Gå til innhold

Månedslønn til 18-åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er jeg enig med deg i. Det er liksom opplest og vedtatt at man må disiplineres ut over det å arbeide med faglig arbeid for å lære seg gode vaner, men jeg er heller ikke så sikker på at det stemmer. Dersom man har gode arbeidsvaner og oppnår gode skoleresultater vil ikke ytterligere disiplinering gjennom ekstrajobb bidra til å bedre arbeidsrutinene så voldsomt tror jeg. Dette syns jeg faktisk er gjeldende mht lekser i grunnskolen også. Er man strukturert og gjør unna arbeidet på skolen burde man ikke "straffes" med ekstra hjemmearbeid, bare fordi det blåser en pedagogisk vind der man antar at gode arbeidsvaner utvikles på fritiden.

I trådstarters tilfelle ville jeg imidlertid rettet mer fokus mot 18-åringens holdninger til det å bidra i fellesskapet, og ville nok heller lagt ned en innsats for å få henne til å bidra litt mer på hjemmebane. En 18-åring har godt av å erfare at man ikke alltid kan komme til dekket bord og få alt, inkl penger, servert.

Godt svar.

• Svar 108
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mrs. Wallace

10

• Mary Poppins

9

• morsan

5

• mariaflyfly

5

Skrevet

Det med leksehjelpen til en 15-åring hadde jeg personlig lønnet høyt - både i penger og takknemlighet :-)

Tror min 18-åring får omtrent det samme - noe til sin egen konto og noe på et ekstra kort jeg har som h*n bruker til mat og klær og sånt. Siden h*n ikke utnytter systemet, er jeg ikke så forsiktig med dette - spør jeg om h*n trenger mer penger til lunch etc (dette var vel før hun fikk låne kortet mitt), kunne h*n ofte svare "Nei,- jeg har fortsatt igjen fra forrige uke".

Skrevet

Ja og jeg er enig i det han skriver

Men hvis man nå ikke får så voksne ungdommer til å fortsette på organiserte fritidsaktiviteter selv om man (som mor / far) kunne ønsket at de gjorde det - hvorfor blir det automatisk så veldig feil at de lærer noen av de samme verdiene via en liten jobb?

Jeg kverulerer ikke, altså. Jeg har bare litt problemer med å forstå det - og siden jeg står midt oppi problemstillingen med min eldste og selv ble oppdradd ifølge "dine idealer" mht. jobbing, lurer jeg litt på disse spørsmålene.

Mary Poppins
Skrevet

Men hvis man nå ikke får så voksne ungdommer til å fortsette på organiserte fritidsaktiviteter selv om man (som mor / far) kunne ønsket at de gjorde det - hvorfor blir det automatisk så veldig feil at de lærer noen av de samme verdiene via en liten jobb?

Jeg kverulerer ikke, altså. Jeg har bare litt problemer med å forstå det - og siden jeg står midt oppi problemstillingen med min eldste og selv ble oppdradd ifølge "dine idealer" mht. jobbing, lurer jeg litt på disse spørsmålene.

Hvis fritiden går til å drive dank (se på tv, høre på musikk, spille playstation) og det ikke er mulig å gjøre om på det så ser jeg ikke noe problem med å ha en ekstrajobb. Men jeg ville så godt jeg kunne fokusert på at fritiden skulle gå til enten f.eks å trene eller andre aktiviteter, eller bruke mere tid på leksene, for å forbedre karakterene. Ungdom bør også ved siden av dette ha tid til sosial samvær med venner (ja det mener jeg er viktig).

Når jeg får barn blir min oppskrift å fokusere på viktigheten av å få gode karakterer på skolen. Jeg vil heller gi dem litt ekstra penger i måneden om jeg kunne fått dem til å jobbet mere med skolen, istedet for å jobbe på kiwi. Å jobbe for pengene lærer de seg fort nok uansett. Jeg har også opplevd at når ungdom har begynt å jobbe ved siden av skolen får de smaken på å ha mer penger mellom hendene, og ergo går det enda dårligere på skolen fordi det frister heller å jobbe mer, og tjene mer penger.

