Gå til innhold

Kamp mot medisin

Anbefalte innlegg

Gjest Statina
Skrevet

Jeg har fått påvist et litt for høyt kolesterolnivå. Det sammen med et litt for høyt blodtrykk, gjorde at legen satte meg på en ny medisin her i høst: simvastatin. Det var bivirkninger på ei liste så lang som armen min, men det er det jo på nesten alt nå.

Så da jeg fikk skikkelig diaré uken etter, tok jeg det med ro, og to immodium.

Måneden etter var det ikke fullt så gøy. Fordøyelsen min var helt på styr, rumlet og smertet og jeg måtte planlegge dagen godt så ikke diaréanfallene kom når jeg skulle ut av huset. Så ble det en vond sirkel, som det ofte blir med fordøyelser, bare jeg tenkte på å ikke måtte gå på do, så måtte jeg. Jeg sa det til legen, men hun mente det var begynnerproblemer og jeg fikk bare kjøre på med immodium. Og litt psykisk var det jo blitt. Jaja.

For en måned siden tok de smertene jeg går med (puttet i Fibro-sekken diagnosemsssig sett) helt av. Jeg fikk kramper og smerter i beina så jeg nesten ikke kunne sette ned foten. Dagene ble helt umulige. Jeg måtte nesten helt slutte å trene, noe som er veldig viktig for meg helsemessig. På dette tidspunktet hadde jeg vært en del rundt på internett og der er det jo svære nettsteder "til kamp mot en av vår tids største medisinskandaler" - de mange statinene som nå snart hele verden tar.

Nå vet jeg jo at man ikke skal være godtroende med slike nettsteder, og at folk kan skyve innunder en medisinvirkning mye annet de går og drar på og som ikke har med medisinen å gjøre. Men her slang en og annen professor i medisin med også.

Jeg sluttet med Simvastatin for litt over to uker siden. Smertene skremte vettet av meg. Også fordi det var noe ullent om farlige virkninger på muskel og skjelett for enkelte som tok medisinen. Det sto på vedlegget jeg fikk sammen med pillene. Nå er jeg mye bedre. Ikke så ofte diaré, kan komme meg til butikken uten å dø. Denne uka har jeg legetime. Hun kommer til å bli sint når jeg sier jeg har sluttet uten å snakke med henne. Hun kommer til å si at smertene har med fibroen min, og vil sikkert sykemelde meg for det.

På Fibromyalgiforeningens hjemmesider er det en brukerside. Da jeg la inn dette der, fikk jeg mange svar. Særlig ett var grundig, med lenker til gode artikler. En svarte: "Alle vet da at folk med muskelvondter ikke må gå på statiner".

Hva gjør jeg? Jeg gruer meg enormt til den legetimen. Jeg har aldri vært i konflikt med legen min, hun er en hyggelig dame. Ikke vil jeg bytte heller, jeg er lei av å bytte leger (ikke min skyld, det er leger som har flyttet eller blitt sjuke).

Noen her med erfaring fra Simvastatinbruk og/eller uenighet med legen?

Skrevet

Du skal ikke være redd for legen din! Hvis hun blir sint fordi du har sluttet - så er hun ingen god lege, og da bytter du.

Statiner er virkelig skumle greier, og ofte kommer man langt ved å legge om kostholdet litt og øke litt på med bevegelse.

Mot kolesterolet finnes det også et helsekostpreparat -Hypocol - som fungerer utmerket uten slike bivirkninger.

www.matoghelse.no har også skrevet om statiner i et tidligere blad.

Gjest Statina
Skrevet

Du skal ikke være redd for legen din! Hvis hun blir sint fordi du har sluttet - så er hun ingen god lege, og da bytter du.

Statiner er virkelig skumle greier, og ofte kommer man langt ved å legge om kostholdet litt og øke litt på med bevegelse.

Mot kolesterolet finnes det også et helsekostpreparat -Hypocol - som fungerer utmerket uten slike bivirkninger.

www.matoghelse.no har også skrevet om statiner i et tidligere blad.

