Gjest vurderer begynne Skrevet 15. april 2009 Skrevet 15. april 2009 Jeg kunne tenke meg å gå ned 5-7 kilo. Jeg er ganske normalvektig nå (veier 59-60kg og 162 høy), men har veid mindre før og trivdes bedre med det. Jeg tenkte slenge meg på lavkarbo-bølgen. Jeg kan basisen av hva det går ut på, men kunne tenke meg og kjøpe en bok for å få litt bedre oversikt/innsikt. Er det noen som kan anbefale en bra lavkarbo-bok? Gjerne en som ikke er så veldig avansert og heller ikke så veldig tykk. En annen ting, jeg tror ikke jeg kan klare å kutte ut pasta og ris helt. Vil lav-karbo ha noe for seg selv om man ikke kutter ut sånt? Altså la oss si man spiser 5 ganger om dagen (derav 3 større måltider). Vanligvis inneholder alle de 3 store måltidene en del karbohydrater, men om man erstatter 1-2 av disse måltidene med lavkarbomat, vil det hjelpe? Eller er det "all or nothing" på en måte? 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 15. april 2009 Skrevet 15. april 2009 Har du sett denne saken fra forsiden her inne? http://www.klikk.no/helse/kosthold/article446222.ece 0 Siter
Gjest tinzytown Skrevet 15. april 2009 Skrevet 15. april 2009 Jeg er litt på den lavkarbo bølge.. Det er raske karbohydrater, de skal man spise minst mulig av og så er det treige karbohydrater, de kan man trygt spise. Poenget med lavkarbo for min del er å unngå raske svingninger i blodsukkert som gjør deg både, slapp, sliten, sulten og sukker gal. Derfor spiser jeg mest mulig treige karbohydrater. Leste ett sted at man kun skal tilate seg 1 måltid med raske karbohydrater om dagen og de burde spises til frokost for å få fart i systemet. Jeg har kutta ned på raske ting som sukker og hvetemel.. Spiser kun grovbrød og fullkornspasta, potet er blitt helgemat. istedenfor ris og potet, spiser jeg bulgur, bønner, linser, couscous osv. Pluss mye salat og grønnsaker. Som erstatning for potetmos kan du lage mos av blomkål eller kikkerter. Kan mye om dette her egentlig, men har ikke alle notatene her. Håper dette kan hjelpe deg litt på vei og lurer du på noe mer så er det bare å spørre. Ps, om du vil følge lavkarbo slavisk er det opp til deg. Jeg har bare plukket det viktigste fra den dietten og gjort det til noe jeg kan leve livet ut med. 0 Siter
Lillemus Skrevet 16. april 2009 Skrevet 16. april 2009 Det er jo også sånn at om du nå skulle gå ned 5 kg på lavkarbo så kommer de vel fort på igjen om du begynner å spise "normalt"... Forøvrig høres du helt flott ut med den vekta i forhold til høyden synes jeg. ) 0 Siter
Katt-ja Skrevet 16. april 2009 Skrevet 16. april 2009 Det er jo også sånn at om du nå skulle gå ned 5 kg på lavkarbo så kommer de vel fort på igjen om du begynner å spise "normalt"... Forøvrig høres du helt flott ut med den vekta i forhold til høyden synes jeg. ) ''Det er jo også sånn at om du nå skulle gå ned 5 kg på lavkarbo så kommer de vel fort på igjen om du begynner å spise "normalt"...'' For det første, vil man venne seg av med en del av det raske-karbohydrat-suget. For meg har en sånn diett fått meg ned på et nivå der både jeg og kroppen trives (nesten 20 kg lettere) - og nå spiser jeg normalt som du sier - uten å legge på meg, som i gamle gode dager. Spiser både brød og poteter - og vekten er stabil over flere måneder nå. 0 Siter
Glimtipper Skrevet 16. april 2009 Skrevet 16. april 2009 Det er jo også sånn at om du nå skulle gå ned 5 kg på lavkarbo så kommer de vel fort på igjen om du begynner å spise "normalt"... Forøvrig høres du helt flott ut med den vekta i forhold til høyden synes jeg. ) ''Det er jo også sånn at om du nå skulle gå ned 5 kg på lavkarbo så kommer de vel fort på igjen om du begynner å spise "normalt"...'' Slik er det jo med alle dietter. Går man tilbake til sitt usunne kosthold, så vil man definitivt legge på seg igjen. Lavkarbo-dietter skrur i alle fall ikke NED forbrenningen mens man går på de, da. Det er en stor fordel om man skulle ha noen sprekker en gang i blant. Tvert i mot vil fettforbrenningen fortsette noen dager etter avsluttet diett. Men livsstilsendring er definitivt det beste, ja. 0 Siter
