Gjest Skal ned 60 kg -36,5 Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Har vært til vekt-kontroll på tanita vekta. Har nå gått ned 36,5 kg fra jeg startet kostholdsomleggingen. Tanita vekta veier fettmasse, muskelmasse mm. Jeg er glad for at vekta viser at det tæres på fettet, ikke på muskelmassen. Jeg har jo tross alt ikke kommet i gang med trening, bortsett fra svømming en gang i uka og spaserturer av og til. Har vært litt engstelig for at det er muskelmasse jeg mister, men det er det heldigvis ikke! Jeg har fått innvilget 4 ukers opphold på Tonsåsen rehabiliteringssenter fra slutten av mai. Er kjempeglad! Fikk først beskjed om at jeg ikke fikk opphold før tidligst i slutten av august. Men det ble tatt hensyn til at jeg allerede er godt i gang med livsstilsendringene, har gått ned mye i vekt, og at arbeidssituasjonen som lærer gjør det vanskelig å være borte 4 uker i starten av et nytt skoleår. På Tonsåsen får jeg hjelp til å komme i gang med riktig trening. Jeg gleder meg! Jeg får opplæring og veiledning i mestringsstrategier for å takle tilbakefall, vektplatåer, lange ferier og andre vanskelige situasjoner. Dessuten blir det servert 4 hovedmåltider og flere mellommåltider per dag med riktig mat. Og jeg vil få kostholdsveiledning og praktisk opplæring i å lage næringsrike og gode retter som passer for hele familien. Det er selvsagt lenge å være hjemmenfra i 4 uker, men familien kan komme på besøk og være hos meg i helgene. 4 ukers fravær fra jobben er heller ikke ideelt, men nå får helse og velvære komme i første rekke. Jeg ønsket fortrinnsvis opphold i sommerferien, den er jo lang for lærere, men i ferien har de bare opphold for langtidssykmeldte og uføretrygdede. Jeg gleder meg veldig til oppholdet, og både familien og kolleger unner meg det. Det viktigste med oppholdet blir å beholde- og øke motivasjonen. Den er på topp nå, men hittil har jeg ikke nådd noe vektplatå eller hatt andre store vansker. Da er det lett å være motivert. Er det noen som har vært på Tonsåsen, eller kjenner andre som har vært der? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/326456-vektkontroll-hos-legen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Deva Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Har ikke vært der,men så flott at du har fått plass ; ) Synes du er kjempeflink! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/326456-vektkontroll-hos-legen/#findComment-2721848 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Kjenner ikke til stedet, men du og du - jeg misunner deg nesten dette, altså! :-) (Nei, ikke misunner, men skulle gjerne vært der jeg også!) :-) Så helt fantastisk supert, dette må du virkelig utnytte! Blir spennende å høre hvordan det er i praksis, og hva du får ut av det. Lykke, lykke til! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/326456-vektkontroll-hos-legen/#findComment-2721868 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Så flott at du fikk opphold før sommeren. Synes det er litt merkelig at langtidssykemeldte og uføre får komme i ferien... De kan jo komme når som helst. Mens de som er i jobb, sikkert ville foretrukket å bruke ferien sin til oppholdet...ja, ja... Har ikke vært på Tonsåsen, men har hørt mye bra om stedet 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/326456-vektkontroll-hos-legen/#findComment-2721943 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skal ned 60 kg -36,5 Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Så flott at du fikk opphold før sommeren. Synes det er litt merkelig at langtidssykemeldte og uføre får komme i ferien... De kan jo komme når som helst. Mens de som er i jobb, sikkert ville foretrukket å bruke ferien sin til oppholdet...ja, ja... Har ikke vært på Tonsåsen, men har hørt mye bra om stedet Ja, jeg er så glad jeg får oppholdet så snart! Jeg reagerte også på at bare sykmeldte og uføre får behandlingsopphold i ferien, men ved nærmere ettertenke skjønner jeg at mange sikkert har lyst til å være sammen med familien i ferien. Jeg har nesten 8 ukers ferie, så jeg syns ikke det ville vært noe problem, men det er jo mange som har bare 3-4 uker om sommeren. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/326456-vektkontroll-hos-legen/#findComment-2721995 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Så flott at du fikk opphold før sommeren. Synes det er litt merkelig at langtidssykemeldte og uføre får komme i ferien... De kan jo komme når som helst. Mens de som er i jobb, sikkert ville foretrukket å bruke ferien sin til oppholdet...ja, ja... Har ikke vært på Tonsåsen, men har hørt mye bra om stedet '' Mens de som er i jobb, sikkert ville foretrukket å bruke ferien sin til oppholdet...ja, ja... '' Min erfaring er at dette ikke stemmer. Derimot er det ikke uvanlig at f.eks. lærere har valgt å være på Tonsåsen om sommeren (noe som gir grunnlag for sykemelding), for så å kunne ta ut ferie senere på året. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/326456-vektkontroll-hos-legen/#findComment-2722000 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skal ned 60 kg -36,5 Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Kjenner ikke til stedet, men du og du - jeg misunner deg nesten dette, altså! :-) (Nei, ikke misunner, men skulle gjerne vært der jeg også!) :-) Så helt fantastisk supert, dette må du virkelig utnytte! Blir spennende å høre hvordan det er i praksis, og hva du får ut av det. Lykke, lykke til! :-) Ja, jeg er veldig heldig som har fått innvilget opphold der! Jeg skal gjøre mitt beste for å utnytte alle tilbudene jeg får der, og videreføre det jeg har lært når jeg kommer hjem igjen. Man får faktisk 5 års oppfølging etter opphold der, men tilbud om 2 ukers vedlikeholdsopphold hvert år, og med en kontaktperson man kan ringe til ved behov. Jeg gleder meg veldig! Det passer egentlig bra at det er ca 2 måneder til oppholdet starter, da får jeg tid til å forberede fraværet mitt både her hjemme og på jobben. Jeg ser du skriver at du har gått opp noen kg i vekt i det siste. Det er jo ergerlig! Men du som er så flink og bevisst med både kosthold og trening vil nok snart være nede på trivselsvekten din igjen. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/326456-vektkontroll-hos-legen/#findComment-2722005 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skal ned 60 kg -36,5 Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Har ikke vært der,men så flott at du har fått plass ; ) Synes du er kjempeflink! Tusen takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/326456-vektkontroll-hos-legen/#findComment-2722006 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Jeg var på Tonsåsen for en del år tilbake, før de hadde begynt å primært ta i mot pasienter som trengte vektreduksjon. Det er relativt bra turterreng, ok treningsrom, og den gangen var det et tydelig fokus på alternative behandlingsformer (som pasientene selv evt. betalte for i tillegg). Det er et sted preget av litt "snusfornuft", men jeg tror de har gode resultater i forhold til vektreduksjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/326456-vektkontroll-hos-legen/#findComment-2722012 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Ja, jeg er veldig heldig som har fått innvilget opphold der! Jeg skal gjøre mitt beste for å utnytte alle tilbudene jeg får der, og videreføre det jeg har lært når jeg kommer hjem igjen. Man får faktisk 5 års oppfølging etter opphold der, men tilbud om 2 ukers vedlikeholdsopphold hvert år, og med en kontaktperson man kan ringe til ved behov. Jeg gleder meg veldig! Det passer egentlig bra at det er ca 2 måneder til oppholdet starter, da får jeg tid til å forberede fraværet mitt både her hjemme og på jobben. Jeg ser du skriver at du har gått opp noen kg i vekt i det siste. Det er jo ergerlig! Men du som er så flink og bevisst med både kosthold og trening vil nok snart være nede på trivselsvekten din igjen. Lykke til! Du vil ha bedre utbytte av oppholdet om du klarer å komme i gang med litt mer regelmessig trening før du skal dit. Dersom du venter til du er der oppe, så er det begrenset hvor mye trening du tåler uten at du evt. drar på deg belastningsplager. Hva med å melde deg inn i Spenst eller tilsvarende (avhengig av hvor i landet du bor), eller evt. bestemme deg for å gå tur på ca en time hver eneste dag fremover? