bustebeisa Skrevet 18. mars 2009 Skrevet 18. mars 2009 Personlig ville jeg kke brydd meg om noen av dem hadd gjort det. For de er mennesker som alle oss andre. Og om jeg kan ta meg et galss vin ute, må alle andre kunne gjøre det samme. :-) 0 Siter
morsan Skrevet 18. mars 2009 Skrevet 18. mars 2009 Vi er ganske glade i øl hjemme hos oss, men er ikke så flinke til å pante ofte, så det samler seg litt opp med tomgods. Har likevel aldri kviet meg for å pante posevis på nærbutikken eller hvor som helst. Husker en gang jeg var med en venninne på hytte på Sørlandet, og hadde noen få tomme ølflasker. Moren til min venninne forbød oss å pante dem i lokalbutikken - sånt ble det snakk av! :-). Husker vi himlet med øynene over det, men tok med oss tomgodset til byen. ''Har likevel aldri kviet meg for å pante posevis på nærbutikken eller hvor som helst.'' Ikke jeg heller, men det har hendt seg noen ganger at junior får med seg en pose eller to med pant som han kan pante og så beholde penga, og jeg må innrømme at jeg da prøver å ta mest mulig av de andre flaskene...;-) 0 Siter
morsan Skrevet 18. mars 2009 Skrevet 18. mars 2009 A - personen er en kjent lokalpolitiker Politikere er vel som oss andre, hvorfor skal ikke den personen kunne sitte ute og nyte alkohol. B - personen er i ledelsen i en bedrift Ja - dette er vel også et helt vanlig normalt menneske som oss andre, må få lov å sitte ute og nyte alkohol denne personen også - akkurat som meg C - personen er prest Og de må vel også få lov å nyte alkohol ute - som oss andre. D - personen er lærer til ditt barn Hadde jeg heller ikke reagert på - tar det som en selvfølge at også hun nyter alkohol ute blant folk E - personen er mor/far til ditt barns kamerat Jeg sitter da ute blant venner og nyter alkohol - hvorfor skal ikke de? F - personen er med i menighetsrådet Har ingen som helst anelse om hvem som er med i menighetsrådet - er så vidt jeg vet hvem presten er. Men hadde jeg visst hadde jeg heller ikke reagert. G- personen er en bekjent av deg som du ikke trodde drakk alkohol Da hadde jeg observert at det ikke stemte at vedk. ikke drakk alkohol. Og det er da ikke noe problem. H - evt andre interessante kategorier Kan ikke si at jeg ville reagert på at noen i det hele tatt satt ute og nøt alkohol. Hvorfor skulle jeg det? ''F - personen er med i menighetsrådet Har ingen som helst anelse om hvem som er med i menighetsrådet - er så vidt jeg vet hvem presten er.'' He he, tenkte det samme selv:-) 0 Siter
morsan Skrevet 18. mars 2009 Skrevet 18. mars 2009 Synes det er en selvfølge at selv folk i de kategorier du nevner skal kunne drikke alkohol ute uten å føle ubehag ved å bli observert. Er man en slags offentlig person bør man være såpass ansvarlig at man begrenser drikkingen, dvs. ikke blir synlig beruset, ute, men det forutsetter jo du også i spørsmålet ditt. Enig med deg. 0 Siter
morsan Skrevet 18. mars 2009 Skrevet 18. mars 2009 ''G- personen er en bekjent av deg som du ikke trodde drakk alkohol'' Om jeg hadde reagert på dette kommer an på hva det var som gjorde at jeg trodde at vedkommende ikke drakk alkohol. Hvis det skyldes vedkommendes egen høylydte kritikk av alkohol jevnt og trutt, hadde jeg nok blitt temmelig overrasket, ja. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 18. mars 2009 Skrevet 18. mars 2009 ''Har likevel aldri kviet meg for å pante posevis på nærbutikken eller hvor som helst.'' Ikke jeg heller, men det har hendt seg noen ganger at junior får med seg en pose eller to med pant som han kan pante og så beholde penga, og jeg må innrømme at jeg da prøver å ta mest mulig av de andre flaskene...;-) ''men det har hendt seg noen ganger at junior får med seg en pose eller to med pant som han kan pante og så beholde penga, og jeg må innrømme at jeg da prøver å ta mest mulig av de andre flaskene'' Hehe, det kunne nok jeg også gjort! 0 Siter
