Gå til innhold

Jomfru eller ikke

Anbefalte innlegg

Gjest Ciccacc
Skrevet

''Er det viktig å være jomfru og "spare seg" for den riktige?''

Nei vettduhva! Vi lever da i 2009, og litt utprøving innen visse grenser tror jeg ikke skader noen. :-)

''Synes du det selv, eller kjenner du noen som synes det?''

Det første har jeg svart på over, og svaret på det andre er: Ikke så vidt jeg vet, nei.

Jeg vet at det er året 2009, men jomfrudom kan diskuteres uavhengig av årstall.

• Svar 169
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

29

• Lillemus

9

• Babette

7

• candyqueen_83

4

Skrevet

Det er ikke kronprinsessen som slik jeg diskuterer her, men det faktum at det var mange som ikke likte at kronprinsen giftet seg med en alenemor.

Ja, men jeg personlig tror ikke at motstanden mot alenemoren først og fremst skyldes at det var et synlig bevis på at hun ikke var jomfru, så derfor er jeg ikke enig med deg i utgangspunktet om at jomfrudebatt og alenemor-kronprinsesse er to sider av samme sak.

Gjest Ciccacc
Skrevet

Ja, men jeg personlig tror ikke at motstanden mot alenemoren først og fremst skyldes at det var et synlig bevis på at hun ikke var jomfru, så derfor er jeg ikke enig med deg i utgangspunktet om at jomfrudebatt og alenemor-kronprinsesse er to sider av samme sak.

Jeg diskuterer ikke kronprinsessens utsvevende liv, men det at mange sa at de ikke forsto at han giftet seg med alenemor. De mener da at hun ikke var god nok fordi at hun var alenemor. Grunnen til at de blir/ble sett nedpå var at de hadde synlig bevis på at de hadde hatt sex utenfor ekteskap.

Skrevet

Jeg diskuterer ikke kronprinsessens utsvevende liv, men det at mange sa at de ikke forsto at han giftet seg med alenemor. De mener da at hun ikke var god nok fordi at hun var alenemor. Grunnen til at de blir/ble sett nedpå var at de hadde synlig bevis på at de hadde hatt sex utenfor ekteskap.

''Grunnen til at de blir/ble sett nedpå var at de hadde synlig bevis på at de hadde hatt sex utenfor ekteskap.''

Det er altså på dette pukt jeg ikke er enig med deg.

Skrevet

Det problematiske i dette tilfellet var nok ikke at hun var alenemor og dermed hadde hatt sex tidligere. Det problematiske med dette er at det kommer et stebarn inn i familien til den kommende Kongen.

Det problematiske med MM er alt det andre enn barnet. Her er jeg helt enig med Trygve Hegnar. Det er problematisk at kongebarna, som burde kunne velge på øverste hylle, velger seg partnere som ikke en gang kan forsørge seg ved eget arbeid.

Gjest høstløv
Skrevet

Han var sikkert ikke jomfru selv, hvorfor skulle han da kreve av sin kone at hun var jomfru, barnet, var bare et bevis på at de hadde samme erfaringer på det seksuelle området.

Skrevet

''For disse som mener at kronprinsessen ikke var bra nok rent - eh - fysisk for krompen, mente nok ikke noe annet enn at hun skulle ha vært fullstendig urørt. En abort ville ikke akkurat ha veid opp, liksom.''

Der er jeg helt uenig med deg. En prinsessespire kan godt ha litt erfaring, det skal bare skje i det stille og for enhver pris ikke få åpenbare konsekvenser! En abort helt i det stille er "akseptert".

Tror nok det hadde blitt mye skriverier om de hadde funnet ut at hun i løpet av sin utagerende livsførsel hadde tatt abort også...

Gjest Elextra
Skrevet

Tror nok det hadde blitt mye skriverier om de hadde funnet ut at hun i løpet av sin utagerende livsførsel hadde tatt abort også...

Ja, men slikt finner man aldri ut.

Gjest høstløv
Skrevet

Det problematiske i dette tilfellet var nok ikke at hun var alenemor og dermed hadde hatt sex tidligere. Det problematiske med dette er at det kommer et stebarn inn i familien til den kommende Kongen.

Det problematiske med MM er alt det andre enn barnet. Her er jeg helt enig med Trygve Hegnar. Det er problematisk at kongebarna, som burde kunne velge på øverste hylle, velger seg partnere som ikke en gang kan forsørge seg ved eget arbeid.

Sitat: "Det er problematisk at kongebarna, som burde kunne velge på øverste hylle, velger seg partnere som ikke en gang kan forsørge seg ved eget arbeid."

Her er Trygve Hegnar ikke på linje med den svenske konges krav til en svigersønn, for Kungen i Sverige krevde at mannen i datterens liv skulle slutte å jobbe!

Skrevet

Ja, men slikt finner man aldri ut.

Kommer kanskje an på hvor mange "gode" venner som visste det... ;-)

Gjest Elextra
Skrevet

Kommer kanskje an på hvor mange "gode" venner som visste det... ;-)

Det er vel ikke vanlig å fortelle til kreti og pleti at man tar abort? Det ville ikke jeg gjort, i hvertfall ikke om jeg tok en tidlig abort grunnet en "uheldig" graviditet.

