Gå til innhold

Månedslønn til 18-åring

Anbefalte innlegg

Gjest Hvor mye lommepenger til en 18-åring?
Skrevet

Revisormedarbeider

Hvordan greide du å finansiere bil, hybel, mat, klær, frisør, toalettartikler osv med kun helgejobbing?

• Svar 108
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mrs. Wallace

10

• Mary Poppins

9

• morsan

5

• mariaflyfly

5

Skrevet

Hvordan greide du å finansiere bil, hybel, mat, klær, frisør, toalettartikler osv med kun helgejobbing?

Stipend fra lånekassen (ikke lån), rimelig bil som gikk på "skittlukta", og flere jobber hver helg. (jobbet da i fjøs, og da ble det jo noen timer)

Jeg hadde selvfølgelig ikke maaange tusen i husleie da, bodde i et gammelt, lite vedlikeholdt hus, og betalte ikke så mye.

mariaflyfly
Skrevet

Merkelig at folk lar seg provosere av at folk har god økonomi...

Det har overhodet ikke noe med saken å gjøre.

mariaflyfly
Skrevet

At du generelt sett reagerer på ungdommer som hjelper til (for) lite hjemme, har jeg ingen problemer med å forstå, men hvorfor provoseres du så innmari av at noen har bedre råd enn deg?

Har ikke du også lagt opp forbruket i din familie etter familiens økonomi? Hva med dem som har enda dårligere råd enn deg og derfor lar barna få enda minddre enn du gir dine barn - synes du de med samme berettigelse burde la seg provosere av DITT forbruksmønster?

Er det bare det nivåedt dere har på økonomien i din familie som er det eneste saliggjørende forr å oppdra barn på den rette måten?

Jeg er helt enig i at det er dumt å skjemme bort ungdommer, men jeg er ikke nødvendigvis enig i at foreldre med bedre råd alltid er lik bortskjemt barn. Det kommer helt an på hva slags verdier foreldrene har og oppdragelsen forøvrig.

For å ta et litt spesielt eksempel, men dog: En ung mann som neppe har hatt noe "helgejobber" og som sikkert også har sluppet unna ganske mye husarbeid, er kronprinsen. Jeg husker i et portrettprogram med han i anledning myndighetsdagen ble det vist klipp fra paragilding og alt mulig annet han holdt på med, og hvor mange andre 18-åringer har hatt muligheten til å gjøre det?

Men jeg synes da at han har kommet ut av dette som en reflektert mann hvor jeg overhodet ikke ser tegn til en bortskjemt "brat".

''At du generelt sett reagerer på ungdommer som hjelper til (for) lite hjemme, har jeg ingen problemer med å forstå, men hvorfor provoseres du så innmari av at noen har bedre råd enn deg?''

Jeg provoseres ikke av at noen har bedre råd enn meg, det er overhodet ikke saken.

''Har ikke du også lagt opp forbruket i din familie etter familiens økonomi? Hva med dem som har enda dårligere råd enn deg og derfor lar barna få enda minddre enn du gir dine barn - synes du de med samme berettigelse burde la seg provosere av DITT forbruksmønster?''

Jeg legger opp forbruket i min familie ut fra den økonomien jeg har. Det betyr ikke at jeg utstyrer ungene med mye penger mellom henda av den grunn.

''Er det bare det nivåedt dere har på økonomien i din familie som er det eneste saliggjørende forr å oppdra barn på den rette måten?''

Selvfølgelig ikke. Det har jeg heller ikke sagt.

''Jeg er helt enig i at det er dumt å skjemme bort ungdommer, men jeg er ikke nødvendigvis enig i at foreldre med bedre råd alltid er lik bortskjemt barn. Det kommer helt an på hva slags verdier foreldrene har og oppdragelsen forøvrig.''

Enig, og det er akkurat det jeg prøver å si. Foreldre som flasher sin gode økonomi overfor barna, mener jeg står for dårlige holdninger rundt dette temaet. Når 18-åringen ikke løfter en finger på hjemmebane, men likevel betales godt hver mnd, har skyhøye mobilregninger i tillegg som foreldrene også dekker, har en dyr hobby som hun ikke ser ut til å ha noe forhold til at koster en del, mener jeg de er på tide og lukke lommeboka og begynne med å stille krav i stedet.

''For å ta et litt spesielt eksempel, men dog: En ung mann som neppe har hatt noe "helgejobber" og som sikkert også har sluppet unna ganske mye husarbeid, er kronprinsen. Jeg husker i et portrettprogram med han i anledning myndighetsdagen ble det vist klipp fra paragilding og alt mulig annet han holdt på med, og hvor mange andre 18-åringer har hatt muligheten til å gjøre det?

