Gå til innhold

Månedslønn til 18-åring

Anbefalte innlegg

mil1365380270
Skrevet

He he, du kjenner henne tydeligvis ikke.

Hun vil hate at vi legger oss opp i planleggingen hennes. Jeg prøver meg, når jeg synes hun få rfor lite søvn og stresser for mye rundt med venner.

Da smeller det kraftig tilbake. Måkke komme her og komme her når jeg ymter frempå om at jeg synes hun lever litt "utsvevende" liv.

Hun får jo toppkarakteter og synes jeg er utakknemlig og synes ikke jeg har noe å klage over.

Jeg fikk henne ihvertfall til å rydde etter middagen i dag og hun lovte hjelpe litt mer til i tiden fremover nå på kvelden, så jeg tror noe gled inn til slutt.

Enig med "er min klare oppfatning " og "Mary Poppins"!

• Svar 108
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mrs. Wallace

10

• Mary Poppins

9

• morsan

5

• mariaflyfly

5

Gjest Hvor mye lommepenger til en 18-åring?
Skrevet

Det kommer an på hvilke fag de har og hvilke linjer de går på, også. Noen har rett og slett ikke så mye lekser, mesteparten av arbeidet kan gjøres på skolen. Hvis de dessuten har relativt lett for fagene de har valgt, er det ikke mye stress med skolearbeidet på kveldstid.

Da bør det ikke være særlig krevende med noen timers lønnet ekstrajobb i uka. Og det er god trening i å administrere tiden.

Jeg ser at mange av de elevene mine som jobber mest stukturert og godt med skolearbeidet, er de samme som har jobb ved siden av skolen. De får mindre tid til å gjøre absolutt ingenting, men nok tid til mye annet.

Hun har faktisk svær mye lekser. Det skal hun ha. Hun tar studeiespesisalisering. Hun var valgt bare vanskelige fag. Den vanskeligste mattegraden, fysikk, kjemi osv. og det kreves mye mer arbeid enn det hun har vært vant til i fra før av.

Mrs. Wallace
Skrevet

Hun har faktisk svær mye lekser. Det skal hun ha. Hun tar studeiespesisalisering. Hun var valgt bare vanskelige fag. Den vanskeligste mattegraden, fysikk, kjemi osv. og det kreves mye mer arbeid enn det hun har vært vant til i fra før av.

Javel. Jeg forholdt meg mer til det du skrev lenger ned:

''Jeg føler ikke at hun bruker så fryktelig mye tid på leksene. Hun har veldig god tid til venner ihvertfall.''

Det gir jo et litt annet inntrykk. Uansett er jeg enig med de som sier at dere bør prøve å bevisstgjøre henne mer på å bidra til fellesskapet hjemme. Sånn jeg ser det, dekker dere svært mye for henne, og dersom hun tar alt det for gitt i den grad at hun blir sur når dere snakker om det, kan det etter hvert bli ubehagelig både for dere og henne.

Skrevet

''Jeg føler ikke at hun bruker så fryktelig mye tid på leksene. Hun har veldig god tid til venner ihvertfall.''

Det gir jo et litt annet inntrykk. Uansett er jeg enig med de som sier at dere bør prøve å bevisstgjøre henne mer på å bidra til fellesskapet hjemme. Sånn jeg ser det, dekker dere svært mye for henne, og dersom hun tar alt det for gitt i den grad at hun blir sur når dere snakker om det, kan det etter hvert bli ubehagelig både for dere og henne.

Det er så lett å si men vanskelig å gjennomføre. Forstår trådstarter veldig godt. Det finnes en grense for mye man orker å mase om å bidra hjemme og bli kjeftet huden full.

Mrs. Wallace
Skrevet

Det er så lett å si men vanskelig å gjennomføre. Forstår trådstarter veldig godt. Det finnes en grense for mye man orker å mase om å bidra hjemme og bli kjeftet huden full.

Ja, jeg skjønner det. Men da hadde det også vært en ganske klar grense for hvor mye jeg hadde giddet å bla opp for å sponse fritidsaktiviteter.

