Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke helt, jeg.... Men vi er unormalt mye syk, og jeg kjenner ingen andre som kliner tørkestativet inn i stua. Fullt mulig det er andre ting som gjør oss så mye syk. Jeg er på forskningsstadiet enda....

Her blir klamt og veldig varmt når vi tørker klær...

Sette opp vinduene? Det skal ikke være klamt inne. Varme, og frisk luft må til!

Fortsetter under...

• Svar 133
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

27

• Lillemus

16

• Colette

11

• laban

9

Mest aktive i denne tråden

Gjest @krøll
Skrevet

Ja, tørkestativ i stua er stygt! Vi har trommel som brukes til alt som kan gå inn der, og om sommeren, eller så snart snyen borte så bruker jeg snora ute..

Tørkestativ i stua er kanskje ikke så vakkert, men har man ikke plass så har man ikke plass. Vi har ikke plass noe andre steder og tørker følgelig klær i stua. Den mest bortgjemte kroken riktignok. Kommer det uventet besøk gjemmer vi tørkestativet inne på soverommet vårt, men da kommer vi ikke inn gjennom døra før vi har dratt det ut igjen. Det eneste som går i tørketrommelen er håndklær og sengetøy på vinteren. Mannen får "noia" av tørketromlede klær og nekter å bruke det.

Tror ikke sykdommer og tørking av klær i stua har noen sammenheng. Vi har tørket klær i stua i mange år og vi er nesten aldri syke.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Vi gjorde som dere før, og hadde stadig doggete vinduer, våte vinduskarmer med litt muggdannelser. Ikke bare på stua, men på soverommene likeså, selv om klærne ble tørket i stua.

Vi var også mye syke. Forkjølet, hostet, snørret, halsbetennelse, bihulebetennelse osv.

Etter at vi kjøpte tørketrommel i kjelleren har vi blitt friskere og huset tørrere. Vinduene dogger aldri, selv ikke på soverommet.

Og karmene er tørre og fri for mugg.

Kommer aldri mer til å gjøre det vi gjorde...

Dersom vi tørker klær i stua, er vi påpasselig med å lufte godt og deretter varme opp stua. Så igjen en utlufting noen timer etterpå. Klærne for frisk luft- og vi slipper å sitte i rå og fuktig luft.

Skrevet

Vet ikke helt, jeg.... Men vi er unormalt mye syk, og jeg kjenner ingen andre som kliner tørkestativet inn i stua. Fullt mulig det er andre ting som gjør oss så mye syk. Jeg er på forskningsstadiet enda....

Høres litt rart ut at det skal bli så voldsomt klamt!

Eneste gangene vi har tørket klær i stua, er på hytta, de gangene det ikke går an med utetørking (har ikke trommel på hytta), og jeg har ikke merket at det blir spesielt klamt.

Enten må du ha veldig mye klesvask, ellers så er den veldig våt! Kanskje du burde investere i maskin med bedre sentrifuge?

Skrevet

Jeg kan ikke skjønne at noen orker - verken estetisk eller miljømessig - å ha tørkestativ fulle av klær i stua. Jeg kan ikke fordra å gå rundt i den fuktige luften som lukter skyllemiddel. Her er det tørketrommel for alle penga - og den putter jeg alt inn i - bortsett fra ull. Så enkelt er det :-)

Her brukes også tørketrommelen veldig flittig! :-)

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Høres litt rart ut at det skal bli så voldsomt klamt!

Eneste gangene vi har tørket klær i stua, er på hytta, de gangene det ikke går an med utetørking (har ikke trommel på hytta), og jeg har ikke merket at det blir spesielt klamt.

Enten må du ha veldig mye klesvask, ellers så er den veldig våt! Kanskje du burde investere i maskin med bedre sentrifuge?

Hvor klamt det blir avhenger sikkert av både mengde klær som du sier, og også hvordan huset er. Er det god ventilasjon så er sjansen for at det blir klamt mindre.

