Gå til innhold

Å drikke alkohol ute - signaler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må si at jeg synes det er veldig vanskelig å vite hva man skal legge i uttrykket "litt brisen".

Som noen påpekte, så kan den oppførselen enkelte har som litt småbrisne lett kunne forveklses med oppførsel fra helt edru folk som er i god stemning sammen med venner ute på byen.

Men hvis en som går forbi og ser vedkommende sitte der med et glass vin eller øl foran seg og da samtidig tenker at personnen "er litt brisen", så _kan_ det jo hende at vedkommende er såpass synlig påseilet at det nærmer seg å være litt småfull.

Ikke rart folk legger så ymse i et slikt uttrykk, synes jeg.

Ja,- det tenkte jeg på også,- hva folk legger i de to begrepene. Det er nok litt forskjellig...

• Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

10

• Katt-ja

4

• henrikke71

4

• hidi, the scorpion

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest prust
Skrevet

Jeg må si at jeg synes det er veldig vanskelig å vite hva man skal legge i uttrykket "litt brisen".

Som noen påpekte, så kan den oppførselen enkelte har som litt småbrisne lett kunne forveklses med oppførsel fra helt edru folk som er i god stemning sammen med venner ute på byen.

Men hvis en som går forbi og ser vedkommende sitte der med et glass vin eller øl foran seg og da samtidig tenker at personnen "er litt brisen", så _kan_ det jo hende at vedkommende er såpass synlig påseilet at det nærmer seg å være litt småfull.

Ikke rart folk legger så ymse i et slikt uttrykk, synes jeg.

Jeg ser at det er glidende overganger mellom edru-litt brisen-brisen - småfull - full. Det er jo også store forskjeller på hvordan en reagerer på alkohol, både mellom mennesker, men også på samme menneske.

Gjest prust
Skrevet

Blir man brisen, ja da har man faktisk drukket for mye!

Kunsten er å drikke -inntil- man tipper over og blir tydelig anderledes i måten å være på.

Her var du konkret. Jeg forstår hva du sier, men er uenig i at en på det tidspunktet har drukket for mye i enhver sammenheng.

Gjest prust
Skrevet

'' - personen er en kjent lokalpolitiker'' - Hadde nok stusset litt..Men ikke tenk noe mer oiver det.

''B - personen er i ledelsen i en bedrift'' - Tror ikke jeg hadde reagert.

''C - personen er prest'' - Passer seg ikke syns jeg.

''D - personen er lærer til ditt barn'' Ikke reagert her heller, så lenge ikke det var i sammenheng med ungene. Hadde nok reagert om læreren ravet full rundt i sentrum lørdag formiddag.

Den var litt vrien...

''E - personen er mor/far til ditt barns kamerat'' Ikke reagert om ikke ungene var med. Men om det gjentok seg titt og ofte hadde jeg kanskje tenkt mitt.

''F - personen er med i menighetsrådet '' passer seg ikke, syns jeg.

''G- personen er en bekjent av deg som du ikke trodde drakk alkohol'' - overassket. Hadde sikkrt spurt: Jøss, drikker du? Uten at jeg hadde tenkt noe negativt om personen.

Takk for svar! Du og jeg har diskutert dette i forhold til prester før - husker du det :-) ?

Du ville ha reagert ved 3 av situasjonene, hvis jeg forstod deg rett:

*Hvis vedkommende var prest

*Hvis vedkommende var i menighetsrådet

*Hvis vedkommende var mor/far til kameraten til ditt barn, og du hadde observert dette ofte.

Det er ikke mange i tråden som har skrevet som deg - jeg vet jo at du er sørlending, og du vet trolig litt om hva som forventes og hva som aksepteres i ulike sammenhenger her sør. Jeg kan ikke si meg helt enig med deg, men kan heller ikke si at jeg er helt uenig heller. Er selv veldig i tvil om hva jeg egetnlig mener, spesielt om disse tre punktene, men faktisk også i forhold til synlige lokalpolitikere. De er litt "hyrde" i flokken, de også, på sin måte.....

