Gå til innhold

Er dette tilbudet fra banken lurt for meg?

Anbefalte innlegg

Gjest er litt i tvil
Skrevet

Jeg trenger råd.

Jeg har klart å opparbeide en kredittgjeld (med 2 kredittkort) på 50.000. Jeg ringte så banken (DnbNor) for å spørre om muligheten for å utvide huslånet mitt slik at jeg fikk betalt inn disse. Leiligheten min er verdt en god del mer enn lånet mitt, så de ga meg et gunstig tilbud:

De tilbyr meg et lån som inneholder en "buffer" på 200.000 mer enn jeg har nå (altså 150.000 mer enn jeg trenger), men at jeg til enhver tid kun betaler avdrag i forhold til det jeg bruker av bufferen. Samme renteprosent som jeg har nå (som dessuten går ned fra neste mnd).

Jeg sa at jeg egentlig hadde tenkt meg bare å ta opp nok lån til å dekke kredittgjelden (boliggjeld har jo mye lavere rente), og at jeg heller kunne evt søke om mer lån ved en senere anledning (sett at jeg senere trenger lån til bil el.a.). Han sa at det lønner seg å gjøre hele endringen nå pga det er omkostninger når man endrer lånet.

Omkostningene er 1500, pluss at man betaler 20 kr/mnd mer i termingebyr for denne typen lån.

Det høres jo gunstig ut i utgangspunktet. Men jeg kjenner meg selv og er redd for at jeg vil komme til å benytte mer av pengene enn jeg egentlig trenger. Har aldri vært så veldig disiplinert økonomisk. Det er jo delvis derfor jeg har endt opp med 50.000 i kredittgjeld. Dvs det skyldes også i stor grad jeg det siste året har hatt en vanskeligere situasjon økonomisk (mye ekstra utgifter i forb med sykdom) og det har rettet seg ut nå. Jeg har i utg.punktet relativt god lønn.

Jeg ser jo at jeg kunne trengt litt penger til litt oppussing av leiligheten, men jeg syns ikke alltid det er så lett å sette grenser for hvor mye jeg da skal bruke.

Skal jeg ta i mot tilbudet, eller heller be om en lavere "buffer" som bare dekker det jeg er i minus på den rentehøye kreditten?

Skrevet

Banken er jo bare ute etter å tjene penger. Jeg hadde lånt opp nok til å dekke kredittkortgjelda og ikke mer. Ikke det minste rart at folk havner i gjeldsfella når bankene oppfordrer til det.

Gjest mallet
Skrevet

Omkostningene ved endring av lånet en gang til i fremtiden er mye lavere enn renteomkostningene du opparbeider deg ved uplanlagt bruk av boligkreditten. Jeg ville gått for løsningen du opprinnelig ønsket, og bare utvidet med 50000. Og klippet kredittkortene :)

Skrevet

I og med at du ikke trenger de 150.000 ekstra og du ikke har helt god økonomisk styring, så vill jeg IKKE har gjort dette. Søk kun om de 50.000 du trenger.

Jeg er helt sikker på at du kommer til å bruke de ekstra pengene på tull og tøys og sitter der med ett mye større huslån en hva du trenger, så sitter du i klitsteret neste gang du trenger litt penger for f.eks å pusse opp med. Da har du brukt opp den muligheten.

I din situasjon er det bedre å betale noen kroner ekstra i etableringslån senere ennå bruke opp de ekstra kronene du nå kan få.

Så klipper du kredittkortene din i to.

Skrevet

Jeg syens ikke du bør ta opp mer enn de 50.000,-. Faren for at du bruker mer enn du bør er rett og slett for stor. (Det er jo det banken gambler på)

Gjest lei av syting
Skrevet

Banken er jo bare ute etter å tjene penger. Jeg hadde lånt opp nok til å dekke kredittkortgjelda og ikke mer. Ikke det minste rart at folk havner i gjeldsfella når bankene oppfordrer til det.

Det er IKKE bankenes feil at folk havner på kreditt-kjøret...

Dette er regning man lærer i første klasse.

Jeg har en søster som burde hatt vasskjøling på kredittkortene sine.