Annonse

Skrevet

Her brukes også tørketrommelen veldig flittig! :-)

Jeg har hatt tørketrommel i alle år. Kunne ikke tenke meg å være foruten. Det har noe med å vaske klær- tørke dem- brette dem- og få dem bort :-) De gangene jeg har hatt feil med trommelen - og det oppdages jo selvfølgelig når man har våte klær- så har jeg nesten ikke holdt ut med tørkestativ i denne korte perioden fram til reparasjon en gang:-(

Skrevet

Hvor klamt det blir avhenger sikkert av både mengde klær som du sier, og også hvordan huset er. Er det god ventilasjon så er sjansen for at det blir klamt mindre.

Ja, ventilasjonen betyr mye.

Skrevet

Jeg har hatt tørketrommel i alle år. Kunne ikke tenke meg å være foruten. Det har noe med å vaske klær- tørke dem- brette dem- og få dem bort :-) De gangene jeg har hatt feil med trommelen - og det oppdages jo selvfølgelig når man har våte klær- så har jeg nesten ikke holdt ut med tørkestativ i denne korte perioden fram til reparasjon en gang:-(

Vi investerte i trommel da vi fikk barn.

På hytta klarer vi oss fint uten, da, men det er først pg fremst om sommeren vi vasker tøy der, og da henger vi det opp til tørk ute. Noe jeg ikke makter hjemme - mye styr å "passe på" klesvask som henger ute når man er på jobb osv.

Skrevet

Vi investerte i trommel da vi fikk barn.

På hytta klarer vi oss fint uten, da, men det er først pg fremst om sommeren vi vasker tøy der, og da henger vi det opp til tørk ute. Noe jeg ikke makter hjemme - mye styr å "passe på" klesvask som henger ute når man er på jobb osv.

Jeg har også tørkestativ ute - og det er jo noe eget med klær som har tørket i frisk luft da...Men det blir mye styr med å bære det ut - ta det inn hvis det regner osv. Så jeg har blitt sløvere og sløvere med det etter hvert. Nå vasker og tørker jeg bare gjennomsnittelig 2 maskiner i uka da, så det er ikke all verden til energiforbruk, heldigvis. Men hadde jeg vært flink, så hadde jeg selvfølgelig tatt ut i hvert fall sengetøy og håndklær:-)

Skrevet

Vi tørker håndklær og kluter og sengetøy i tørketrommelen om vinteren, og tørker det andre på vaskerommet, Har en del skruer på veggen og oppunder trappa + et lite paraplystativ hengende + bruker noen kleshengere i tillegg.

Om sommeren tørker jeg tøyet ute.

Skrevet

Jeg har også tørkestativ ute - og det er jo noe eget med klær som har tørket i frisk luft da...Men det blir mye styr med å bære det ut - ta det inn hvis det regner osv. Så jeg har blitt sløvere og sløvere med det etter hvert. Nå vasker og tørker jeg bare gjennomsnittelig 2 maskiner i uka da, så det er ikke all verden til energiforbruk, heldigvis. Men hadde jeg vært flink, så hadde jeg selvfølgelig tatt ut i hvert fall sengetøy og håndklær:-)

Ja, det er akkurat det der å ta det inn ved regn osv jeg synes er et styr. Jeg husker moren min noen ganger ringte hjem fra jobb fordi hun så at det begynte å regne, og så ville hun at vi skulle løpe ut og redde klesvasken.....

men hva hvis vi ikke hadde kommet hjem fra skolen ennå?

Skrevet

Ja, det er akkurat det der å ta det inn ved regn osv jeg synes er et styr. Jeg husker moren min noen ganger ringte hjem fra jobb fordi hun så at det begynte å regne, og så ville hun at vi skulle løpe ut og redde klesvasken.....

men hva hvis vi ikke hadde kommet hjem fra skolen ennå?