Gjest mora2
Skrevet

Takk for svar! Du og jeg har diskutert dette i forhold til prester før - husker du det :-) ?

*Hvis vedkommende var mor/far til kameraten til ditt barn, og du hadde observert dette ofte.

Det er ikke mange i tråden som har skrevet som deg - jeg vet jo at du er sørlending, og du vet trolig litt om hva som forventes og hva som aksepteres i ulike sammenhenger her sør. Jeg kan ikke si meg helt enig med deg, men kan heller ikke si at jeg er helt uenig heller. Er selv veldig i tvil om hva jeg egetnlig mener, spesielt om disse tre punktene, men faktisk også i forhold til synlige lokalpolitikere. De er litt "hyrde" i flokken, de også, på sin måte.....

Bare hyggelig. Jeg syns faktisk det var veldig vanskelig å svare på. Men det var vel de tre situasjonene jeg kanskje hade tenkt mitt på..Men som sagt vanskelig.

Jeg husker godt diskusjonen om presten, den tenker jeg faktisk ofte på. Spesielt når spørsmål som dette dukker opp!

Hihi, jeg er nok en litt sær sørlending ;0)

Gjest mora2
Skrevet

Man kan i våre dager nærmest bli beordret inn i enkelte menighetetsråd. Min eks satt i ett, og selvfølgelig drakk han fordet. Man trenger ikke være kristen for å være med i et menighetsråd heller.

Sier du ja, jeg har egentlig ikke peiling på menighetsråd. Og har kanskje fordommer..

Noe å tenke på . :0)

Gjest Ciccacc
Skrevet

En del av beskrivelsene passer til meg selv, en del til mine venner og bekjente. Jeg er sjokkert over at dette er noe å bry seg om. Vanlige mennesker nyter alkohol og vanlige mennesker koser seg sammen med venner.

Jeg ville ikke likt hvis politikere snøvlet på tv, lærer var påvirket av alkohol sammen med barna, presten stinket i søndagsgudstjenesten og bussjåføren sov under rattet. Derfor har vi lover og moralske regler, men ikke til å blande oss i privatsaker.

Gjest sånn er det
Skrevet

''Man trenger ikke være kristen for å være med i et menighetsråd heller.''

Men jeg antar man må være medlem av statskirka?

Ja det må man være. Og enkelte steder er det blest om å være med, og da er det naturlig at de fleste er kristne, siden det er de som brenner for menighetens utvikling og aktiviteter.

Gjest prust
Skrevet

Hva mener du selv?

Hva jeg mener selv? Ja - det er det som er det vanskelige....

Jeg mener jo egentlig at jeg absolutt ikke gjør noe galt dersom jeg sitter på en pub med en halvliter og et tomt glass foran meg, og koser meg med venner eller kollegaer.

Men så VET jeg jeg jo at noen (og hvor mange disse "noen" er vet jeg ikke) ville ha reagert negativt på det - når de kjenner meg fra andre sammenhenger.

Så jeg er faktisk i villrede om jeg skal gjøre slik flertallet her sier - å la folk (inkludert meg selv) ha et privatliv der en kan drikke alkohol offentlig, så lenge en ikke gjør noe usømmelig eller uhøflig - eller om jeg skal la "gammledagse" holdninger til alkohol være overordnet mine private preferanser, for ikke å støte noen.

Skrevet

Jeg må bare si at selv om jeg absolutt ikke bor i noe "bibelbelte", så vil jeg nok lettere reagere på en prest som "oppfører seg som folk flest" på godt og vondt en på hvem som helst annen. Greit nok at presten kan nyte litt vin til maten osv, men jeg føler at presten har litt lavere aksept-terskel enn folk flest, hva enten det gjelder alkoholkonsum eller skilsmissefrekvens.