Men jeg synes da at han har kommet ut av dette som en reflektert mann hvor jeg overhodet ikke ser tegn til en bortskjemt "brat".

''

Jeg synes det er litt søkt å sammenligne med krompen, som faktisk står i litt særstilling i sin rolle, men er for all del enig i at fyren fremstår som meget reflektert og med svært gode verdier. Det er verre med søstra hans. ;)

mariaflyfly
Skrevet

Nå har jeg forsøkt å tenke nøye over alle svarene jeg har fått her inkl. Nhd sitt svar. Du velger å ta meg for noe jeg ikke er. Greit nok det.

Mariaflyfy du vet ikke hva samtalen har dreid seg om på hjemmebane og dette er ikke bare snakk om økonomi. Litt er det det selvfølgelig. Livet er nå en gang slik at noen har det veldig stramt og må gjøre ting annerledes, uten at det går noe dårligere med dem i livet av den grunn.

Hverken jeg eller mannen min vokste opp slik våre unger gjør. Folk flest (ikke alle) har en annen økonomi i dag enn på 70-tallet. Vi var vant til helt andre forhold, men det har da gått fint med oss også.

Det er ikke slik at hun bare kan komme å be om penger uten å gjøre noe. Det var det jeg mente hadde sklidd ut i det siste og hvorfor tror du jeg tok den samtalen i går?

Hvorfor tror du jeg skrev dette innlegget? For morro skyld?

Du er har vel sett at jeg gjennom åren på dol har tatt opp slike spørsmål? Tror du jeg hadde gjort det om jeg synes det bare var og øse penger ut?

Jeg er vokst opp med rimelig sunne holdninger tror jeg og er det noe jeg ikke vil, så er det å få ufordragelige, bortskjemte unger. Jeg ser at det kan være et faremoment og derfor valgte jeg også å stille spørsmålet til Nhd.

Han har vel litt erfaring regner jeg med.

''Jeg er vokst opp med rimelig sunne holdninger tror jeg''

Det tror jeg også. Bare så synd du ikke ser ut til å kunne stå for dem lenger.

Gjest Hvor mye lommpenger til en 18-åring
Skrevet

''Jeg er vokst opp med rimelig sunne holdninger tror jeg''

Det tror jeg også. Bare så synd du ikke ser ut til å kunne stå for dem lenger.

Hvis du ser av svarene her til de som faktisk har ungdommer i samme alder og til læreren, så ser du at summen vi gir er helt normal og at om vi hadde øket til 2000, så hadde det vært normalt også.

At hun må bidra mer hjemme enn det hun har gjort i den siste tiden er jeg enig i og jeg lurer på: Har du skjønt hva innlegget mitt hander om???

Jeg spurte hva som var normal månedslønn i forhold til hva man bidrar med hjemme. Ser du ikke at jeg spør om det?

Jeg har fått svar på det nå og jeg synes svaret ditt til meg er veldig merkelig å legge under et innlegg hvor jeg nettopp sier at hun må BIDRA mer hjemme.

Jeg har jo også sett at du reagerer kraftig hver gang jeg tar opp slike spørsmål og da begynner man jo etterhvert å lure på hva det egentlig er du reagerer på? Økonomien vår?

Jeg kan berolige deg med at vi ikke er Herr og Fru Røkke eller noe i den dur, men en ganske normal familie.

Skrevet

''At du generelt sett reagerer på ungdommer som hjelper til (for) lite hjemme, har jeg ingen problemer med å forstå, men hvorfor provoseres du så innmari av at noen har bedre råd enn deg?''

Jeg provoseres ikke av at noen har bedre råd enn meg, det er overhodet ikke saken.

''Har ikke du også lagt opp forbruket i din familie etter familiens økonomi? Hva med dem som har enda dårligere råd enn deg og derfor lar barna få enda minddre enn du gir dine barn - synes du de med samme berettigelse burde la seg provosere av DITT forbruksmønster?''

Jeg legger opp forbruket i min familie ut fra den økonomien jeg har. Det betyr ikke at jeg utstyrer ungene med mye penger mellom henda av den grunn.

''Er det bare det nivåedt dere har på økonomien i din familie som er det eneste saliggjørende forr å oppdra barn på den rette måten?''

''Jeg er helt enig i at det er dumt å skjemme bort ungdommer, men jeg er ikke nødvendigvis enig i at foreldre med bedre råd alltid er lik bortskjemt barn. Det kommer helt an på hva slags verdier foreldrene har og oppdragelsen forøvrig.''