LOL:-) Husk at det var et tegn på at man var en dårlig husmor før i tiden - hvis man lot klær henge ute dag etter dag:-) Så det var nok viktig å redde dem før regnet kom:-) Det var jo nesten tilløp til panikk hvis klærne hang ute og det begynte å regne:-)

Du har vel ditt lille opprør i dag da, mot "tørkesnortyrraniet". Og det har kanskje jeg også :-)

Annonse

Skrevet

LOL:-) Husk at det var et tegn på at man var en dårlig husmor før i tiden - hvis man lot klær henge ute dag etter dag:-) Så det var nok viktig å redde dem før regnet kom:-) Det var jo nesten tilløp til panikk hvis klærne hang ute og det begynte å regne:-)

Du har vel ditt lille opprør i dag da, mot "tørkesnortyrraniet". Og det har kanskje jeg også :-)

*he he* Vet ikke om det er så mye opprør, eller om det mer skyldes latskap! ,-) Eller generell motvilje mot å hele tiden tenke på "husmorting"....;-)

Skrevet

*he he* Vet ikke om det er så mye opprør, eller om det mer skyldes latskap! ,-) Eller generell motvilje mot å hele tiden tenke på "husmorting"....;-)

Det er mulig at det er der det ligger også. Jeg føler meg faktisk ganske fornøyd, jeg- de gangene jeg er flink husmor. Og klarer å leve opp til min mors standard:-) Det ligger nok litt i oss. Men i dag ser det ut til at man skal være veldig opptatt av å ha et rent (nærmest bakteriefritt) hjem - men allikevel ikke være opptatt av "husmorting". Får ikke det helt til å henge i hop jeg, da :-)

Gjest ViViola
Skrevet

http://www.zett.no/sm%C3%A5ttogstort__til_salgs.html?objectId=1510189

Førstnevnte her tror jeg er montert feil, da stengene kan gå helt opp i taket.

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/00119042

Hvis du ikke har plass til takstativ heller:

Hvis du tar tørkestativet ut på en veranda eks på dagtid, og tar det inn på natta, tror jeg mye av fukten fordamper ute istedenfor inne.

Her ser du tørkestativet med stenger til taket: http://www.interiordetalj.no/

Man MÅ ikke ha dem helt opp, det bestemmer man helt selv; man knyter knuter på tråden der man vil den skal stoppe. Det er ikke feilmontert allikevel.

Og - det er rett og slett genialt. Rett og slett. :-)

Skrevet

Vi har tørkestativ stående i andre etasje i gangen mellom soverommene. Bruker trommel bare på sokker, truser, håndduker og sengetøy. Min erfaring er at klærne krymper av å bruke trommel.

Stemmer det som Colette sier. Klærne krymper hverken mer eller mindre med tørketrommel. Men de tar "krympet" i ett eller to jafs.... istedet for pittelitt om gangen som ved luft-tørking. Og er enig i at mange klær holder bedre formen ved tørking i trommel.

Jeg hiver tilogmed finklærne inn i trommelen noen minutter for å glatte dem før jeg henger dem opp (her snakker jeg 10 min pluss/minus)

Skrevet

Stemmer det som Colette sier. Klærne krymper hverken mer eller mindre med tørketrommel. Men de tar "krympet" i ett eller to jafs.... istedet for pittelitt om gangen som ved luft-tørking. Og er enig i at mange klær holder bedre formen ved tørking i trommel.

Jeg hiver tilogmed finklærne inn i trommelen noen minutter for å glatte dem før jeg henger dem opp (her snakker jeg 10 min pluss/minus)

''Jeg hiver tilogmed finklærne inn i trommelen noen minutter for å glatte dem før jeg henger dem opp (her snakker jeg 10 min pluss/minus)''

Samme her:-)

Kanksje bare litt kortere tid (ca 5 min)

Gjest Bare et tips...
Skrevet

Da vil en luftavfukter være en fornuftig investering! Vi gikk til anskaffelse av det nettopp pga klestørking. Nå tørker vaska mye raskere. Ellers er det jo ganske vanlig å tørke klær foran varmepumpe-enheten, der tørker det veldig fort.

Skrevet

Da vil en luftavfukter være en fornuftig investering! Vi gikk til anskaffelse av det nettopp pga klestørking. Nå tørker vaska mye raskere. Ellers er det jo ganske vanlig å tørke klær foran varmepumpe-enheten, der tørker det veldig fort.

Så man skal ha klær hengende utover i stua/huset + en luftavfukter i tillegg? Hva er poenget med det? Jeg må bare spørre- for det finnes jo tørketromler som er beregnet på å tørke klær da....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...