Gjest ViViola
Skrevet

Ja, men jeg tror at man aldri ville ha ymtet frampå om slikt som kunne tolkes som krav om jomfruelighet dersom det var en dame med litt mer "gjennomsnittlig" bakgrunn.

Det kan du absolutt ha rett i.

Skrevet

Sitat: "Det er problematisk at kongebarna, som burde kunne velge på øverste hylle, velger seg partnere som ikke en gang kan forsørge seg ved eget arbeid."

Her er Trygve Hegnar ikke på linje med den svenske konges krav til en svigersønn, for Kungen i Sverige krevde at mannen i datterens liv skulle slutte å jobbe!

Det er noe helt annet. Selvsagt skal en konsentrere seg om den nye oppgaven. Poenget er at en skal ha hatt evnen til å forsørge seg selv.

Gjest Ciccacc
Skrevet

''Grunnen til at de blir/ble sett nedpå var at de hadde synlig bevis på at de hadde hatt sex utenfor ekteskap.''

Det er altså på dette pukt jeg ikke er enig med deg.

Hva mener du da er forklaringen på at alenemødre har/hadde lavstatus?

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg er jo oppvokset med at man "sparer seg" til ekteskapet, eller i alle fall til den en gifter seg med...

For min del var det faktisk positivt i en setting der jeg trolig lett hadde "gitt etter" hvis jeg ikke hadde hatt som prinsipp å vente - og det var faktisk både der og i etterkant litt OK å ha det poenget der og da.

Jeg ble sammen med mannen min da jeg var 20, og det har nå bare vært oss to. Hadde vi ikke blitt sammen så tidlig og forholdet hadde holdt, hadde jeg vel trolig hatt mer erfaring etterhvert....

Jeg ser poenget med å vente - og i alle fall ikke prøve ut så mange partnere - samtidig som jeg ser fordeler av å få noe erfaring, og bli trygg på seg selv.

''Jeg er jo oppvokset med at man "sparer seg" til ekteskapet, eller i alle fall til den en gifter seg med...''

Da er du vokst opp i et ganske annet miljø enn jeg. Tror hverken mine foreldre eller jeg selv noen gang tenkte at jeg skulle vente til jeg giftet meg, med mindre jeg giftet meg veldig tidlig, hvilket aldri var særlig trolig eller aktuelt.

Skrevet

Jeg kjenner noen få som har ventet til bryluppsnatta med å ha sex. Elller... Han ene ble lurt ov sin tilkommende kone noen få måneder før. Ble litt krise for ham dagen etter bryllupet. Samvittigheten vill ha ham til å anulere bryllupet.... Men de kom seg gjennom det og er lykkeli gift i dag.

E venninn av meg giftet seg i september i fjor. 31 år gammel. Hadde spart seg. De var sammen i nesten tre å før de giftet seg. Dratt på tur sammen både her og der, men når han for eksempel overnattet hos henne, sov de på hvert sittt rom.

Når det gjelder meg selv, så er jeg bare glad for at bustemann ikke var jomfru. Glad for alt han har lært seg tidligere. Ganske sikker på at han også setter pris på erfarenheten min.

Men selv om vi begge har erfaring, så har ingen av oss vært dem som har pult rundt.

Gjest Ciccacc
Skrevet

Det er noe helt annet. Selvsagt skal en konsentrere seg om den nye oppgaven. Poenget er at en skal ha hatt evnen til å forsørge seg selv.

Jeg synes uttlelsen til Trygve Hegner oser av fordommer. "De kunne velge fra øverste hylle" viser at mennesker er rangert i hans tankegang, og at han ser ned på de som i hans tanker er på nederste hylle. Heldigvis så valgte kongebarna fra "øverste hylle" dvs. de som de ville dele livet med.

Hvorfor i alle dager skulle ikke de kunne forsørge seg selv som alle andre? Hvor er argumentene for at de ikke kan det? At kronprinsessen ikke var jomfru? Det er ikke så farlig med Ari Behn.

Skrevet

Det er vel ikke vanlig å fortelle til kreti og pleti at man tar abort? Det ville ikke jeg gjort, i hvertfall ikke om jeg tok en tidlig abort grunnet en "uheldig" graviditet.

Er sikkert ikke vanlig å fortelle alle om slikt, men i kjølvannet av forelskelsen, forlovelsen og ekteskapet dem mellom, så har det blitt gravd mye. Og penger har blitt betalt for opplysninger som kan friste leserne og sverte MM. Og da spørs det om de eventelt få som visste det, hadde klart å holde munn. :-)

Skrevet

''Det problematiske med dette er at det kommer et stebarn inn i familien til den kommende Kongen.''

Ja,- det er jo noe nytt i kongelige kretser,- jeg tror også at det var dette som var problemet her,- og ikke at det var synlig bevis på noe...

Skrevet

Selv (det en ung jente anså som) gode, gamle venninner kan nok finne på å lekke til pressen i ettertid...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...