Gjest Hvor mye lommepenger til en 18-åring.
Skrevet

Jeg skjønner at det kan gi et litt feil inntrykk. Når hun ramser opp hva hun har fremover, synes jeg det høres voldsomt ut.

Hun sier hun gjør lekser hos venner og vet hun fremdeles sitter ut over natta, til tross for at hun ikke har jobb lenger.

Hun har mye lekser, men jeg føler likevel ikke at hun sitter lenge med dem.

Sønnen bruker mye mer tid, men har ikke langt nær så mye lekser.

De er vel det at hun konsenterer seg og får med seg alt med det samme, mens han drømmer seg bort:-)

De er jo forskjellige disse ungene.

Gjest Hvor mye lønn til en 18-åring?
Skrevet

Hva syns du selv?

Nå vet jeg ikke helt hvor i tråden du er.

Jeg hører mye forskjellig alt etter hva slags miljø jeg er i og vet nesten ikke hva jeg skal mene.

Jeg synes jo hun er et pengesluk, samtidig vil jeg gi en en bra start på voksenlivet.

Gjest Godnatta
Skrevet

Nå skal jeg sove på det og jeg skal tenke gjennom alt som har blir sagt. Jeg skal ihverfall få henne til å bidra mer hjemme. Det er helt sikkert.

Gjest høstløv
Skrevet

Hvis 18-åringer mener at de trenger så mye penger til rene forbruksting, så bør de kunne jobbe selv for å skaffe de.

Hvis det innebærer at de selv skal betale for egne klær er det en annen sak.

Vår 18 åring får 350 kr i måneden i lommepenger.

Skrevet

''Hun har veldig god tid til venner ihvertfall.

''

Da har hun også tid til en jobb dersom månedslønna ikke strekker til.

Jeg synes 1600 er svært mye penger for en 18-åring som ikke løfter en finger for å hjelpe til hjemme.

''Da har hun også tid til en jobb dersom månedslønna ikke strekker til. Jeg synes 1600 er svært mye penger for en 18-åring som ikke løfter en finger for å hjelpe til hjemme.''

Enig. De færreste av oss kan velge ikke å jobbe fordi vi heller vil tilbringe all fritid med vennene våre. Sånn er det bare å bli voksen rett og slett.

Skrevet

"Likevel får jeg inntrykk av at alle dolere mener ungdommer skal ha jobb ved siden av skolen. Bortsett fra Nhd bet jeg meg merke i en gang."

Da er det isåfall NHD og meg, for jeg er heller ikke enig i at ungdommer skal ha jobb ved siden av skolen.

NHD mener at de skal prioritere høyt å delta på organiserte fritidsaktiviteter for å lære å møte presis, jobbe sammen i team osv.

Det er ikke alle ungdommer som fortsetter med slike aktiviteter når de blir 17 - 18 år. Hvis de bruker omtrent samme tiden på en jobb (hvor man faktisk også lærer å møte presis, dra lasset sammen osv.) som mange gjør på en annen fritidsaktivitet, ser jeg ikke noe galt i det.

De færreste 18-åringer bruker all sin våkne tid på skolearbeid uansett.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

NHD mener at de skal prioritere høyt å delta på organiserte fritidsaktiviteter for å lære å møte presis, jobbe sammen i team osv.

Det er ikke alle ungdommer som fortsetter med slike aktiviteter når de blir 17 - 18 år. Hvis de bruker omtrent samme tiden på en jobb (hvor man faktisk også lærer å møte presis, dra lasset sammen osv.) som mange gjør på en annen fritidsaktivitet, ser jeg ikke noe galt i det.

+ at de får andre impulser som det er viktig å ta med seg i voksenlivet. Kort oppsummert: Kultur.

Skrevet

+ at de får andre impulser som det er viktig å ta med seg i voksenlivet. Kort oppsummert: Kultur.

Jeg er absolutt ikke uenig i noe av dette.

Men det er ikke alle (kanskje spesielt ikke alle jenter?) som fortsetter med sånt allikevel, uansett hva foreldrene måtte ønske. Da kan man få med seg noen av de positive effektene (som ansvar og lagfølelse) ved å jobbe _litt_

tror

Skrevet

En 18-åring bør klare seg selv med lommepenger. Skaff en feriejobb/helgejobb.