Gjest prestesønn Skrevet 18. mars 2009 Skrevet 18. mars 2009 Ser ikke noe problem med å sitte ute med venner og ta seg et glass og kose seg, enten man er prest eller politiker. Men trodde ikke prester drakk? Men siden jeg ikke er religiøs så ville jeg neppe brydd meg. '' Men trodde ikke prester drakk? '' Hehe, er du seriøs? Trodde du virkelig at det var sånn at ingen prester drakk? Da må du nok tenke om igjen 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 18. mars 2009 Skrevet 18. mars 2009 "Litt brisen - ikke full" er litt vrient å skille fra "sosial, utadvendt og glad men edru" er det ikke? Alle fra A til G kunne jo drukket alkoholfritt øl/ vin? Jeg ville uansett ikke tenkt over noen av de på lista - med unntak av h*n som ikke drakk kanskje? Men da måtte vedkommende vært uttalt alkoholmotstander og synlig beruset - og i såfall ville jeg tenkt "fint". 0 Siter
Gjest JUSTaMinute Skrevet 18. mars 2009 Skrevet 18. mars 2009 Men vil ikke andre koble deres "offisielle" rolle til deres private rolle - er ikke det en av ulempene ved å ha et ansikt som peker seg ut i samfunnet/media? Er det mange som har imot at offentlige personer drikker hvitvin eller øl altså, så lenge de ikke blir nevneverdig påvirket? har aldri jeg oppfattet. I offentlige sammenhenger hvor både kongelige og kulturelite og politikere er tilstede blir det jo servert alkohol. Et glass eller to mener iallefall jeg er greit for alle og overalt (nesten iallefall). 0 Siter
laban Skrevet 18. mars 2009 Skrevet 18. mars 2009 Det eneste som evt. hadde fått meg til å reagere, er hvis vedkommende var en sånn som jeg visste preiket til stadighet om hvor ille alt er og hvor mye man må passe på å unngå. Altså de som mener at _alle_ må holde seg unna alt, ellers går samfunnet på dunken. Jeg har en bekjent som er så korrekt at jeg får mark, det er som om man skulle legge sammen alle DOL-mødrenes kjepphester i én person. Altså ikke brus, ikke søtsaker, ikke alkohol, ikke kommersielle leker, ikke dekadente TV-programmer osv. Datteren hennes er tenåring nå, og jeg må innrømme at jeg gleder meg litt. Hun har mye å gjøre opprør mot, for å si det sånn. Jeg hadde kost meg hvis jeg hadde sett en slik person bli litt brisen offentlig. Uansett vedkommendes yrke eller posisjon. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 18. mars 2009 Skrevet 18. mars 2009 Det eneste som evt. hadde fått meg til å reagere, er hvis vedkommende var en sånn som jeg visste preiket til stadighet om hvor ille alt er og hvor mye man må passe på å unngå. Altså de som mener at _alle_ må holde seg unna alt, ellers går samfunnet på dunken. Jeg har en bekjent som er så korrekt at jeg får mark, det er som om man skulle legge sammen alle DOL-mødrenes kjepphester i én person. Altså ikke brus, ikke søtsaker, ikke alkohol, ikke kommersielle leker, ikke dekadente TV-programmer osv. Datteren hennes er tenåring nå, og jeg må innrømme at jeg gleder meg litt. Hun har mye å gjøre opprør mot, for å si det sånn. Jeg hadde kost meg hvis jeg hadde sett en slik person bli litt brisen offentlig. Uansett vedkommendes yrke eller posisjon. Skjønner hva du mener! 0 Siter
Gjest prust Skrevet 18. mars 2009 Skrevet 18. mars 2009 Personlig ville jeg kke brydd meg om noen av dem hadd gjort det. For de er mennesker som alle oss andre. Og om jeg kan ta meg et galss vin ute, må alle andre kunne gjøre det samme. :-) Hvis det var mer enn et galss vin eller en halvliter da? En blir vel ikke brisen av et glass vin? 0 Siter
