Gå til innhold

Månedslønn til 18-åring

Anbefalte innlegg

Gjest mora2
Skrevet

Enig - en selvfølge at de får gratis kost og losji hjemme når de går på vg. skole.

Enig jeg også...

:0)

• Svar 108
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mrs. Wallace

10

• Mary Poppins

9

• morsan

5

• mariaflyfly

5

Skrevet

Det var vi som ba henne slutte fordi hun hadde en reisevei på over en time.

Jeg skjønte det. Står fortsatt ved forrige innlegg :o) At det ikke fungerte så bra sist trenger ikke bety at det ikke vil fungere bra nå. Dere må bare ta en aktiv del i planlegging og prioriteringer i begynnelsen.

Skrevet

Jeg synes at 1600 kr mnd er mer enn nok. Min 18- åring får ikke så mye, men jeg dekker månedskort, mobil og div treningsavgifter.

Som din datter gjør hun svææært lite i huset, her er også argumentet at hun har så mye skolearbeid, trening og kamper at hun ikke rekker mer.

Gjest Hvor mye lommepenger til en 18-åring?
Skrevet

Jeg skjønte det. Står fortsatt ved forrige innlegg :o) At det ikke fungerte så bra sist trenger ikke bety at det ikke vil fungere bra nå. Dere må bare ta en aktiv del i planlegging og prioriteringer i begynnelsen.

He he, du kjenner henne tydeligvis ikke.

Hun vil hate at vi legger oss opp i planleggingen hennes. Jeg prøver meg, når jeg synes hun få rfor lite søvn og stresser for mye rundt med venner.

Da smeller det kraftig tilbake. Måkke komme her og komme her når jeg ymter frempå om at jeg synes hun lever litt "utsvevende" liv.

Hun får jo toppkarakteter og synes jeg er utakknemlig og synes ikke jeg har noe å klage over.

Jeg fikk henne ihvertfall til å rydde etter middagen i dag og hun lovte hjelpe litt mer til i tiden fremover nå på kvelden, så jeg tror noe gled inn til slutt.

mariaflyfly
Skrevet

Takk for svar.

Hun hadde jobb på buld-a-bear i fjor. Det som skjedde var at hun tok på seg mer enn det hun i utgangspunktet skulle jobbe. Hun greide ikke si nei.

Hun kom hjem kl.23.00 på kvelden og satt med lekser utover natta. Hun var stresset og vi ba henne si opp jobben.

Vi har nettopp hatt en diskusjon her hvor jeg sier hun bidrar for lite i huset i forhold til hvor mange penger hun "krever"

Jeg har full jobb, 3 "barn" og er for tiden gressenke. Jeg synes hun som "voksen" godt kunne bidra litt mer nå som hun ikke har jobb.

Da kommer det en lang lekse på hvor mange innleveringer og prøver hun har i dagene fremover i tillegg til at hun vil trene annehver dag og alt hun ramser opp av skoleplikter er ikke akkurat småtteri. Jeg er enig i det, så jeg blir veldig usikker på hva jeg kan forlange. Hun gjør det tross alt veldig bra på skolen og det mener hun jeg skal være glad for + at hun hjelper broren frem til ganske gode karakterer.

Hun er kjent for å være god til å argumentere, så jeg føler ikke at jeg kommer noen vei egentlig. Jeg føler ikke at hun bruker så fryktelig mye tid på leksene. Hun har veldig god tid til venner ihvertfall.

''Hun har veldig god tid til venner ihvertfall.

''

Da har hun også tid til en jobb dersom månedslønna ikke strekker til.

Jeg synes 1600 er svært mye penger for en 18-åring som ikke løfter en finger for å hjelpe til hjemme.

Mary Poppins
Skrevet

Enig - en selvfølge at de får gratis kost og losji hjemme når de går på vg. skole.

Helt enig, og skulle bare mangle etter min mening.

Gjest prust
Skrevet

At hun får mat og bor gratis hjemme synes jeg faktisk er helt i orden så lenge hun går på videregående skole.

Det er jeg enig med deg i!

Gjest er min klare oppfatning
Skrevet

He he, du kjenner henne tydeligvis ikke.

Hun vil hate at vi legger oss opp i planleggingen hennes. Jeg prøver meg, når jeg synes hun få rfor lite søvn og stresser for mye rundt med venner.

Da smeller det kraftig tilbake. Måkke komme her og komme her når jeg ymter frempå om at jeg synes hun lever litt "utsvevende" liv.

Hun får jo toppkarakteter og synes jeg er utakknemlig og synes ikke jeg har noe å klage over.

Jeg fikk henne ihvertfall til å rydde etter middagen i dag og hun lovte hjelpe litt mer til i tiden fremover nå på kvelden, så jeg tror noe gled inn til slutt.

Hovedjobben til en 18åring på vg er å få gode karakterer på skolen.

