Gå til innhold

Å drikke alkohol ute - signaler

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra
Skrevet

''Er man en slags offentlig person bør man være såpass ansvarlig at man begrenser drikkingen, dvs. ikke blir synlig beruset, ute, men det forutsetter jo du også i spørsmålet ditt.''

Jeg forutsetter ikke at vedkommende ikke blir synlig beruset. I begrepet "brisen" legger jeg i at en kjenner seg litt påvirket av alkoholen, gjerne snakker og ler litt høyere enn en gjør når en er edru, og kanskje er litt mer fjollete. Altså at andre (som i alle fall kjenner en godt) kan merke at en endrer adferd.

Så poenget mitt går akkurat på det du skriver om - at hvis en er en offentlig person, eller har lederansvar, f.eks. som prest, daglig leder i en bedrift, som lege eller politiker - er det da akseptabelt at en drikker såpass mye ute (altså offentlig) at de rundt peronen kan merke at alkohol er inntatt?

Forstår du hva jeg mener?

Jeg synes ikke det er mulig å gi noe helg generelt svar på det.

Om man gjør det i en tydelig privat setting (restaurant med nære venner etc.) synes jeg ikke det er problematisk (men igjen - "synlig beruset" er ingen kjent standard og det er temmelig subjektivt hva en legger i det. Videre er dette sikkert vanskeligere på et lite sted enn på et større.

• Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

10

• Katt-ja

4

• henrikke71

4

• hidi, the scorpion

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest mora2
Skrevet

'' - personen er en kjent lokalpolitiker'' - Hadde nok stusset litt..Men ikke tenk noe mer oiver det.

''B - personen er i ledelsen i en bedrift'' - Tror ikke jeg hadde reagert.

''C - personen er prest'' - Passer seg ikke syns jeg.

''D - personen er lærer til ditt barn'' Ikke reagert her heller, så lenge ikke det var i sammenheng med ungene. Hadde nok reagert om læreren ravet full rundt i sentrum lørdag formiddag.

Den var litt vrien...

''E - personen er mor/far til ditt barns kamerat'' Ikke reagert om ikke ungene var med. Men om det gjentok seg titt og ofte hadde jeg kanskje tenkt mitt.

''F - personen er med i menighetsrådet '' passer seg ikke, syns jeg.

''G- personen er en bekjent av deg som du ikke trodde drakk alkohol'' - overassket. Hadde sikkrt spurt: Jøss, drikker du? Uten at jeg hadde tenkt noe negativt om personen.

Gjest Mirakelet
Skrevet

A - personen er en kjent lokalpolitiker

Liberal politiker

B - personen er i ledelsen i en bedrift

Alkoholiker

C - personen er prest

Liberal prest

D - personen er lærer til ditt barn

Dårlig forbilde

E - personen er mor/far til ditt barns kamerat

Alkoholiker eller evig fjortis?

F - personen er med i menighetsrådet

Dobbeltmoral

G- personen er en bekjent av deg som du ikke trodde drakk alkohol

Så flott

H - evt andre interessante kategorier

Gjest kvinne her inne
Skrevet

Svært dårlige signaler. Jeg liker ikke folk som ikke kan styre seg selv med drikkingen. Man skal kunne stoppe i tide for å gjøre godt inntrykk på meg.

Gjest prust
Skrevet

Svært dårlige signaler. Jeg liker ikke folk som ikke kan styre seg selv med drikkingen. Man skal kunne stoppe i tide for å gjøre godt inntrykk på meg.

Hva mener du med "å styre seg"?

Jeg har ikke tenkt på tilfeller med skikkelig fyll - det tror jeg ikke mange synes er ok offentlig.

Tenker heller å sitte sammen med venner og kolleger og ta en halvliter/glass vin - eller tre, og bli litt brisen.

Gjest prust
Skrevet

Jeg synes ikke det er mulig å gi noe helg generelt svar på det.

Om man gjør det i en tydelig privat setting (restaurant med nære venner etc.) synes jeg ikke det er problematisk (men igjen - "synlig beruset" er ingen kjent standard og det er temmelig subjektivt hva en legger i det. Videre er dette sikkert vanskeligere på et lite sted enn på et større.

Eller på et sted der det finnes mange konservative i forhold til alkohol!

Gjest Elextra
Skrevet

Eller på et sted der det finnes mange konservative i forhold til alkohol!

''Eller på et sted der det finnes mange konservative i forhold til alkohol!''

