Gå til innhold

Musarm?

Anbefalte innlegg

Gjest ToneLise

Har hatt litt vondt i armen i 2-3 uker nå.

Jobber med data hele dagen og litt på fritiden.

Den siste uka har jeg hatt ferie men det virker som det allikevel har blitt litt verre.

Har skiftet musa over på venstre hånd og skriver også bare med venstre.

Smerten sitter et sted rett under biceps, tror jeg.

Sprer seg noen ganger oppover til skulderen.

Noen bevegelser er ordentlig vonde.

Får ikke time hos lege før om en måned.

Har jeg musarm? Og hvordan kan jeg frhindre å ende som sykmeldt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32740-musarm/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Jeg synes det er vanskelig å avgjøre om det er "musesyke" du sliter, men overbelastning av strekkemusklene i underarmen er vanlig - særlig den første tiden etter at man begynner å arbeide med mus eller lignende pekeredskaper hvor man gjerne er ekstra anspent og i perioder med stor arbeidsbelastning/stress.

Du kan forebygge musesyke ved å ta følgende hensyn:

- ta ofte pauser hvor du reiser deg fra arbeidsplassen, går litt rundt og "rister løs".

- tøy ut muskulaturen slik at du kjenner det "tar litt" oppover i underarmen.

- en musematte med en pute foran til å hvile håndleddet på kan anbefales. Matten avlaster musklene og begrenser smerter og ubehag. Det finnes tilsvarende matter for tastaturet.

- et pekeredskap som styres med fingeren, enten på en pute eller med en kule, kan gi god avlastning.

- sørg for at skjerm, bord og stol er tilpasset deg slik at du oppnår mest mulig avslappet arbeidsstilling.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32740-musarm/#findComment-128138
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...