Gå til innhold

Jomfru eller ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at det er året 2009, men jomfrudom kan diskuteres uavhengig av årstall.

Jadda, men mange er heldigvis kommet forbi en litt middelaldersk tenkemåte. :-)

• Svar 169
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

29

• Lillemus

9

• Babette

7

• candyqueen_83

4

Skrevet

Kongefamilien taklet det veldig bra. Kronprinsen har på alle måter vist seg som en god stefar og kongeparet som stebesteforeldre. Jeg snakker om reaksjoner som jeg hørte rundt meg i samfunnet. Hvorfor syntes noen at det var rart at han giftet seg med en alenemor?

Det handler jo egentlig ikke om privatpersoner her. Det handler om at kongehuset må forholde seg til fjaksten millioner ganger flere gamle konvensjoner og uskrevne lover om hva man gjør og ikke gjør, enn de fleste andre. Det finnes fremdeles mange her i landet som betrakter sex, barn og ekteskap i feil rekkefølge, som noe av det verste man kan gi seg inn på. Kongen er kongen deres også, for å si det sånn.

Det er bare 40 år siden daværende kronprins Harald måtte true faren sin med å forbli ugift og på den måten gravlegge monarkiet her i landet, hvis han ikke fikk gifte seg med en som ikke var kongelig (noe som hadde begrenset utvalget hans til en liten håndfull, i hvert fall hvis de skulle ha noe felles språk). Jeg er gammel nok til å huske det. Jeg skal love deg at det var mange som syntes det var "rart" og høyst skandaløst at han giftet seg med vår nåværende dronning. Så totalt sett har faktisk verden gått langt framover.

Gjest Ciccacc
Skrevet

Det handler jo egentlig ikke om privatpersoner her. Det handler om at kongehuset må forholde seg til fjaksten millioner ganger flere gamle konvensjoner og uskrevne lover om hva man gjør og ikke gjør, enn de fleste andre. Det finnes fremdeles mange her i landet som betrakter sex, barn og ekteskap i feil rekkefølge, som noe av det verste man kan gi seg inn på. Kongen er kongen deres også, for å si det sånn.

Det er bare 40 år siden daværende kronprins Harald måtte true faren sin med å forbli ugift og på den måten gravlegge monarkiet her i landet, hvis han ikke fikk gifte seg med en som ikke var kongelig (noe som hadde begrenset utvalget hans til en liten håndfull, i hvert fall hvis de skulle ha noe felles språk). Jeg er gammel nok til å huske det. Jeg skal love deg at det var mange som syntes det var "rart" og høyst skandaløst at han giftet seg med vår nåværende dronning. Så totalt sett har faktisk verden gått langt framover.

Jeg er også gammel nok til å huske da kongeparet giftet seg. Det er litt utenom det jeg diskuterer her.

Gjest Ciccacc
Skrevet

Jadda, men mange er heldigvis kommet forbi en litt middelaldersk tenkemåte. :-)

Jeg mener at den tankegangen henger en del igjen bl.a. når mange blir sjokkert over at kronprinsen giftet seg med en alenemor.

Jeg synes imidlertid at det er helt greit at ikke alt forandrer seg.

Skrevet

Det kunne ikke ramle meg inn å "spare" meg. Da hadde jeg helt sikkert giftet meg med feil person...

Og jeg tror absolutt ikke det hadde noe med at Mette Marit var "besudlet" når det kom reaksjoner på at hun var alenemor. Jeg tror det hadde mer med det at det ble en helt ny situasjon for kongeriket og kongefamilien å forholde seg til. Hvordan gjør man det når kronprinsen plutselig blir bonusfar? Hva slags posisjon skal bonusbarnet få/ikke få?

''Da hadde jeg helt sikkert giftet meg med feil person...''

*S* samme her;-)

''Og jeg tror absolutt ikke det hadde noe med at Mette Marit var "besudlet" når det kom reaksjoner på at hun var alenemor. Jeg tror det hadde mer med det at det ble en helt ny situasjon for kongeriket og kongefamilien å forholde seg til. ''

Det tror jeg også.