Enig, og det er akkurat det jeg prøver å si. Foreldre som flasher sin gode økonomi overfor barna, mener jeg står for dårlige holdninger rundt dette temaet. Når 18-åringen ikke løfter en finger på hjemmebane, men likevel betales godt hver mnd, har skyhøye mobilregninger i tillegg som foreldrene også dekker, har en dyr hobby som hun ikke ser ut til å ha noe forhold til at koster en del, mener jeg de er på tide og lukke lommeboka og begynne med å stille krav i stedet.

''For å ta et litt spesielt eksempel, men dog: En ung mann som neppe har hatt noe "helgejobber" og som sikkert også har sluppet unna ganske mye husarbeid, er kronprinsen. Jeg husker i et portrettprogram med han i anledning myndighetsdagen ble det vist klipp fra paragilding og alt mulig annet han holdt på med, og hvor mange andre 18-åringer har hatt muligheten til å gjøre det?

''

Jeg synes det er litt søkt å sammenligne med krompen, som faktisk står i litt særstilling i sin rolle, men er for all del enig i at fyren fremstår som meget reflektert og med svært gode verdier. Det er verre med søstra hans. ;)

Mitt poeng er at jeg ikke er enig med deg i din påstand om at trådstarter viser at de har nettopp dette:

''Den type holdninger dere flagger til ungene, om at "siden vi har råd til det, skal dere kunne ha mye penger mellom henda", ''

Det er nå engang slik at både du og jeg og trådstarter har et forbruk tilpasset hver vår økonomi, og at det derfor er helt naturlig at man lar barna/ungdommene ha levestandard på tilsvarende nivå som resten av familiemedlemmene.

Det at noen som har råd til det betaler 20 000 kroner for pianotimer trenger derfor ikke være mer "flashing" med penger og å innpode barna holdninger som du sikter til enn der en annen familie kjøper rosa DS til en 5-åring...;-) (sic!) En familie som ikke engang har råd til DS vil kanskje kunne tenke akkurat likedan om den rosa DS'en som du tenker om trådstarter.

Du gjentar hele tiden at det ikke har noe med økonomi å gjøre, men jeg synes ikke du motbeviser det til alle dem her inne som kommenterer dette.

Forøvrig helt enig i at det er verre med søstra til Haakon;-)

Skrevet

''

''Jeg provoseres ikke av at noen har bedre råd enn meg, det er overhodet ikke saken''

Du provoseres av at vi bor på feil side av elva,fordi du liker ikke folk som kommer derifra.

Som du selv har sagt tidligere så har fordommer mot dem.

'' Foreldre som flasher sin gode økonomi overfor barna, mener jeg står for dårlige holdninger rundt dette temaet''

Og det er her du tar grundig feil. For første tror jeg du innbiller deg at vi er så veldig rike.

Ok, hvis gjennomsnittsinntekten er 350.000 så har jeg litt over det nå når jeg har begynt å jobbe 100% og det har jeg gjort i snart 2 måneder. Mannen min har nå 4 ganger gjennonsnittsinntekten, men han driver for seg selv og det skal betales moms osv og hva han tar ut i lønn, er noe helt annet.Tidligere drev han med noen prosjekter utenom arbeidstiden som han var heldig og tjente penger på (han gjør ikke det lenger nå) Disse pengene ble igjen invistert fast eiendom og seilbåt og det betyr at det ikke er penger vi har å rutte med.

Ok, vi har det romslig nok til å slippe bekymringer, men vi er ikke Herr og Fru Rik og dessuen har vi alltid hatt et sundt og normalt forhold til penger, ganske måteholdne vil jeg til og med si når det gjelder klær osv. Ingen av oss er noen jålebukker og begge har vært opptatt av at ungene ikke skal skjemmes bort.

Hele veien har vi vært opptatt av det. Kanskje har vi vært spesielt opptatt av det til og med fordi vi bor der vi bor. Derfor mine gjentatte spørsmål her på dol som nettopp dreier seg om den slags ting. Jeg tror vi har lykkes med noe. Datteren min vet godt forskjell på hennes situasjon og kameratens situasjon som nå går på en rikmannsskolei utlandet og som da han var hjemme sist skrøt av han svei av 100.000 kr på ei helg. Hun synes selvfølgelig dette er like mye galskap som det du og jeg gjør.

Tidlig i ungdomskolealder begynte hun å bli mer merkebevisst. Dette likte jeg ikke og vi hadde diskusjoner om det på hjemmebane og jeg hadde også et innlegg om det på dol.

