ikke at de har det. Skjønt noen har sikkert det også, i form av en selvoppofrende forelder. *knegg* 0 Siter
Gjest Hvor mye til en 18-åring. Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 Takk for svar. Hun hadde jobb på buld-a-bear i fjor. Det som skjedde var at hun tok på seg mer enn det hun i utgangspunktet skulle jobbe. Hun greide ikke si nei. Hun kom hjem kl.23.00 på kvelden og satt med lekser utover natta. Hun var stresset og vi ba henne si opp jobben. Vi har nettopp hatt en diskusjon her hvor jeg sier hun bidrar for lite i huset i forhold til hvor mange penger hun "krever" Jeg har full jobb, 3 "barn" og er for tiden gressenke. Jeg synes hun som "voksen" godt kunne bidra litt mer nå som hun ikke har jobb. Da kommer det en lang lekse på hvor mange innleveringer og prøver hun har i dagene fremover i tillegg til at hun vil trene annehver dag og alt hun ramser opp av skoleplikter er ikke akkurat småtteri. Jeg er enig i det, så jeg blir veldig usikker på hva jeg kan forlange. Hun gjør det tross alt veldig bra på skolen og det mener hun jeg skal være glad for + at hun hjelper broren frem til ganske gode karakterer. Hun er kjent for å være god til å argumentere, så jeg føler ikke at jeg kommer noen vei egentlig. Jeg føler ikke at hun bruker så fryktelig mye tid på leksene. Hun har veldig god tid til venner ihvertfall. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 Skal hun ha betalt for gratis mat, boutgifter etc, fordi hun er 18 år? Hva med å skaffe henne en jobb utenom skoletid! *grøsser* 0 Siter
Gjest ingen forandring Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 Takk for svar. Hun hadde jobb på buld-a-bear i fjor. Det som skjedde var at hun tok på seg mer enn det hun i utgangspunktet skulle jobbe. Hun greide ikke si nei. Hun kom hjem kl.23.00 på kvelden og satt med lekser utover natta. Hun var stresset og vi ba henne si opp jobben. Vi har nettopp hatt en diskusjon her hvor jeg sier hun bidrar for lite i huset i forhold til hvor mange penger hun "krever" Jeg har full jobb, 3 "barn" og er for tiden gressenke. Jeg synes hun som "voksen" godt kunne bidra litt mer nå som hun ikke har jobb. Da kommer det en lang lekse på hvor mange innleveringer og prøver hun har i dagene fremover i tillegg til at hun vil trene annehver dag og alt hun ramser opp av skoleplikter er ikke akkurat småtteri. Jeg er enig i det, så jeg blir veldig usikker på hva jeg kan forlange. Hun gjør det tross alt veldig bra på skolen og det mener hun jeg skal være glad for + at hun hjelper broren frem til ganske gode karakterer. Hun er kjent for å være god til å argumentere, så jeg føler ikke at jeg kommer noen vei egentlig. Jeg føler ikke at hun bruker så fryktelig mye tid på leksene. Hun har veldig god tid til venner ihvertfall. Hun har aldri blitt satt grenser for tidligere. Kommer sikkert til å få enda mer penger av deg uten å måtte yte noe som helst. Enkelte ting forandrer seg neppe. 0 Siter
Aliza1365380759 Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 Takk for svar. Hun hadde jobb på buld-a-bear i fjor. Det som skjedde var at hun tok på seg mer enn det hun i utgangspunktet skulle jobbe. Hun greide ikke si nei. Hun kom hjem kl.23.00 på kvelden og satt med lekser utover natta. Hun var stresset og vi ba henne si opp jobben. Vi har nettopp hatt en diskusjon her hvor jeg sier hun bidrar for lite i huset i forhold til hvor mange penger hun "krever" Jeg har full jobb, 3 "barn" og er for tiden gressenke. Jeg synes hun som "voksen" godt kunne bidra litt mer nå som hun ikke har jobb. Da kommer det en lang lekse på hvor mange innleveringer og prøver hun har i dagene fremover i tillegg til at hun vil trene annehver dag og alt hun ramser opp av skoleplikter er ikke akkurat småtteri. Jeg er enig i det, så jeg blir veldig usikker på hva jeg kan forlange. Hun gjør det tross alt veldig bra på skolen og det mener hun