Gjest høstløv Skrevet 23. mars 2009 Skrevet 23. mars 2009 ''Hun har bare krev på særskilt skattenedsettelse, hvis hun har utenlandsinntekt som er skattepliktig i utbetalingslandet.'' Nei, det er ikke noe absolutt krav om at utenlandsinntekten må være skatteplikttig i utlandet. Det kommer helt an på omstendighetene forørvirg. For eksempel kan en som har hatt et arbeidsopphold i utlandet på minst ett års varighet få skattenedsettelse i norsk skatt på lønn for arbeid utført i utlandet, dersom nærmere vilkår er oppfylt. Dette er altdå en forholdsmessig nedsettelse av den norske skatten og ikke et fradrag for skatt betalt i utlandet. Dessuten er "utbetalingslandet" en ikke relevant term i denne sammenheng, da det ikke spiller noen rlle hvor lønna utbetales, men hvor den er opptjent. ''Er all inntekt oppgitt på den forhåndsutfylte selvangivelsen, kommer hun ikke inn under disse reglene.'' Dette er feil. det at en inntektspost står oppført på selvangivelsen betyr bare at den er rapportert til norske skattemyndigheter fra norsk arbeidsgiver, norsk bank osv. Om inntekten i det hele tatt er skattepliktig eller ikke etter f eks skatteavtale avhenger av ander regler enn innrapporteringsreglene. Jeg vet ikke hva slags erfaring du har, men vhis det først og fremst gjelder renteinntekter o.l. fra annet land, stiller dette seg annerledes enn dersom man har lønn opptjent ved arbeid i utlandet. Etter at jeg sendt svaret mitt, har det kommet frem flere opplysninger fra trådstarter, det gjør saken noe mer komplisert enn det ført så ut som. Reglene om skatteplikt fra lønn opptjent i utlandet og utbetalt av norsk arbeidsgiver er noe mer innfløkt, enn de svarene jeg har gitt på grunnlag av trådstarters første innlegg. Jeg har både skattepliktig innkomst og renteinntekter fra utlandet. Dessuten er re 0 Siter
Gjest bustebeisah Skrevet 23. mars 2009 Skrevet 23. mars 2009 OK. Denne lønna er fullt ut skattepliktig til Norge, og du kan derfor i prinsippet benytte deg av det skatteberegningsprogrammet som høstløv linket til. Men jeg antar at du også har blitt skattepliktig til vedkomme utland for denne lønna, og du må derfor kreve fradrag i norsk skatt for den skatten du har betalt i dette landet. Hvilket jo kan være litt ptoblematisk, all den tid utenlandsk skatt trolig ikke er endelig fastsatt ennå. men du må skaffe dokumentasjon på hva du har betalt i utlandet. Har ikke det norske selskapet du har arbeidet for noen som kan bistå deg med dette? Oi. Jeg tror ikke jeg har blitt skattepliktig ovenfor det landet jeg har jobbet i? Det har jo kun vært i perioder innenfor disse 9 månedene. Jeg har jo skattet av den norske lønna. Firmaet mitt bistår selvsagt, men jeg bare stusset. Fordi i fjor gikk jo dette rimelig på skinner. 0 Siter
morsan Skrevet 23. mars 2009 Skrevet 23. mars 2009 Oi. Jeg tror ikke jeg har blitt skattepliktig ovenfor det landet jeg har jobbet i? Det har jo kun vært i perioder innenfor disse 9 månedene. Jeg har jo skattet av den norske lønna. Firmaet mitt bistår selvsagt, men jeg bare stusset. Fordi i fjor gikk jo dette rimelig på skinner. ''Fordi i fjor gikk jo dette rimelig på skinner.'' Det behøver jo ikke bety at alt har vært gjort riktig;-) Det kommer helt an på reglene i vedkommende land om det er selvangivelsesplikt der, men jeg ville undersøkt det. Men det er klart at i mange tilfeller går tingene glatt igjennom uten at det betyr at myndighetene egentlig har godtatt det - det har ikke blitt oppdaget. 0 Siter
morsan Skrevet 23. mars 2009 Skrevet 23. mars 2009 Etter at jeg sendt svaret mitt, har det kommet frem flere opplysninger fra trådstarter, det gjør saken noe mer komplisert enn det ført så ut som. Reglene om skatteplikt fra lønn opptjent i utlandet og utbetalt av norsk arbeidsgiver er noe mer innfløkt, enn de svarene jeg har gitt på grunnlag av trådstarters første innlegg. Jeg har både skattepliktig innkomst og renteinntekter fra utlandet. Dessuten er re Vel, jeg oppfattet ditt svar som uttrykk for hva de generelle reglene går ut på, og ikke direkte avhengig av hva slags opplysninger trådstarter kom med senere. Men ok:-) 0 Siter