Hvilket oftest vil si et lite sted.

Gjest prust
Skrevet

Hadde vel reagert litt hvis presten satt synlig beruset på et utested, og en i menihetsrådet også ( selv om jeg ikke aner hvem de er). Selv er vi, min mann og jeg medlemmer i en kristen organisasjon hvor min mann har et verv. Derfor drikker vi aldri alkohol offentlig, på steder hvor vi blir gjenkjent. Men vi er absolutt ingen fanatikere og det kan serveres øl til maten og nippe til et glass vin på lørdagskvelden, men uten at vi på noen måte "overdriver". De andre hadde jeg ikke reagert på. Men som lærer på vgs ville jeg selv syns det var litt pinlig hvis jeg skulle komme bak en av elevene mine i polkø!!

Takk for svar!

Du skriver: ''Selv er vi, min mann og jeg medlemmer i en kristen organisasjon hvor min mann har et verv. Derfor drikker vi aldri alkohol offentlig, på steder hvor vi blir gjenkjent. ''

Her er vi sakens kjerne, synes jeg. Selv om jeg også er interessert i andre syn på dette i forhold til politikere og i forhold til ledere i næringslivet og i forhold til andre foreldre osv, er jeg i denne sammenhengen spesielt opptatt av dette i forhold til prest og menighetsråd. Ta gjerne med dirigent i kirkekoret eller leder i søndagsskolen med det sammen....

Hvorfor drikker ikke du og din mann offentlig når dere er med i denne organisasjonen - og dere ikke er totalavholds?

Grunnen til at jeg spør deg så direkte, er at jeg er litt over middels synlig i en kirkelig sammenheng - samtidig som jeg faktisk synes det er koselig sammen med venner og kolleger å ta en tur på byen, og sitte og prate og ta noen halvlitere.

Hvilke signaler gir det? Og hvis jeg på et tidspunkt aktivt velger å bli enda mer synlig - er dette forenlig med det jeg beskriver over? Må understreke at jeg ikke snakker om fyll - men om kanskje en sjelden gang bli litt brisen på byen...

Hva synes du? Jeg vet jo at det er ulike meninger om dette.

Gjest prust
Skrevet

''Eller på et sted der det finnes mange konservative i forhold til alkohol!''

Hvilket oftest vil si et lite sted.

Eller deler av Sørlandet eller Vestlandet......

Gjest høstløv
Skrevet

Takk for svar!

Du skriver: ''Selv er vi, min mann og jeg medlemmer i en kristen organisasjon hvor min mann har et verv. Derfor drikker vi aldri alkohol offentlig, på steder hvor vi blir gjenkjent. ''

Her er vi sakens kjerne, synes jeg. Selv om jeg også er interessert i andre syn på dette i forhold til politikere og i forhold til ledere i næringslivet og i forhold til andre foreldre osv, er jeg i denne sammenhengen spesielt opptatt av dette i forhold til prest og menighetsråd. Ta gjerne med dirigent i kirkekoret eller leder i søndagsskolen med det sammen....

Hvorfor drikker ikke du og din mann offentlig når dere er med i denne organisasjonen - og dere ikke er totalavholds?

Grunnen til at jeg spør deg så direkte, er at jeg er litt over middels synlig i en kirkelig sammenheng - samtidig som jeg faktisk synes det er koselig sammen med venner og kolleger å ta en tur på byen, og sitte og prate og ta noen halvlitere.

Hvilke signaler gir det? Og hvis jeg på et tidspunkt aktivt velger å bli enda mer synlig - er dette forenlig med det jeg beskriver over? Må understreke at jeg ikke snakker om fyll - men om kanskje en sjelden gang bli litt brisen på byen...

Hva mener du selv?

Gjest kvinne her inne
Skrevet

Hva mener du med "å styre seg"?

Jeg har ikke tenkt på tilfeller med skikkelig fyll - det tror jeg ikke mange synes er ok offentlig.

Tenker heller å sitte sammen med venner og kolleger og ta en halvliter/glass vin - eller tre, og bli litt brisen.

Blir man brisen, ja da har man faktisk drukket for mye!

Kunsten er å drikke -inntil- man tipper over og blir tydelig anderledes i måten å være på.

Skrevet

Signalene er de samme for meg: (såfremt vedkommede ikke er stupfull/snøvlete/ufin) - Dette er en person som koser seg, Supert for han/henne!