jeg skal være glad for + at hun hjelper broren frem til ganske gode karakterer. Hun er kjent for å være god til å argumentere, så jeg føler ikke at jeg kommer noen vei egentlig. Jeg føler ikke at hun bruker så fryktelig mye tid på leksene. Hun har veldig god tid til venner ihvertfall. Da jeg var 18 år jobbet jeg ca 11 timer i uka (lørdager fra 9-14 og 16-19 på onsdag og torsdag, hvis ikke annet var avtalt måneden før), gikk på vgs, og trente ca 20 timer i uka (var aktiv spiller, trener og dommer innen en idrett). Man må bare være strukturert, og _planlegge_ når man skal jobbe, når man skal lese til den prøven, når man skal skrive den norskstilen og når man har tid til kino/shopping. Og ikke minst, lære seg til å bruke tida effektivt, det går helt fint å se over leseleksa på bussen f.eks. Blir lite tid til å ligge på sofa'n og se på tv da! ;-) 0 Siter
filiokus81 Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 Takk for svar. Hun hadde jobb på buld-a-bear i fjor. Det som skjedde var at hun tok på seg mer enn det hun i utgangspunktet skulle jobbe. Hun greide ikke si nei. Hun kom hjem kl.23.00 på kvelden og satt med lekser utover natta. Hun var stresset og vi ba henne si opp jobben. Vi har nettopp hatt en diskusjon her hvor jeg sier hun bidrar for lite i huset i forhold til hvor mange penger hun "krever" Jeg har full jobb, 3 "barn" og er for tiden gressenke. Jeg synes hun som "voksen" godt kunne bidra litt mer nå som hun ikke har jobb. Da kommer det en lang lekse på hvor mange innleveringer og prøver hun har i dagene fremover i tillegg til at hun vil trene annehver dag og alt hun ramser opp av skoleplikter er ikke akkurat småtteri. Jeg er enig i det, så jeg blir veldig usikker på hva jeg kan forlange. Hun gjør det tross alt veldig bra på skolen og det mener hun jeg skal være glad for + at hun hjelper broren frem til ganske gode karakterer. Hun er kjent for å være god til å argumentere, så jeg føler ikke at jeg kommer noen vei egentlig. Jeg føler ikke at hun bruker så fryktelig mye tid på leksene. Hun har veldig god tid til venner ihvertfall. Ville oppfordret henne til å søke jobb igjen. Alt handler om struktur og planlegging, klarer hun ikke si nei til jobb må dere hjelpe henne der. Klarer hun ikke planlegge uka slik at hun blir sittende med lekser utover natta må dere hjelpe henne med prioriteringer der også. Etterhvert klarer hun sikkert organiseringen selv. Hvis hun syns det blir for mye med ekstrajobb må hun finne seg i å leve mer nøysomt, det er tross alt rent forbruk hun er ute etter å finansiere her! 0 Siter
Gjest Hvor mye til en 18-åring? Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 Skal hun ha betalt for gratis mat, boutgifter etc, fordi hun er 18 år? Hva med å skaffe henne en jobb utenom skoletid! *grøsser* At hun får mat og bor gratis hjemme synes jeg faktisk er helt i orden så lenge hun går på videregående skole. 0 Siter
Gjest annlovinda Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 At hun får mat og bor gratis hjemme synes jeg faktisk er helt i orden så lenge hun går på videregående skole. Enig - en selvfølge at de får gratis kost og losji hjemme når de går på vg. skole. 0 Siter
Gjest Hvor mye lommepenger til en 18-åring? Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 Ville oppfordret henne til å søke jobb igjen. Alt handler om struktur og planlegging, klarer hun ikke si nei til jobb må dere hjelpe henne der. Klarer hun ikke planlegge uka slik at hun blir sittende med lekser utover natta må dere hjelpe henne med prioriteringer der også. Etterhvert klarer hun sikkert organiseringen selv. Hvis hun syns det blir for mye med ekstrajobb må hun finne seg i å leve mer nøysomt, det er tross alt rent forbruk hun er ute etter å finansiere her! Det var vi som ba henne slutte fordi hun hadde en reisevei på over en time. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.