Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Dilina

Hei.

Jeg er en gutt på 19 år som lenge har hatt problemer med overvekt.

Trening:

1.5t mandag

1.5t tirsdag

3t onsdag

1.5t torsdag

1.5t fredag

Jeg drikker nesten kun koffein basert drikke og når jeg drikker brus / saft er det kun light produkter.

Jeg spiser grovt brød med magert pålegg eller mager middagsmat (Mye fisk)

Men jeg skjønner ikke hva jeg gjør galt. Jeg kommer meg nesten ingen veier.

Er det noen måter jeg kan få bedre forbrenning på eller noe?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/326663-forbrenning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ViViola

Det er flere ulike måter å gå ned i vekt på. Siden du skriver at du spiser brød, så har du kanskje valgt å gå på det vi gjerne kaller "normalt kosthold"?

Uansett: For å øke forbrenninga er det viktig å spise ofte og magert. Jeg gikk ned 25 kg på 5 måneder i fjor, og jeg spiste i et slik mønster:

Kl. 7: Frokost (220 kalorier)

Kl. 8.30-9: Frukt eller yoghurt (0,0% yoghurt, da)

11.-11.30: Lunsj (220 kalorier)

13.-13.30: Frukt eller yoghurt

14.30-15: Mellommåltid (110 kalorier)

16.30-17: Middag (400 kalorier)

18.30-19: Frukt eller yoghurt

20.30-21: Kveldsmat (110 kalorier)

Da fikk jeg opp forbrenninga skikkelig, og med trening i tillegg gjorde det susen.

Jeg gikk på Grete Roede-kurs, og det var kjempenyttig. Både var jeg sammen med andre i samme situasjon, og ikke minst fikk jeg oppfølging i forhold til hvor mye jeg skulle spise; fant altså ut kaloribehovet mitt.

Hvis du kan si mer detaljert om _hva_ du spiser, når du spiser og ikke minst hvor overvektig du er - så kan det hende du kan få litt mer faktaråd. :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/326663-forbrenning/#findComment-2724952
Del på andre sider

Det er flere ulike måter å gå ned i vekt på. Siden du skriver at du spiser brød, så har du kanskje valgt å gå på det vi gjerne kaller "normalt kosthold"?

Uansett: For å øke forbrenninga er det viktig å spise ofte og magert. Jeg gikk ned 25 kg på 5 måneder i fjor, og jeg spiste i et slik mønster:

Kl. 7: Frokost (220 kalorier)

Kl. 8.30-9: Frukt eller yoghurt (0,0% yoghurt, da)

11.-11.30: Lunsj (220 kalorier)

13.-13.30: Frukt eller yoghurt

14.30-15: Mellommåltid (110 kalorier)

16.30-17: Middag (400 kalorier)

18.30-19: Frukt eller yoghurt

20.30-21: Kveldsmat (110 kalorier)

Da fikk jeg opp forbrenninga skikkelig, og med trening i tillegg gjorde det susen.

Jeg gikk på Grete Roede-kurs, og det var kjempenyttig. Både var jeg sammen med andre i samme situasjon, og ikke minst fikk jeg oppfølging i forhold til hvor mye jeg skulle spise; fant altså ut kaloribehovet mitt.

Hvis du kan si mer detaljert om _hva_ du spiser, når du spiser og ikke minst hvor overvektig du er - så kan det hende du kan få litt mer faktaråd. :-)

Jeg spiser:

7.30 1 skive med grovt fullkonsbrød med magest pålegg.

kl 11.30-12.00 denne varierer litt.

kl 16.30 fisk, pasta el.

kl 20-23 1-2 skiver fullkornsbrød med magest påleg.

Jeg har skikkerlig problemer med og finne pålegg el. siden jeg er laktose intollerant. Tåler ikke melkeprodukter.

utenom dette er det lite jeg spiser.

Har fått en del komentarer på at jeg spiser for lite men jeg spiser kun når jeg er sulten. Og er ikke sulten utenom dette.

Jeg spratt opp i vekt etter at jeg fikk treningsforbud i 2 år pga. div. skader...

gikk fra 77-110 som jeg er nå og klarer ikke og komme meg ned igjenn.

Jeg er nå 110kg og 172 høy

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/326663-forbrenning/#findComment-2726396
Del på andre sider

Gjest tjukkebolla-feita

Jeg spiser:

kl 16.30 fisk, pasta el.

