Gjest er jeg redd for... Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Jeg er 37 år og prøver å holde meg i form med jogging. Som regel blir det trening 2-4 ganger i uken, men har hatt noen lange skadeavbrekk så jeg kommer liksom aldri helt i form. Nå har det gått greit en stund og jeg føler jeg har fått komt inn i en rutine. Etter å ha trent litt oftere enn vanlig (jogging) de siste ukene så syklet jeg en tur for en uke siden. (Ellers er det lenge siden jeg har syklet bortsett fra daglig fram og tilbake til toget som er 5 min hver vei). Syklet ca 50 min. Så skulle jeg jogge sist torsdag. Med en gang jeg begynte å jogge så kjente jeg at jeg haltet fordi jeg var stiv i låret (framme, eller litt på innsiden). Jeg kjentes vond og stiv ut i muskulaturen. (Som om jeg var svakere i den foten). Tenkte det kanskje ble bedre etter litt oppvarming, men det gjorde det ikke så jeg turte ikke mer. Fikk ikke trent noe kondisjon da vi reiste på påskeferie, men har stått 3 dager på alpint (noen timer hver dag bare). Da kjente jeg det godt i lårmuskulaturen selvfølgelig, men det var pga uvant hard belastning av lårmuskulaturen antageligvis. Følte ikke det gjorde vondt i ”skaden” i låret akkurat. Så skulle jeg prøve å jogge i går. Da varmte jeg forsiktig opp og strekte ut først (noe jeg nok ikke er så flink til i oppvarmingen til vanlig – men er flink å strekke ut ETTER trening). Etter et par kilometer så kjente jeg at det var vondt i låret igjen så jeg turde ikke fortsette. Jeg masserte godt hjemme og hadde på ”varmegele”. Det er et punkt på framsiden/innsiden av låret omtrent midt på som er veldig vondt når jeg masserer. Er også et ømt punkt på høyre side litt lenger opp. Og litt oppover og nedover fra de punktene. Ellers føles det som om muskelen er litt ekstra stiv pga trening. Når jeg slapper av så er det som om musklene ikke helt slapper av og det rykker i dem. I morgen skal det være orienteringsløp (nr 2 for sesongen) – bør jeg droppe det? Hva bør jeg eventuelt gjøre framover? Har som sagt hatt så mange skadeavbrekk (forstuvning av ankel, overbelastning i kne (samme fot), fall etc – i fjor høst) så jeg er redd for å få et nytt langt avbrekk. Men er dette en skade eller er det bare ”gangsperr” – er det i det hele tatt ”farlig” å trene? Jeg har elipsemaskin – kan jeg evt trene på den? Selv om jeg ”bare” er mosjonist så hadde jeg veldig lyst til å være med på o-løps sesongen og jeg har rykket opp til den ”beste” klassen i år der de andre er vanvittig spreke så det er ikke noe kjekt å være med i den klassen uten å kunne trene noe særlig… 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/327306-skade-i-l%C3%A5ret/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Litt om hvorfor du sansynligvis fikk skaden denne gangen. Du har løpt regelmessig og bra over stund, ispedd litt 5 minutters sykling. Så 50 min. sykling og vondt i låret neste dag. Pga. uvant belastning har sansynlivis noe muskelfibre røket med etterfølgende sammentrekninger i muskulaturen rundt. Før slikt har grodd kan det ta en stund (uker) og det nytter ikke trasse med fortsatt trening som provoserer den vonde muskulaturen. Inntil du kjenner at smertene i låret er borte, tren litt på sykkelen på helt lette tråkk. Det får igang blodsirkulasjonen som rasker på tilhelingsprosessen. Men hva videre ? Jeg synes du skal drive regelmessig allsidig trening. Annenhver gang sykkel og løp. Gjerne litt generell styrketrening. Du nevner uttøyning og strekking av muskulaturen. Jeg ser at enkelte gjør dette for voldsomt og enkelte tåler det nesten ikke før skader oppstår. Dvs. nettopp det motsatte av hva man ønsket. Til slutt, trekker dette i langdrag, bør du få en lege evt. fysioterapeut til å se på deg. Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/327306-skade-i-l%C3%A5ret/#findComment-2732732 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.