Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Kaninhjerte

Hei Eg er ein forholdsvis bra trent mann på 40 år som trener ca. 10-12 timer i veka med sykling og løping. Eg har ein maxpuls på ca. 194 som eg har testa fleire ganger. Eg har derimot registrert pulslag over 200, nærmere bestemt fra 197 til 227 over fleire minutter i konkuranse. Seinest for nokre dager siden konkurerte eg i ca. ein time på sykkel og i dei to første bakkene(etter 2min. og 10min.) er eg oppe i 192-194 i puls. Så langt er alt normalt, men i neste slake stigning(etter ca. 18min)der eg ikkje tar ut alt fyker pulsen opp i 201-207 i 4 minutter. Deretter er det ei flate og pulsen synker til rundt 180, men i neste bratte stigning(etter ca. 25min, der det går for fullt fyker pulsen opp i 225 for så å stabilisere seg fra 208 - 215 i dei neste 10 minuttene. I desse 10 minuttene er det flatt terreng men eg prøver å henge på ein annen syklist. Resten av rittet er eg over 200 i fleire minutter puls fleire ganger når eg anstrenger meg maksimalt. Eg har tidligere vore hos hjertespesialist på mitt lokalsjukehus og blitt videre sendt til eit større regionalt sjukehus for å testa dette med hjelp av å springe på tredmølle der eg var tilkoblet EKG. Men her stoppa dei testene når eg nådde syregrensen og lenge før eg kom opp i desse pulssonene så dei meinte alt såg normalt ut og eg blei ikkje noko klokare av dette. Opplevd intensitet i desse pulsonene er at det er hardt, men ikkje ubehag. Eg har hatt 3 Polar pulsklokker som alle har vist det samme og eg har lagret filene som viser dette. Når eg trener intervalløkter skjer ikkje dette. Det er stort sett bare i konkuranse der eg tar ut maksimalt av det eg er god for. Til slutt spørsmålene mine: Har du som idrettslege hatt erfaringer med dette? Kva kan dette skyldes? Er det urytme i hjertet eller slår det virkelig så fort? Er dette farleg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327073-puls-over-200-for-ein-40-%C3%A5ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er på spinningtimer noen ganger. Der er det en instruktør som også er (eller har vært) lærer på idrettshøyskolen. Han har fortalt at det meste er normalt med hensyn til puls. Han er selv under 40 og har en makspuls på ca. 160. Han har også målt 60-åringer til makspuls på over 200.

Makspulsen har ikke hatt noen sammenheng med hva de klarer å yte. Altså hvor bra de er in konkurranser.

Gjest Elextra

Jeg er på spinningtimer noen ganger. Der er det en instruktør som også er (eller har vært) lærer på idrettshøyskolen. Han har fortalt at det meste er normalt med hensyn til puls. Han er selv under 40 og har en makspuls på ca. 160. Han har også målt 60-åringer til makspuls på over 200.

Makspulsen har ikke hatt noen sammenheng med hva de klarer å yte. Altså hvor bra de er in konkurranser.

Da jeg for "en generasjon siden" konkurrerte aktivt sjekket vi stadig hvor raskt pulsen sank til normalpuls for å sjekke formen. Er dette fremdeles "gyldig"?

Da jeg for "en generasjon siden" konkurrerte aktivt sjekket vi stadig hvor raskt pulsen sank til normalpuls for å sjekke formen. Er dette fremdeles "gyldig"?

Ja, det skal fortsatt gjelde. De som er i dårlig form bruker mye lengre tid på å hente seg inn enn de som er i god form.

Men jeg har aldri hørt noe mål på dette. (Altså at pulsen bør synke med x-antall slag på x-antall sekunder)

Det har blitt nevnt at dersom du har tatt deg VELDIG ut så tar det også lengre tid å få pulsen ned.

Gjest Instruktør

Ja, det skal fortsatt gjelde. De som er i dårlig form bruker mye lengre tid på å hente seg inn enn de som er i god form.

Men jeg har aldri hørt noe mål på dette. (Altså at pulsen bør synke med x-antall slag på x-antall sekunder)

Det har blitt nevnt at dersom du har tatt deg VELDIG ut så tar det også lengre tid å få pulsen ned.

Det stemmer ikke.

Regelen om puls som går raskt ned er enda mer viktig ved veldig hard aktivitet.

At makspulsen varierer gjør ingenting. Det er hvilepulsen som teller.

Det stemmer ikke.

Regelen om puls som går raskt ned er enda mer viktig ved veldig hard aktivitet.

At makspulsen varierer gjør ingenting. Det er hvilepulsen som teller.

Jeg tror jeg forklarte meg litt dårlig her.

Dersom jeg f.eks. har en makspuls på 190, og trener tett opp mot makspuls så vil jeg bruke lengre tid på å få pulsen til å falle f.eks. 20 slag enn dersom jeg ligger på f.eks. 130 i puls.

Kroppen må da bruke tid på å "fylle på" oksigen i blodet igjen. Så da vil det ta litt lengre tid før pulsen begynner å synke.

Det har jeg jo også merket godt selv at stemmer.

Annonse

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Beklager at jeg svarer noe sent, men PC en tok kvelden og jeg måtte skaffe en ny.

Det du beskriver ser jeg fra tid til annen og særlig hos utøvere som har holdt på endel år og fortsetter med å trene og konkurrere hardt. Som oftest skyldes den høye pulsen serier med ekstraslag eller kortvarig hjerteflimmer. For å få kartlagt dette nærmere pleier vi gjøre en 24 timers EKG registrering samt en belastning hvor man prøver å etterlikne den belastningen som blir i en konkurranse-

Men uansett, enten man greier å finne ut av dette eller ikke, så hadde jeg lagt "konkurranse-lista" lavere. Det du merker er signal fra hjertet som forteller at belastningen er i overkant.Har man blitt 40 år og har presset seg selv ganske så kraftig kanskje 20-25 år. så ville jeg ikke tatt noen sjangser. Fysisk aktivitet uten nummer på brystet kan ha mange hyggelige og positive sider.

Lykke til !

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...