Gjest prust
Skrevet

Bare hyggelig. Jeg syns faktisk det var veldig vanskelig å svare på. Men det var vel de tre situasjonene jeg kanskje hade tenkt mitt på..Men som sagt vanskelig.

Jeg husker godt diskusjonen om presten, den tenker jeg faktisk ofte på. Spesielt når spørsmål som dette dukker opp!

Hihi, jeg er nok en litt sær sørlending ;0)

Jeg synes det er interessant at du svarte som du gjorde. Slik jeg har oppfattet det, er du ikke særlig aktiv i kirka eller annen menighet - men du har jo tydeligvis respekt for kirka og spesielt for denne presten du snakket om her en gang.

For meg er det interessant å vite hva folk utenom de "kirke-aktive" mener - og da sier jo flertallet her på DOL at de ikke bryr seg. Men så teller jo din stemme mye også da, siden du er Sørlending....

For jeg tror jo at en del av de mest kirke-aktive vil reagere negativt på en slik situasjon jeg beskrev - selv om selvsagt mange ha et like liberalt syn på alkohol som jeg har :-)

Skrevet

Ja det må man være. Og enkelte steder er det blest om å være med, og da er det naturlig at de fleste er kristne, siden det er de som brenner for menighetens utvikling og aktiviteter.

Jeg skjønner det:-)

Men dersom en "intetanende" person velges inn i menighetsrådet og mener det er dumt fordi h*n ikke er kristen, så synes jeg jo det er litt rart at h*n er kirkemedlem i utgangspunktet...;-)

Gjest prust
Skrevet

Jeg vet at mange ikke-kristne synes vi blir lettere å ta kontakt med, når de ser at vi faktisk gjør "menneskelige" ting, som å ta en halvliter ute...

Ja - og akkurat det føler jeg er veldig greit i forhold til kollegaene mine. De vet jeg er kristen, og at jeg er aktiv i kirka, men de vet jo også at jeg gjerne tar en halvliter eller tre, eller drikke vin. Så overfor dem er det helt OK.

Men det er i forhold til andre - f.eks. i menigheten - eller foreldre til mine barns venner som vet jeg er aktiv i kirka - eller evt andre som har truffet meg gjennom jobb, barnas skole/barnehage, osv.... som jeg er usikker på.

Gjest prust
Skrevet

Jeg må bare si at selv om jeg absolutt ikke bor i noe "bibelbelte", så vil jeg nok lettere reagere på en prest som "oppfører seg som folk flest" på godt og vondt en på hvem som helst annen. Greit nok at presten kan nyte litt vin til maten osv, men jeg føler at presten har litt lavere aksept-terskel enn folk flest, hva enten det gjelder alkoholkonsum eller skilsmissefrekvens.

''Jeg må bare si at selv om jeg absolutt ikke bor i noe "bibelbelte", så vil jeg nok lettere reagere på en prest som "oppfører seg som folk flest" på godt og vondt en på hvem som helst annen. Greit nok at presten kan nyte litt vin til maten osv, men jeg føler at presten har litt lavere aksept-terskel enn folk flest, hva enten det gjelder alkoholkonsum eller skilsmissefrekvens.''

Med "reagere på" mener du reagere negativt, ikke sant? Elle bare legge merke til?

Ja - jeg tror nok det er enda høyere forventing til "allmenn livsførsel" hos prester, enn hos oss andre dødelige :-) Har tenkt en del på det - fordi vi har en prest på samme alder som meg, og jeg har tenkt på at det må være vanskelig alltid å ha andres øye på hvordan en oppfører seg....

Gjest mora2
Skrevet

Jeg synes det er interessant at du svarte som du gjorde. Slik jeg har oppfattet det, er du ikke særlig aktiv i kirka eller annen menighet - men du har jo tydeligvis respekt for kirka og spesielt for denne presten du snakket om her en gang.