Takk skal du ha, jubalong. Jeg synes bare det er rart at legene blir så sinte (jeg har jo hørt endel historier nå). Det har vært andre medisiner jeg ikke har tålt, som slike betennelsesdempende greier, men da sa hun bare at jeg fikk slutte å ta dem.

Litt paranoia griper meg: er dette "wonderdrug'et" så utrolig mektig økonimisk sett at medisinfabrikantene valser ned all motstand, også legenes? Jeg har ofte syntes det var dumt når folk kom drassende på medisinenes grep om befolkningen. Er man syk så er man syk og legen vet som regel best. Men nå begynner jeg å lure.

Gjest også en lege
Skrevet

Statiners betydning ved mildt til moderat forhøyet kolesterol er sterkt overdrevet.

Du løper en meget lett forhøyet risiko for hjertekarsykdom om du ikke tar statiner. Tross dette senker ikke statiner totaldødeligheten, og det er vel viktigst.

Vær ærlig med legen og si at din vurdering er at du har det best uten statiner. Du tar ansvaret for deg selv og din egen helse. Takk henne for at hun lot deg prøve dette.

En fornuftig lege tåler selvsagt dette. Det er langt verre med pasienter som lyver og bedyrer at de tar medisiner de har selvseponert.

Sats på sunt kosthold og mosjon.

Lykke til :-)

Gjest Statina
Skrevet

Statiners betydning ved mildt til moderat forhøyet kolesterol er sterkt overdrevet.

Du løper en meget lett forhøyet risiko for hjertekarsykdom om du ikke tar statiner. Tross dette senker ikke statiner totaldødeligheten, og det er vel viktigst.

Vær ærlig med legen og si at din vurdering er at du har det best uten statiner. Du tar ansvaret for deg selv og din egen helse. Takk henne for at hun lot deg prøve dette.

En fornuftig lege tåler selvsagt dette. Det er langt verre med pasienter som lyver og bedyrer at de tar medisiner de har selvseponert.

Sats på sunt kosthold og mosjon.

Lykke til :-)

Til "også en lege" - om du er her: jeg kan vel ikke ha arvelig høyt kolesterol når jeg aldri har fått påvist det før nå? Når jeg går jevnlig til lege og ca. hvert annet år tar de vanlige blodsjekkene (diabetes, jerninnhold osv) så må de da har sjekket kolesterolet forlengst? Jeg er over 60 år. Min mor ble 83 år, far ble 86. Vet ikke om de hadde forhøyet kolesterol på sine eldre dager, men det var i såfall ikke noe tema.

Skrevet

Takk skal du ha, jubalong. Jeg synes bare det er rart at legene blir så sinte (jeg har jo hørt endel historier nå). Det har vært andre medisiner jeg ikke har tålt, som slike betennelsesdempende greier, men da sa hun bare at jeg fikk slutte å ta dem.

Litt paranoia griper meg: er dette "wonderdrug'et" så utrolig mektig økonimisk sett at medisinfabrikantene valser ned all motstand, også legenes? Jeg har ofte syntes det var dumt når folk kom drassende på medisinenes grep om befolkningen. Er man syk så er man syk og legen vet som regel best. Men nå begynner jeg å lure.

Du er absolutt inne på noe. Pengene hersker, og de overtaler legene så til de grader at det er skremmende.

Forskningen er heller ikke objektiv.

Vi må slutte å være redde for legene, og ta ansvar for vår egen helse og vårt eget liv! Du kjenner jo best hvordan du har det når du går på Simvastatin. Skal legen beordre deg til å ha det så fælt, når det finnes mange andre muligheter???

Stå på ditt, Statina :D

Skrevet

Jeg har så langt klart å slippe kolesterolmedisin, selv om legen har ymtet frampå om det. Har hørt at medisinen har så mange bivirkninger. Nå føler jeg meg frisk, har ikke lyst å ta noe som gjør meg syk.

Dessverre selger de ikke lenger Hypocol (rød ris) på helsekostbutikkene i Norge. Når et preparat virker, blir det forbudt her! Jeg kjøpte Rød Ris i Finland; det går også an å bestille fra utlandet. Eller legen kan skrive resept på det, og du får det gjennom apoteket.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...