Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som morsan sier, du har spørsmål til atskillige tråder. Men - jeg velger meg denne:

''Virker som om mange ikke har det om ikke de er lik seg selv. Tenker da spesiellt på relgion og tro. Det er mange som tror på ulike ting,er det ikke rett å respektere det?''

Jeg kan ikke respektere Jehovas Vitner, all den tid det i deres tro/overbevisning ikke skal tas imot blodoverføring. Ergo, de velger aktivit å drepe sine egne barn om en ulykke er ute. Det kan jeg aldri respektere.

Eksempelvis.

Jeg respekterer heller ikke fanatisk kristne i _religionens_ navn.

Mennesker som skal ha min respekt, må "fortjene" den. Ingen får respekt kun i kraft av sitt navn/sin posisjon.

Men alle har en ting til felles : Gud!

• Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Glimtipper

6

• morsan

3

• Mrs D

3

• Luska

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''Har du respekt for andre mennesker?''

Ja, jeg mener da det, og jeg tror ikke jeg kjenner noen som vil svare nei på det spørsmålet.

Det er bra.

Gjest ViViola
Skrevet

? Hva har det med saken å gjøre?

Gjest xbellax
Skrevet

Ok.

Ungen din blør i buken, i verste fall fra en arterie.

Stort blodtap. Barnet har 3-4 liter i kroppen.

Fortell meg alle de alternativene legene har fra ditt ståsted, siden du vet om så mange.

mvh

Der er faktisk alternativer som vedkommende skriver. Det er noen år siden lederene i JV endret mening om dette og det er nå godtatt at medlemmene får blodoverføring. Beslutningen ble fattet av sektens 12 øverste ledere i hovedkvarteret i New York, dette var i 2000.

Skrevet

Å?

Skrevet

''Har du respekt for andre mennesker?''

Ja, jeg mener da det, og jeg tror ikke jeg kjenner noen som vil svare nei på det spørsmålet.

''jeg tror ikke jeg kjenner noen som vil svare nei på det spørsmålet.''

Enig!

Gjest ViViola
Skrevet

Der er faktisk alternativer som vedkommende skriver. Det er noen år siden lederene i JV endret mening om dette og det er nå godtatt at medlemmene får blodoverføring. Beslutningen ble fattet av sektens 12 øverste ledere i hovedkvarteret i New York, dette var i 2000.

''og det er nå godtatt at medlemmene får blodoverføring. Beslutningen ble fattet av sektens 12 øverste ledere i hovedkvarteret i New York, dette var i 2000.''

Så bra! Da slipper i alle fall barna å lide, de kan tross alt ikke bestemme selv!

Vet du hvor man finner noe skriftlig på dette?

Gjest xbellax
Skrevet

Ok.

Ungen din blør i buken, i verste fall fra en arterie.

Stort blodtap. Barnet har 3-4 liter i kroppen.

Fortell meg alle de alternativene legene har fra ditt ståsted, siden du vet om så mange.

mvh

Som jeg skrev, der er alternativer.

Pasienter som er koblet til en hjerte-lunge-maskin som på forhånd er blitt fylt med en væske som ikke inneholder blod, kan nyte godt av den blodfortynningen som finner sted, ettersom færre røde blodlegemer går tapt.

Blod som strømmer fra et sår, suges opp, filtreres og føres tilbake til kretsløpet.

Nedkjøling av pasienten, for å minske hans oksygenbehov under operasjonen.

"«Førti- åtte pediatriske operasjoner på åpent hjerte ble utført ved hjelp av fremgangsmåter hvor det ikke ble brukt blod, uten hensyn til hvor komplisert operasjonene var.» Barna veide ned til 4,7 kilo. «På grunn av de konsekvent gode resultater med Jehovas vitner og det faktum at blodtransfusjon medfører en risiko for alvorlige komplikasjoner, utfører vi for tiden de fleste av våre pediatriske hjerteoperasjoner uten transfusjon.» – Circulation, september 1984."

Det er til og med blitt utført mange hjerneoperasjoner uten at det er blitt brukt blod, på både voksne og barn.

Dyktige leger kan hjelpe en som har mistet blod og av den grunn har færre røde blodlegemer. Når blodvolumet er gjenopprettet, kan legene gi pasienten en høy konsentrasjon av oksygen. Dette gjør mer oksygen tilgjengelig for kroppen og har ofte gitt bemerkelsesverdige resultater. En gruppe britiske leger brukte denne metoden på en kvinne som hadde mistet så mye blod at «hennes hemoglobin falt til 1,8 g/dl. Hun ble behandlet med godt resultat . . . [med] høye oksygenkonsentrasjoner i innåndingsluften og transfusjoner av store mengder gelatinoppløsning [Haemaccel]». (Anaesthesia, januar 1987) Rapporten sier også at andre som har hatt et akutt blodtap, er blitt behandlet med godt resultat i overtrykksoksygenkamre.