Hvilket yrke vedkommede har er irrelevant for meg.

Gjest TJAA?!
Skrevet

Takk for svar!

Den kristne organisasjonen vi er med i arbeider spesielt opp mot rus- og alkoholmisbruksproblematikk. Da blir det for oss veldig feil å signalisere at alkohol er ok, for de som har problemer. Men så er det jo det at vi har jo ikke problemer selv, derfor kan min mann ta en øl til maten, eller vi kan ta et glass vin på lørdagskvelden, en sjelden gang. For oss er det stor forskjell på bruk og misbruk.

På samme måte er det med presten, om han velger en øl til middag hjemme, er vel hans sak, men fra det og til å være synlig beruset på byen vitner om dårlig dømmekraft i form av hans stilling, mener jeg.

Jeg kan også være ute på byen med venninner og kose meg, men selv om de drikker alkohol velger jeg alkoholfritt, og har det like moro. (Og så er jeg ikke dårlig dagen etterpå ,he, he. )

Skrevet

At vedkommende, i tillegg til å være alle i alle de kategoriene, også er et sosialt og menneskelig vesen som kan hygge seg med venner en gang imellom?

Skrevet

At vedkommende, i tillegg til å være alle i alle de kategoriene, også er et sosialt og menneskelig vesen som kan hygge seg med venner en gang imellom?

den første "alle" er overflødig ja;)

Skrevet

Du skriver jo at han er "litt brisen", det kan det vel ikke være noe problem ved. Mange under her leser det åpenbart som full. Hvis det er full du mener, (som jeg forstår det IKKE er), så ville jeg hatt problemer med å kombinere det med de fleste av punktene.

Skrevet

Du skriver jo at han er "litt brisen", det kan det vel ikke være noe problem ved. Mange under her leser det åpenbart som full. Hvis det er full du mener, (som jeg forstår det IKKE er), så ville jeg hatt problemer med å kombinere det med de fleste av punktene.

Jeg må si at jeg synes det er veldig vanskelig å vite hva man skal legge i uttrykket "litt brisen".

Som noen påpekte, så kan den oppførselen enkelte har som litt småbrisne lett kunne forveklses med oppførsel fra helt edru folk som er i god stemning sammen med venner ute på byen.

Men hvis en som går forbi og ser vedkommende sitte der med et glass vin eller øl foran seg og da samtidig tenker at personnen "er litt brisen", så _kan_ det jo hende at vedkommende er såpass synlig påseilet at det nærmer seg å være litt småfull.

Ikke rart folk legger så ymse i et slikt uttrykk, synes jeg.

hidi, the scorpion
Skrevet

Takk for svar!

Jeg vet at mange ikke-kristne synes vi blir lettere å ta kontakt med, når de ser at vi faktisk gjør "menneskelige" ting, som å ta en halvliter ute...

Gjest sånn er dte
Skrevet

'' - personen er en kjent lokalpolitiker'' - Hadde nok stusset litt..Men ikke tenk noe mer oiver det.

''B - personen er i ledelsen i en bedrift'' - Tror ikke jeg hadde reagert.

''C - personen er prest'' - Passer seg ikke syns jeg.

''D - personen er lærer til ditt barn'' Ikke reagert her heller, så lenge ikke det var i sammenheng med ungene. Hadde nok reagert om læreren ravet full rundt i sentrum lørdag formiddag.

Den var litt vrien...

''E - personen er mor/far til ditt barns kamerat'' Ikke reagert om ikke ungene var med. Men om det gjentok seg titt og ofte hadde jeg kanskje tenkt mitt.

''F - personen er med i menighetsrådet '' passer seg ikke, syns jeg.

''G- personen er en bekjent av deg som du ikke trodde drakk alkohol'' - overassket. Hadde sikkrt spurt: Jøss, drikker du? Uten at jeg hadde tenkt noe negativt om personen.

Man kan i våre dager nærmest bli beordret inn i enkelte menighetetsråd. Min eks satt i ett, og selvfølgelig drakk han fordet. Man trenger ikke være kristen for å være med i et menighetsråd heller.

Skrevet

Man kan i våre dager nærmest bli beordret inn i enkelte menighetetsråd. Min eks satt i ett, og selvfølgelig drakk han fordet. Man trenger ikke være kristen for å være med i et menighetsråd heller.

''Man trenger ikke være kristen for å være med i et menighetsråd heller.''

Men jeg antar man må være medlem av statskirka?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...