Gå til innhold

Interessant brev? Not.

Anbefalte innlegg

Gjest ViViola
Skrevet

Har i dag fått et brev fra en som kaller seg Barrister Juan G. Miguel of Pastor Asociados (http://www.pastorasociados.com/).

Mannen sier at han leter etter slektninger til en mann som har likt etternavn som oss, og at denne mannen omkom i tsunamien i 2004 sammen med hele familien sin.

Vi må bare ta kontakt med denne advokaten, så skal vi få ut halvparten av en gigantarv på 8,8 millioner DOLLAR (den andre halvparten skal advokaten ha, tross alt må han jo få litt for all jobben han har gjort. He-he.)

Og vi må selvfølgelig følge hans instrukser, da, for å få løs denne millionarven vi skal dele.

Nå skjønner jeg at dette er juks og fanteri, men fy søren så godt det er lagd til! Skikkelig brev, som kom i ordentlig post, med en håndskrevet underskrift. Og som linken sier, det _er_ jo noe i den andre enden der.

Spørsmålet er: Hva gjør vi med dette? Altså, vi skal jo ikke svare mannen, men sier man i fra til noen på noe vis? Antar at vi ikke er de eneste som får slikt brev, og jeg er sikker på at noen vil bite på.

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

5

• Lotte :o)

5

• jubalong70

4

• Orio

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest ViViola
Skrevet

Du kan kontakte Økokrim

Er de interessert da, tror du?

Gjest nikkot
Skrevet

Huff så mye rart ...

Hørte på radioen idag, da var det ei svensk dame som hadde mottatt mail, sikkert noe i likheten, jammen hadde hun betalt 1.7 mill ( !!!!!!! ) til et kontonummer før hun skjønte at dette måtte være noe rart.

Jeg har ikke mottatt samme brev som deg, mottok en mail for noe år siden, som jeg selvfølgelig slettet :), og så har jeg blitt oppringt av dette utenlandske nummeret som alle advarer mot at en ikke må ringe tilbake.

Tja hva skal du gjøre med brevet .... ikke godt å si, politiet kommer vel ingen vei med det om du leverer det der heller ....

Skrevet

Du kan ringe politiet/scanne brevet og sende det til dem. Dette er et forsøk på svindel.

Skrevet

Er de interessert da, tror du?

Tviler på at de prioriterer å etterforske det, men du kan ihvertfall

sørge for at de vet om også denne type brev slik at de evt kan advare andre.

Du kan selvsagt velge å ikke foreta deg noe, og det er helt OK, men hvis du først skal sende dette ett eller annet sted, antar jeg at Økokrim er rette instans.

Gå inn på linken nedenfor og les under bedragerier.

http://www.okokrim.no/

Gjest Elextra
Skrevet

Lignende ting får jeg på e-post i ett kjør, og har et par ganger også fått signerte brev i posten. Tror dog ikke de har vært fullt så godt beskrevet som du nevner.

Jeg har enkelte ganger vurdert å sende brevet til Økokrim, men stort sett har de vel bare gått i søpla.

Gjest ViViola
Skrevet

Tviler på at de prioriterer å etterforske det, men du kan ihvertfall

sørge for at de vet om også denne type brev slik at de evt kan advare andre.

Du kan selvsagt velge å ikke foreta deg noe, og det er helt OK, men hvis du først skal sende dette ett eller annet sted, antar jeg at Økokrim er rette instans.

Gå inn på linken nedenfor og les under bedragerier.

http://www.okokrim.no/

Spørsmålet er jo bare om de drukner i slike henvendelser.

Skrevet

Du anmelder det til politiet som forsøk på bedrageri. Det er det er.

Gjest ViViola
Skrevet

Huff så mye rart ...

Hørte på radioen idag, da var det ei svensk dame som hadde mottatt mail, sikkert noe i likheten, jammen hadde hun betalt 1.7 mill ( !!!!!!! ) til et kontonummer før hun skjønte at dette måtte være noe rart.

Jeg har ikke mottatt samme brev som deg, mottok en mail for noe år siden, som jeg selvfølgelig slettet :), og så har jeg blitt oppringt av dette utenlandske nummeret som alle advarer mot at en ikke må ringe tilbake.

Tja hva skal du gjøre med brevet .... ikke godt å si, politiet kommer vel ingen vei med det om du leverer det der heller ....

Har fått mail noen ganger jeg og, men aldri slik brev som er så forseggjort.

Får høre med økokrim om de er interessert.