Skrevet

? Hva har det med saken å gjøre?

At de har iallefall en ting til felles,så da er det kanskje lettere for de som tror på noe å respektere hverandre,enn de som ikke tror på noe.

Gjest ViViola
Skrevet

At de har iallefall en ting til felles,så da er det kanskje lettere for de som tror på noe å respektere hverandre,enn de som ikke tror på noe.

He-he, den var jo direkte morsom. Det er vel ingenting som har startet mer ufred enn akkurat religion - selv om de liksom har trodd på samme guden.

Gjest firepile
Skrevet

Ikke jeg.

Gjest firepile
Skrevet

Men er det svindel å personlig ha åndelige opplevelser?

Det er svindel hvis du tar betalt av andre.

Gjest ViViola
Skrevet

Som jeg skrev, der er alternativer.

Pasienter som er koblet til en hjerte-lunge-maskin som på forhånd er blitt fylt med en væske som ikke inneholder blod, kan nyte godt av den blodfortynningen som finner sted, ettersom færre røde blodlegemer går tapt.

Blod som strømmer fra et sår, suges opp, filtreres og føres tilbake til kretsløpet.

Nedkjøling av pasienten, for å minske hans oksygenbehov under operasjonen.

"«Førti- åtte pediatriske operasjoner på åpent hjerte ble utført ved hjelp av fremgangsmåter hvor det ikke ble brukt blod, uten hensyn til hvor komplisert operasjonene var.» Barna veide ned til 4,7 kilo. «På grunn av de konsekvent gode resultater med Jehovas vitner og det faktum at blodtransfusjon medfører en risiko for alvorlige komplikasjoner, utfører vi for tiden de fleste av våre pediatriske hjerteoperasjoner uten transfusjon.» – Circulation, september 1984."

Det er til og med blitt utført mange hjerneoperasjoner uten at det er blitt brukt blod, på både voksne og barn.

Dyktige leger kan hjelpe en som har mistet blod og av den grunn har færre røde blodlegemer. Når blodvolumet er gjenopprettet, kan legene gi pasienten en høy konsentrasjon av oksygen. Dette gjør mer oksygen tilgjengelig for kroppen og har ofte gitt bemerkelsesverdige resultater. En gruppe britiske leger brukte denne metoden på en kvinne som hadde mistet så mye blod at «hennes hemoglobin falt til 1,8 g/dl. Hun ble behandlet med godt resultat . . . [med] høye oksygenkonsentrasjoner i innåndingsluften og transfusjoner av store mengder gelatinoppløsning [Haemaccel]». (Anaesthesia, januar 1987) Rapporten sier også at andre som har hatt et akutt blodtap, er blitt behandlet med godt resultat i overtrykksoksygenkamre.

Men her snakkes det jo ikke akkurat om utstyr som ethvert sykehus har, da. Ikke engang her i landet, så i andre land er det vel enda lenger mellom hvert sykehus som kan utføre slike operasjoner.

Skrevet

He-he, den var jo direkte morsom. Det er vel ingenting som har startet mer ufred enn akkurat religion - selv om de liksom har trodd på samme guden.

Har ja,men vi beveger oss fremover..

Gjest ViViola
Skrevet

Har ja,men vi beveger oss fremover..

Eh... Hør bare på hva FrP messer om, så kan man vel ikke si at verden har gått fremover...

Men du, dette blir vi ikke enige om, siden du drar inn Gud og greier. Jeg tror ikke.

Gjest xbellax
Skrevet

Men her snakkes det jo ikke akkurat om utstyr som ethvert sykehus har, da. Ikke engang her i landet, så i andre land er det vel enda lenger mellom hvert sykehus som kan utføre slike operasjoner.

Det har i mange mange år, blitt gjort operasjoner på JV her til lands, uten blodoverføring.

Skrevet

Det er svindel hvis du tar betalt av andre.

Hvis man gjør en god jobb og hjelper folk er det ikke svindel,men det finnes selvsagt amatører. Det gjør det i alle yrker.

Skrevet

Eh... Hør bare på hva FrP messer om, så kan man vel ikke si at verden har gått fremover...

Men du, dette blir vi ikke enige om, siden du drar inn Gud og greier. Jeg tror ikke.

Ok.

Gjest xbellax
Skrevet

''og det er nå godtatt at medlemmene får blodoverføring. Beslutningen ble fattet av sektens 12 øverste ledere i hovedkvarteret i New York, dette var i 2000.''

Så bra! Da slipper i alle fall barna å lide, de kan tross alt ikke bestemme selv!

Vet du hvor man finner noe skriftlig på dette?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=4224764

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...