Gå til innhold

Slankeoperasjon

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• jubalong70

8

• Spirello

2

• Lillemus

1

• pusi

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest GBP, uke 14

''Noen som har hatt slankeopersjon her og har noen råd å komme med?''

Det er vel veldig strenge "regler" for å få slik operasjon, både hva BMI og antall år overvektig angår. Tror man må ha gjort stor innsats for å gå ned på egenhånd, og på en måte "sannsynliggjøre" at man ikke klarer å holde seg slank.

Hva du gått mye opp og ned i vekt opp gjennom årene?

''Det er vel veldig strenge "regler" for å få slik operasjon, både hva BMI og antall år overvektig angår. Tror man må ha gjort stor innsats for å gå ned på egenhånd, og på en måte "sannsynliggjøre" at man ikke klarer å holde seg slank.''

Dette hadde du ikke satt deg så godt inn i skjønner jeg, det er forskjell på privat å offentlig.

Gjest vil hjelpe henne

Jeg er usikker på St. Olav, men mener å ha hørt at det er rundt 3 år der :(

Det er også en mulighet å betale for operasjonen selv på Aleris, alternativt i utlandet. Koster endel da...

Hei.Jeg har noen spørsmål angående ei venninne.Hun har søkt om slankeoperassjon.Hun er 170 høy og veier rundt 100 kilo.Hun er kraftig men er hun stor nok for en operasjon?.Hun har vært på sykehuset på noen møter så huner innstilt på å få opersjonen men jeg er redd for at hun blir skuffet.Mange står jo på venteliste og som er mye tyngre enn henne.Hun er plaget med ryggen ellers i bra form.Hun sier til legen at hun har prøvd alt for å gå med i vekt men det stemmer ikke.Hun trener ikke og spiser mye usunt men vist hun sier at hun trener så tror den vel på henne.Jeg vil ikke at hun skal bli skuffet vist hun ikke får operasjon.Søsteren opererte seg i fjor og er tynn nå men hun veide 150 kilo da.Kan alle få operasjon eller er det strenge regler?

Gjest GBP, uke 14

Jeg er usikker på St. Olav, men mener å ha hørt at det er rundt 3 år der :(

Det er også en mulighet å betale for operasjonen selv på Aleris, alternativt i utlandet. Koster endel da...

Flere privatklinikker som har dukket opp i det siste, Volvat i Oslo, og Gjøvik.

Gjøvik er desidert billigst, 40.000 billigere enn Aleris.

Gjest blir tyngre

Jeg "har kjøpt meg" Gastric ByPass-operasjon, skal opereres i uke 14 :)

Jeg har slanket meg tykk, har samme høyde som deg, ikke så høy vekt, men nesten, bare bestemte meg ved juletider at NÅ er det slutt, nå orker jeg ikke mer.

Gleder meg !!!

Fikk du operasjon så fort?.Hvor bor du?

Annonse

Gjest GBP, uke 14

Hei.Jeg har noen spørsmål angående ei venninne.Hun har søkt om slankeoperassjon.Hun er 170 høy og veier rundt 100 kilo.Hun er kraftig men er hun stor nok for en operasjon?.Hun har vært på sykehuset på noen møter så huner innstilt på å få opersjonen men jeg er redd for at hun blir skuffet.Mange står jo på venteliste og som er mye tyngre enn henne.Hun er plaget med ryggen ellers i bra form.Hun sier til legen at hun har prøvd alt for å gå med i vekt men det stemmer ikke.Hun trener ikke og spiser mye usunt men vist hun sier at hun trener så tror den vel på henne.Jeg vil ikke at hun skal bli skuffet vist hun ikke får operasjon.Søsteren opererte seg i fjor og er tynn nå men hun veide 150 kilo da.Kan alle få operasjon eller er det strenge regler?

For at hun skal få dekt operasjonen offentlig, må hun ha en BMI på over 40. Dvs. at hun er langt under den grensen. Skjønner ikke hvilken lege som gir henne slike forhåpninger !!!! Siden du skriver at hun ikke har noen tilleggsykdommer mener jeg .....

Skal hun få slankeoperasjon må hun nok betale for det selv.

Gjest vil hjelpe henne

For at hun skal få dekt operasjonen offentlig, må hun ha en BMI på over 40. Dvs. at hun er langt under den grensen. Skjønner ikke hvilken lege som gir henne slike forhåpninger !!!! Siden du skriver at hun ikke har noen tilleggsykdommer mener jeg .....

Hun har hatt blodpropp i fingreren 2 ganger.Men vist hun kutter røyken og trimmer litt så minsker risikoen for det.Hvor mye koster det privat?

Gjest vil hjelpe henne

Hun er flink å snakke for seg så kansje hun klarer overbevise sykehuset med prat og tårer om at hun har prøvd alt for å slanke seg.Jeg prøver å få henne med ut å gå tur men det er ikke lett

Gjest GBP, uke 14

Hun er flink å snakke for seg så kansje hun klarer overbevise sykehuset med prat og tårer om at hun har prøvd alt for å slanke seg.Jeg prøver å få henne med ut å gå tur men det er ikke lett

Det er ingen tilleggsykdom, den må være påvist, så det har jeg ingen tro på at hun klarer.

Gjest ViViola

''Det er vel veldig strenge "regler" for å få slik operasjon, både hva BMI og antall år overvektig angår. Tror man må ha gjort stor innsats for å gå ned på egenhånd, og på en måte "sannsynliggjøre" at man ikke klarer å holde seg slank.''

