Gå til innhold

Facebook, hva brukes det til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ingen profil på facebook, og vet lite om det, men jeg lurer på hva det er "godt for"?

Hva bruker man det til? "snakker" man med folk kun på denne "veggen" sånn at alle kan se eller er det "hemmlige"meldinger og, som ikke kommer på veggen?

Hvorfor er det i tilfelle slik at noen tar man samtalen med på veggen og noen i det private? Bestemmer man selv hvilke spørsmål og meldinger som skal ligge på veggen eller er det de som sender deg som bestemmer om det skal være åpent eller ikke?

Skrevet

Ja, du bestemmer selv hva den ene du sender til skal se og hva alle kan se. For min del, sett at en jeg har på FB heter Asta. Jeg sender på åpent om været, om hvor fin hun er i den kjolen på bildet hun har lagt ut og kommenterer noe hun legger ut selv.

Men så får jeg høre noe om datteren hennes som foruroliger meg, da går jeg inn på det bare hun får se, og spør der. Eller om jeg har lyst til å diskutere en felles venn. Da går det fram og tilbake bare mellom Asta og meg.

Det er lett å se hva som er det ene og hva som er det andre bare man venner seg til det!

Gjest En liten verden
Skrevet

Skal vi se, du har en egen "vegg". Denne kan alle de vennene du har lagt til se. Og alle pleier å tillate at alle venner og kan skrive beskjeder og hilsner på denne veggen.

Du kan også skrive på dine venners "vegg".

Så har du en, valgfri om du vil bruke da, stor "vegg" som er tilgjengelig for alle.

Du kan skrive og motta private beskjeder til en slags "inn-boks".

Du kan legge ut bilder, filmklipp etc på siden din.

Slik sett kan du ha et form for nettverk til utvalgte mennesker, dele hilsner, bilder etc med dem.

Du kan velge om profilen din skal være tilgjengelig for alle, da kan hvem som helst gå inn og se på "veggen" din, eller kun for vennene dine. De som da skulle få deg opp får ikke gått inn på siden din.

Hvis noen ønsker å legge deg til som venn så får du en forespørsel først som du må godkjenne. Her kan du tillate eller avvise.

Skrevet

Ja, du bestemmer selv hva den ene du sender til skal se og hva alle kan se. For min del, sett at en jeg har på FB heter Asta. Jeg sender på åpent om været, om hvor fin hun er i den kjolen på bildet hun har lagt ut og kommenterer noe hun legger ut selv.

Men så får jeg høre noe om datteren hennes som foruroliger meg, da går jeg inn på det bare hun får se, og spør der. Eller om jeg har lyst til å diskutere en felles venn. Da går det fram og tilbake bare mellom Asta og meg.

Det er lett å se hva som er det ene og hva som er det andre bare man venner seg til det!

Men hvis det er noen som skriver noe til meg på den åpne veggen, som jeg godt kunne tenkt meg at ikke alle så da?

Eks:

Asta gratulerer med graviditeten ol på den åpne veggen, og du ønsket ikke at dette skulle komme ut til hvermansen enda... Må du godkjenne denne hilsenen før den blir lagt ut? Eller...???

Det er det jeg er redd for nemlig, at det kommer noe på den åpne veggen som jeg ikke øsnker...

Gjest Kayia
Skrevet

Men hvis det er noen som skriver noe til meg på den åpne veggen, som jeg godt kunne tenkt meg at ikke alle så da?

Eks:

Asta gratulerer med graviditeten ol på den åpne veggen, og du ønsket ikke at dette skulle komme ut til hvermansen enda... Må du godkjenne denne hilsenen før den blir lagt ut? Eller...???

Det er det jeg er redd for nemlig, at det kommer noe på den åpne veggen som jeg ikke øsnker...

Du kan slette noe Åsta har skrevet på veggen din, men først når du selv oppdager (eller får mail om) at hun har gjort det. Du godkjenner ikke det Åsta skriver fpå forhånd, så dine andre venner Per, Janne og Frida kan altså ha lest om din graviditet før du rekker å fjerne meldingen. :)

Gjest ViViola
Skrevet

Eks:

Slike venner ignorerer du bare venneforespørselen fra. He-he.

Gjest Fornuften selv
Skrevet

Det var da voldsomt så opptatt folk var av facebook, selv begynner jeg å bli drita lei.