Stakkars damen, da, som ble så lurt. Eller stakkars og stakkars, fru Blom, hun burde vel sikkert forstå at man ikke betaler for å få ut arv fra noen man ikke engang er i slekt med eller kjenner...

Gjest ViViola
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1237553923' post='4115948]

Du kan ringe politiet/scanne brevet og sende det til dem. Dette er et forsøk på svindel.

Skal sjekke med økokrim, tenker jeg. Mulig politiet drukner i slike henvendelser.

Gjest ViViola
Skrevet

Lignende ting får jeg på e-post i ett kjør, og har et par ganger også fått signerte brev i posten. Tror dog ikke de har vært fullt så godt beskrevet som du nevner.

Jeg har enkelte ganger vurdert å sende brevet til Økokrim, men stort sett har de vel bare gått i søpla.

Jeg tar en telefon til økokrim, jeg, og hører om de vil se det. Ingen tvil om at det er svindelforsøk, ja, og jeg kan jo forstå om noen går på og tar kontakt.

Har fått noe slikt på mail før jeg og, men ikke så bra som dette gitt.

Gjest ViViola
Skrevet

Du anmelder det til politiet som forsøk på bedrageri. Det er det er.

Anmelde, altså? Tja, er det det riktige tro? Tenkte å ta en telefon til økokrim, jeg da, antar de vet hva man skal gjøre med slikt.

Skrevet

Anmelde, altså? Tja, er det det riktige tro? Tenkte å ta en telefon til økokrim, jeg da, antar de vet hva man skal gjøre med slikt.

Anmelde er det eneste riktige, det synes i alle fall jeg. Mange mennesker har tapt store summer ved å la seg lure av denne typen brev. Hva ville du gjort hvis du var blitt forsøkt frarøvet store verdier på en annen måte?

Gjest ViViola
Skrevet

Anmelde er det eneste riktige, det synes i alle fall jeg. Mange mennesker har tapt store summer ved å la seg lure av denne typen brev. Hva ville du gjort hvis du var blitt forsøkt frarøvet store verdier på en annen måte?

Jeg sier ikke at det er feil, men jeg lurer bare på om det har noe for seg. Dette er neppe rettet mot meg personlig, jeg er bare en av mange som får slikt brev. Derfor er jeg litt i tvil om dette er noe å bruke politiets ressurser på.

Skrevet

Spørsmålet er jo bare om de drukner i slike henvendelser.

Det kan hende.

Jeg har én gang sendt mail dit om et svindelforsøk, og fikk bare en bektreftelse på at dette var lureri. Tviler på at det ble etterforsket. Jeg leverte heller ingen formell anmeldelse, så da får man jo heller ikke brev om at saken er henlagt (slik som jeg har fått når jeg av forsikringsshensyn har måttet anmelde syukkeltyveri, selv om jeg vet at dette heller aldri blir etterforsket...)

Andre ganger har jeg ikke foretatt meg noe.

Men det fine med å oversende per mail er at Økokrim relativt kjapt kan se på det, uten å bruke for mye tid.

Det er helt OK å la være å sende dem noe, men det fine med det er at du derved bidrar til å holde Økokrim oppdatert på det som skjer.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg syns det er alvorlig at de nå har gått over til vanlig brevpost. Å få den type spam-mail er folk etterhvert blitt opplært til å ikke ta alvorlig. Men et håndskrevet brev, blir straks mer tillitvekkende.

Så jeg syns du skal melde fra. Men om det er økokrim eller politiet som er rette instans, det vet jeg ikke.

Ring politiet lokalt og hør. Altså, ikke bruk nødnummeret.

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg sier ikke at det er feil, men jeg lurer bare på om det har noe for seg. Dette er neppe rettet mot meg personlig, jeg er bare en av mange som får slikt brev. Derfor er jeg litt i tvil om dette er noe å bruke politiets ressurser på.

På Økokrim sin side om bedragerier, legger de inn meldinger om ulike svindelforsøk.

Dette er noe nytt, kanskje Økokrim er interessert i å legge dette til listen? Slik at andre ikke blir lurt, eller en kan være oppmerksom på dette.

Skrevet

''jeg er bare en av mange som får slikt brev.''

Det er en av hovedgrunnen til at jeg synes det bør anmeldes. Hvis mulig bør sånne bedrageriforsøk stoppes før noen biter på. Hvis ikke det går er det en fordel at politiet og almennheten blir gjort oppmerksom på dem for å redusere risikoen for at noen biter på.

Gjest Elextra
Skrevet

Anmelde er sikkert det riktige, men tviler på at jeg hadde giddet det i en slik sak. Da må du til politistasjonen og fylle ut diverse skjema etc.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...