Gjest prust Skrevet 18. mars 2009 Skrevet 18. mars 2009 Synes det er en selvfølge at selv folk i de kategorier du nevner skal kunne drikke alkohol ute uten å føle ubehag ved å bli observert. Er man en slags offentlig person bør man være såpass ansvarlig at man begrenser drikkingen, dvs. ikke blir synlig beruset, ute, men det forutsetter jo du også i spørsmålet ditt. ''Er man en slags offentlig person bør man være såpass ansvarlig at man begrenser drikkingen, dvs. ikke blir synlig beruset, ute, men det forutsetter jo du også i spørsmålet ditt.'' Jeg forutsetter ikke at vedkommende ikke blir synlig beruset. I begrepet "brisen" legger jeg i at en kjenner seg litt påvirket av alkoholen, gjerne snakker og ler litt høyere enn en gjør når en er edru, og kanskje er litt mer fjollete. Altså at andre (som i alle fall kjenner en godt) kan merke at en endrer adferd. Så poenget mitt går akkurat på det du skriver om - at hvis en er en offentlig person, eller har lederansvar, f.eks. som prest, daglig leder i en bedrift, som lege eller politiker - er det da akseptabelt at en drikker såpass mye ute (altså offentlig) at de rundt peronen kan merke at alkohol er inntatt? Forstår du hva jeg mener? 0 Siter
Gjest prust Skrevet 18. mars 2009 Skrevet 18. mars 2009 Ser ikke noe problem med å sitte ute med venner og ta seg et glass og kose seg, enten man er prest eller politiker. Men trodde ikke prester drakk? Men siden jeg ikke er religiøs så ville jeg neppe brydd meg. Mange prester drikker alkohol - men jeg vil tro at de fleste gjør det bare hjemme eller blant nære venner - nettopp pga det dilemmaet jeg tar opp her - at det er vanskelig å skille privatpersonen fra den offentlige rollen. Jeg tror nemlig at en del av de mer konservative i menigheten ikke ville likt å se presten eller perosner i menighetsrådet sitte og drikke offentlig. Men de personene ferdes trolig ikke på slike plasser da - unntatt vanlige restauranter.... På samme måte vil jeg tro at en del personer kanskje ikke ville likt dersom en kjent politiker var brisen i det offentlige rom, eller om sjefen gjorde det samme.... 0 Siter
Gjest prust Skrevet 18. mars 2009 Skrevet 18. mars 2009 '' Men trodde ikke prester drakk? '' Hehe, er du seriøs? Trodde du virkelig at det var sånn at ingen prester drakk? Da må du nok tenke om igjen Er du prestesønn? Hva tror du i forhold til det jeg skriver om i hovedinnlegget? Er det forskjell på "publikums" reaksjoner om det er en prest, en politiker, en sjef eller en fra menighetsrådet som sitter på en pub? 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 18. mars 2009 Skrevet 18. mars 2009 Ser ikke noe problem med å sitte ute med venner og ta seg et glass og kose seg, enten man er prest eller politiker. Men trodde ikke prester drakk? Men siden jeg ikke er religiøs så ville jeg neppe brydd meg. ''Men trodde ikke prester drakk? '' Hahaha, det er så mange som tror det. Alle prestene jeg kjenner (og det er mange) drikker. Altså drikker som i nyter alkohol, da. Ikke som i rølpefesting. 