Gjest ser dårlig ut så langt:( Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 har blitt anbefalt metformin pga overvekt som delvis skyldes PCO.har prøvd flere gnager,men jeg blir så voldomt kvalm av de,og enten kaster jeg de opp,eller så får jeg ikke i meg noe anna på timesvis. mitt andre problem ift vekt er andre hormonsykdommer som fører til at jeg bør holde et jevnt inntak av mat.derfor passer det dårlig å ta piller som fjerner matlyst.jo mindre jeg spiser,jo tjukkere blir jeg:( noen som har noen gode tips?hvordan bli kvitt kvalmen?evt noe anna jeg kan prøve?har prøvd slankemidler som reductil uten hell(igjen;mistet matlyst,spiste knapt på den tiden jeg gikk på de fordi jeg ikke følte sulten/"glemte" å spise.så jeg gikk OPP i vekt) går forøvrig på levaxin for stoffskifte,utredes ift kortisol nivåer(cushings) setter pris på gode ideer,og gjerne din erfaring med metformin 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325910-erfaringer-med-metformin/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Lenge siden du skrev innlegget, men jeg så det ikke før nå. Jeg har aldri hørt om at man skal bryke metforming mot overvekt, men hva vet vel jeg. Jeg bruker det mot diabetes 2. Tok ca en uke med tilvenning før jeg ble kvitt kvalmen. Var grusomt de tre første dagene, også gikk det gradvis over. De fleste er tilvent innen en uke. Så hvis du skal gå på medisiner, så må du i alle fall bestemme deg for å gi det litt tid. Men som sagt, aldri hørt om at det skal brukes som slankemiddel. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325910-erfaringer-med-metformin/#findComment-2734698 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trådstarter(ser dårlig ut så langt) Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Lenge siden du skrev innlegget, men jeg så det ikke før nå. Jeg har aldri hørt om at man skal bryke metforming mot overvekt, men hva vet vel jeg. Jeg bruker det mot diabetes 2. Tok ca en uke med tilvenning før jeg ble kvitt kvalmen. Var grusomt de tre første dagene, også gikk det gradvis over. De fleste er tilvent innen en uke. Så hvis du skal gå på medisiner, så må du i alle fall bestemme deg for å gi det litt tid. Men som sagt, aldri hørt om at det skal brukes som slankemiddel. er vel diagnosen pcos som fikk legene til å vurdere dette. diabetes har jeg ikke. men det er ikke om slankemedisin de tenkte,men at det kunne hjelpe på vekta. takk for et godt svar! bør vel finne ut av om jeg VIL prøve,og så gi det tid,eller om det er bortkastet. Pcos kureres ikke av metformin,så hva legene tenkte på vet jeg ikke.men har et skriv der de anbefaler det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325910-erfaringer-med-metformin/#findComment-2734701 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bikku Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 er vel diagnosen pcos som fikk legene til å vurdere dette. diabetes har jeg ikke. men det er ikke om slankemedisin de tenkte,men at det kunne hjelpe på vekta. takk for et godt svar! bør vel finne ut av om jeg VIL prøve,og så gi det tid,eller om det er bortkastet. Pcos kureres ikke av metformin,så hva legene tenkte på vet jeg ikke.men har et skriv der de anbefaler det. Har du PCOS, så har du en ubalanse i hormonproduksjonen som blant annet påvirker insulinproduksjonen. Det fører til at insulinet ikke utnytter blodsukkeret så effektivt som det bør, dermed produseres det for mye insulin for å få nok energi, og det lagres da også mer fett enn for de som ikke har denne ubalansen. Veldig forenkla dette, da. Ved bruk av metformin blir insulinet mer effektivt, og du har ikke behov for så høyt inntak for å få tilstrekkelig uttelling energimessig. Dermed kan du klare å bryte en vond sirkel i forhold til inntak. Kombinert med økt fysisk aktivitet vil sjansen være stor for å kunne gå ned noen kilo om du er overvektig. Vektnedgang/stabilisering av insulinproduksjon er positivt for mekanismene som står bak den hormonelle ubalansen, og dermed kan det ha positiv effekt på PCOS. Du har rett i at tilstanden ikke kureres av metformin, for det er en genetisk feil som du må forholde deg til. Men metformin kan bidra til å stabilisere tilstanden og til fravær av uønskede symptomer som vektøkning, infertilitet, hirsutisme med mer. Om du blir kvalm, så kan du evt forsøke med mindre doser. Det skader heller ikke å legge om til mer lavkarbo-kosthold. I praksis så er det sånn at kroppen din ikke tåler for mye raske karbohydrater, for det trigger insulinproduksjon. Derfor vil en kombinasjon av metformin og lavkarbo (i hvert fall reduksjon av sukker/lyst mel/pasta/ris til fordel for grovere saker) være en vinn-vinn situasjon. Ikke gi opp! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325910-erfaringer-med-metformin/#findComment-2734711 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trådstarter Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Har du PCOS, så har du en ubalanse i hormonproduksjonen som blant annet påvirker insulinproduksjonen. Det fører til at insulinet ikke utnytter blodsukkeret så effektivt som det bør, dermed produseres det for mye insulin for å få nok energi, og det lagres da også mer fett enn for de som ikke har denne ubalansen. Veldig forenkla dette, da. Ved bruk av metformin blir insulinet mer effektivt, og du har ikke behov for så høyt inntak for å få tilstrekkelig uttelling energimessig. Dermed kan du klare å bryte en vond sirkel i forhold til inntak. Kombinert med økt fysisk aktivitet vil sjansen være stor for å kunne gå ned noen kilo om du er overvektig. Vektnedgang/stabilisering av insulinproduksjon er positivt for mekanismene som står bak den hormonelle ubalansen, og dermed kan det ha positiv effekt på PCOS. Du har rett i at tilstanden ikke kureres av metformin, for det er en genetisk feil som du må forholde deg til. Men metformin kan bidra til å stabilisere tilstanden og til fravær av uønskede symptomer som vektøkning, infertilitet, hirsutisme med mer. Om du blir kvalm, så kan du evt forsøke med mindre doser. Det skader heller ikke å legge om til mer lavkarbo-kosthold. I praksis så er det sånn at kroppen din ikke tåler for mye raske karbohydrater, for det trigger insulinproduksjon. Derfor vil en kombinasjon av metformin og lavkarbo (i hvert fall reduksjon av sukker/lyst mel/pasta/ris til fordel for grovere saker) være en vinn-vinn situasjon. Ikke gi opp! takk for svar,fikk en bedre forklaring enn hva legene ga meg når det gjelder lav-karbo,så lever jeg vel forsåvidt greit(minimalt med mel,sukker,etc) skal diskutere det litt med legen,sånn at jeg enten går inn for det 100% eller lar være.har vel snart en ny gynekolog time,så skal be han om å sjekke tilstanden først 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325910-erfaringer-med-metformin/#findComment-2734713 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bikku Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 takk for svar,fikk en bedre forklaring enn hva legene ga meg når det gjelder lav-karbo,så lever jeg vel forsåvidt greit(minimalt med mel,sukker,etc) skal diskutere det litt med legen,sånn at jeg enten går inn for det 100% eller lar være.har vel snart en ny gynekolog time,så skal be han om å sjekke tilstanden først Tror ikke du har mye å tape på å gå inn for det! Dessuten er det sånn at PCOS'ere er mer utsatt for hjerte-kar-greier etterhvert. Pluss et par kvinnekrefttyper. Det er også en gode argumenter til å holde hormonsystemet i balanse så tidlig som mulig når du først vet om problemstillingen. Selv om du ikke har diabetes per i dag, så er tilstanden med insulinresistens (ineffektivt insulin) å regne som et forstadium til diabetes 2. Og det kan holdes i sjakk på to måter: Enten ved bruk av metformin evt tilsvarende preparat, eller ved et bra kostholdsregime. Om du har andre ting du ønsker å oppnå ved behandlingen du er i gang med, feks å få barn, så tror jeg personlig det kan være fornuftig å gå inn for metformin i en periode. Men ta en prat med gynekologoen om det. Pluss at du kan be om å bli testet med tanke på insulinresistens, så du vet i hvilken grad du bør medisineres. Min erfaring er at det er mange leger, selv gynekologer, som er usikre på hvordan de skal forholde seg til pcos. Symptomene behandles, men sjelden den bakenforliggende årsaken. Metformin er et hederlig forsøk på å behandle det som ligger til grunn for problematikken, men det formidles ikke alltid like godt hvorfor de deler ut pillene. Og da faller noe av hensikten bort. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325910-erfaringer-med-metformin/#findComment-2734718 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trådstarter Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Tror ikke du har mye å tape på å gå inn for det! Dessuten er det sånn at PCOS'ere er mer utsatt for hjerte-kar-greier etterhvert. Pluss et par kvinnekrefttyper. Det er også en gode argumenter til å holde hormonsystemet i balanse så tidlig som mulig når du først vet om problemstillingen. Selv om du ikke har diabetes per i dag, så er tilstanden med insulinresistens (ineffektivt insulin) å regne som et forstadium til diabetes 2. Og det kan holdes i sjakk på to måter: Enten ved bruk av metformin evt tilsvarende preparat, eller ved et bra kostholdsregime. Om du har andre ting du ønsker å oppnå ved behandlingen du er i gang med, feks å få barn, så tror jeg personlig det kan være fornuftig å gå inn for metformin i en periode. Men ta en prat med gynekologoen om det. Pluss at du kan be om å bli testet