Gå til innhold

Hva om...

Anbefalte innlegg

trollemor;o)
Skrevet

Inspirert av en annen tråd... Hva om Mette Marit og Håkon Magnus adopterte barn og den vi en gang i fremtiden fikk feks en asiatisk konge/dronning?

Jeg ville syns det var dritkult, men hva syns du?

• Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• trollemor;o)

26

• Bookworm

13

• morsan

8

• candyqueen_83

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Nei - da er kongehuset så utvannet (hvis det ikke snart er det allerede) at hensikten og poenget med et monarki er borte.

trollemor;o)
Skrevet

Nei - da er kongehuset så utvannet (hvis det ikke snart er det allerede) at hensikten og poenget med et monarki er borte.

men tenk om... La oss si at Håkon Magnus var adoptert fra Asia da;o)

trollemor;o)
Skrevet

Missforsto deg litt tror jeg. Hva mener du med utvannet? Syns du at de kongelige skal gifte seg med kongelige?

Skrevet

men tenk om... La oss si at Håkon Magnus var adoptert fra Asia da;o)

Ja... da synes ikke jeg at han skulle ha blitt konge... Det har ingeting med at han hadde vært adoptert fra Asia, det har med blodsbånder og hensikten med monarkiet...

Skrevet

Missforsto deg litt tror jeg. Hva mener du med utvannet? Syns du at de kongelige skal gifte seg med kongelige?

Nei, ikke nødvendigvis at de må gifte seg med kongelige, men én av foreldrene må ha "blått blod" i årene.

trollemor;o)
Skrevet

Ja... da synes ikke jeg at han skulle ha blitt konge... Det har ingeting med at han hadde vært adoptert fra Asia, det har med blodsbånder og hensikten med monarkiet...

Blod? Hva har det med saken å gjøre?

trollemor;o)
Skrevet

Nei, ikke nødvendigvis at de må gifte seg med kongelige, men én av foreldrene må ha "blått blod" i årene.

Gammeldags!!!

Skrevet

Blod har da alt med saken å gjøre, gener, arv, arverekkefølge...

Skrevet

Gammeldags!!!

Det er mulig, men det er monarkiet også!

Skrevet

Gammeldags!!!

Du spurte om meninger - dette er min mening.

Skrevet

Nei, det synes jeg ikke noe om.

Den dagen de kongelige ikke kan reprodusere seg selv, så vil kongehuset rett og slett dø ut.

I motsetning til andre typer "stats-overhoder" så er jo kongelige posisjoner noe som går i arv.

M.a.o kreves det blått blod i årene for å kunne "arve tronen".

Om Mette Marit og Håkon ikke kunne fått egne livsarvinger, ville arven gått videre til andre innen kongeslekten, f.eks et av Märthas barn.

Gjest Kayia
Skrevet

Vet ikke helt om dritkult er ordet jeg ville bruke da, men det hadde vel vært tidsriktig? I mangel på egen adel har jo vi en tradisjon for å importerte kongelige, sist krompens oldefar Håkon 7. Han var jo egentlig døpt Christian Frederik Carl Georg Valdemar Axel, og var prins av Danmark, mens kona, kusinen Maud, var prinsesse av Storbritannia og Irland.

Selv om kong Olav sikkert skulle sett det annerledes opplevde nok folk det som værre å gifte seg med kusiner, og Harald fikk fort aksept for å ha giftet seg (av kjærlighet) med en kvinne av folket, men siden dette var revolusjonerende var det sikkert greit at Sonja var en plettfri kvinne fra borgerskapet. Men utviklingen går sin gang, og grenser tøyes for oss alle. I denne generasjonen ser folket altså ut til å synes at også mer menneskelige skikkelser som Ari og Mette-Marit er gode rollemodeller selv om de har gjort noen sprell tidligere - inkl knullet, jf en annen tråd. ;)

At neste "steg" er et adoptivbarn - ja kanskje? Men det måtte vel skje om Ingrid Alexandra ikke kan få egne barn det da kanskje? Selv om det heldigvis er mulig å adoptere ønsker vel de aller fleste å føde egne unger om de kan ennå...

Gjest Elextra
Skrevet

''Nei - da er kongehuset så utvannet (hvis det ikke snart er det allerede) at hensikten og poenget med et monarki er borte.''

Da undres jeg hva du definerer som monarkiets hensikt.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg ville synes det var kult og helt greit, men frykter kongehusets stilling i opinionen da.

Gjest støtter den, jeg
Skrevet

Vi er i ferd med å adoptere fra Kina, og jeg har hele tiden sagt at min datter/sønn skal bli den første sametingspresidenten med kinesisk bakgrunn!

Skrevet

Man måtte i såfall ha endret Grunnloven, da den kun gir arverett til egenfødte barn.

Skrevet

En tronfølger kan ikke være adoptert (i hht Grunnloven). Hvis landets monark ikke får egne, biologiske barn, hopper man til neste i arverekken.

Skrevet

''Nei - da er kongehuset så utvannet (hvis det ikke snart er det allerede) at hensikten og poenget med et monarki er borte.''

Da undres jeg hva du definerer som monarkiets hensikt.

Monarkiet har stort sett én eneste hensikt per i dag, og det er tradisjon - ergo min tankegang om dette.

Skrevet

Nei, det synes jeg ikke noe om.

Den dagen de kongelige ikke kan reprodusere seg selv, så vil kongehuset rett og slett dø ut.

I motsetning til andre typer "stats-overhoder" så er jo kongelige posisjoner noe som går i arv.

M.a.o kreves det blått blod i årene for å kunne "arve tronen".

Om Mette Marit og Håkon ikke kunne fått egne livsarvinger, ville arven gått videre til andre innen kongeslekten, f.eks et av Märthas barn.

Jøss, endelig en som var enig med meg også:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...