Dersom dere fortsetter å betale til henne så kan en ide være å gi ukelønn i stedet. Da blir de ikke blakke så lenge.

Skrevet

Vår snart 19-åring som går siste på vg får 2 000 kr måneden av oss, i tillegg dekker vi mobil og kjøreopplæring.

Vår innstilling er at han jobber SÅ mye med skolen, at vi ikke ønsker at han skal ha flere forpliktelser. Han er på skolen fra 8 til 15, og på kveldene er det mye lekser. Den lille fritiden han har, synes vi han skal bruke på venner og kjæreste, og dersom det fremdeles er litt tid igjen, har vi også lyst å se ham litt...

mvh

Skrevet

Mener du det uansett hvor mye de trenger å jobbe med skolearbeid? Det er jo enorm forskjell på kapasiteten - og på hvor mye hjemmearbeid de faktisk har.

Men det er ingen forskjell i hvor lang sommerferie de har, og også svært mange andre ferier. Og da jobber de garantert ikke med skolearbeid.

Gjest Elextra
Skrevet

Hvis 18-åringer mener at de trenger så mye penger til rene forbruksting, så bør de kunne jobbe selv for å skaffe de.

Hvis det innebærer at de selv skal betale for egne klær er det en annen sak.

Vår 18 åring får 350 kr i måneden i lommepenger.

''Vår 18 åring får 350 kr i måneden i lommepenger.''

Oi, det var lite! Men det spørs jo selvfølgelig hva som kalles "lommepenger" og om dere i tillegg dekker f.eks. månedskort, frisør, nødvendige klær, evt. sportsutstyr eller annet utstyr til fritidsaktiviteter etc.

Mary Poppins
Skrevet

Ja og jeg er enig i det han skriver

Mary Poppins
Skrevet

Det kommer an på hvilke fag de har og hvilke linjer de går på, også. Noen har rett og slett ikke så mye lekser, mesteparten av arbeidet kan gjøres på skolen. Hvis de dessuten har relativt lett for fagene de har valgt, er det ikke mye stress med skolearbeidet på kveldstid.

Da bør det ikke være særlig krevende med noen timers lønnet ekstrajobb i uka. Og det er god trening i å administrere tiden.

Jeg ser at mange av de elevene mine som jobber mest stukturert og godt med skolearbeidet, er de samme som har jobb ved siden av skolen. De får mindre tid til å gjøre absolutt ingenting, men nok tid til mye annet.

"Det kommer an på hvilke fag de har og hvilke linjer de går på, også. Noen har rett og slett ikke så mye lekser, mesteparten av arbeidet kan gjøres på skolen. Hvis de dessuten har relativt lett for fagene de har valgt, er det ikke mye stress med skolearbeidet på kveldstid."

Ja det er jeg enig i. Jeg snakker om ungdom som ønsker å satse på skolen. De som velger såkalte "lekefag" som vi kalte det da jeg gikk på skolen, er vel kanskje ikke de som ønsker å satse på skolen og da er jeg enig i at det er greit med en ekstrajobb ved siden av. Tunge realfag derimot krever at man jobber ganske mye utenfor skoletid.

"Jeg ser at mange av de elevene mine som jobber mest stukturert og godt med skolearbeidet, er de samme som har jobb ved siden av skolen. De får mindre tid til å gjøre absolutt ingenting, men nok tid til mye annet."

Da har vi ulike opplevelser. Jeg husker da jeg gikk på vgs (og forøvrig opplever broren min det samme), at de som jobber mye ved siden av skolen har dårligere karakterer. De prioriterer også jobbingen fordi det er deilig med mer penger mellom hendene, og det blir da viktigere enn karakterene.

Jeg vet ihvertfal at hvis jeg får barn og jeg har økonomien til det, så skal barna mine heller få litt ekstra penger hjemme om de velger å satse på skolen og få gode karakterer. De lærer å jobbe for pengene tidsnok uansett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...