Jeg har skikkerlig problemer med og finne pålegg el. siden jeg er laktose intollerant. Tåler ikke melkeprodukter.

Har fått en del komentarer på at jeg spiser for lite men jeg spiser kun når jeg er sulten. Og er ikke sulten utenom dette.

Jeg spratt opp i vekt etter at jeg fikk treningsforbud i 2 år pga. div. skader...

tåler du ikke laktose,men melkeprodukter uten laktose(f.eks ost...det er kun fett og proteiner)? gir litt mer valgfrihet iallefall.

noen her vil kanskje klage over pasta,men i sum synes jeg ikke du spiser for mye(eller for kalori-rikt).

For de av oss som "tåler" karbo,er pasta lett og lettvint(finnes forøvrig grove produkter av det og)

Selv la jeg på meg MYE med for lite mat samt hormon-sykdommer.Jeg har fått streng beskjed fra legene om å spise hyppigere,og ikke hoppe over noe

Håper du finner ut av det! Kompliserte greier dette med vekt:/

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/326663-forbrenning/#findComment-2726397
Del på andre sider

Gjest tjukkebolla-feita

Jeg spiser:

kl 16.30 fisk, pasta el.

tåler du laktoseredusert melk?selv tåler jeg den,men det varierer vel med graden av allergi

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/326663-forbrenning/#findComment-2726398
Del på andre sider

Annonse

Gjest sjøstjerna

Har du holdt på lenge med dette?

Du trener jo mye, og øker kanskje muskelmassen, I såfall krymper du i omfang men ikke nødvendigvis i vekt i begynnelsen.

Men den økte muskelmassen øker også din hvileforbrenning - og treningen er derfor absolutt et stort pluss. :-)

Det virker som du spiser for lite. Øk litt på frokosten, og ta inn grønnsaker som mellommåltider. Særlig mellom lunch og middag. Dette vil regulere apetitt på hvor mye middag man faktisk spiser.

Ang pålegg: du kan koke egg eller steke kyllingfilet som du kan ha som pålegg. Eller bruke makrelli tomat/sardiner i tomat. Disse matvarene gir proteiner- som er viktig siden du trener så mye. Dessuten så metter det godt og gir ingen plutselig økning i blodsukker med påfølgende insulinproduksjon.

Øke forbrenning: trening, og små og hyppige måltider er oppskrift på dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/326663-forbrenning/#findComment-2726408
Del på andre sider

Gjest ViViola

Jeg spiser:

kl 16.30 fisk, pasta el.

Hvis du slenger på yoghurt og frukt mellom måltidene dine, så tror jeg ikke du er så ille ute å kjøre. Jeg ville nok ikke spist så mye pasta, selv ikke av fullkornstypen, men det kommer selvfølgelig også an på mengden.

Laktoseintoleranse kan jeg ingenting om, dessverre, men kjøttpålegg og grønne ting (som agurk/tomat) går vel. Og egg, kanskje? Fiskeprodukter (makrell i tomat, laksepostei)?

Treningsforbud er forferdelig, du skriver ikke om du fortsatt ikke kan røre deg, men er det slik vil du nok i alle fall måtte påregne mye lenger tid på å gå ned.

Du skriver at du spiser når du er sulten, men når man skal ned i vekt handler alt om å få opp forbrenninga. Det blir gjerne litt lange strekker om man venter til sulten sier fra, så jeg ville nok ha spedd på med litt mer mellom hovedmåltidene, selv om jeg ikke var sulten.

Hva drikker du, forresten? Det er mye kalorier i juice, f.eks., og det tenker man kanskje ikke over i samme grad som man tenker på at brus ikke er så bra.

Hvis du ikke opplever noen vektendring etter å ha kjørt et slik opplegg 1-1,5 måned, bør du nok ta kontakt med lege. Det kan jo være et fysisk problem også som gjør at det baller seg til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/326663-forbrenning/#findComment-2727203
Del på andre sider

Gjest ViViola

Jeg spiser:

kl 16.30 fisk, pasta el.

Æh, nå så jeg jo at du trener _mye_, og da må du kanskje øke matinntaket også. Legg på ei skive ekstra til frokost og lunsj.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/326663-forbrenning/#findComment-2727204
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...