Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stemmer det at man ikke skal ha blomster på sove rommet? isåfall hvorfor?

Skrevet

Aner ikke, men husker at jeg som barn la merke til at man på sykehus tok ut avskårne blosmter fra pasientrommene om natta, og at jeg fikk en halvveiskvasiforklaring om at det ikke var "bra" at det sto blomster der.

men om det var pasientene eller blomstene man var mest bekymret for, vet jeg ikke.

Gjest eller noe sånt
Skrevet

Fordi de stjeler oksygen?

Gjest mora2
Skrevet

Kanskje pg av blomstersøvet? Allergi og astma..Vet ikke?...

Gjest mallet
Skrevet

Fordi de stjeler oksygen?

Planter produserer jo oksygen :)

Gjest Løveføtter
Skrevet

Om natten tar plantene opp oksygen, og om dagen når plantene driver fotosyntese, avgir plantene oksygen.

Så hvis man sover sammen med planter, blir det mindre oksygen til oss ettersom plantene også tar opp oksygen om natta.

Aliza1365380759
Skrevet

Fordi planter tar opp oksygen på natta, som heller burde gått til deg som sover.

Skrevet

''Det er fotosyntesen som forsyner atmosfæren med oksygenen vi puster inn. Rent praktisk betyr dette at jo mer grønt vi har rundt oss, jo bedre blir luften. Om natten, når det ikke er tilgang på lys, stopper fotosyntesen og kun celleåndingen utføres i cellene til planten, og derfor blir litt oksygen brukt. Gassproduksjonen reverseres ikke, men planten produserer ikke sitt eget oksygen om natten. Det anbefales derfor ikke å ha store eller mange planter på soverommet.''

http://no.wikipedia.org/wiki/Fotosyntese

Men hvilken betydning dette har for å sove under åpen himmel, aner jeg ikke;-)

Skrevet

Fotosyntesen settes vel ned om natten i mørket, selv om deler av fotosyntesen også foregår både i lys og mørke. Og planten bedriver celleånding, dvs forbruker oksygen.

Gjest høstløv
Skrevet

Fordi planter tar opp oksygen på natta, som heller burde gått til deg som sover.

Plantene produserer oksygen.

Det er bare avskårne blomster som ikke skal være på soverommet om natten.

Gjest Guroen
Skrevet

Vel, jeg har hatt planter på soverommet i årevis i god tro om at de produserer oksygen, også om natten. Og dette har gjort at jeg sover ekstra godt (har jeg innbilt meg:-)

Aliza1365380759
Skrevet

Plantene produserer oksygen.

Det er bare avskårne blomster som ikke skal være på soverommet om natten.

Nei, planter i lys produserer et oksygenoverskudd, fordi fotosyntesen avgir mer oksygen enn celleåndingen forbruker. I mørke derimot, som jo de fleste sover i, er det kun celleåndingen som foregår, siden fotosyntesen er avhengig av lys. Dermed oppstår det et "oksygenunderskudd" i form av at planten tar opp og forbruker oksygen fra luften uten å produsere oksygen via fotosyntesen.

Gjest høstløv
Skrevet

Nei, planter i lys produserer et oksygenoverskudd, fordi fotosyntesen avgir mer oksygen enn celleåndingen forbruker. I mørke derimot, som jo de fleste sover i, er det kun celleåndingen som foregår, siden fotosyntesen er avhengig av lys. Dermed oppstår det et "oksygenunderskudd" i form av at planten tar opp og forbruker oksygen fra luften uten å produsere oksygen via fotosyntesen.

Plantene opptar ikke oksygen derimot omdanner de karbondioksid (CO2) til oksygen (O2).

Det er elementær lærdom.

Aliza1365380759
Skrevet

Plantene opptar ikke oksygen derimot omdanner de karbondioksid (CO2) til oksygen (O2).

Det er elementær lærdom.

Da foreslår jeg at du oppdaterer den elementære lærdommen din til å inkludere celleånding, som planten gjør hele tiden, ikke bare fotosyntese, som den bare gjør i lys ;-)

http://home.c2i.net/alfa-alfa/fotosyntesen.html

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...