Gå til innhold

Om lavkarbo-kosthold

Anbefalte innlegg

Gjest Skal ned 60 kg -38,3

Jeg ser det skrives mye negativt om lavkarbo-kosthold fra fagfolk i disse tider.

Jeg har bare lyst til å si at lavkarbo-kosthold ikke behøver å bety at man spiser mengder med mettet fett, og nesten ikke karbohydrater i det hele tatt. Sånn som jeg opplever at det fremstilles i mange undersøkelser og artikler.

Jeg spiser lavkarbo, men ikke spesielt fettrik kost. Jeg spiser mye proteinrik mat som kylling, kalkun, rød og hvit fisk og egg, og av og til annet kjøtt. Jeg skjærer av fettrander og synlig fett fordi jeg ikke liker det, det har jeg alltid gjort. Sammen med kjøttet og fisken spiser jeg masse grønnsaker av alle slag, stekte, kokte, rå. Jeg spiser fullkorn-produkter, frukt og bær hver dag. Imidlertid spiser jeg ingen måltider med bare karbohydrater fordi jeg da får et voldsomt søtsug i etterkant. Når jeg spiser frukt og bær spiser jeg rå,usaltede nøtter ved siden av, eller jeg spiser det rett etter et proteinrikt måltid. Til brødmåltidene spiser jeg alltid proteinrikt pålegg som egg, makrell i tomat, kalkunskinke osv i tillegg til tomat, agurk o.l. Jeg bruker lite meieriprodukter, men når jeg bruker det er det lettprodukter, unntatt til vispet krem som jeg i gjennomsnitt bruker 1-2 ganger i måneden. Jeg spiser ikke sukker, poteter, pasta, ris og hvitt hvetemel til daglig, bare av og til og i små mengder.

Dette kostholdet har endret alt til det bedre for meg. Jeg har vært svært overvektig hele mitt voksne liv Jeg har prøvd utallige kostholdsomlegginger og kurer. Disse har ikke hatt noen effekt på meg, til tross for at jeg har fulgt dem til punkt og prikke over lang tid. Når jeg først bestemmer meg for noe gjør jeg det grundig.

Først da jeg begynte med lavkarbo for snart et halvt år siden begynte det å skje noe. Jeg går ned i vekt! Mye også! Dette til tross for at jeg spiser meg god og mett 5-6 ganger daglig, og at jeg aldri går sulten. Det vanvittige søtsuget jeg hadde tidligere er helt borte, det er en av effektene med lavkarbo-kosthold. Jeg behøver derfor ikke å kjempe og ta meg sammen for å motstå søtsaker. Jeg har rett og slett ikke lyst på det lenger. Det vanskeligste er å huske å spise ofte nok. Spesielt var det vanskelig i starten, nå har jeg kommet inn i rutine med det.

Jeg tror ikke at lavkarbo-kosthold er det eneste saliggjørende for alle, men for meg er det tydeligvis det riktige! Og jeg får meg ikke til å tro at det er så usunt som mange hevder.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/326985-om-lavkarbo-kosthold/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest JA til lavkarbo

Ikke bry deg om dommedagsprofetene!!! Leger er som prester når de er redde for å miste grepet på folk.

Det er flere år siden jeg la om kostholdet til lavkarbo. Som deg gikk jeg fort ned i vekt 56 kg, og jeg har blitt der! Jeg har aldri følt meg så sunn og frisk og full av energi som etter at jeg la om kostholdet. Det er legen min enig i, alle prøver har ideelle verdier. Det har ikke avtatt med årene!

Maten vi spiser er sunn og god! Som du skriver fjerner lavkarbo behovet for søtt. Få matvarer er vel mer skadelig enn sukker. Og hva er farlig med å spise mindre poteter, pizza og pasta?

Poteten er ei hellig ku her i Norge, men jeg ser ingen grunn til at den skal være det. Den berget nok folket gjennom krigen, og takk for det! Nå lever vi i andre tider og er ikke lenger avhengig av poteten for å overleve.

Fortsett du med ditt sunne kosthold! Fugl, fisk, kjøtt, egg, grønnsaker, belgvekster, fullkornprodukter, frukt, bær, nøtter og litt meieriprodukter. Det er velsmakende og ernæringsmessig bra mat!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/326985-om-lavkarbo-kosthold/#findComment-2729358
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Lav-karbo er så mangt.

Atkins hadde jo laget en ganske så ekstrem diett- hvor det inngikk mettet fett.

Fedon har en snillere variant mtp bruk av mettet fett.

Og så har vi alle oss som spiser det vi synes passer best basert på hva vi tror er sunnest og som smaker best.

Til hverdags så spiser jeg omtrent som deg- men inkluderer _litt_ jasminris eller potet. Spiser søtt en gang pr uke. Jeg har også gått ned i vekt. Har ikke kalt dietten min for lav-karbo- men den virket likevel. ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/326985-om-lavkarbo-kosthold/#findComment-2729379
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...