Gå til innhold

Pelsfarge hos hannkatter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bare lurer på om det kan stemme at hannkatter er ensfargede?

Egenskapen for pelsfarge ligger på X-kromosomet, som hanner har ett av, og kan derfor bare ha en farge, mens hunnene har XX og kan få to farger.

Så fins det unntak der hannene får to X-kromosomer, og kan bli tofargede, men de er sterile.

Er det mange som har katter her som kan bekrefte om dette stemmer med virkeligheten? Er hannkattene deres ensfaget?

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mrs D

14

• cathlin

10

• Colette

6

• morsan

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest høstløv
Skrevet

Vi hadde en hankatt, den var grå med hvite poter, altså tofarget.

Skrevet

Jeg har hatt flere hankatter med 2 farger, så det stemmer nok ikke. Det som derimot stemmer er at det bare er hunkatter som kan ha 3 farger:-)

Gjest minnah
Skrevet

Tofargete katter er svært vanlig, så de er ikke pr def. usterile. Derimot er trefargete hanner usterile. Har med genene å gjøre, men jeg husker ikke detaljene her... :-)

Gjest hannkatt
Skrevet

Det er bar tull at hankatter er ensfargede. Men det med tre farger stemmer, som noen sier under her.

Skrevet

Jeg har hatt flere hankatter med 2 farger, så det stemmer nok ikke. Det som derimot stemmer er at det bare er hunkatter som kan ha 3 farger:-)

Vi har hannkatt og den er grå,svart og hvit,så det stemmer nok ikke ; )

Skrevet

Vi har hannkatt og den er grå,svart og hvit,så det stemmer nok ikke ; )

Jeg ble i hvert fall opplyst om at min nyfødte hunkatt som var brun/svart/hvit (tricolor) 100% sikkert var en hunkatt. Kanskje svart og grått regnes som en og samme farge i den sammenhengen?

Jeg fikk denne opplysningen av en katte-ekspert som driver med katteoppdrett.

Skrevet

Takk takk:-) Da er det ikke så enkelt som jeg har lært det da. Vet du om hannkattene var sterile eller ei?

Gjest minnah
Skrevet

Det som står i linken stemmer med det jeg har lært.

Skilpadde = trefarget

Skrevet

Tofargete katter er svært vanlig, så de er ikke pr def. usterile. Derimot er trefargete hanner usterile. Har med genene å gjøre, men jeg husker ikke detaljene her... :-)

Nei, det var bare snakk om at hannkatter med tre kjønnskromosomer var sterile.

Gjest minnah
Skrevet

Hankatter kan ha tre farger, (er det ikke svart, hvit og brun/rød tro), men med denne fargekombinasjonen gjør genene at de er usterile.

Skrevet

Skilpadde = trefarget

Åja, trefarget.

Skrevet

Jeg har hatt flerfargede hankatter som definitivt ikke har vært sterile. Gamlekatten her er både grå, svart og hvit, og han er pappa til Katt junior.

Skrevet

Jeg har hatt flerfargede hankatter som definitivt ikke har vært sterile. Gamlekatten her er både grå, svart og hvit, og han er pappa til Katt junior.

Jeg har gått i vranglære.

Skrevet

Skilpadde = trefarget

Ah, så da er en katt som er grå, hvit og svart egentlig tofarget ettersom skilpadde også har røde innslag?

Skrevet

Jeg har gått i vranglære.

Men de tre fargene jeg har nevnt er visst bare to? Hehe. Men jeg har hatt en skilpaddefarget hankatt som ble pappa.

Skrevet

Usterile?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...