Jeg husker en kronikk jeg leste mens det sto på som verst, og folk ble republikanere - ikke fordi de mente at republikk ideelt sett var den beste styreformen, men fordi de mislikte _personen_ det var snakke om.

Nuvel, i denne kronikken skrev vedkommende at han mente det ville være lettere for folk å venne seg til MM som kronrpinsesse enn å venne seg til at Norge ikke lenger skal være et monarki, og DET tror jeg er riktig;-)

Skrevet

''Jeg skal love deg at det var mange som syntes det var "rart" og høyst skandaløst at han giftet seg med vår nåværende dronning. Så totalt sett har faktisk verden gått langt framover.''

Jeg husker jeg fleipet til noen før Haakon Magnus traff MM om "hva skal til for å sjokkere like mye i dag" som da Harald valgte en borgerlig pike, og sa at han kanskje måtte inngå homofilt partnerskap med en afrikaner.

Nå viste det seg imidlertid at det "holdt" i massevis med en alenemor med utagerende fortid;-)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Rundt 50 % av alle ekteskap går i oppløsning. Hvor mange av kvinnene i disse oppløste ekteskapene tror du hadde jomfruhinna inntak da presten lyste dem i bann? Nettopp. Nesten ingen.

Hva forteller det deg?

En av forutsetningene for et godt ekteskap er at kvinnen sparer seg til bryllupsnatta i stedet for å bedrive hor.

Gjest høstløv
Skrevet

Rundt 50 % av alle ekteskap går i oppløsning. Hvor mange av kvinnene i disse oppløste ekteskapene tror du hadde jomfruhinna inntak da presten lyste dem i bann? Nettopp. Nesten ingen.

Hva forteller det deg?

En av forutsetningene for et godt ekteskap er at kvinnen sparer seg til bryllupsnatta i stedet for å bedrive hor.

Sitat: "En av forutsetningene for et godt ekteskap er at kvinnen sparer seg til bryllupsnatta i stedet for å bedrive hor."

Da må det samme jo gjelde for mannen, vi har da likestilling i dag.

Skrevet

Hva forteller det deg?

Ja, helt klart! Det beste vurderingsgrunnlaget man har når man skal velge hvem man vil gifte seg med, er å være så sprengkåt at man løper til alters! ;-)

Gjest Ciccacc
Skrevet

''Jeg skal love deg at det var mange som syntes det var "rart" og høyst skandaløst at han giftet seg med vår nåværende dronning. Så totalt sett har faktisk verden gått langt framover.''

Jeg husker jeg fleipet til noen før Haakon Magnus traff MM om "hva skal til for å sjokkere like mye i dag" som da Harald valgte en borgerlig pike, og sa at han kanskje måtte inngå homofilt partnerskap med en afrikaner.

Nå viste det seg imidlertid at det "holdt" i massevis med en alenemor med utagerende fortid;-)

Og lille prinsessse Ingrid gifter seg kanskje med en somaler og hennes sønn igjen gifter seg med mann som egentlig var opprinnelig kvinne og kan føde barn, og de får igjen et barn som inngår homofilt ekteskap med en hottentott eller aboriginer fra Australia.

Gjest Ciccacc
Skrevet

Hva forteller det deg?

Her i Oslo er det omtrent 70% av alle ekteskap som går i oppløsning, men hvor mange var jomfruer da de giftet seg vet jeg ikke.

Så lenge mannen er øm og kjærlig på bryllupsnatta og husker at kvinnen har ikke samme erfaring som han selv så er ikke det noe problem å være jomfru når man gifter seg.

Skrevet

Her i Oslo er det omtrent 70% av alle ekteskap som går i oppløsning, men hvor mange var jomfruer da de giftet seg vet jeg ikke.

Så lenge mannen er øm og kjærlig på bryllupsnatta og husker at kvinnen har ikke samme erfaring som han selv så er ikke det noe problem å være jomfru når man gifter seg.

''Så lenge mannen er øm og kjærlig på bryllupsnatta og husker at kvinnen har ikke samme erfaring som han selv så er ikke det noe problem å være jomfru når man gifter seg.''

Så mannen trenger ikke være jomfru altså? Makan til pisspreik.