Men her er det altså ingen fasit, alle må prøve å få et opplegg man selv mener funker :-)

Gjest Kayia
Skrevet

Nei egentlig spurte jeg fordi jeg ikke fikk helt taket på hva du spør om? Lurer du på om dere er på bærtur når dere ikke føler for å be henne ta en ekstrajobb for å skaffe mer penger, eller lurer du på om en "lønnsøke" er på sin plass?

Jeg syns egentlig bare det er dere som kan si noe om hva det er rimelig å få, siden det er hennnes omgivelser som vil være med på å definere hva som er tilstrekkelig. Jeg har sagt til min jr at han ikke kommer til å ligge i front, men heller ikke i bunnen av skalaen, og dette gjelder både mht innkjøp av merkeklær (som det er et ganske sterkt press på blandt hans medelever), tekniske duppeditter og lommepenger. Jeg ønsker ikke at han skal være en pådriver mht forbruk, men jeg ønsker heller ikke at han skal behøve å være den som oftere enn andre sier nei fordi han mangler penger. Dette ser han ut til å akseptere.

Ellers mener jeg det jeg skrev lenger neddi her - unge er også forskjellige. Dersom 18-åringen din er arbidssom og pliktoppfyllende faller jobb-er-viktig-for-å-lære-seg-ansvarlighet-argumenetet bort. Da ville jeg gjort som deg - sponset en kulturell aktivitet i stedefor. Men - som jeg også sa - jeg ville jobbet litt for å snu holdningen hennes på hjemmebane.

Gjest Kayia
Skrevet

Nå vet jeg ikke helt hvor i tråden du er.

Jeg hører mye forskjellig alt etter hva slags miljø jeg er i og vet nesten ikke hva jeg skal mene.

Jeg synes jo hun er et pengesluk, samtidig vil jeg gi en en bra start på voksenlivet.

Huff, den postet jeg feil - hadde fått flere svar på nogenlunde samme tema, og vandret litt mellom trådene. Prøver en gang til jeg... ;)

Jeg spurte fordi jeg ikke fikk helt taket på hva du spør om. Lurer du på om dere er på bærtur når dere ikke føler for å be henne ta en ekstrajobb for å skaffe mer penger, eller lurer du på om en "lønnsøke" er på sin plass?

Jeg syns egentlig bare det er dere som kan si noe om hva det er rimelig å få, siden det er hennnes omgivelser som vil være med på å definere hva som er tilstrekkelig. Jeg har sagt til min jr at han ikke kommer til å ligge i front, men heller ikke i bunnen av skalaen, og dette gjelder både mht innkjøp av merkeklær (som det er et ganske sterkt press på blandt hans medelever), tekniske duppeditter og lommepenger. Jeg ønsker ikke at han skal være en pådriver mht forbruk, men jeg ønsker heller ikke at han skal behøve å være den som oftere enn andre sier nei fordi han mangler penger. Dette ser han ut til å akseptere.

Ellers mener jeg det jeg skrev lenger neddi her - unge er også forskjellige. Dersom 18-åringen din er arbidssom og pliktoppfyllende faller jobb-er-viktig-for-å-lære-seg-ansvarlighet-argumenetet bort. Da ville jeg gjort som deg - sponset en kulturell aktivitet i stedefor. Men - som jeg også sa - jeg ville jobbet litt for å snu holdningen hennes på hjemmebane.

Skrevet

Da jeg var 18 var jeg lærling, tjente 3500,- kr i mnd. + jeg jobbet tre kvelder i uka og annen hver helg, og betlate 1000,- kr. TIL mamma for å bo hjemme..

Synes man bør klare å skaffe sine egne lommepenger etter fylte 18, HVIS man ikke går på et tungt studie som krever at man leser døgnet rundt da..