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/326456-vektkontroll-hos-legen/#findComment-2722014 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skal ned 60 kg -36,5 Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 '' Mens de som er i jobb, sikkert ville foretrukket å bruke ferien sin til oppholdet...ja, ja... '' Min erfaring er at dette ikke stemmer. Derimot er det ikke uvanlig at f.eks. lærere har valgt å være på Tonsåsen om sommeren (noe som gir grunnlag for sykemelding), for så å kunne ta ut ferie senere på året. Dette stemmer ikke med de opplysningene jeg har fått. Alle som får innvilget opphold der får selvsagt sykmelding mens oppholdet varer. Men i følge inntaksteamet på Tonsåsen kan bare de med langtidssykmelding og uføretrygdede få behandlingsopphold om sommeren. De har også et helt annet fokus for de gruppene. Det er mye rettet mot jobbsøking, og det å komme raskt tilbake til jobb. NAV er inne med veiledning osv. Det ville jo ikke passet for meg eller andre som er i full jobb. Jeg ønsket opphold på sommeren for å slippe å ta ut sykmelding, ikke for å ta ut ferie senere, i skoleåret. Dessuten gruer jeg litt for den lange ferien. Er redd jeg skal miste motivasjonen og sprekke når dagene er uten de vanlige rammene i så lang tid. Men siden jeg nå skal på opphold før ferien regner jeg med at jeg lærer hvordan jeg skal mestre det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/326456-vektkontroll-hos-legen/#findComment-2722017 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skal ned 60 kg -36,5 Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Jeg var på Tonsåsen for en del år tilbake, før de hadde begynt å primært ta i mot pasienter som trengte vektreduksjon. Det er relativt bra turterreng, ok treningsrom, og den gangen var det et tydelig fokus på alternative behandlingsformer (som pasientene selv evt. betalte for i tillegg). Det er et sted preget av litt "snusfornuft", men jeg tror de har gode resultater i forhold til vektreduksjon. Jeg gleder meg i hvertfall! Spesielt ser jeg fram til å gå turer i fint terreng, og på tilrettelagte turstier. Og ikke minst til å få veiledning og hjelp til å komme i gang med trening. Treningssal og treningsapparater er også til fri benyttelse under oppholdet der. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/326456-vektkontroll-hos-legen/#findComment-2722021 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skal ned 60 kg -36,5 Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Du vil ha bedre utbytte av oppholdet om du klarer å komme i gang med litt mer regelmessig trening før du skal dit. Dersom du venter til du er der oppe, så er det begrenset hvor mye trening du tåler uten at du evt. drar på deg belastningsplager. Hva med å melde deg inn i Spenst eller tilsvarende (avhengig av hvor i landet du bor), eller evt. bestemme deg for å gå tur på ca en time hver eneste dag fremover? Sikkert en god ide, men jeg har så store problemer med å komme i gang. Planlegger å gå noen flere turer nå utover våren, men tviler på at jeg greier en time hver dag. I følge Tonsåsen er de aller fleste utrente på første oppholdet der. De sa også at det var helt uvanlig at man var i gang med vektreduksjon når man kommer dit, så sånn sett har jeg en fordel. Treningen blir lagt opp individuelt, så det passer for den enkeltes nivå. Det viktigste er å komme i gang der, meningen er jo at man skal fortsette når man kommer hjem. Jeg forestiller meg at det blir lettere når jeg først har kommet i gang. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/326456-vektkontroll-hos-legen/#findComment-2722026 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Ja, jeg er veldig heldig som har fått innvilget opphold der! Jeg skal gjøre mitt beste for å utnytte alle tilbudene jeg får der, og videreføre det jeg har lært når jeg kommer hjem igjen. Man får faktisk 5 års oppfølging etter opphold der, men tilbud om 2 ukers vedlikeholdsopphold hvert år, og med en kontaktperson man kan ringe til ved behov. Jeg gleder meg veldig! Det passer egentlig bra at det er ca 2 måneder til oppholdet starter, da får jeg tid til å forberede fraværet mitt både her hjemme og på jobben. Jeg ser du skriver at du har gått opp noen kg i vekt i det siste. Det er jo ergerlig! Men du som er så flink og bevisst med både kosthold og trening vil nok snart være nede på trivselsvekten din igjen. Lykke til! Jeg skal ned igjen, ja, må bare få blitt frisk igjen av skaden - så skal det gå bra! :-) Du skriver at du ikke får til å trimme. Hva er det som stopper deg? Jeg tror, som en annen her, at du vil få enda mer ut av oppholdet om du tåler litt mer rent fysisk. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/326456-vektkontroll-hos-legen/#findComment-2722029 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Dette stemmer ikke med de opplysningene jeg har fått. Alle som får innvilget opphold der får selvsagt sykmelding mens oppholdet varer. Men i følge inntaksteamet på Tonsåsen kan bare de med langtidssykmelding og uføretrygdede få behandlingsopphold om sommeren. De har også et helt annet fokus for de gruppene. Det er mye rettet mot jobbsøking, og det å komme raskt tilbake til jobb. NAV er inne med veiledning osv. Det ville jo ikke passet for meg eller andre som er i full jobb. Jeg ønsket opphold på sommeren for å slippe å ta ut sykmelding, ikke for å ta ut ferie senere, i skoleåret. Dessuten gruer jeg litt for den lange ferien. Er redd jeg skal miste motivasjonen og sprekke når dagene er uten de vanlige rammene i så lang tid. Men siden jeg nå skal på opphold før ferien regner jeg med at jeg lærer hvordan jeg skal mestre det. Jeg kommenterte kun på utsagnet om at det var sannsynlig at folk i jobb ville ønske å bruke ferien sin til et slikt treningsopphold. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/326456-vektkontroll-hos-legen/#findComment-2722031 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Sikkert en god ide, men jeg har så store problemer med å komme i gang. Planlegger å gå noen flere turer nå utover våren, men tviler på at jeg greier en time hver dag. I følge Tonsåsen er de aller fleste utrente på første oppholdet der. De sa også at det var helt uvanlig at man var i gang med vektreduksjon når man kommer dit, så sånn sett har jeg en fordel. Treningen blir lagt opp individuelt, så det passer for den enkeltes nivå. Det viktigste er å komme i gang der, meningen er jo at man skal fortsette når man kommer hjem. Jeg forestiller meg at det blir lettere når jeg først har kommet i gang. Hvis du ikke kommer i gang med trening før du skal opp dit, så får du god anledning til å komme i gang der oppe. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/326456-vektkontroll-hos-legen/#findComment-2722033 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skal ned 60 kg -36,5 Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Jeg skal ned igjen, ja, må bare få blitt frisk igjen av skaden - så skal det gå bra! :-) Du skriver at du ikke får til å trimme. Hva er det som stopper deg? Jeg tror, som en annen her, at du vil få enda mer ut av oppholdet om du tåler litt mer rent fysisk. :-) Ja, dere har nok rett, jeg burde ha kommet i gang med trening for lenge siden. Jeg vet egentlig ikke hva som stopper meg. Jeg har det faktisk ganske travelt, med full jobb, mye forberedelser, familie og hjem, kjøring av de unge hit og dit osv. Men hadde jeg vært motivert nok er det klart jeg hadde fått det til, ingen tvil om det. Jeg har aldri hatt lyst til å gå på treningsstudioer, og jeg syns det er dyrt. Har egentlig nok med å betale for min eldste datter der. Har lenge hatt planer om å gå turer oftere, men den ene unnskyldningen tar den andre - mye snø, kaldt osv. Hadde en veldig positiv opplevelse forrige uke. Jeg var ved et alpinanlegg sammen med elever. Jeg stod ikke på slalom! Men jeg var i bakken hele dagen. Jeg gikk opp noen kneiker hvor slålomfolket brukte rullebånd, altså ikke de hardeste kneikene. Jeg gikk ganske raskt, raskere enn rullebåndet. Jeg ble litt svett og varm, men jeg var ikke på noen måte utslitt, og behøvde ikke sette meg ned for å hvile da jeg kom opp. Jeg var både overrasket og veldig glad. Tydelig at vektnedgangen har effekt på hva jeg orker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/326456-vektkontroll-hos-legen/#findComment-2722047 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skal ned 60 kg -36,5 Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Hvis