trollemor;o) Skrevet 20. mars 2009 Skrevet 20. mars 2009 Inspirert av en annen tråd... Hva om Mette Marit og Håkon Magnus adopterte barn og den vi en gang i fremtiden fikk feks en asiatisk konge/dronning? Jeg ville syns det var dritkult, men hva syns du? 0 Siter
Bookworm Skrevet 20. mars 2009 Skrevet 20. mars 2009 Nei - da er kongehuset så utvannet (hvis det ikke snart er det allerede) at hensikten og poenget med et monarki er borte. 0 Siter
trollemor;o) Skrevet 20. mars 2009 Forfatter Skrevet 20. mars 2009 Nei - da er kongehuset så utvannet (hvis det ikke snart er det allerede) at hensikten og poenget med et monarki er borte. men tenk om... La oss si at Håkon Magnus var adoptert fra Asia da;o) 0 Siter
trollemor;o) Skrevet 20. mars 2009 Forfatter Skrevet 20. mars 2009 Nei - da er kongehuset så utvannet (hvis det ikke snart er det allerede) at hensikten og poenget med et monarki er borte. Missforsto deg litt tror jeg. Hva mener du med utvannet? Syns du at de kongelige skal gifte seg med kongelige? 0 Siter
Bookworm Skrevet 20. mars 2009 Skrevet 20. mars 2009 men tenk om... La oss si at Håkon Magnus var adoptert fra Asia da;o) Ja... da synes ikke jeg at han skulle ha blitt konge... Det har ingeting med at han hadde vært adoptert fra Asia, det har med blodsbånder og hensikten med monarkiet... 0 Siter
Bookworm Skrevet 20. mars 2009 Skrevet 20. mars 2009 Missforsto deg litt tror jeg. Hva mener du med utvannet? Syns du at de kongelige skal gifte seg med kongelige? Nei, ikke nødvendigvis at de må gifte seg med kongelige, men én av foreldrene må ha "blått blod" i årene. 0 Siter
trollemor;o) Skrevet 20. mars 2009 Forfatter Skrevet 20. mars 2009 Ja... da synes ikke jeg at han skulle ha blitt konge... Det har ingeting med at han hadde vært adoptert fra Asia, det har med blodsbånder og hensikten med monarkiet... Blod? Hva har det med saken å gjøre? 0 Siter
trollemor;o) Skrevet 20. mars 2009 Forfatter Skrevet 20. mars 2009 Nei, ikke nødvendigvis at de må gifte seg med kongelige, men én av foreldrene må ha "blått blod" i årene. Gammeldags!!! 0 Siter
Bookworm Skrevet 20. mars 2009 Skrevet 20. mars 2009 Blod? Hva har det med saken å gjøre? Blod har da alt med saken å gjøre, gener, arv, arverekkefølge... 0 Siter
Bookworm Skrevet 20. mars 2009 Skrevet 20. mars 2009 Gammeldags!!! Det er mulig, men det er monarkiet også! 0 Siter
Bookworm Skrevet 20. mars 2009 Skrevet 20. mars 2009 Gammeldags!!! Du spurte om meninger - dette er min mening. 0 Siter
løvinne71 Skrevet 20. mars 2009 Skrevet 20. mars 2009 Nei, det synes jeg ikke noe om. Den dagen de kongelige ikke kan reprodusere seg selv, så vil kongehuset rett og slett dø ut. I motsetning til andre typer "stats-overhoder" så er jo kongelige posisjoner noe som går i arv. M.a.o kreves det blått blod i årene for å kunne "arve tronen". Om Mette Marit og Håkon ikke kunne fått egne livsarvinger, ville arven gått videre til andre innen kongeslekten, f.eks et av Märthas barn. 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 20. mars 2009 Skrevet 20. mars 2009 Vet ikke helt om dritkult er ordet jeg ville bruke da, men det hadde vel vært tidsriktig? I mangel på egen adel har jo vi en tradisjon for å importerte kongelige, sist krompens oldefar Håkon 7. Han var jo egentlig døpt Christian Frederik Carl Georg Valdemar Axel, og var prins av Danmark, mens kona, kusinen Maud, var prinsesse av Storbritannia og Irland. Selv om kong Olav sikkert skulle sett det annerledes opplevde nok folk det som værre å gifte seg med kusiner, og Harald fikk fort aksept for å ha giftet seg (av kjærlighet) med en kvinne av folket, men siden dette var revolusjonerende var det sikkert greit at Sonja var en plettfri kvinne fra borgerskapet. Men utviklingen går sin gang, og grenser tøyes for oss alle. I denne generasjonen ser folket altså ut til å synes at også mer menneskelige skikkelser som Ari og Mette-Marit er gode rollemodeller selv om de har gjort noen sprell tidligere - inkl knullet, jf en annen tråd. At neste "steg" er et adoptivbarn - ja kanskje? Men det måtte vel skje om Ingrid Alexandra ikke kan få egne barn det da kanskje? Selv om det heldigvis er mulig å adoptere ønsker vel de aller fleste å føde egne unger om de kan ennå... 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 20. mars 2009 Skrevet 20. mars 2009 Nei - da er kongehuset så utvannet (hvis det ikke snart er det allerede) at hensikten og poenget med et monarki er borte. ''Nei - da er kongehuset så utvannet (hvis det ikke snart er det allerede) at hensikten og poenget med et monarki er borte.'' Da undres jeg hva du definerer som monarkiets hensikt. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 20. mars 2009 Skrevet 20. mars 2009 Jeg ville synes det var kult og helt greit, men frykter kongehusets stilling i opinionen da. 0 Siter
Gjest støtter den, jeg Skrevet 20. mars 2009 Skrevet 20. mars 2009 Vi er i ferd med å adoptere fra Kina, og jeg har hele tiden sagt at min datter/sønn skal bli den første sametingspresidenten med kinesisk bakgrunn! 0 Siter
morsan Skrevet 20. mars 2009 Skrevet 20. mars 2009 Man måtte i såfall ha endret Grunnloven, da den kun gir arverett til egenfødte barn. 0 Siter
Mirabell Skrevet 20. mars 2009 Skrevet 20. mars 2009 Blod? Hva har det med saken å gjøre? En tronfølger kan ikke være adoptert (i hht Grunnloven). Hvis landets monark ikke får egne, biologiske barn, hopper man til neste i arverekken. 0 Siter
Bookworm Skrevet 20. mars 2009 Skrevet 20. mars 2009 ''Nei - da er kongehuset så utvannet (hvis det ikke snart er det allerede) at hensikten og poenget med et monarki er borte.'' Da undres jeg hva du definerer som monarkiets hensikt. Monarkiet har stort sett én eneste hensikt per i dag, og det er tradisjon - ergo min tankegang om dette. 0 Siter
Bookworm Skrevet 20. mars 2009 Skrevet 20. mars 2009 Nei, det synes jeg ikke noe om. Den dagen de kongelige ikke kan reprodusere seg selv, så vil kongehuset rett og slett dø ut. I motsetning til andre typer "stats-overhoder" så er jo kongelige posisjoner noe som går i arv. M.a.o kreves det blått blod i årene for å kunne "arve tronen". Om Mette Marit og Håkon ikke kunne fått egne livsarvinger, ville arven gått videre til andre innen kongeslekten, f.eks et av Märthas barn. Jøss, endelig en som var enig med meg også:-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.