For meg er det interessant å vite hva folk utenom de "kirke-aktive" mener - og da sier jo flertallet her på DOL at de ikke bryr seg. Men så teller jo din stemme mye også da, siden du er Sørlending....

For jeg tror jo at en del av de mest kirke-aktive vil reagere negativt på en slik situasjon jeg beskrev - selv om selvsagt mange ha et like liberalt syn på alkohol som jeg har :-)

Denne presten som vi diskuterte. Han drikker. Jeg syns kanskje ikke det passer seg. Men likevel er dette min yndlings prest. Han har så mange utrolige mange bra sider, og et godt medmenneske.

Jeg går ikke mye i menighet eller kirke nei. Men treft denne presten mye i forbinnelse med begravelsene til familien min.

Han er unik i sike sammenhenger.

Så om jeg ikke syns det passer seg at han drikker, dømmer jeg han ikke av den grunn. Men jeg er uenig med han på det punktet.

Og for all del, om jeg ser slikt, reagerer jeg ikke ved å si noe til dem, eller sladre videre. Men jeg tenker mitt, det må jeg bare ærlig innrømme...Men det er ikke noe jeg tenker på i det daglige.

Fysj- nå føler jeg meg gammeldags!!! Hehe! ;0)

Gjest prust
Skrevet

Denne presten som vi diskuterte. Han drikker. Jeg syns kanskje ikke det passer seg. Men likevel er dette min yndlings prest. Han har så mange utrolige mange bra sider, og et godt medmenneske.

Jeg går ikke mye i menighet eller kirke nei. Men treft denne presten mye i forbinnelse med begravelsene til familien min.

Han er unik i sike sammenhenger.

Så om jeg ikke syns det passer seg at han drikker, dømmer jeg han ikke av den grunn. Men jeg er uenig med han på det punktet.

Og for all del, om jeg ser slikt, reagerer jeg ikke ved å si noe til dem, eller sladre videre. Men jeg tenker mitt, det må jeg bare ærlig innrømme...Men det er ikke noe jeg tenker på i det daglige.

Fysj- nå føler jeg meg gammeldags!!! Hehe! ;0)

Nå gjentar jeg sikkert meg selv: Jeg synes det er interessant at du sier det du skriver, nettopp fordi jeg vet du er liberal på så mange områder...

Har du noen formening om hva andre i ditt miljø mener om dette?

Gjest Ciccacc
Skrevet

Hva jeg mener selv? Ja - det er det som er det vanskelige....

Jeg mener jo egentlig at jeg absolutt ikke gjør noe galt dersom jeg sitter på en pub med en halvliter og et tomt glass foran meg, og koser meg med venner eller kollegaer.

Men så VET jeg jeg jo at noen (og hvor mange disse "noen" er vet jeg ikke) ville ha reagert negativt på det - når de kjenner meg fra andre sammenhenger.

Så jeg er faktisk i villrede om jeg skal gjøre slik flertallet her sier - å la folk (inkludert meg selv) ha et privatliv der en kan drikke alkohol offentlig, så lenge en ikke gjør noe usømmelig eller uhøflig - eller om jeg skal la "gammledagse" holdninger til alkohol være overordnet mine private preferanser, for ikke å støte noen.

Jeg bor i Oslo og tror ikke noen reagerer noe særlig om de ser meg drikke alkohol i vennelag. Hvis noen bryr seg så får de gjerne ha problemer med det, det plager ikke meg.

Jeg pleier ikke å drikke slik at jeg skjemmer meg ut uansett hva jeg holder på med. Jeg holder også vanlige ordensregler og bryter ikke norsk lov. Jeg har fått fartsbot engang, men ellers har jeg rent rulleblad.

Skrevet

''Jeg må bare si at selv om jeg absolutt ikke bor i noe "bibelbelte", så vil jeg nok lettere reagere på en prest som "oppfører seg som folk flest" på godt og vondt en på hvem som helst annen. Greit nok at presten kan nyte litt vin til maten osv, men jeg føler at presten har litt lavere aksept-terskel enn folk flest, hva enten det gjelder alkoholkonsum eller skilsmissefrekvens.''