Den tiden er det slutt på. Jeg vil ikke si hun bruker mye penger på klær. Jeg kan faktisk ikke huske sist hun spurte etter et klesplagg. Dette har nok noe med alder å gjøre også. Hun har blitt voksnere og tryggere på selv. Dermed måler hun ikke sin verdi i hva klærne koster.

''Når 18-åringen ikke løfter en finger på hjemmebane, men likevel betales godt hver mnd, har skyhøye mobilregninger i tillegg som foreldrene også dekker, har en dyr hobby som hun ikke ser ut til å ha noe forhold til at koster en del''

Nå stilte jeg nettopp dette spørsmålet av den grunn at jeg synes hun i det siste har bidratt for lite i forhold til hva hun får i lommepenger. Jeg stilte ikke det spørsmålet uten at jeg også tar det opp med henne da. Jeg håper du forstår at jeg også ta det om med henne det gjelder? Mobilregninger f.eks kan jeg lover deg har vært et tema ja. Noen ganger bedrer hun seg. Andre ganger har den vært for høy og da kan jeg love deg at vi tar henne for oss.

Pianospillingen ønsker både vi foreldre og hun selv og fortsette med. Det er jeg veldig glad hun vil, men dette har også vært et tema fra tid til annen i de 9 årene hun har spilt. Jeg har satt krav til øving og jeg har forklart henne i klartekst hva dette faktisk koster oss og hvor bortkastet pengene er om hun ikke øver.

Så jeg mener vi har gjort det vi kan for å bevisstgjøre henne i forhold til dette.

Ting endrer seg etterhvert som de vokser opp. Før i tiden var det klær. Det er ikke lenger et problem. Nå er det fester og mobilregninger. Også dette er jo et tema hjemme. Da forstår jeg ikke hvorfor du sier at vi flasher vår gode økonomi til barna. Jeg er litt forundret over det ja.

'' mener jeg de er på tide og lukke lommeboka og begynne med å stille krav i stedet''

Ja, stille krav ja. Det var jo nettopp det jeg skrev i det innlegget også som du ble så provosert av.

Jeg synes egentlig at vi har et fornuftig forhold til penger. Vi kjøper ikke dyre ting til huset eller dyre klær. Vi bruker mest penger på reiser. Også da leter vi etter billige turer.

Vi har nok også forskjellig syn på hva som er fornuftig å bruke penger på. Mens jeg mener at en 5-åring blir lykkelig av en dukke i bursdagpresang, mener du at det er ok. å kjøpe Nintendo. Det har ikke min 7-åring. Hun har ikke spurt etter det heller.

Jeg reagerer ikke på at du kjøper nintendo til barnet ditt altså. Jeg reagerer igrunnen mer på at du synes det er verre å kjøpe slalomhjelm til en 14-åring i julegave.

Det er jo bare forskjellige prioriteringer.

Dessuten forlanger aldri sønnen min noenting han. Han ønsker seg ting til bursdager og jul. Ellers i året så spør han aldri etter noe, så han er ihverfall ikke bortskjemt.

Dette ble visst en lang forsvarstale ja, men jeg liker ikke å bli stemplet for noe jeg ikke er ;-)

Skrevet

''Jeg provoseres ikke av at noen har bedre råd enn meg, det er overhodet ikke saken''

Du provoseres av at vi bor på feil side av elva,fordi du liker ikke folk som kommer derifra.

Som du selv har sagt tidligere så har fordommer mot dem.

'' Foreldre som flasher sin gode økonomi overfor barna, mener jeg står for dårlige holdninger rundt dette temaet''

Og det er her du tar grundig feil. For første tror jeg du innbiller deg at vi er så veldig rike.

Ok, hvis gjennomsnittsinntekten er 350.000 så har jeg litt over det nå når jeg har begynt å jobbe 100% og det har jeg gjort i snart 2 måneder. Mannen min har nå 4 ganger gjennonsnittsinntekten, men han driver for seg selv og det skal betales moms osv og hva han tar ut i lønn, er noe helt annet.Tidligere drev han med noen prosjekter utenom arbeidstiden som han var heldig og tjente penger på (han gjør ikke det lenger nå) Disse pengene ble igjen invistert fast eiendom og seilbåt og det betyr at det ikke er penger vi har å rutte med.

Ok, vi har det romslig nok til å slippe bekymringer, men vi er ikke Herr og Fru Rik og dessuen har vi alltid hatt et sundt og normalt forhold til penger, ganske måteholdne vil jeg til og med si når det gjelder klær osv. Ingen av oss er noen jålebukker og begge har vært opptatt av at ungene ikke skal skjemmes bort.

