Gå til innhold

Feil på selvangivelsen

Anbefalte innlegg

Gjest Nybakt mamma oktober 08
Skrevet

Kan jobben ha sendt inn feil opplysning på meg?.Jeg var sykemeldt fra februar 08 og ut året.Fikk sykepenger fra Mars.På selvangivelsen står det at jeg har tjent 80000 i fjor.Det er da mye på 1,5 mnd.Månedslønnn er ca 16000.Kan dem ha sendt inn feil?

Skrevet

Summen inkluderer sikkert også feriepenger opptjent i 2007.

Men det er fulltt mulig at arbeidsgivere rapporterer feil, så du bør sjekke det opp mot lønnslipper.

Gjest Kayia
Skrevet

Står det at Lønn og tilsvarende ytelser var på 80 000,- eller at du har tjent 80 000,- hos arbeidsgiveren din?

Lønn inkluderere jo alt du fikk utbetalt, altså også sykepenger, feriepenger, evt barnetrygs etc.

Gjest høstløv
Skrevet

Du må finne frem Lønns- og trekkoppgaven, du fikk tilsendt i januar og sammenligne den med lønnsslippene fra i fjor, husk at feriepenger også er skattepliktig inntekt i utbetalingsåret.

Hvis disse ikke stemmer, så må du kontakte arbeidsgiveren din, slik vedkommende kan sende endrings oppgaver til skattemyndighetene.

Samtidig må du sammenligne Lønns- og trekkoppgaven med de tall som er oppgitt på den forhåndsutfylte selvangivelsen, hvis de ikke stemmer, så retter du det på selvangivelsen, og legger ved dokumentasjon på at tallene er feil.

Skrevet

Står det at Lønn og tilsvarende ytelser var på 80 000,- eller at du har tjent 80 000,- hos arbeidsgiveren din?

Lønn inkluderere jo alt du fikk utbetalt, altså også sykepenger, feriepenger, evt barnetrygs etc.

Barnetrygd er ikke med, det nevnes aldri på selvangivelse, da det er skattefritt.

Fikk du lønn av trygdekontoret under permisjonen? Så vidt jeg vet er dette også skattepliktig ( - engangsbeløpet som alle får).

Gjest Kayia
Skrevet

Barnetrygd er ikke med, det nevnes aldri på selvangivelse, da det er skattefritt.

Fikk du lønn av trygdekontoret under permisjonen? Så vidt jeg vet er dette også skattepliktig ( - engangsbeløpet som alle får).

Måtte sjekke her nå, og ser at svaret mitt er riv ruskende galt... ;) Barnetrygd står ikke nei, og det er heller ikke oppført sykepenger, kun den sedvanlige utbetalingen fra arbeidsgiver (var sykemeldt en måned i fjor). Mente sykepengene stod som egen post, men det gjorde de altså ikke.

Det som står i tilegg til lønn hos meg er reise og kostgodtgjørelse, skattepliktig del av forsikringer (som jeg strengt tatt ikke vet hva er?), samt skattepliktig del av utbytte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...