Gå til innhold

Facebook-filosofi

Anbefalte innlegg

Gjest wonderinggirl
Skrevet

Jeg har grublet litt over konseptet facebook den siste tiden. Jeg føler det har blitt mer og mer en plass for selvbekreftelse, dyrking av sitt eget ego, og for å fremstå som en veldig suksessfull person.

Flere og flere pøser på med quizzer om seg selv: "Hvem er du egentlig?" og "Er du bitch, babe eller bimbo?" og uttallige flere latterlige tester.

En del brukere kommenterer på alle fotografier: "ååå du er så peeeen!" og lignende kommentarer. Blar du gjennom et fotoalbum, feks profilbilder til et menneske, vil du med stort sannsynlighet finne mange slike komplimenter. Og dette gjelder nesten uansett hvor pen eller lite pen vedkommende faktisk er. Folk legger ut bilder av seg selv der de ser mest mulig deilig gut, i håp om at noen skal slenge inn en bekreftende kommentar eller to.

Mange brukere oppdaterer statusen sin til stadighet. Så kommenterer alle vennene på statusen, og vedkommende som skrev får veldig mye oppmerksomhet. Er det kanskje derfor enkelte oppdaterer statusen sin stadig vekk? Hva er vel egentlig vitsen med å oppdatere den, om ikke det er for å få oppmerksomhet fra venner og bekjente?

Det er jo i grunnen ikke noe negativt med å gi komplimenter til hverandre, ei heller å gi hverandre oppmerksomhet. Det er også artig å ta rare tester innimellom for moroskyld. Men noen ganger føler jeg at dette er for å booste sitt eget ego, få bekreftelse på hvem en er, fremstå som en bedre person enn den man egentlig er. Og derfor blir jeg litt lei. Når jeg til stadighet ser slike ting som er så opplagt bare for å skryte.

Bare noen tanker i kveldsmørket...

Noen andre som har tanker rundt dette?

Gjest fattigluss med dårlig   fantasi
Skrevet

er langt på vei enig med deg

Gjest vingla
Skrevet

Ja facebook er åpenlyst veldig selvsentrert og egohevende. Men det speiler jo bare menneskene og kulturen bak. Jeg fikk meg facebook for ca et år siden, etter mye mas. Var da sistemann i min vennegjeng. Jeg har ikke hatt sansen for den, fordi den får meg til å føle meg som da jeg gikk barneskolen å skulle fylle ut i mine venners bøker: favoritt mat: hobby: bla bla. Jeg har aldri kunnet fordra slike ting.

Gjest Avslappet forhold til facebook
Skrevet

Det der er nok litt forskjellig fra "gruppe til gruppe" for å si det sånn.

Jeg kan ikke si det er særlig sånn i den gjengen jeg har på facebook i allefall.

Det er veldig rolig rundt mine venner, er gjerne litt "ha en god helg" osv. De tar quizer, men ber ikke andre om å ta dem.

Statusen blir oppdattert med uhøytidelige saker. F.eks. "i kveld skal jeg se filmen abc, gleder meg" Jeg ser ikke noe "feil" med en slik status.

Av bilder så ser jeg venner har noen av seg selv, noen av familie og dyr, noen av interessene. Helt greit og virker ikke skrytete på meg i allefall.

Det blir vel på facebook som over alt ellers, det er forskjell på folk og derfor vil det også synes det i forskjellige settinger.

Tviler ikke på at store grupper der inne er som du sier, men i min i min gupper så ser jeg ikke særlig slikt altså. Vi er voksne da, kanskje alder har litt å si i en slik sak?

Skrevet

Det der er nok litt forskjellig fra "gruppe til gruppe" for å si det sånn.

Jeg kan ikke si det er særlig sånn i den gjengen jeg har på facebook i allefall.

Det er veldig rolig rundt mine venner, er gjerne litt "ha en god helg" osv. De tar quizer, men ber ikke andre om å ta dem.

Statusen blir oppdattert med uhøytidelige saker. F.eks. "i kveld skal jeg se filmen abc, gleder meg" Jeg ser ikke noe "feil" med en slik status.

Av bilder så ser jeg venner har noen av seg selv, noen av familie og dyr, noen av interessene. Helt greit og virker ikke skrytete på meg i allefall.

Det blir vel på facebook som over alt ellers, det er forskjell på folk og derfor vil det også synes det i forskjellige settinger.

Tviler ikke på at store grupper der inne er som du sier, men i min i min gupper så ser jeg ikke særlig slikt altså. Vi er voksne da, kanskje alder har litt å si i en slik sak?

''Tviler ikke på at store grupper der inne er som du sier, men i min i min gupper så ser jeg ikke særlig slikt altså. Vi er voksne da, kanskje alder har litt å si i en slik sak?''

Mulig du har rett i dette. Min opplevelse av Facebook er nok omtrent som din. Har noen nieser på min liste, og hos et par av dem er det ymse ser jeg.

Tror nok egen (over)tolkning av det som foregår på Facebook også spiller inn på hvordan man oppfatter konseptet.

Gjest Emmie
Skrevet

Hva mener du er korrekt bruk av facebook da?:)

Det finnes like mange bruksmåter som det finnes personligheter, tror jeg. Noen bruker facebook (og Dol) som en sosial ting, for å småprate og få tilbakemeldinger. Etter omleggingen skjer jo mye via statusboksene og da er det vel ganske naturlig at folk oppdaterer den relativt ofte for at andre skal vite at de er online. Det blir som å ta initiativ til en samtale.

