Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Karianne O. G.

Hei! Jeg er en dame som har kun 3 uker igjen til termin. Jeg trente en del(3-4 ganger i uken) Før svangerskapet og i deler av svangerskapet.. Nå har jeg gått ca 2 måneder uten trening. Så jeg lurer på hva slags trening jeg kan begynne med etter fødselen?? Og hvordan jeg kan bygge meg oppover og komme tilbake til d samme "jeg"?? Jeg drev for det meste med kondisjonstrening for å holde type 2 diabetes i sjakk! og det er fortsatt viktig for meg slik at jeg kan ha et normal kosthold... Mvh Karianne

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/326526-trening-etter-f%C3%B8dselen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ViViola

Umiddelbart etter fødselen er du neppe interessert i kondistrening, verken om du har hatt en vaginal fødsel eller om du skal ha keisersnitt. De første 6 ukene er litt - eh - skjøre som regel.

Den aller beste måten å komme i gang med trening på er jo å gå tur. Du får baby på en utrolig fin tid, du kan jo ut og trille samme dag du kommer hjem. :-) Det er ikke sikkert du orker noe særlig mer enn å gå de første ukene/månedene, har du f.eks. hatt bekkenproblemer sier kroppen tydelig nei til hardkjør uansett.

Jogging/spinning er det jeg forbinder mest med kondistrening, og spinning kan du nok begynne igjen med relativt fort. Når du orker, vel og merke. Jogging er hardere på kroppen, så det vil du kanskje ikke ha så lyst til heller.

Snakk med både jordmor og lege om dette, du kan veldig gjerne få svært ulike svar. Det viktigste er dog å lytte til kroppen. :-)

Kroppen tåler å starte opp med forsiktig trening med en gang. Det er veldig greit å begynne med å gå turerer. Bra for både deg og barnet. Og så går vi jo en flott tid i møte nå:-) Dersom du har en god vogn så kan disse gåturene bli ordentlig harde etter hvert. (Powerwalk)

Litt styrketrening hjemme vil også fungere bra. Jeg vet t.o.m. at det finnes egne treningstimer for mor og barn (hvor barna blir brukt som "vekter" i treningstimen.)

Men du bør ta høyde for at du kan være veldig sliten i tiden etter fødsel. Ofte orker man ikke å tenke på mer enn å gi barnet mat og å holde hodet over det værste av husarbeidet.

Så se hvordan du føler deg, og ta det aktivitetsnivået som passer deg der og da. Lykke til:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...