Gjest Kvinne 34 år Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Hei! Jeg har i lengre tid vært plaget med et kne som har låst seg, gitt etter når jeg har gått nedoverbakke etc. Tidlig mistanke om menisk skade. Etter MR var jeg i går på sykehus for å operere. Etter operasjon var legen lite optimistisk for om det ville bli noe godt resultat av operasjon - dette av 2 grunner: Det var den ytre menisken som var skadet og jeg hadde lite/ikke noe bruks igjen i kneet. Jeg sender med deler av operasjonsbeskrivelsen og håper du kan hjelpe meg med følgende: 1.) Hva betyr beskrivelsen på "godt norsk" 2.) Tror du jeg kan begynne å spille fotball igjen slik beskrivelsen foreligger? 3.) Annet jeg bør gjøre/kan gjøre (operativt) for å bedre kneets funksjon? "Arthroscopi med shaving av degenerative forandringerlaterale femurcondyl og reseksjon av lateral meniskruptur.....Går i laterale leddkamer hvor det foreligger betydelig degenerative forandringer i hele vektbærende område av mediale femurcondyl med oppflosset og krabbekjøttlignende brusk. Bruker bløtdelsshaver og jevner til. Lateralt på kondylen sentralt er det et 3 cm2 område med blottet bein. På tibiasiden også degenerative forandringer med tynn bruks. Videre foreligger det en degenerativ meniskrupturbaktil, gjør meniskreseksjon til stabile forhold..... det er ikke sikkert hun blir særlig bedre av inngrepet" Ut i fra det du leser - har du noe tro på en idrettskarriere og god funksjon i kneet igjen? Og i tillegg - er det vanlig at det er så .... vondt etter operasjon? På forhånd takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325842-meniskoperasjon-konsekvenser/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Det er svært uvanlig med så store slitasjeforandringer i kneet hos en 34 åring. Men når så har skjedd, kreves nok det at du tar spesielle hensyn i fremtiden. Men litt om hva kirurgen beskriver. Kneleddet består av 2 deler som ruller/gnir mot hverandre. Femurcondyl, betyr lårbenets knoke og denne beveger seg mot tibialeddflaten som er leddflaten på leggbeinet. Degenerative forandringer betyr slitasje. Brusken er tynn på leddflatene og tildels borte og dette er klart noe av årsaken til smerter og dårlig funksjon. Men hva videre ? Opptrening av styrke og bevegelighet blir viktig, og helst med treningsapparater som er mest skånsomt for leddet. Etterhvert bør du gå endel i skog og mark på mykt underlag og kanskje enda bedre sykle på lette gir. At du kan vende tilbake til fotball eller annen leddbelastende idrett, tror jeg absolutt ikke er tilrådelig. Ellers kan jeg nevne at ved store bruskskader i ung alder, så prøves fra tid til annen implantasjon av nye bruskceller. Snakk litt med ortopeden om fremtiden når du skal til kontroll. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325842-meniskoperasjon-konsekvenser/#findComment-2714741 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.