ALDRI så det skal holdes litt tilbake....

Og jeg slipper vel å fortelle om hva er status for hennes økonomi vel ?

Skrevet

Det er IKKE bankenes feil at folk havner på kreditt-kjøret...

Dette er regning man lærer i første klasse.

Jeg har en søster som burde hatt vasskjøling på kredittkortene sine.

ALDRI så det skal holdes litt tilbake....

Og jeg slipper vel å fortelle om hva er status for hennes økonomi vel ?

Selvfølgelig har man til syvende og sist selv ansvaret for sin økonomi, men når bankene mer eller mindre pusher lån på folk så må man jo kunne si at de er delvis medskyldige i at mange havner i et økonomisk uføre...

Gjest firepile
Skrevet

Du søker selvfølgelig kun om de 50.000 du trenger.

Skrevet

I din situasjon er det definitivt lurt å ikke ta rammelån, men bare ta opp det du trenger.

Gjest er litt i tvil
Skrevet

Takk for innspill. Jeg tenker nok at det blir med de 50.000 ja, ikke mer.

Til deg som skrev: " Ikke det minste rart at folk havner i gjeldsfella når bankene oppfordrer til det."

Jeg er helt enig i dette, selv om man selvsagt har hovedansvaret selv. Jeg følte meg faktisk overrumplet da jeg fikk tilbudet fra bank-rådgiveren som svar på min forespørsl. Jeg opplevde meg faktisk litt presset, på den måten at jeg opplevde at han syns jeg var ufornuftig hvis jeg ikke tok imot tilbudet. Jeg skjønner veldig godt at folk lar seg overtale av slike "seriøse selgere".

Men jeg kommer ikke til å ta imot tilbudet. Kun det jeg trenger for å dekke opp kredittgjelden min. Deretter kommer jeg til å klippe opp (og avbestille) det ene av de to kortene. Det andre vil jeg prøve å få redusert kreditten på til 10.000 og deretter legge det i bankboks eller et annet sted, slik at det skal veldig mye til at jeg tar det fram. Det er lurt å KUNNE bruke det i virkelig krise, men da skal det være virkelig krise.

Aldri mer.

Skrevet

Takk for innspill. Jeg tenker nok at det blir med de 50.000 ja, ikke mer.

Til deg som skrev: " Ikke det minste rart at folk havner i gjeldsfella når bankene oppfordrer til det."

Jeg er helt enig i dette, selv om man selvsagt har hovedansvaret selv. Jeg følte meg faktisk overrumplet da jeg fikk tilbudet fra bank-rådgiveren som svar på min forespørsl. Jeg opplevde meg faktisk litt presset, på den måten at jeg opplevde at han syns jeg var ufornuftig hvis jeg ikke tok imot tilbudet. Jeg skjønner veldig godt at folk lar seg overtale av slike "seriøse selgere".

Men jeg kommer ikke til å ta imot tilbudet. Kun det jeg trenger for å dekke opp kredittgjelden min. Deretter kommer jeg til å klippe opp (og avbestille) det ene av de to kortene. Det andre vil jeg prøve å få redusert kreditten på til 10.000 og deretter legge det i bankboks eller et annet sted, slik at det skal veldig mye til at jeg tar det fram. Det er lurt å KUNNE bruke det i virkelig krise, men da skal det være virkelig krise.

Aldri mer.

Det var meg. Jeg har ikke kredittkort (dvs. jeg kan overdra bankkontoen med 5000,- uten videre), men tenker som så at dersom det blir krise så låner jeg heller opp en slump på boliglånet enn dyre kredittkortlån.

Gjest Ikke akkurat nå
Skrevet

Dette er dårlig rådgivning fra bankens side! Jeg jobber selv som finansrådgiver og ville aldri råde en kunde i din situasjon å ta opp mer lån enn det du trenger. Når man har opparbeidet seg kredittgjeld som man må refinansiere så er det klart at man ikke har helt styringen. Da tilbyr man ikke rammelån!

Det er godt å se at du skjønner det selv, og du gjør rett i å bare låne opp det du trenger nå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...