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 18. mars 2009 Skrevet 18. mars 2009 Det eneste som evt. hadde fått meg til å reagere, er hvis vedkommende var en sånn som jeg visste preiket til stadighet om hvor ille alt er og hvor mye man må passe på å unngå. Altså de som mener at _alle_ må holde seg unna alt, ellers går samfunnet på dunken. Jeg har en bekjent som er så korrekt at jeg får mark, det er som om man skulle legge sammen alle DOL-mødrenes kjepphester i én person. Altså ikke brus, ikke søtsaker, ikke alkohol, ikke kommersielle leker, ikke dekadente TV-programmer osv. Datteren hennes er tenåring nå, og jeg må innrømme at jeg gleder meg litt. Hun har mye å gjøre opprør mot, for å si det sånn. Jeg hadde kost meg hvis jeg hadde sett en slik person bli litt brisen offentlig. Uansett vedkommendes yrke eller posisjon. ''en bekjent som er så korrekt at jeg får mark, det er som om man skulle legge sammen alle DOL-mødrenes kjepphester i én person'' Nå måtte jeg le høyt! 0 Siter
Gjest lilatu_28 Skrevet 18. mars 2009 Skrevet 18. mars 2009 Jeg ser faktisk både lærere, bedriftsledere, politikere, småbarnsforeldre og leger i beruset tilstand stadig vekk da jeg har slike i min omgangskrets og vi tar da en fest både titt og ofte. Det har såvidt jeg vet aldri påvirket arbeidet deres og jeg har aldri tenkt at det skal sende ut andre signaler enn at de har normal sosial omgang med sine venner. Når det gjelder de øvrige kategorier er det nok større sjanse for at jeg ville humret litt over den dobbeltmoralen som de alkoholenhetene eventuelt representerer. Når det er sagt så vil jeg påpeke at jeg unner både presten, menighetsrådet og "avholdsmannen" den pilsen dersom de har lyst til å ta en. Vel og merke hvis de ikke er av typen som misjonerer avholdenhet og de ikke bedrar andre eller seg selv ved sine handlinger. Jeg hadde ikke stusset om jeg så Bjørn Eidsvåg på en snurr liksom. ;-) Jeg mener selv jeg har et sunt forbruk av og avslappet forhold til alkohol. Noen har en jobb som går ut på at de fremstår på en viss måte og da vil offentlig "usømmelig" adferd automatisk være uprofesjonell. Jeg har forståelse for at mange helst vil unngå å se læreren til barnet sitt "brisen", men det tror dette behovet for avstand gjelder mesteparten av lærerens personlige sfære. 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 18. mars 2009 Skrevet 18. mars 2009 ''Er man en slags offentlig person bør man være såpass ansvarlig at man begrenser drikkingen, dvs. ikke blir synlig beruset, ute, men det forutsetter jo du også i spørsmålet ditt.'' Jeg forutsetter ikke at vedkommende ikke blir synlig beruset. I begrepet "brisen" legger jeg i at en kjenner seg litt påvirket av alkoholen, gjerne snakker og ler litt høyere enn en gjør når en er edru, og kanskje er litt mer fjollete. Altså at andre (som i alle fall kjenner en godt) kan merke at en endrer adferd. Så poenget mitt går akkurat på det du skriver om - at hvis en er en offentlig person, eller har lederansvar, f.eks. som prest, daglig leder i en bedrift, som lege eller politiker - er det da akseptabelt at en drikker såpass mye ute (altså offentlig) at de rundt peronen kan merke at alkohol er inntatt? Forstår du hva jeg mener? Etter min mening er det helt greit. Skulle bare mangle. 0 Siter
Gjest TJAA?! Skrevet 18. mars 2009 Skrevet 18. mars 2009 Hadde vel reagert litt hvis presten satt synlig beruset på et utested, og en i menihetsrådet også ( selv om jeg ikke aner hvem de er). Selv er vi, min mann og jeg medlemmer i en kristen organisasjon hvor min mann har et verv. Derfor drikker vi aldri alkohol offentlig, på steder hvor vi blir gjenkjent. Men vi er absolutt ingen fanatikere og det kan serveres øl til maten og nippe til et glass vin på lørdagskvelden, men uten at vi på noen måte "overdriver". De andre hadde jeg ikke reagert på. Men som lærer på vgs ville jeg selv syns det var litt pinlig hvis jeg skulle komme bak en av elevene mine i polkø!! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.