18-åringen er som får penger i hånda uten å gjøre en dritt for det blir tiltaksløse og bortskjemte, og vil slite med pengetrøbbel når mor og far ikke fyller opp kontoen lenger.. Har flere venner som har blitt sånn. Er glad for at jeg greide å forsørge meg selv jeg! :) Har god økonomisk sans i dag, og alltid klart meg utmerket når det gjelder penger etter fylte 18. jeg flyttet forresten ut da jeg var 18 1/2 år.

Gjest høstløv
Skrevet

''Vår 18 åring får 350 kr i måneden i lommepenger.''

Oi, det var lite! Men det spørs jo selvfølgelig hva som kalles "lommepenger" og om dere i tillegg dekker f.eks. månedskort, frisør, nødvendige klær, evt. sportsutstyr eller annet utstyr til fritidsaktiviteter etc.

Vi dekker alt, månedskort trenger han ikke, han blir kjørt til skolen, og vi dekker det, hvis han har ekstra utgifter til mat. Vi betaler det meste av sertifikatet, resten finansierer han av stipendpenger.

Han bruker ikke penger. Han sparer til og med hele månedslønnen, fordi han vil ha bil.

Skrevet

"Likevel får jeg inntrykk av at alle dolere mener ungdommer skal ha jobb ved siden av skolen. Bortsett fra Nhd bet jeg meg merke i en gang."

Da er det isåfall NHD og meg, for jeg er heller ikke enig i at ungdommer skal ha jobb ved siden av skolen.

Jeg er helt enig med deg :-)

Gjest Elextra
Skrevet

Vi dekker alt, månedskort trenger han ikke, han blir kjørt til skolen, og vi dekker det, hvis han har ekstra utgifter til mat. Vi betaler det meste av sertifikatet, resten finansierer han av stipendpenger.

Han bruker ikke penger. Han sparer til og med hele månedslønnen, fordi han vil ha bil.

Oi. Går han aldri en tur på kino eller f.eks. Peppes med kompiser?

Gjest Hvor mye til en 18-åring
Skrevet

Det hjelper med en samtale en gang i blandt:-)

Tror dere ikke jeg kom hjem til ferdig middag i dag. Og kjøkkenet var helt strøkent også;o)

Hun har vel skjønt for en stund nå da at man må jobbe for pengene.

Gjest høstløv
Skrevet

Oi. Går han aldri en tur på kino eller f.eks. Peppes med kompiser?

Nei, filmer ser han på dataen, og en sjelden gang går han ut med kompiser, og da betaler vi maten for ham.

Han sørger for å ha litt inntekt på egen hånd ved siden av.

Gjest Hvor mye lommepenger til en 18-åring
Skrevet

Dette er jeg enig med deg i. Det er liksom opplest og vedtatt at man må disiplineres ut over det å arbeide med faglig arbeid for å lære seg gode vaner, men jeg er heller ikke så sikker på at det stemmer. Dersom man har gode arbeidsvaner og oppnår gode skoleresultater vil ikke ytterligere disiplinering gjennom ekstrajobb bidra til å bedre arbeidsrutinene så voldsomt tror jeg. Dette syns jeg faktisk er gjeldende mht lekser i grunnskolen også. Er man strukturert og gjør unna arbeidet på skolen burde man ikke "straffes" med ekstra hjemmearbeid, bare fordi det blåser en pedagogisk vind der man antar at gode arbeidsvaner utvikles på fritiden.

I trådstarters tilfelle ville jeg imidlertid rettet mer fokus mot 18-åringens holdninger til det å bidra i fellesskapet, og ville nok heller lagt ned en innsats for å få henne til å bidra litt mer på hjemmebane. En 18-åring har godt av å erfare at man ikke alltid kan komme til dekket bord og få alt, inkl penger, servert.

Tusen takk for ditt svar som jeg i tilegg til Nhd og noen andre velger å høre på. (takk til alle andre også foresten)

Det var deilig å få luftet dette. Spørsmålet dukker opp fra tid til annen og det har vært forandringer hele veien etterhvert som de har vokst til.