Så lenge hun får topp karakterer må ukepngene settes i forhold til familiens økonomi. Hun bør ha det like romslig/stamt som de andre i familien.

Gjør barna en topp innsats på skolen og familien har råd til det, er det en meget god investering for fremtiden å la dem slippe ekstrajobber.

Gjest Hvor mye lommepenger for en 18-åring
Skrevet

Jeg synes at 1600 kr mnd er mer enn nok. Min 18- åring får ikke så mye, men jeg dekker månedskort, mobil og div treningsavgifter.

Som din datter gjør hun svææært lite i huset, her er også argumentet at hun har så mye skolearbeid, trening og kamper at hun ikke rekker mer.

Vi dekker både mobil (hun har de høyeste regningene i familien), treningsavgift og piano vi også. Nå skal hun ha penger til frisøren.

Huff, jeg ser jo at dette blir feil, men samtidig er det ikke veldig vanlig at ungdommer på hennes alder har jobber ved siden av skolen her og jeg blir farget av hvordan det gjøres her kanskje.

Likevel får jeg inntrykk av at alle dolere mener ungdommer skal ha jobb ved siden av skolen. Bortsett fra Nhd bet jeg meg merke i en gang.

Jeg er jammen ikke sikker lenger jeg.

Gjest bortskjemt drittunge
Skrevet

Vi dekker både mobil (hun har de høyeste regningene i familien), treningsavgift og piano vi også. Nå skal hun ha penger til frisøren.

Huff, jeg ser jo at dette blir feil, men samtidig er det ikke veldig vanlig at ungdommer på hennes alder har jobber ved siden av skolen her og jeg blir farget av hvordan det gjøres her kanskje.

Likevel får jeg inntrykk av at alle dolere mener ungdommer skal ha jobb ved siden av skolen. Bortsett fra Nhd bet jeg meg merke i en gang.

''Huff, jeg ser jo at dette blir feil, men samtidig er det ikke veldig vanlig at ungdommer på hennes alder har jobber ved siden av skolen her og jeg blir farget av hvordan det gjøres her kanskje.

''

På den kanten av byen du bor, er det kanskje ikke så vanlig, men det er svært vanlig andre steder i byen og på andre kanter av landet.

Mary Poppins
Skrevet

Takk for svar.

Hun hadde jobb på buld-a-bear i fjor. Det som skjedde var at hun tok på seg mer enn det hun i utgangspunktet skulle jobbe. Hun greide ikke si nei.

Hun kom hjem kl.23.00 på kvelden og satt med lekser utover natta. Hun var stresset og vi ba henne si opp jobben.

Vi har nettopp hatt en diskusjon her hvor jeg sier hun bidrar for lite i huset i forhold til hvor mange penger hun "krever"

Jeg har full jobb, 3 "barn" og er for tiden gressenke. Jeg synes hun som "voksen" godt kunne bidra litt mer nå som hun ikke har jobb.

Da kommer det en lang lekse på hvor mange innleveringer og prøver hun har i dagene fremover i tillegg til at hun vil trene annehver dag og alt hun ramser opp av skoleplikter er ikke akkurat småtteri. Jeg er enig i det, så jeg blir veldig usikker på hva jeg kan forlange. Hun gjør det tross alt veldig bra på skolen og det mener hun jeg skal være glad for + at hun hjelper broren frem til ganske gode karakterer.

Hun er kjent for å være god til å argumentere, så jeg føler ikke at jeg kommer noen vei egentlig. Jeg føler ikke at hun bruker så fryktelig mye tid på leksene. Hun har veldig god tid til venner ihvertfall.

Jeg synes dere skal fokusere på at hun fortsetter å gjøre det bra på skolen og heller gi henne litt mere penger. Jeg har en bror på samme alder og det er faktisk enormt mye innleveringer og prøver det siste året på vgs.

Hvis dere har råd ville jeg gått opp til 2500kr i mnd men kanskje krevd at hun lagde middag for familien to ganger i uken, eller støvsugde huset to ganger i uken eller noe slikt.

Mrs. Wallace
Skrevet

''Huff, jeg ser jo at dette blir feil, men samtidig er det ikke veldig vanlig at ungdommer på hennes alder har jobber ved siden av skolen her og jeg blir farget av hvordan det gjøres her kanskje. ''

Er det virkelig sånn? De fleste jeg kjenner på den alderen har jobb ved siden av skolen.

Jeg ser at noen mener at hovedjobben til en som går på vgs må være å klare skolen brukbart, og det er jeg forsåvidt enig i. Man må jo se an hvor mye tid de trenger på lekser og sånt. Men dersom de ikke bruker fælt mye tid på skolearbeid, og desto mer tid (og foreldrenes penger) på å være sammen med venner, feste og sånt, klarer de fint å ta seg en jobb ved siden av. Alternativt får de rett og slett klare seg med litt mindre å rutte med. da. Det er en prioritering å lære av, det også.

