org Skrevet 17. mars 2009 Skrevet 17. mars 2009 Altså: Du får 5 % rabatt på en vare, som koster kr 100,-. Aha - kr 5,- tenker vi, ganske automatisk. Men hvordan forklare dette for en 12-åring, som ikke forstår? ::::: % betyr jo av 100 - men så? Og regnestykket løser vedkommende raskt og smertefritt: (100 * 5)/ 100. Så selve regnestykket, med forkorting, er der, men forståelsen er ikke til stedet. Vil det hjelpe å regne flere stykker, med ulike tall? F. eks. genser som var priset til kr 200,- er nedsatt med 30 %? (200 *30)/100 For da forkortes jo 100 bort, tilbake står (2 * 30)= 60. Kr 60,- i avslag. Men vil det hjelpe, tror dere? Lure tips, anyone? (Vi trengte jo noe annet enn dotråder nå... :-)) 0 Siter
ecbole Skrevet 17. mars 2009 Skrevet 17. mars 2009 Det eneste som hjelper på sånt tror jeg er å følge reglene slavisk uten klar forståelse og trene en god del. Etter min mening burde prosentregning vært forbudt - bare tull å rote til regning med andeler med kommaskift når resultatet likevel ikke brukes til noe mer fornuftig enn selve andelen. 0 Siter
org Skrevet 17. mars 2009 Forfatter Skrevet 17. mars 2009 Det eneste som hjelper på sånt tror jeg er å følge reglene slavisk uten klar forståelse og trene en god del. Etter min mening burde prosentregning vært forbudt - bare tull å rote til regning med andeler med kommaskift når resultatet likevel ikke brukes til noe mer fornuftig enn selve andelen. He-he. Men en skulle jo tro forståelsen kommer etterhvert - ikke sant? Hvis ikke, må man da bruke algoritmen for alt det den er verdt. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 17. mars 2009 Skrevet 17. mars 2009 Kan du forklare at 5% er det samme som 5 hundredeler? Altså hvis varen kostet 100 kr, tar du bort 5 kronestykker, det er det samme som 5%. Så kan du tegne (hvis du gidder) 100 50-ører. Når du skal fjerne 5% her, fjerner du også 5 "enheter" - selv om det da utgjør 2,50 kr. Så gjør du det med 100 20 kroninger. Du tar bort 5 20-kroninger (som utgjør 5%) - og 5% av 2000 kr er jo da 100 kr. Vi har lekt inn prosentregning når vi har vært ute på langtur: Vi skal kjøre 420 km - når vi har kjørt 42 km har vi kjørt en tidel, og det er det samme som 10%. Når vi har kjørt 84 km, har vi kjørt 2 tideler, og det er det samme som 20%....osv.... 0 Siter
org Skrevet 17. mars 2009 Forfatter Skrevet 17. mars 2009 Kan du forklare at 5% er det samme som 5 hundredeler? Altså hvis varen kostet 100 kr, tar du bort 5 kronestykker, det er det samme som 5%. Så kan du tegne (hvis du gidder) 100 50-ører. Når du skal fjerne 5% her, fjerner du også 5 "enheter" - selv om det da utgjør 2,50 kr. Så gjør du det med 100 20 kroninger. Du tar bort 5 20-kroninger (som utgjør 5%) - og 5% av 2000 kr er jo da 100 kr. Vi har lekt inn prosentregning når vi har vært ute på langtur: Vi skal kjøre 420 km - når vi har kjørt 42 km har vi kjørt en tidel, og det er det samme som 10%. Når vi har kjørt 84 km, har vi kjørt 2 tideler, og det er det samme som 20%....osv.... Ja - det kan gå an... Takker! 0 Siter
Gjest Tatjana Skrevet 18. mars 2009 Skrevet 18. mars 2009 Denne forklaringen hjalp meg i sin tid: Prosent betyr del av hundre. Tenk deg et gulv med fliser, hundre fliser. En prosent er en flis. Fem prosent betyr da fem fliser. For å regne prosent av større tall, for eksempel 500, forklarer du at det står fem hundre personer på det flislagte gulvet. Det blir fem personer på hver flis. Fem prosent vil da si fem fliser med fem mennesker på hver, og det blir hvor mye? Ellers har jeg tro på å terpe og øve, det var sånn jeg lærte mye av matematikken selv. Og jeg pugger en del med ungene også. Men jeg tror det er fint hvis de får en slags forståelse av hva de driver med. 0 Siter
dingsedama Skrevet 18. mars 2009 Skrevet 18. mars 2009 jeg har etter å ha slitt med de dumme prosentene i mange år endelig fått en forklaring som løste alt. særlig på salg... får du f.eks 25% avslag på en vare som koster 300, så deler du 300 på 100 og ganger med 25, altså 3*25 som gir 75kr i avslag. De fleste har mer kontroll på gange enn dele, derfor er det lett å dele på 100 først, og så gange opp igjen. 0 Siter
laban Skrevet 18. mars 2009 Skrevet 18. mars 2009 Det eneste som funker for meg, er å skrive opp problemstillingen, sette inn x eller ? for det som er ukjent, sette inn gangetegn der det er "av", sette inn "hundredel" der det er "prosent", og løse det som likning. Det finnes tre typer problemstillinger (eksempel og regnestykke under hver type): 1. Hvor mye er en viss prosent av noe, altså finn en bestemt prosent av et kjent tall 5 prosent av 200 = ? 5/100 * 200 = x 2. To kjente tall, hvor stor prosent av det ene er det andre tallet 10 er ? prosent av 200, dvs. ? prosent av 200 = 10 x/100 * 200 = 10 3. Kjent et tall og en prosentandel, men hva er utgangstallet 15 er 10 prosent av hvilket tall, dvs. 15 = 10 prosent av ? eller 10 prosent av ? = 15 10/100 * x = 15 I alle tre tilfeller er det bare å finne x etterpå. Jeg orker ikke huskeregler, jeg må forstå hva jeg gjør. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.