Gjest Ciccacc
Skrevet

''Så lenge mannen er øm og kjærlig på bryllupsnatta og husker at kvinnen har ikke samme erfaring som han selv så er ikke det noe problem å være jomfru når man gifter seg.''

Så mannen trenger ikke være jomfru altså? Makan til pisspreik.

Menn trenger ikke å være jomfruer, og har aldri trengt det. Jeg tok dette fra en bok jeg leste fra femtitallet som skulle forberede unge mennesker for ekteskapet. Det stod ingenting om hvor mannen skulle hente erfaring fra:-(

Jeg antar at det fantes bordeller som man ikke kunne nevne i slike bøker:-)

Gjest Elextra
Skrevet

Hva forteller det deg?

''Rundt 50 % av alle ekteskap går i oppløsning. Hvor mange av kvinnene i disse oppløste ekteskapene tror du hadde jomfruhinna inntak da presten lyste dem i bann? Nettopp. Nesten ingen''

Mener å ha hørt at over 90% av de skilte kvinnene har fullført folkeskolen også. Jeg sier ikke mer om kvinner og utdanning...

Skrevet

''Rundt 50 % av alle ekteskap går i oppløsning. Hvor mange av kvinnene i disse oppløste ekteskapene tror du hadde jomfruhinna inntak da presten lyste dem i bann? Nettopp. Nesten ingen''

Mener å ha hørt at over 90% av de skilte kvinnene har fullført folkeskolen også. Jeg sier ikke mer om kvinner og utdanning...

''Mener å ha hørt at over 90% av de skilte kvinnene har fullført folkeskolen også. Jeg sier ikke mer om kvinner og utdanning...''

Nå har vel de aller fleste av oss fullført folkeskolen... ;o)

Skrevet

Det der hører vel til førkrigstiden? Hun er jo ikke jomfru uansett abort eller ei....

Jeg respekterer dem som velger å avstå fra sex før ekteskapet, men jeg respekterer de som har det også ;)

Skrevet

''Jeg tviler på at krompen var jomfru på det tidspunktet også, forresten:-)

''

He he, nei, men det har til alle tider vært stilt ulike krav og forventninger til kvinner og menn. Ingen spurte om Charles var jomfru da han giftet seg med Diana - tvert i mot antar jeg at folk flest så på det som naturlig og mandig at han var en erfaren mann.

Men det var skriverier i avisene om at Diana måtte undersøkes av lege for å forsikres om at hun var ubesudlet etc.

''Men det var skriverier i avisene om at Diana måtte undersøkes av lege for å forsikres om at hun var ubesudlet etc.''

Hæ?! Vi snakker om vesten først på 1980-tallet her?! Kødder du nå eller?

Gjest Ciccacc
Skrevet

''Mener å ha hørt at over 90% av de skilte kvinnene har fullført folkeskolen også. Jeg sier ikke mer om kvinner og utdanning...''

Nå har vel de aller fleste av oss fullført folkeskolen... ;o)

Derfor kan vi lese og skrive.

Skrevet

''Er det viktig å være jomfru og "spare seg" for den riktige? Synes du det selv, eller kjenner du noen som synes det?''

Nei, jeg synes ikke det. På den annen side synes jeg ikke det er noe særlig å pule rundt så man har vært bortpå mange titalls heller, en gylden middelvei er det jeg foretrekker. :o) Både av kvinner og menn.

Gjest Ciccacc
Skrevet

''Men det var skriverier i avisene om at Diana måtte undersøkes av lege for å forsikres om at hun var ubesudlet etc.''

Hæ?! Vi snakker om vesten først på 1980-tallet her?! Kødder du nå eller?

Viste du at iranske kvinner fester mye mer enn vi her. Viste du at mange moderne muslimer har sex nakne uten å bryte jomfruhinnen. Dvs. de har analsex og oralsex og alle andre former for sex enn vaginalt. De trenger da heller ikke prevensjon eller abort.

Det har i alle kulturer i historien vært lagt vekt på jomfrudom, og det til og med i det såkalte "supermoderne" Norge. Nå er det vel ingen andre enn nordmenn selv som definerer hva som er moderne her, og det er norsk måte å se verden på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...