Dette hadde du ikke satt deg så godt inn i skjønner jeg, det er forskjell på privat å offentlig.

''Dette hadde du ikke satt deg så godt inn i skjønner jeg, det er forskjell på privat å offentlig.''

Nei, det har jeg ikke. Så spydig du er, da?!

Flott at du kan komme med god info, da, så trådstarter får noe skikkelig å forholde seg til.

Annonse

De fleste offentlige sykehus opererer med en grense på BMI over 40, eller BMI over 35 med tilleggsykdommer (hjerteproblemer, diabetes osv.).

Med en høyde på 170 cm og en vekt på 100 kg oppfyller hun ingen av kriteriene, men hvor strenge de er kan ikke jeg si noe om.

• 1 år senere...
Gjest Diabetes2

Slankeoperasjon bør være siste utvei - da det er en stor operasjon med mange muligheter for komplikasjoner av varierende alvorlighetsgrad.

Jeg ble slankeoperert i mai i fjor, og angrer ikke.

Jeg hadde da vært overvektig i ca 14 år, og prøvd det meste av det som fantes av slankekurer. Ikke noe problem å gå ned i vekt, men stort problem å holde vekta nede.

Jeg gikk til fastlegen min og ble henvist til lokalsykehuset mitt, som utfører slike operasjoner.

Så ble det venting, og venting før jeg etterhvert fikk timer til forskjellige forundersøkelser.

Operasjonen gikk veldig greit, og jeg har vært i flott form hele tiden etterpå.

De siste månedene har jeg ikke gått noe særlig ned i vekt, men total vektnedgang siden operasjonen er 38 kg.

Målvekten er ikke nådd, men jeg er veldig fornøyd likevel. Jeg føler meg nå normalt lubben, og ikke superfeit ;)

Det som er viktig å huske på er at en slankeoperasjon ikke er noen mirakelkur. Ja, du får veldig god drahjelp den første tiden, men så må man tenke seg og være flink med det man putter i seg.

Effekten av operasjonen vil avta gradvis etter 6-12 mnd.

Du kan lese endel om operasjonen og erfaringer på

www.vektoperasjon.no

Ellers er den beste måten å gå ned i vekt på når man har en liten en, å gå tur, gå tur, gå tur :)

Lykke til :D

Roter meg inn i en gammel tråd. Tåler du å spise noe fett å så lenge etterpå? Jeg går på lavkarbo og ønsker å kunne spise fett igjen senere. Har du noen andre komplikasjoner så lenge etterpå? Dumping, maveproblemer eller annet.

Roter meg inn i en gammel tråd. Tåler du å spise noe fett å så lenge etterpå? Jeg går på lavkarbo og ønsker å kunne spise fett igjen senere. Har du noen andre komplikasjoner så lenge etterpå? Dumping, maveproblemer eller annet.

Jeg kan spise så og si alt, og i rimelig normale mengder. Det eneste jeg dumper av i normale mengder nå, er havregryn med melk...

Jeg ble operert i mai, og til jul spiste jeg både pinnekjøtt og ribbe uten problemer.

Jeg spiser også sjokolade og potetgull i begrensede mengder uten å dumpe. Merker fort hvis det blir for mye ;)

Nå spiser jeg tilnærmet normale porsjoner av mat, men det er litt dagsavhengig. Noen dager klarer jeg lite, andre dager mer...

Har du fått operasjonsdato? Hvor skal du opereres?

Lavkarbo fungerer veldig godt etter operasjon, er min erfaring.

Jeg tror at grunnen til at jeg ikke har hatt noen komplikasjoner av noe slag, er at jeg fulgte etteropplegget slavisk i tiden etter operasjonen. Jeg brukte hele dagene på å få i meg nok drikke og spise ofte nok. Jeg hadde alarm på mobilen for å huske å spise. Selv om jeg ikke orket noe mat, så prøvde jeg å få i meg bittelitt - noen skjeer youghurt f.eks., eller 1/2 eple.

Masse lykke til :)

Gjest Diabetes2

Jeg kan spise så og si alt, og i rimelig normale mengder. Det eneste jeg dumper av i normale mengder nå, er havregryn med melk...

Jeg ble operert i mai, og til jul spiste jeg både pinnekjøtt og ribbe uten problemer.

Jeg spiser også sjokolade og potetgull i begrensede mengder uten å dumpe. Merker fort hvis det blir for mye ;)

Nå spiser jeg tilnærmet normale porsjoner av mat, men det er litt dagsavhengig. Noen dager klarer jeg lite, andre dager mer...

Har du fått operasjonsdato? Hvor skal du opereres?

Lavkarbo fungerer veldig godt etter operasjon, er min erfaring.

Jeg tror at grunnen til at jeg ikke har hatt noen komplikasjoner av noe slag, er at jeg fulgte etteropplegget slavisk i tiden etter operasjonen. Jeg brukte hele dagene på å få i meg nok drikke og spise ofte nok. Jeg hadde alarm på mobilen for å huske å spise. Selv om jeg ikke orket noe mat, så prøvde jeg å få i meg bittelitt - noen skjeer youghurt f.eks., eller 1/2 eple.

Masse lykke til :)

Takk for svar. Jeg vurderer operasjon og vil trolig ta den i utlandet grunnet pris. Men synes det er et stort skritt å ta, samtidig som veldig mange ja de fleste virker veldig fornøyd. Men ser veldig skummelt ut på bildet, når man ser den bittelille maven.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...