Lillemus Skrevet 16. april 2009 Skrevet 16. april 2009 ''Det er jo også sånn at om du nå skulle gå ned 5 kg på lavkarbo så kommer de vel fort på igjen om du begynner å spise "normalt"...'' Slik er det jo med alle dietter. Går man tilbake til sitt usunne kosthold, så vil man definitivt legge på seg igjen. Lavkarbo-dietter skrur i alle fall ikke NED forbrenningen mens man går på de, da. Det er en stor fordel om man skulle ha noen sprekker en gang i blant. Tvert i mot vil fettforbrenningen fortsette noen dager etter avsluttet diett. Men livsstilsendring er definitivt det beste, ja. ''Lavkarbo-dietter skrur i alle fall ikke NED forbrenningen mens man går på de, da.'' Nei, det er jo sant. ) Men alikevel - man må endre kostholdet for godt om man skal ned i vekt og holde seg der, ingen tvil om det. ) 0 Siter
Katt-ja Skrevet 16. april 2009 Skrevet 16. april 2009 ''Lavkarbo-dietter skrur i alle fall ikke NED forbrenningen mens man går på de, da.'' Nei, det er jo sant. ) Men alikevel - man må endre kostholdet for godt om man skal ned i vekt og holde seg der, ingen tvil om det. ) Det med at man må holde dietten for evig om man skal holde seg der, gjelder nok de fleste,- men jeg er et unntak - holder samme vekten for tiden uansett hva jeg spiser... Virker som lavkarbo-kostholdet mitt i fjor ga kroppen min et spark som fikk den til å huske hvor grei den var før... 0 Siter
Gjest vurderer begynne Skrevet 19. april 2009 Skrevet 19. april 2009 Jeg er litt på den lavkarbo bølge.. Det er raske karbohydrater, de skal man spise minst mulig av og så er det treige karbohydrater, de kan man trygt spise. Poenget med lavkarbo for min del er å unngå raske svingninger i blodsukkert som gjør deg både, slapp, sliten, sulten og sukker gal. Derfor spiser jeg mest mulig treige karbohydrater. Leste ett sted at man kun skal tilate seg 1 måltid med raske karbohydrater om dagen og de burde spises til frokost for å få fart i systemet. Jeg har kutta ned på raske ting som sukker og hvetemel.. Spiser kun grovbrød og fullkornspasta, potet er blitt helgemat. istedenfor ris og potet, spiser jeg bulgur, bønner, linser, couscous osv. Pluss mye salat og grønnsaker. Som erstatning for potetmos kan du lage mos av blomkål eller kikkerter. Kan mye om dette her egentlig, men har ikke alle notatene her. Håper dette kan hjelpe deg litt på vei og lurer du på noe mer så er det bare å spørre. Ps, om du vil følge lavkarbo slavisk er det opp til deg. Jeg har bare plukket det viktigste fra den dietten og gjort det til noe jeg kan leve livet ut med. Takk for utfyllende svar! Mange gode tips du kom med. Jeg kommer ikke til å følge det slavisk for det er som sagt ikke så mange kilo jeg skal ta av. Jeg har et spørsmål, jeg har sett på lavkarbo at de fleste steker maten i meierismør, vet du om man kan steke i olivenolje istedet eller er meierismør bedre? 0 Siter
Gjest vurderer begynne Skrevet 19. april 2009 Skrevet 19. april 2009 Har du sett denne saken fra forsiden her inne? http://www.klikk.no/helse/kosthold/article446222.ece Jeg hadde ikke lest den nei men leste den nå. Jeg vil si jeg er ganske normalvektig og ikke tynn, og jeg skal heller ikke gå på noe ekstrem lavkarbo. 0 Siter
Gjest vurderer begynne Skrevet 19. april 2009 Skrevet 19. april 2009 Det er jo også sånn at om du nå skulle gå ned 5 kg på lavkarbo så kommer de vel fort på igjen om du begynner å spise "normalt"... Forøvrig høres du helt flott ut med den vekta i forhold til høyden synes jeg. ) Takk for at du synes vekten min høres fin ut i forhold til høyden :-) Det er ikke et stort problem men jeg kunne som sagt tenkt meg å være ca 5 kg lettere. Jeg skal ikke på noe ekstrem lavkarbo heller :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.