Gjest bustebeisah Skrevet 23. mars 2009 Skrevet 23. mars 2009 ''Fordi i fjor gikk jo dette rimelig på skinner.'' Det behøver jo ikke bety at alt har vært gjort riktig;-) Det kommer helt an på reglene i vedkommende land om det er selvangivelsesplikt der, men jeg ville undersøkt det. Men det er klart at i mange tilfeller går tingene glatt igjennom uten at det betyr at myndighetene egentlig har godtatt det - det har ikke blitt oppdaget. Nå blir jeg rimelig svett her...dette har jeg ikke tenkt på. Det er snakk om et land hvis myndigheter man helst ikke vil komme i konflikt med. Evt. i kontakt med i det hele tatt. Uff. 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 23. mars 2009 Skrevet 23. mars 2009 Oi. Jeg tror ikke jeg har blitt skattepliktig ovenfor det landet jeg har jobbet i? Det har jo kun vært i perioder innenfor disse 9 månedene. Jeg har jo skattet av den norske lønna. Firmaet mitt bistår selvsagt, men jeg bare stusset. Fordi i fjor gikk jo dette rimelig på skinner. Det kommer helt an på hvilke skatteavtaler Norge har med vedkommende land. 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 23. mars 2009 Skrevet 23. mars 2009 Er du bustebeisa? I såfall: hvorfor har du lagt til en h? Og om ikke: Hvorfor plagierer du et annet nick? Skjønner ikke nick- knabbingen på dol for tiden altså! 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 23. mars 2009 Skrevet 23. mars 2009 Vel, jeg oppfattet ditt svar som uttrykk for hva de generelle reglene går ut på, og ikke direkte avhengig av hva slags opplysninger trådstarter kom med senere. Men ok:-) Det var faktisk et direkte svar. Vedr. inntekt fra utlandet kan en ikke snakke om generelle regler, det kommer helt an på hvilke skatteavtaler Norge har med vedkommende land. Og det er også avhengig av om det er den norske stat som har utbetalt lønnen for arbeid utført i utlandet, eller om det er en vanlig norsk arbeidsgiver. Det er også avhengig av om vedkommende er bosatt i utlandet eller bosatt i Norge og hvor lenge utenlandsoppholdet varer. Reglene er innfløkte. 0 Siter
Gjest bustebeistah (ikke ordentlige) Skrevet 23. mars 2009 Skrevet 23. mars 2009 Er du bustebeisa? I såfall: hvorfor har du lagt til en h? Og om ikke: Hvorfor plagierer du et annet nick? Skjønner ikke nick- knabbingen på dol for tiden altså! Beklager, jeg visste ikke at dette var noens nick. 0 Siter
Bookworm Skrevet 23. mars 2009 Skrevet 23. mars 2009 Beklager, jeg visste ikke at dette var noens nick. Nei nei - det er klart - det er jo et nick man bare plukker rett ut fra luften:-o 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 23. mars 2009 Skrevet 23. mars 2009 ''Har du lønn, pensjon, andre inntekter eller formue som er skattepliktig både til Norge og utlandet kan du ikke benytte denne beregneren.'' Så da kan den neppe benyttes i dette tilfellet, hvor hun har hatt inntekt fra utlandet. sendte deg en mail med et lite spørsmål 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 23. mars 2009 Skrevet 23. mars 2009 Nei nei - det er klart - det er jo et nick man bare plukker rett ut fra luften:-o ;-) 0 Siter
morsan Skrevet 23. mars 2009 Skrevet 23. mars 2009 sendte deg en mail med et lite spørsmål Besvart :-) 0 Siter
Gjest bustebeistah (ikke den ordentlige) Skrevet 23. mars 2009 Skrevet 23. mars 2009 Nei nei - det er klart - det er jo et nick man bare plukker rett ut fra luften:-o Eh, ja...? Gjorde faktisk det. Så at bustebeisa var opptatt og la til en h. Er ofte at nick er opptatt uten at de blir brukt fast av noen... Kult å være nickpoliti? 0 Siter
siriil Skrevet 24. mars 2009 Skrevet 24. mars 2009 Eh, ja...? Gjorde faktisk det. Så at bustebeisa var opptatt og la til en h. Er ofte at nick er opptatt uten at de blir brukt fast av noen... Kult å være nickpoliti? Ja- her på dol er det veldig mye selvoppnemt politi- en god del småsure gulp finner du ennå men jeg syns det var verre før for da kunne du ikke ha en stakkars "skriveleif" uten en mengde syrlige kommentarer..Til opplysning så bruker jeg sjelden hovednikket mitt jeg, men som oftest ett som passer til innlegget jeg skriver. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.