Folk skriver på wallen for at alle skal se.

noen gjør det for at folk skal tro at du er den interessante personen, kanskje er det ofte hvis det er noe nytt i livet ditt du er stolt av og du ønsker at alle skal få vite....

skriver f.eks til venninna di: Ja nå har jeg endelig fått solgt huset.

Så kan du være sikker på at andre venner ser den og sier: jøss har du solgt huset, gratulerer da... og den leksa der.

Men fornuftige folk skriver mest på privaten, hva er vitsen med at du skal legge ut hele ditt liv for allmennheten?

Ei jeg kjenner skrev til meg på wallen - hadde ikke prata med henne på 15 år sikkert: Hei hvordan går det med deg da, jeg er skilt og har tre barn som bor i fostrehjem.

Jeg visste jo at hun der ikke var helt 100 %, men tenk å legge ut om sånne private ting på wallen der alle kan se! Fornuftig som jeg var svarte jeg på privaten og slettet innlegget hennes...

Gjest ViViola
Skrevet

Skal vi se, du har en egen "vegg". Denne kan alle de vennene du har lagt til se. Og alle pleier å tillate at alle venner og kan skrive beskjeder og hilsner på denne veggen.

Du kan også skrive på dine venners "vegg".

Så har du en, valgfri om du vil bruke da, stor "vegg" som er tilgjengelig for alle.

Du kan skrive og motta private beskjeder til en slags "inn-boks".

Du kan legge ut bilder, filmklipp etc på siden din.

Slik sett kan du ha et form for nettverk til utvalgte mennesker, dele hilsner, bilder etc med dem.

Du kan velge om profilen din skal være tilgjengelig for alle, da kan hvem som helst gå inn og se på "veggen" din, eller kun for vennene dine. De som da skulle få deg opp får ikke gått inn på siden din.

Hvis noen ønsker å legge deg til som venn så får du en forespørsel først som du må godkjenne. Her kan du tillate eller avvise.

''Du kan skrive og motta private beskjeder til en slags "inn-boks".''

Men disse er da vel heller ikke vanskelige å finne for alle andre? De ligger bare ikke akkurat på veggen, men alle finner dem hvis de vil?

Eneste måten å få til privatprat på, er direkte chat. Mener jeg.

Mary Poppins
Skrevet

Men disse er da vel heller ikke vanskelige å finne for alle andre? De ligger bare ikke akkurat på veggen, men alle finner dem hvis de vil?

"Men disse er da vel heller ikke vanskelige å finne for alle andre? De ligger bare ikke akkurat på veggen, men alle finner dem hvis de vil?

Eneste måten å få til privatprat på, er direkte chat. Mener jeg."

Feil, andre kan ikke se eller lese noe i innboksen din.

Gjest ViViola
Skrevet

"Men disse er da vel heller ikke vanskelige å finne for alle andre? De ligger bare ikke akkurat på veggen, men alle finner dem hvis de vil?

Eneste måten å få til privatprat på, er direkte chat. Mener jeg."

Feil, andre kan ikke se eller lese noe i innboksen din.

Sier du det? OK, du kan sikkert mer om dette enn jeg kan.

:-)

Skrevet

Det jeg oppdaget (etter et innlegg her, tror jeg) var at hvis noen kommenterte et bilde du har, så vil det bildet (og kommentaren) være synlig for venners venner. Og det er jo noe å tenke over. Siden man ellers tenker at bildene man legger ut (jada,- jeg vet at Facebook eier dem...) kun synes for ens egne venner...

Nå har ikke jeg lagt ut noe som kan være interessant for den gemene hop (med mindre en av barna mine gifter seg med en kongelig f.eks.), og heller ikke pinlig,- men det er jo noe å tenke på.

Gjest En liten verden
Skrevet

''Men disse er da vel heller ikke vanskelige å finne for alle andre? De ligger bare ikke akkurat på veggen, men alle finner dem hvis de vil?''

Nei, det skal da ikke folk ha tilgang til. Hvor har du det fra?

Mary Poppins
Skrevet

Sier du det? OK, du kan sikkert mer om dette enn jeg kan.

Gjest ViViola
Skrevet

''Men disse er da vel heller ikke vanskelige å finne for alle andre? De ligger bare ikke akkurat på veggen, men alle finner dem hvis de vil?''

Nei, det skal da ikke folk ha tilgang til. Hvor har du det fra?

Jeg skjønner det nå, men jeg ble fortalt dette av den som fikk meg inn dit.

Så - jeg tok feil! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...