Gjest prust Skrevet 17. mars 2009 Skrevet 17. mars 2009 Hva slags signaler gir en person som sitter sammen med andre på et utested og drikker øl eller vin - litt brisen, men ikke full - dersom A - personen er en kjent lokalpolitiker B - personen er i ledelsen i en bedrift C - personen er prest D - personen er lærer til ditt barn E - personen er mor/far til ditt barns kamerat F - personen er med i menighetsrådet G- personen er en bekjent av deg som du ikke trodde drakk alkohol H - evt andre interessante kategorier 0 Siter
avidi Skrevet 17. mars 2009 Skrevet 17. mars 2009 Sålenge det er som privatperson vedkommende er ute synes jeg det ikke gir noen spesielle signaler. De er jo mennesker med behov for avkobling som alle andre. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 17. mars 2009 Skrevet 17. mars 2009 Sålenge det er som privatperson vedkommende er ute synes jeg det ikke gir noen spesielle signaler. De er jo mennesker med behov for avkobling som alle andre. Men vil ikke andre koble deres "offisielle" rolle til deres private rolle - er ikke det en av ulempene ved å ha et ansikt som peker seg ut i samfunnet/media? 0 Siter
avidi Skrevet 17. mars 2009 Skrevet 17. mars 2009 Men vil ikke andre koble deres "offisielle" rolle til deres private rolle - er ikke det en av ulempene ved å ha et ansikt som peker seg ut i samfunnet/media? Må grunne litt mer på dette, kanskje jeg har et glupt svar i morgen. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 17. mars 2009 Skrevet 17. mars 2009 Må grunne litt mer på dette, kanskje jeg har et glupt svar i morgen. Jeg må også i seng nå - snakkes i morgen! 0 Siter
Gjest helt ok med noen drinker for min del Skrevet 17. mars 2009 Skrevet 17. mars 2009 ville ikke brydd meg fra eller til,så lenge det ikke er barn der akkurat da. 0 Siter
Gjest anna72 Skrevet 17. mars 2009 Skrevet 17. mars 2009 A - personen er en kjent lokalpolitiker Politikere er vel som oss andre, hvorfor skal ikke den personen kunne sitte ute og nyte alkohol. B - personen er i ledelsen i en bedrift Ja - dette er vel også et helt vanlig normalt menneske som oss andre, må få lov å sitte ute og nyte alkohol denne personen også - akkurat som meg C - personen er prest Og de må vel også få lov å nyte alkohol ute - som oss andre. D - personen er lærer til ditt barn Hadde jeg heller ikke reagert på - tar det som en selvfølge at også hun nyter alkohol ute blant folk E - personen er mor/far til ditt barns kamerat Jeg sitter da ute blant venner og nyter alkohol - hvorfor skal ikke de? F - personen er med i menighetsrådet Har ingen som helst anelse om hvem som er med i menighetsrådet - er så vidt jeg vet hvem presten er. Men hadde jeg visst hadde jeg heller ikke reagert. G- personen er en bekjent av deg som du ikke trodde drakk alkohol Da hadde jeg observert at det ikke stemte at vedk. ikke drakk alkohol. Og det er da ikke noe problem. H - evt andre interessante kategorier Kan ikke si at jeg ville reagert på at noen i det hele tatt satt ute og nøt alkohol. Hvorfor skulle jeg det? 0 Siter
Gjest prust Skrevet 17. mars 2009 Skrevet 17. mars 2009 ville ikke brydd meg fra eller til,så lenge det ikke er barn der akkurat da. Husker en gang i butikken, da jeg kom til kassa, og avdelingsleder i barnehagen der ungene gikk var rett foran meg og kjøpte øl. Merket kjapt at hun syntes det var ubehagelig... For meg gjorde det ikke noe da - men jeg vet at jeg hadde syntes det var ubehagelig hvis jeg var i hennes sted. Tror ungene var med da. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 17. mars 2009 Skrevet 17. mars 2009 A - personen er en kjent lokalpolitiker Politikere er vel som oss andre, hvorfor skal ikke den personen kunne sitte ute og nyte alkohol. B - personen er i ledelsen i en bedrift Ja - dette er vel også et helt vanlig normalt menneske som oss andre, må få lov å sitte ute og nyte alkohol denne personen også - akkurat som meg C - personen er prest Og de må vel også få lov å nyte alkohol ute - som oss andre. D - personen er lærer til ditt barn Hadde jeg heller ikke reagert på - tar det som en selvfølge at også hun nyter alkohol ute blant folk E - personen er mor/far til ditt barns kamerat Jeg sitter da ute blant venner og nyter alkohol - hvorfor skal ikke de? F - personen er med i menighetsrådet Har ingen som helst anelse om hvem som er med i menighetsrådet - er så vidt jeg vet hvem presten er. Men hadde jeg visst hadde jeg heller ikke reagert. G- personen er en bekjent av deg som du ikke trodde drakk alkohol Da hadde jeg observert at det ikke stemte at vedk. ikke drakk alkohol. Og det er da ikke noe problem. H - evt andre interessante kategorier Kan ikke si at jeg ville reagert på at noen i det hele tatt satt ute og nøt alkohol. Hvorfor skulle jeg det? Takk for svar! Problemstillingen kunne selvsagt vært med et annet utgangspunkt - uten at jeg kommer på et annet eksempel nå - altså noe annet enn alkoholkonsum ute. 0 Siter
Skyer Skrevet 18. mars 2009 Skrevet 18. mars 2009 Denne personen gir sender vel ikke andre signaler enn at han/hun er som de fleste andre. Kan ikke skjønne at det er noe galt i det i det hele tatt.. 0 Siter
