cathlin Skrevet 16. april 2009 Skrevet 16. april 2009 Jeg bare lurer på om det kan stemme at hannkatter er ensfargede? Egenskapen for pelsfarge ligger på X-kromosomet, som hanner har ett av, og kan derfor bare ha en farge, mens hunnene har XX og kan få to farger. Så fins det unntak der hannene får to X-kromosomer, og kan bli tofargede, men de er sterile. Er det mange som har katter her som kan bekrefte om dette stemmer med virkeligheten? Er hannkattene deres ensfaget? 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 16. april 2009 Skrevet 16. april 2009 Vi hadde en hankatt, den var grå med hvite poter, altså tofarget. 0 Siter
Colette Skrevet 16. april 2009 Skrevet 16. april 2009 Jeg har hatt flere hankatter med 2 farger, så det stemmer nok ikke. Det som derimot stemmer er at det bare er hunkatter som kan ha 3 farger:-) 0 Siter
Gjest minnah Skrevet 16. april 2009 Skrevet 16. april 2009 Tofargete katter er svært vanlig, så de er ikke pr def. usterile. Derimot er trefargete hanner usterile. Har med genene å gjøre, men jeg husker ikke detaljene her... :-) 0 Siter
Gjest hannkatt Skrevet 16. april 2009 Skrevet 16. april 2009 Det er bar tull at hankatter er ensfargede. Men det med tre farger stemmer, som noen sier under her. 0 Siter
Gjest minnah Skrevet 16. april 2009 Skrevet 16. april 2009 Fant forøvrig denne: http://niliv.net/genfarge.php 0 Siter
Gjest Deva Skrevet 16. april 2009 Skrevet 16. april 2009 Jeg har hatt flere hankatter med 2 farger, så det stemmer nok ikke. Det som derimot stemmer er at det bare er hunkatter som kan ha 3 farger:-) Vi har hannkatt og den er grå,svart og hvit,så det stemmer nok ikke ; ) 0 Siter
Colette Skrevet 16. april 2009 Skrevet 16. april 2009 Vi har hannkatt og den er grå,svart og hvit,så det stemmer nok ikke ; ) Jeg ble i hvert fall opplyst om at min nyfødte hunkatt som var brun/svart/hvit (tricolor) 100% sikkert var en hunkatt. Kanskje svart og grått regnes som en og samme farge i den sammenhengen? Jeg fikk denne opplysningen av en katte-ekspert som driver med katteoppdrett. 0 Siter
cathlin Skrevet 16. april 2009 Forfatter Skrevet 16. april 2009 Fant forøvrig denne: http://niliv.net/genfarge.php Det som står i linken stemmer med det jeg har lært. 0 Siter
cathlin Skrevet 16. april 2009 Forfatter Skrevet 16. april 2009 Jeg har hatt flere hankatter med 2 farger, så det stemmer nok ikke. Det som derimot stemmer er at det bare er hunkatter som kan ha 3 farger:-) Takk takk:-) Da er det ikke så enkelt som jeg har lært det da. Vet du om hannkattene var sterile eller ei? 0 Siter
Gjest minnah Skrevet 16. april 2009 Skrevet 16. april 2009 Det som står i linken stemmer med det jeg har lært. Skilpadde = trefarget 0 Siter
cathlin Skrevet 16. april 2009 Forfatter Skrevet 16. april 2009 Tofargete katter er svært vanlig, så de er ikke pr def. usterile. Derimot er trefargete hanner usterile. Har med genene å gjøre, men jeg husker ikke detaljene her... :-) Nei, det var bare snakk om at hannkatter med tre kjønnskromosomer var sterile. 0 Siter
Gjest minnah Skrevet 16. april 2009 Skrevet 16. april 2009 Jeg har hatt flere hankatter med 2 farger, så det stemmer nok ikke. Det som derimot stemmer er at det bare er hunkatter som kan ha 3 farger:-) Hankatter kan ha tre farger, (er det ikke svart, hvit og brun/rød tro), men med denne fargekombinasjonen gjør genene at de er usterile. 0 Siter
cathlin Skrevet 16. april 2009 Forfatter Skrevet 16. april 2009 Skilpadde = trefarget Åja, trefarget. 0 Siter
Mrs D Skrevet 16. april 2009 Skrevet 16. april 2009 Jeg har hatt flerfargede hankatter som definitivt ikke har vært sterile. Gamlekatten her er både grå, svart og hvit, og han er pappa til Katt junior. 0 Siter
cathlin Skrevet 16. april 2009 Forfatter Skrevet 16. april 2009 Jeg har hatt flerfargede hankatter som definitivt ikke har vært sterile. Gamlekatten her er både grå, svart og hvit, og han er pappa til Katt junior. Jeg har gått i vranglære. 0 Siter
Mrs D Skrevet 16. april 2009 Skrevet 16. april 2009 Fant forøvrig denne: http://niliv.net/genfarge.php Det var da en lettleselig tekstfarge mot den bakgrunnen på sida du linket til. *riste på hodet* 0 Siter
Mrs D Skrevet 16. april 2009 Skrevet 16. april 2009 Skilpadde = trefarget Ah, så da er en katt som er grå, hvit og svart egentlig tofarget ettersom skilpadde også har røde innslag? 0 Siter
Mrs D Skrevet 16. april 2009 Skrevet 16. april 2009 Jeg har gått i vranglære. Men de tre fargene jeg har nevnt er visst bare to? Hehe. Men jeg har hatt en skilpaddefarget hankatt som ble pappa. 0 Siter
Mrs D Skrevet 16. april 2009 Skrevet 16. april 2009 Tofargete katter er svært vanlig, så de er ikke pr def. usterile. Derimot er trefargete hanner usterile. Har med genene å gjøre, men jeg husker ikke detaljene her... :-) Usterile? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.