Gå til innhold

Skatten igjen

Gjest jepp, jeg innrømmer det, er misunnelig

Anbefalte innlegg

Gjest jepp, jeg innrømmer det, er misunnelig
Skrevet

Hvorfor er det slik at noen vanlige skatteytere får 20.000.- igjen på skatten, mens andre får 500.-

Hva må jeg gjøre?? Be arbeidsgiver trekke meg 1500.- ektra fra lønna pr. måned???

Er det det folk gjør?

Skrevet

Ja, det er jo ikke "gratispenger" man får når man får tilgodebeløp på skatten. Det er ens egne penger som er rtukket for mye i lønn - en form for tvangssparing om du vil.

Jeg har aldri bedt arbeidsgiver trekke mer enn det som følger av skattekortet, men har likevel ofte fått igjen noen få tusen - fordi skattekortet ikke har gitt det helt korrekte bildet. I år venter jeg dog at det går ut i null omtrent.

Du kan be arbeidsgiveren trekke mer enn det som følger av skattekortet ditt, dersom du ønsker denne formen for tvangssparing.

candyqueen_83
Skrevet

Ja, det er jo ikke "gratispenger" man får når man får tilgodebeløp på skatten. Det er ens egne penger som er rtukket for mye i lønn - en form for tvangssparing om du vil.

Jeg har aldri bedt arbeidsgiver trekke mer enn det som følger av skattekortet, men har likevel ofte fått igjen noen få tusen - fordi skattekortet ikke har gitt det helt korrekte bildet. I år venter jeg dog at det går ut i null omtrent.

Du kan be arbeidsgiveren trekke mer enn det som følger av skattekortet ditt, dersom du ønsker denne formen for tvangssparing.

Og jeg trakk ekstra, men endte fortsatt i minus :o(

Gjest @krøll
Skrevet

ble skyldig i fjor, for første gang i mitt liv. Tok litt tid før jeg faktisk skjønte at det sto minus foran alle de pengene! Så det var straffa for å gifte seg. Så jeg har bedt lønnpersonale trekke 1200 kr mer hver mnd, og går nå spent til postkassa hver dag. Men ennå har det ikke kommet noe!!

Noen andre som har hørt noe ennå?

Gjest @krøll
Skrevet

ble skyldig i fjor, for første gang i mitt liv. Tok litt tid før jeg faktisk skjønte at det sto minus foran alle de pengene! Så det var straffa for å gifte seg. Så jeg har bedt lønnpersonale trekke 1200 kr mer hver mnd, og går nå spent til postkassa hver dag. Men ennå har det ikke kommet noe!!

Noen andre som har hørt noe ennå?

He, he. Er visst lit for sent ute med akkurat det spørsmålet. Det så jeg først nå.

Gjest sånnerdet
Skrevet

Og jeg trakk ekstra, men endte fortsatt i minus :o(

Da har du trukket for lite ekstra ;)

Skrevet

Det kommer an på avskrivningene dine og hva du har trukket i forskuddsskatt.

Vil du sikre deg mot å bli skyldig så kan du be arbeidsgiver trekke deg litt ekstra i måneden.

Men, pengene er tross alt dine og det betyr at du har spart penger hos kemneren.

Hvis du f.eks får igjen 12.000 på skatten så betyr det at den eldste tusenlappen er 1,5 år gammel når du får den igjen fra kemneren. Det er mye bedre om du har den tusenlappen i januar 1,5 år før, ikke sant?

Det er ikke noe å misunne andre å få igjen på skatten, fordi det er tross alt deres egne penger og ikke noe de har fått i fra kemneren. Det mest økonomiske er å bli skyldig under kr. 300,- for da slipper du å betale tilbake.

Skrevet

Vil du sikre deg mot å bli skyldig så kan du be arbeidsgiver trekke deg litt ekstra i måneden.

Men, pengene er tross alt dine og det betyr at du har spart penger hos kemneren.