Hele veien har vi vært opptatt av det. Kanskje har vi vært spesielt opptatt av det til og med fordi vi bor der vi bor. Derfor mine gjentatte spørsmål her på dol som nettopp dreier seg om den slags ting. Jeg tror vi har lykkes med noe. Datteren min vet godt forskjell på hennes situasjon og kameratens situasjon som nå går på en rikmannsskolei utlandet og som da han var hjemme sist skrøt av han svei av 100.000 kr på ei helg. Hun synes selvfølgelig dette er like mye galskap som det du og jeg gjør.

Tidlig i ungdomskolealder begynte hun å bli mer merkebevisst. Dette likte jeg ikke og vi hadde diskusjoner om det på hjemmebane og jeg hadde også et innlegg om det på dol.

Den tiden er det slutt på. Jeg vil ikke si hun bruker mye penger på klær. Jeg kan faktisk ikke huske sist hun spurte etter et klesplagg. Dette har nok noe med alder å gjøre også. Hun har blitt voksnere og tryggere på selv. Dermed måler hun ikke sin verdi i hva klærne koster.

''Når 18-åringen ikke løfter en finger på hjemmebane, men likevel betales godt hver mnd, har skyhøye mobilregninger i tillegg som foreldrene også dekker, har en dyr hobby som hun ikke ser ut til å ha noe forhold til at koster en del''

Nå stilte jeg nettopp dette spørsmålet av den grunn at jeg synes hun i det siste har bidratt for lite i forhold til hva hun får i lommepenger. Jeg stilte ikke det spørsmålet uten at jeg også tar det opp med henne da. Jeg håper du forstår at jeg også ta det om med henne det gjelder? Mobilregninger f.eks kan jeg lover deg har vært et tema ja. Noen ganger bedrer hun seg. Andre ganger har den vært for høy og da kan jeg love deg at vi tar henne for oss.

Pianospillingen ønsker både vi foreldre og hun selv og fortsette med. Det er jeg veldig glad hun vil, men dette har også vært et tema fra tid til annen i de 9 årene hun har spilt. Jeg har satt krav til øving og jeg har forklart henne i klartekst hva dette faktisk koster oss og hvor bortkastet pengene er om hun ikke øver.

Så jeg mener vi har gjort det vi kan for å bevisstgjøre henne i forhold til dette.

Ting endrer seg etterhvert som de vokser opp. Før i tiden var det klær. Det er ikke lenger et problem. Nå er det fester og mobilregninger. Også dette er jo et tema hjemme. Da forstår jeg ikke hvorfor du sier at vi flasher vår gode økonomi til barna. Jeg er litt forundret over det ja.

'' mener jeg de er på tide og lukke lommeboka og begynne med å stille krav i stedet''

Ja, stille krav ja. Det var jo nettopp det jeg skrev i det innlegget også som du ble så provosert av.

Jeg synes egentlig at vi har et fornuftig forhold til penger. Vi kjøper ikke dyre ting til huset eller dyre klær. Vi bruker mest penger på reiser. Også da leter vi etter billige turer.

Vi har nok også forskjellig syn på hva som er fornuftig å bruke penger på. Mens jeg mener at en 5-åring blir lykkelig av en dukke i bursdagpresang, mener du at det er ok. å kjøpe Nintendo. Det har ikke min 7-åring. Hun har ikke spurt etter det heller.

Jeg reagerer ikke på at du kjøper nintendo til barnet ditt altså. Jeg reagerer igrunnen mer på at du synes det er verre å kjøpe slalomhjelm til en 14-åring i julegave.

Det er jo bare forskjellige prioriteringer.

Dessuten forlanger aldri sønnen min noenting han. Han ønsker seg ting til bursdager og jul. Ellers i året så spør han aldri etter noe, så han er ihverfall ikke bortskjemt.

Dette ble visst en lang forsvarstale ja, men jeg liker ikke å bli stemplet for noe jeg ikke er ;-)

Bare for å understreke hva jeg mener, kan jeg si at vi har kjøpt brukt sportsutstyr til ungene så lenge de var i voksealder. Det er bare de siste årene de ha fått nytt og det var derfor jeg også fikk bakoversveis da jeg fant ut hva en slalomhjelm til en ugdom koster (derfor innlegget mitt)

Nå i år skulle minstejenta ha slalomutstyr og det kjøpte vi brukt fra Finn.no.

Jeg synes ikke du har noe grunn til å si at vi flasher vår gode økonomi til barna. Tvert i mot føler jeg selv vi er ganske fornuftige:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...