med tanke på insulinresistens, så du vet i hvilken grad du bør medisineres. Min erfaring er at det er mange leger, selv gynekologer, som er usikre på hvordan de skal forholde seg til pcos. Symptomene behandles, men sjelden den bakenforliggende årsaken. Metformin er et hederlig forsøk på å behandle det som ligger til grunn for problematikken, men det formidles ikke alltid like godt hvorfor de deler ut pillene. Og da faller noe av hensikten bort. men hjelper metformin på pcos? vil det gjøre hormon-greiene "lettere"? takk for god info. skal ta min avgjørelse etter time hos gynekolog.men har du tips om noe man bør(evt ikke bør) spise/drikke mens man tar metformin for å bli mindre kvalm,så setter jeg pris på tips! mye nyttig her,som jeg skal ta med videre:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325910-erfaringer-med-metformin/#findComment-2734733 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bikku Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 men hjelper metformin på pcos? vil det gjøre hormon-greiene "lettere"? takk for god info. skal ta min avgjørelse etter time hos gynekolog.men har du tips om noe man bør(evt ikke bør) spise/drikke mens man tar metformin for å bli mindre kvalm,så setter jeg pris på tips! mye nyttig her,som jeg skal ta med videre:) I utgangspunktet er det insulinproblematikken metformin hjelper mot. Men siden det kan sette deg i en god sirkel, med vektnedgang, så kan også ha effekt i fhd til flere av de andre hormonene. Blant annet kjønnshormoner. Mindre produksjon av testosteron fører til mindre problem med fet hud og hårvekst. Mindre omdannelse av østrogen/østradiol til testosteron kan føre til at det blir letter å bli gravid. Mindre hormonell ubalanse kan igjen føre til et mer stabilt humør - hvilket også kan være vanskelig for mange pcos-ere. Så bunnlinja er at det _kan_ gjrøe hormon-greiene lettere. Men det er ingen garanti for at det har like positiv effekt på alle, dessverre. Jeg tar metformin til måltidene (etter å ha spist litt, men før jeg er ferdig), spiser regelmessige, måltider. Om d er raske karbohydrater i maten, eller om jeg spiser rett før jeg legger meg, så har jeg en tendens til å få sure oppstøt. Du får ha lykke til med valget av framgangsmåte, men husk at det er en del generell gevinst å hente på å få kontroll på insulinet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325910-erfaringer-med-metformin/#findComment-2734759 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trådtarter Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 I utgangspunktet er det insulinproblematikken metformin hjelper mot. Men siden det kan sette deg i en god sirkel, med vektnedgang, så kan også ha effekt i fhd til flere av de andre hormonene. Blant annet kjønnshormoner. Mindre produksjon av testosteron fører til mindre problem med fet hud og hårvekst. Mindre omdannelse av østrogen/østradiol til testosteron kan føre til at det blir letter å bli gravid. Mindre hormonell ubalanse kan igjen føre til et mer stabilt humør - hvilket også kan være vanskelig for mange pcos-ere. Så bunnlinja er at det _kan_ gjrøe hormon-greiene lettere. Men det er ingen garanti for at det har like positiv effekt på alle, dessverre. Jeg tar metformin til måltidene (etter å ha spist litt, men før jeg er ferdig), spiser regelmessige, måltider. Om d er raske karbohydrater i maten, eller om jeg spiser rett før jeg legger meg, så har jeg en tendens til å få sure oppstøt. Du får ha lykke til med valget av framgangsmåte, men husk at det er en del generell gevinst å hente på å få kontroll på insulinet. vil gjrene vær ehos både gynekolog og fastlege før jeg bestemmer meg. blir nå i vår,begge deler. takk for god info,nok en gang:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325910-erfaringer-med-metformin/#findComment-2734841 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 men hjelper metformin på pcos? vil det gjøre hormon-greiene "lettere"? takk for god info. skal ta min avgjørelse etter time hos gynekolog.men har du tips om noe man bør(evt ikke bør) spise/drikke mens man tar metformin for å bli mindre kvalm,så setter jeg pris på tips! mye nyttig her,som jeg skal ta med videre:) Det er i alle fall veldig viktig å ta metformin til mat, da er det mindre sjans for å bli kvalm.Også er det viktig å begynne med lav dose og trappe opp gradvis. Men selv med medisin til mat, sliter vel nærmest de fleste med kvalme i starten, men de aller fleste klarer å tilvenne seg medisinen. Jeg lærte forresten masse av denne tråden - ikke vært klar over pcos - insulinresistens-problematikken før. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/325910-erfaringer-med-metformin/#findComment-2735697 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.