Gjest dra heller ut :-)
Skrevet

Jeg tolker det faktisk motsatt. De to bekjente jeg har som er allermest på Facebook, med stadige oppdateringer og nye bilder osv - de to opplever jeg som ensomme mennesker, som ender opp med å bruke altfor mye tid på nettet i mangel av ordentlige vennskap.

Jeg vet at dette slett ikke gjelder alle, altså, men det gjelder de to jeg vet om. Så det kan nok oppfattes begge veier, det at noen er veldig aktiv på facebook.

Selv tok det svært lang tid før jeg ble overtalt av noen til å bli med på facebook. Nå har jeg en profil der så jeg kan holde en viss kontakt med venner fra skoledagene osv, men jeg er sjelden innom der.

trollemor;o)
Skrevet

På seg selv kjenner man andre......

Skrevet

Jeg tolker det faktisk motsatt. De to bekjente jeg har som er allermest på Facebook, med stadige oppdateringer og nye bilder osv - de to opplever jeg som ensomme mennesker, som ender opp med å bruke altfor mye tid på nettet i mangel av ordentlige vennskap.

Jeg vet at dette slett ikke gjelder alle, altså, men det gjelder de to jeg vet om. Så det kan nok oppfattes begge veier, det at noen er veldig aktiv på facebook.

Selv tok det svært lang tid før jeg ble overtalt av noen til å bli med på facebook. Nå har jeg en profil der så jeg kan holde en viss kontakt med venner fra skoledagene osv, men jeg er sjelden innom der.

''De to bekjente jeg har som er allermest på Facebook, med stadige oppdateringer og nye bilder osv - de to opplever jeg som ensomme mennesker, som ender opp med å bruke altfor mye tid på nettet i mangel av ordentlige vennskap.''

Mulig det gjelder i din omgangskrets, men de som er veldig aktive blant mine Facebook-venner er ekstremt åpne mennesker med massevis av venner i RL. Så blir Facebook som en forlengelse av en hobby der de deler f.eks bilder og når mange. Er ikke så voldsomt stor forskjell på å lage et album på Facebook som du deler med kontaktene dine og å lage et annet online album som du deler med andre. For mange er det en del av en fotohobby de har.

Ikke skjønner jeg denne trangen en del tydeligvis har til å tolke opp og ned og i mente andres hensikter og andres liv, selv på Facebook.

Gjest minnah
Skrevet

Ser mye av dette jeg også, men mest utbredt blant de yngre vennene jeg har der, 15-18 år.

Og at noen har mer trang til oppmerksomhet enn andre, det er helt klart. Noen virker ikke å ha filter i det hele tatt.. Underlig.

Gjest togli
Skrevet

Jeg har selv profil på facebook og bruker den mest fordi jeg synes det er kjekt å holde kontakten med venner jeg ikke ser så ofte :) Jeg er også glad i "småprat" om alt og ingenting. Blir i godt humør av det :)

Det er helt sikkert noen som søker bekreftelse, men er det så galt da? Hvis man blir glad av det, så er det jo bare fint - eller?

Skrevet

Facebook er hva man velger å gjøre det til. Det er et tidsfordriv og en måte å holde kontakt med venner på. Jeg har aldri tenkt på at noen er "selvhevdende" fordi de oppdaterer statusen ofte eller legger ut mye bilder, selv om jeg nesten aldri legger ut bilder selv. Noen bruker facebook mer, noen mindre. Vi mennesker er forskjellige og takk og pris for det.

Gjest mine tanker her
Skrevet

Man kan bruke facebook som man selv vil, og det trenger ikke være så seriøst vel? Noen legger ut stort og smått, mens andre ikke bruker facebook så mye. Ang. status så har kanskje noen latt facebook overta for msn, og de synes det er fint å holde kontakten med venner her? Og om noen vil skrive om alt de foretar seg så la de gjøre det. Du kan velge å hoppe over det de skriver. ;-)

Gjest Ikke lengre facebookgjenger
Skrevet

Helt klart. I dag er selvhevdelse svært viktig. Folk er livredde for å ikke bli lagt merke til til enhver tid og "glemt".

Det har aldri vært så mange blogger på nettet som nå. Det har heller aldri vært så mange reality show på tv. Folk vil bli sett!! Facebook er en del av denne bølgen. Dette er "normale folks" sjanse til å bli sett! Noen bruker facebook helt enkelt og greit som et hjelpemiddel for å kunne oppdatere hvordan det går i nettverket rundt seg. Men altfor mange bruker det som ren selvhevdelse som du sier. Skjønner ikke hvorfor mange flere reagerer på dette og at folk flest faktisk synes det er helt normalt at voksne folk driver på sånn. Sånn som feks å samle inn flest mulig facebookvenner. Gjerne kjente og tilsynelatende kule venner som virker populære. Det virker også som det er viktig å være medlem av de riktige og kuleste gruppene og det gjelder å bli invitert til de kuleste arangementene. Mange får også panikk dersom det virker "dødt" på siden deres noen dager og går i gang med å legge ut helt uinteressante kommentarer, kun for å få oppmerksomhet.

En ting er at dette foregår hos tenåringer, men godt voksne folk? Trist. Dette minner oss på hvor overfladiske og enkle folk faktisk er, også som voksne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...