du ikke kommer i gang med trening før du skal opp dit, så får du god anledning til å komme i gang der oppe. Ja, det er det jeg håper på, men det hadde selvsagt vært enda bedre om jeg kom i gang på forhånd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/326456-vektkontroll-hos-legen/#findComment-2722049 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Ja, dere har nok rett, jeg burde ha kommet i gang med trening for lenge siden. Jeg vet egentlig ikke hva som stopper meg. Jeg har det faktisk ganske travelt, med full jobb, mye forberedelser, familie og hjem, kjøring av de unge hit og dit osv. Men hadde jeg vært motivert nok er det klart jeg hadde fått det til, ingen tvil om det. Jeg har aldri hatt lyst til å gå på treningsstudioer, og jeg syns det er dyrt. Har egentlig nok med å betale for min eldste datter der. Har lenge hatt planer om å gå turer oftere, men den ene unnskyldningen tar den andre - mye snø, kaldt osv. Hadde en veldig positiv opplevelse forrige uke. Jeg var ved et alpinanlegg sammen med elever. Jeg stod ikke på slalom! Men jeg var i bakken hele dagen. Jeg gikk opp noen kneiker hvor slålomfolket brukte rullebånd, altså ikke de hardeste kneikene. Jeg gikk ganske raskt, raskere enn rullebåndet. Jeg ble litt svett og varm, men jeg var ikke på noen måte utslitt, og behøvde ikke sette meg ned for å hvile da jeg kom opp. Jeg var både overrasket og veldig glad. Tydelig at vektnedgangen har effekt på hva jeg orker. Som du sier, har man motivasjon finner man nok også tid. Og kanskje opplevelsen din i slalombakken var et push i riktig retning? Ingen tvil om at trim øker farten på vektreduksjonen, i alle fall, og det i seg selv er en fin motivasjon for meg. Hva slags trim man velger er ikke så nøye. Jeg var heller ikke treningsstudiomenneske tidligere, men har funnet mye glede i spinningtimer i tillegg til vekter og tredemølle. (Spinning er helt KONGE!) Jeg er derimot ikke noe glad i å gå tur, det bare kjeder meg. Så - vi er forskjellige. :-) Ønsker deg all mulig lykke til videre! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/326456-vektkontroll-hos-legen/#findComment-2722062 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Ja, dere har nok rett, jeg burde ha kommet i gang med trening for lenge siden. Jeg vet egentlig ikke hva som stopper meg. Jeg har det faktisk ganske travelt, med full jobb, mye forberedelser, familie og hjem, kjøring av de unge hit og dit osv. Men hadde jeg vært motivert nok er det klart jeg hadde fått det til, ingen tvil om det. Jeg har aldri hatt lyst til å gå på treningsstudioer, og jeg syns det er dyrt. Har egentlig nok med å betale for min eldste datter der. Har lenge hatt planer om å gå turer oftere, men den ene unnskyldningen tar den andre - mye snø, kaldt osv. Hadde en veldig positiv opplevelse forrige uke. Jeg var ved et alpinanlegg sammen med elever. Jeg stod ikke på slalom! Men jeg var i bakken hele dagen. Jeg gikk opp noen kneiker hvor slålomfolket brukte rullebånd, altså ikke de hardeste kneikene. Jeg gikk ganske raskt, raskere enn rullebåndet. Jeg ble litt svett og varm, men jeg var ikke på noen måte utslitt, og behøvde ikke sette meg ned for å hvile da jeg kom opp. Jeg var både overrasket og veldig glad. Tydelig at vektnedgangen har effekt på hva jeg orker. Har du prøvd å bruke skritt-teller som motivasjonsverktøy? Du kunne f.eks.lage deg en målsetning om å gå 10 000 skritt 3 dager i uka, og f.eks. 6 000 de andre dagene. (Evt. starte med noe færre skritt.) Hvis du kom i gang med dette nå, så ville du være i ganske ok form utholdenhetsmessig når du kommer til Tonsåsen og dermed kunne utnytte turterrenget der oppe optimalt. Apparat-trening kan du vente med til du er der oppe, men fortsett med svømmingen din og prøv å få gått litt. Siden du har klart å gå ned så mye i vekt, så forestiller jeg meg at du også har den form for viljestyrke som skal til for å komme i gang med trening. Lykke til, enten du venter med treningen til du kommer til Tonsåsen eller kommer i gang på forhånd :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/326456-vektkontroll-hos-legen/#findComment-2722096 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.