Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Tarmgru

Hei. Jeg er 33 år gammel. Jeg har mye problemer med irritabel tarm. Jeg har tatt gastroscopi og funnet ut at jeg har to ulike tarmsykdommer. IBS og Microscopisk Kollit fikk jeg rede på hos en spesialist i Sverige. Symptomene er altid oppblåst mage etter mat (spesielt etter middagsmat), frukt, ulike godterier, kaffe...osv. Jeg har ofte forstoppelse og av og til løs mage (aldri normal avføring), hemmorider (sår i enden i flere år), og har mye sure oppstøtninger. Dette er naturligvis veldig plagsomt. Jeg forsøker å finne ut om det er noe jeg tåler å spise/drikke, men har vanskelig for å finne hva det skulle være. Jeg synes jeg spiser balanser kost, men alt blir feil uansett. Jeg føler ikke jeg har noen psykiske problemer annet enn at jeg ikke er helt fornøyd med at jeg ikke er like smal som før;)... Problemene startet vel og merke etter at jeg flyttet utenlands for ca fire år siden. Det var ganske tøfft der til tider pga jobb og savnet etter gode venner. Kan godt være det psykiske som var den utløsende faktor, men nå har jeg flyttet tilbake og har det veldig fint. Jeg har en mann som er veldig dyktig på å lage god mat, så jeg spiser nok mer enn før. Og jeg trener regelmessig. For det første forstår jeg ikke hva jeg reagerer på og hvorfor, og for det andre så er jeg desperat etter tydelige instrukser og gode råd til kosthold og andre viktige råd. Kan dere hjelpe meg og kanskje også gi meg gode anbefalinger hvem jeg bør gå til for å få hjelp? Har som sagt vært hos doktor, og han overlater til meg helt og fult håntere dette på egen hånd siden det ikke finnes medisin som tar problemet bort. Jeg setter pris på anbefalinger av medikamenter/kurer for alle plagene mine (ovennevnte)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/326750-ibs-og-microscopisk-kollit/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...