Med "reagere på" mener du reagere negativt, ikke sant? Elle bare legge merke til?

Ja - jeg tror nok det er enda høyere forventing til "allmenn livsførsel" hos prester, enn hos oss andre dødelige :-) Har tenkt en del på det - fordi vi har en prest på samme alder som meg, og jeg har tenkt på at det må være vanskelig alltid å ha andres øye på hvordan en oppfører seg....

Negativt eller legge merke til - det kommer an på situasjonen generelt, men kan absolutt være negativt, ja.

Jeg kvitterte under Elextras svar under her, og det var fordi hun så vidt jeg husker tok en del slike forbehold om situasjonen forørvig.

Nå bruker ikke jeg å omgås prester, men hadde jeg f eks vært i et middagsselskape med en, hadde jeg ikke leet på øyelokket over at også presten tok vin til maten og en konjakk til kaffen.

Men jeg ville reagert mer negativt dersom det var presten som snøvlet og var for nærgående overfor borddamen enn om det var en annen, selv om slik oppførsel sjelden er noen höjdare uansett;-)

Den presten som konfirmerte meg var forresten skilt to ganger. Det var en skikkelig snakkis selv i den veldig ikke-religiøse bygda mi.

Gjest prust
Skrevet

Negativt eller legge merke til - det kommer an på situasjonen generelt, men kan absolutt være negativt, ja.

Jeg kvitterte under Elextras svar under her, og det var fordi hun så vidt jeg husker tok en del slike forbehold om situasjonen forørvig.

Nå bruker ikke jeg å omgås prester, men hadde jeg f eks vært i et middagsselskape med en, hadde jeg ikke leet på øyelokket over at også presten tok vin til maten og en konjakk til kaffen.

Men jeg ville reagert mer negativt dersom det var presten som snøvlet og var for nærgående overfor borddamen enn om det var en annen, selv om slik oppførsel sjelden er noen höjdare uansett;-)

Den presten som konfirmerte meg var forresten skilt to ganger. Det var en skikkelig snakkis selv i den veldig ikke-religiøse bygda mi.

''Men jeg ville reagert mer negativt dersom det var presten som snøvlet og var for nærgående overfor borddamen enn om det var en annen, selv om slik oppførsel sjelden er noen höjdare uansett;-)''

Uff - for et mareritt - å bli ufrivillig antastet av presten :-((((

Gjest mora2
Skrevet

Nå gjentar jeg sikkert meg selv: Jeg synes det er interessant at du sier det du skriver, nettopp fordi jeg vet du er liberal på så mange områder...

Har du noen formening om hva andre i ditt miljø mener om dette?

Det er ganske jevnt todelt tror jeg. Noen syns det er upassende, mens andre syns det er helt greit.

Jeg har diskutert dette ganske heftig med fks Bustebeisa. Hun er jo min beste venninne, og vi er totalt uenige i denne saken.

Det jeg legger merke til at folk reagerer veldig negativt på i mitt miljø, et kristlige som prøver omvende deg så fort de får sjansen.

De som snakker høyt om alt som er synd, dømmer andre nedenom og hjem. Om de da blir sett fulle, reagerer folk her hvertfall....

Min far pleide ofte si om _enkelte_ kristlige at de "satt vår herre av i Ålefjær". Da reiste de kristlige ut av bygda for å drikke seg fulle...

Jeg har full respekt for kristlige, også de som drikker. Har selv et par kristlige venner , som nyter alkohol. Men da prøver de heller ikke gjøre sg til noe de ikke er.

Så jeg vil si holdningene til mennesket har mye å si, at de er ekte, tør stå for hva de gjør, og mener.

Uff, dette ble rotete.... Måtte skrive litt kjapt, for må ut med hundene... Håper du forstod noe likvel! Hehe!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...