ariadne Skrevet 18. mars 2009 Skrevet 18. mars 2009 A,B,C,D,E og F: Ville ikke reagert. G: ville tenkt at jeg hadde oppfattet feil, han/hun drikker likevel alkohol. Dersom personene hadde vært full, ikke bare lett beruset, så ville svarene mine vært anderledes. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 18. mars 2009 Skrevet 18. mars 2009 A,B,C,D,E og F: Ville ikke reagert. G: ville tenkt at jeg hadde oppfattet feil, han/hun drikker likevel alkohol. Dersom personene hadde vært full, ikke bare lett beruset, så ville svarene mine vært anderledes. Helt enig! 0 Siter
Spirello Skrevet 18. mars 2009 Skrevet 18. mars 2009 Ser ikke noe problem med å sitte ute med venner og ta seg et glass og kose seg, enten man er prest eller politiker. Men trodde ikke prester drakk? Men siden jeg ikke er religiøs så ville jeg neppe brydd meg. 0 Siter
Spirello Skrevet 18. mars 2009 Skrevet 18. mars 2009 Husker en gang i butikken, da jeg kom til kassa, og avdelingsleder i barnehagen der ungene gikk var rett foran meg og kjøpte øl. Merket kjapt at hun syntes det var ubehagelig... For meg gjorde det ikke noe da - men jeg vet at jeg hadde syntes det var ubehagelig hvis jeg var i hennes sted. Tror ungene var med da. Hvorfor det? Er det "farlig" at ungene ser at hun drikker øl? Er det skam å drikke øl? jeg tar meg en pils i ny og ne, et glass vin eller to og, også når sønnen min er tilstede, men drikker meg aldri brisen eller full når han er tilstede. Men han vet at øl er "voksendrikk". Jeg ser ikke noe problem med det. Så lenge man ikke blir beruset så klart. 0 Siter
damedamen Skrevet 18. mars 2009 Skrevet 18. mars 2009 Så lenge de bare er lettere beruset, så hadde jeg ikke tenkt noe. Mht en venn/bekjent jeg ikke trodde drakk alkohol da. Hadde vel tenkt at vedkommende var begynt å drikke litt, enkelt og greit. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 18. mars 2009 Skrevet 18. mars 2009 Husker en gang i butikken, da jeg kom til kassa, og avdelingsleder i barnehagen der ungene gikk var rett foran meg og kjøpte øl. Merket kjapt at hun syntes det var ubehagelig... For meg gjorde det ikke noe da - men jeg vet at jeg hadde syntes det var ubehagelig hvis jeg var i hennes sted. Tror ungene var med da. Skulle ikke en ansatt i barnehagen kunne kjøpe øl i butikken på fritiden uten å føle det ubehagelig om hun treffer foreldre med eller uten barn? *himler med øynene* 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 18. mars 2009 Skrevet 18. mars 2009 Synes det er en selvfølge at selv folk i de kategorier du nevner skal kunne drikke alkohol ute uten å føle ubehag ved å bli observert. Er man en slags offentlig person bør man være såpass ansvarlig at man begrenser drikkingen, dvs. ikke blir synlig beruset, ute, men det forutsetter jo du også i spørsmålet ditt. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 18. mars 2009 Skrevet 18. mars 2009 Skulle ikke en ansatt i barnehagen kunne kjøpe øl i butikken på fritiden uten å føle det ubehagelig om hun treffer foreldre med eller uten barn? *himler med øynene* Nei,- det syntes jeg var rart også ;-) Hadde kanskje stusset litt hvis det var kassevis...og det "luktet" fyllefest på gang av settingen,- men det kunne jo vært til en større anledning uansett, så.... Men, en gang eldstemann hadde vorspiel hjemme hos oss, og hvor det var masse tomgods etterpå, må jeg si at jeg ikke akkurat sprang rett til burikken og pantet det ;-) Faktisk tror jeg det var en gjeng fotballjenter som fikk flaskene i en innsamling. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 18. mars 2009 Skrevet 18. mars 2009 Nei,- det syntes jeg var rart også ;-) Hadde kanskje stusset litt hvis det var kassevis...og det "luktet" fyllefest på gang av settingen,- men det kunne jo vært til en større anledning uansett, så.... Men, en gang eldstemann hadde vorspiel hjemme hos oss, og hvor det var masse tomgods etterpå, må jeg si at jeg ikke akkurat sprang rett til burikken og pantet det ;-) Faktisk tror jeg det var en gjeng fotballjenter som fikk flaskene i en innsamling. Vi er ganske glade i øl hjemme hos oss, men er ikke så flinke til å pante ofte, så det samler seg litt opp med tomgods. Har likevel aldri kviet meg for å pante posevis på nærbutikken eller hvor som helst. Husker en gang jeg var med en venninne på hytte på Sørlandet, og hadde noen få tomme ølflasker. Moren til min venninne forbød oss å pante dem i lokalbutikken - sånt ble det snakk av! :-). Husker vi himlet med øynene over det, men tok med oss tomgodset til byen. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 18. mars 2009 Skrevet 18. mars 2009 Vi er ganske glade i øl hjemme hos oss, men er ikke så flinke til å pante ofte, så det samler seg litt opp med tomgods. Har likevel aldri kviet meg for å pante posevis på nærbutikken eller hvor som helst. Husker en gang jeg var med en venninne på hytte på Sørlandet, og hadde noen få tomme ølflasker. Moren til min venninne forbød oss å pante dem i lokalbutikken - sånt ble det snakk av! :-). Husker vi himlet med øynene over det, men tok med oss tomgodset til byen. Nei,- jeg hadde nok ikke tenkt sånn hvis det hadde samlet seg opp etterhvert,- det var nok bildet i hodet mitt av stuen vår med bordet fullt av flasker som gjorde at jeg fikk betenkeligheter ;-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.