En periode vasket hun hele huset en gang i uka for samme summen, men det endte med at jeg måtte gå over uansett for det ble litt lettvint gjort kan du si:-)

Etter jul begynte hun å hjelpe broren isteden og slik skal det fortsette. Det var ganske lurt føler jeg:-)

Men det var jo ikke meningen da vi skiftet ordning at hun ikke skulle bidra med noe som helst utenom å ta eget rom og egne klær.

Jeg føler nå at vi ikke har vært helt på jordet i hvordan vi har gjort ting. Det eneste er at hun skal bidra mer hjemme for det hun får.

Som Nhd også mente så kan de tjene penger selv om det blir for mange fester og den slags. Fritidsaktiviterer er en selvfølge så lenge vi har råd og det har heller aldri vært noe tema. Selvsagt skal hun fortsette på piano så lenge hun selv vil.

Mobilregningene må hun skjerpe seg på.

Jeg har kommet frem til at det er greit at hun tjener penger til fornøyelser hjemme isteden for å ta en jobb, men da skal hun også bidra. Det nytter ikke komme å spørre om penger om hun ikke har løftet en finger hele uka.

Gjest myndig og lommepenger?
Skrevet

Ja, jeg skjønner det. Men da hadde det også vært en ganske klar grense for hvor mye jeg hadde giddet å bla opp for å sponse fritidsaktiviteter.

Helt enig :-)

Skrevet

Hvor lenge er man barn idag, lurer jeg? Når man var 18 år (bare for 10 år siden) var det vanlig å både flytte hjemmefra og ha egen jobb i tillegg til skolen for å klare seg, der jeg kommer fra.

Gjest Hvor mye lommepenger til en 18-åring.
Skrevet

Jeg har nå gått gjennom alle svarene. Jeg ser at de spriker og det er ikke så rart. Her er mange forskjellige erfaringer, man har barn i forskjellige aldre, forskjellig status, økonomi osv osv.

Diskusjonen har vært nyttig, så takk til alle uansett mening. Vi vil gjøre noen justeringer. Det går mest på å bidra mer hjemme. Litt hver dag slik at det blir trivelig for alle.

Om vi skal øke summen slik at hun må holde seg innenfor den (mot at hun bidrar) eller om vi skal fortsette slik som nå( også mot at hun bidrar) har jeg ikke bestemt meg for ennå.

Hun skal ikke ha en ekstra jobb. Der velger jeg å høre på Nhd og lærereren her inne og faktisk var det noe også Rektor tok opp på vårt første møte med skolen. Rektor var av klar oppfatning av at skolen var jobben deres i disse 3 årene og at de ikke burde ha en jobb ved siden av.

Men bidra hjemme, det må hun gjøre.

Gjest Hvor mye lommepenger til en 18-åring
Skrevet

Hvor lenge er man barn idag, lurer jeg? Når man var 18 år (bare for 10 år siden) var det vanlig å både flytte hjemmefra og ha egen jobb i tillegg til skolen for å klare seg, der jeg kommer fra.

På landet var det slik at man gjerne måtte flytte hjemmefra for å bo på hybel for å gå på videregående.

Her vi bor i Oslo ligger skolen ikke veldig langt unna og det sier seg selv at med de leieprisene som er i Oslo, så er det helt naturlig at ungdommene bor hjemme lengst mulig. Det blir langt billigere.

Gjest Elextra
Skrevet

Nei, filmer ser han på dataen, og en sjelden gang går han ut med kompiser, og da betaler vi maten for ham.

Han sørger for å ha litt inntekt på egen hånd ved siden av.

Ok! Ganske forskjellig fra meg som 18-åring, mao :)

Skrevet

Der jeg kommer fra var det vanlig å bo hjemme til man var ferdig med videregående skole, dvs for de fleste av oss halvveis ut i det året man fyller 19.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...