Hvis du f.eks får igjen 12.000 på skatten så betyr det at den eldste tusenlappen er 1,5 år gammel når du får den igjen fra kemneren. Det er mye bedre om du har den tusenlappen i januar 1,5 år før, ikke sant?

Det er ikke noe å misunne andre å få igjen på skatten, fordi det er tross alt deres egne penger og ikke noe de har fått i fra kemneren. Det mest økonomiske er å bli skyldig under kr. 300,- for da slipper du å betale tilbake.

''Det mest økonomiske er å bli skyldig under kr. 300,- for da slipper du å betale tilbake.''

Dette ble endret til 100 kr for noen få år siden.

Aliza1365380759
Skrevet

Jepp, her er det nesten 40% skattetrekk gjennom hele året som gjør at gubben får igjen over 20.000 kr. Vi har under 100.000 i lån, lav husleie og ingen barn, så for oss er det mye bedre med en heidundrende "overraskelse" i skatteoppgjøret enn et par tusen mer i måneden hele året.. :-)

Skrevet

''Det mest økonomiske er å bli skyldig under kr. 300,- for da slipper du å betale tilbake.''

Dette ble endret til 100 kr for noen få år siden.

Det kan da ikke være mange år siden? Mener at det ikke er så lenge siden kona ble skyldig 280,- og slapp å betale.

Skrevet

Det kan da ikke være mange år siden? Mener at det ikke er så lenge siden kona ble skyldig 280,- og slapp å betale.

Husker ikke, men mener det har vært 100 kr ihvertfall for skatteoppgjørene for 2007 og 2006, kanskje et par år til.

Skrevet

Husker ikke, men mener det har vært 100 kr ihvertfall for skatteoppgjørene for 2007 og 2006, kanskje et par år til.

Godt mulig, jeg vet ikke, men trodde det ikke kunne være så lenge siden.

Skrevet

Åra går bare fortere og fortere, vet du...;-)

Skrevet

Det er faktisk veldig lenge siden! Jeg googlet på "restskatt under 300 kroner" og fant dette:

''Frem til og med inntektsåret 1999 ble restskatt under 300 kroner ikke krevd innbetalt. Denne grensen ble endret til 100 kroner fra inntektsåret 2000. ''

http://www.ssb.no/skattoppgjor/om.html

Gjest høstløv
Skrevet

Grensen er satt ned til kr. 100,-.

Skrevet

Åra går bare fortere og fortere, vet du...;-)

Hehe, ja, det er i alle fall sikkert.

Skrevet

Det er faktisk veldig lenge siden! Jeg googlet på "restskatt under 300 kroner" og fant dette:

''Frem til og med inntektsåret 1999 ble restskatt under 300 kroner ikke krevd innbetalt. Denne grensen ble endret til 100 kroner fra inntektsåret 2000. ''

http://www.ssb.no/skattoppgjor/om.html

*lol* i jøssenavn.

Skrevet

Grensen er satt ned til kr. 100,-.

Ja, har fått det gnidd inn av morsan-,.-)

Skrevet

*lol* i jøssenavn.

Ja, ble overrasket selv jeg!

Gjest Mirakelet
Skrevet

Det er jo bare fordi de betaler for mye skatt.

Hvis du et år tjener mer enn opprinnelig beregnet, f.eks. jobbet en del overtid, solgt div. ting som du har måttet skatte for - så kan du få restskatt.

Skru opp skatteprosenten din hvis du føler du har råd til at de trekker deg mer, så er det større sjanse for å få igjen på skatten.

Og jo større lån du har jo større sjanse å få igjen på skatten... men det går jo egentlig opp i opp. Ikke om å gjøre å ha for stort lån heller.

Så om noen sier de får mye igjen på skatten er det ikke nødvendigvis "status" og noe å være misunnelig. Joda, det er kjekt med ekstra penger til ferien, men pengene kunne du like gjerne spart selv, for det er dine penger - bare at du har betalt for mye.

De som får igjen mye er ofte de som har stor gjeld i forhold til inntekt og derfor har betalt for mye skatt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...