Mary Poppins
Skrevet

Så lenge hun får topp karakterer må ukepngene settes i forhold til familiens økonomi. Hun bør ha det like romslig/stamt som de andre i familien.

Gjør barna en topp innsats på skolen og familien har råd til det, er det en meget god investering for fremtiden å la dem slippe ekstrajobber.

"Gjør barna en topp innsats på skolen og familien har råd til det, er det en meget god investering for fremtiden å la dem slippe ekstrajobber."

Kunne ikke vært mer enig.

Mary Poppins
Skrevet

"Likevel får jeg inntrykk av at alle dolere mener ungdommer skal ha jobb ved siden av skolen. Bortsett fra Nhd bet jeg meg merke i en gang."

Da er det isåfall NHD og meg, for jeg er heller ikke enig i at ungdommer skal ha jobb ved siden av skolen.

Mrs. Wallace
Skrevet

"Likevel får jeg inntrykk av at alle dolere mener ungdommer skal ha jobb ved siden av skolen. Bortsett fra Nhd bet jeg meg merke i en gang."

Da er det isåfall NHD og meg, for jeg er heller ikke enig i at ungdommer skal ha jobb ved siden av skolen.

Mener du det uansett hvor mye de trenger å jobbe med skolearbeid? Det er jo enorm forskjell på kapasiteten - og på hvor mye hjemmearbeid de faktisk har.

AneM1365380603
Skrevet

Hvis de har svært dyre vaner synes jeg godt de kan arbeide for pengene. Lommepenger til kino, mobil, fritidsaktiviteter og sminke er noe annet. Litt klær også, men jeg ser at jeg ikke har økonomi til å kjøpe alle klærne min tenåring ønsker seg.

hidi, the scorpion
Skrevet

At hun får mat og bor gratis hjemme synes jeg faktisk er helt i orden så lenge hun går på videregående skole.

Det synes jeg òg, men mine må ha jobbet for ekstapenger, og aldri fått månedslønn av meg...

Mary Poppins
Skrevet

Mener du det uansett hvor mye de trenger å jobbe med skolearbeid? Det er jo enorm forskjell på kapasiteten - og på hvor mye hjemmearbeid de faktisk har.

"Mener du det uansett hvor mye de trenger å jobbe med skolearbeid? Det er jo enorm forskjell på kapasiteten - og på hvor mye hjemmearbeid de faktisk har."

Det finnes selvfølgelig super intelligente ungdommer som bare får seksere selv om det gjøres lite forhåndsarbeid men det er vel de færreste.

Mrs. Wallace
Skrevet

"Mener du det uansett hvor mye de trenger å jobbe med skolearbeid? Det er jo enorm forskjell på kapasiteten - og på hvor mye hjemmearbeid de faktisk har."

Det finnes selvfølgelig super intelligente ungdommer som bare får seksere selv om det gjøres lite forhåndsarbeid men det er vel de færreste.

Det kommer an på hvilke fag de har og hvilke linjer de går på, også. Noen har rett og slett ikke så mye lekser, mesteparten av arbeidet kan gjøres på skolen. Hvis de dessuten har relativt lett for fagene de har valgt, er det ikke mye stress med skolearbeidet på kveldstid.

Da bør det ikke være særlig krevende med noen timers lønnet ekstrajobb i uka. Og det er god trening i å administrere tiden.

Jeg ser at mange av de elevene mine som jobber mest stukturert og godt med skolearbeidet, er de samme som har jobb ved siden av skolen. De får mindre tid til å gjøre absolutt ingenting, men nok tid til mye annet.

Gjest Kayia
Skrevet

Dette er jeg enig med deg i. Det er liksom opplest og vedtatt at man må disiplineres ut over det å arbeide med faglig arbeid for å lære seg gode vaner, men jeg er heller ikke så sikker på at det stemmer. Dersom man har gode arbeidsvaner og oppnår gode skoleresultater vil ikke ytterligere disiplinering gjennom ekstrajobb bidra til å bedre arbeidsrutinene så voldsomt tror jeg. Dette syns jeg faktisk er gjeldende mht lekser i grunnskolen også. Er man strukturert og gjør unna arbeidet på skolen burde man ikke "straffes" med ekstra hjemmearbeid, bare fordi det blåser en pedagogisk vind der man antar at gode arbeidsvaner utvikles på fritiden.

I trådstarters tilfelle ville jeg imidlertid rettet mer fokus mot 18-åringens holdninger til det å bidra i fellesskapet, og ville nok heller lagt ned en innsats for å få henne til å bidra litt mer på hjemmebane. En 18-åring har godt av å erfare at man ikke alltid kan komme til dekket bord og få alt, inkl penger, servert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...