Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noe spesielt jeg bør gjøre i stand/sjekke før jeg tar i bruk sykkelen igjen?

Skrevet

Pass på at det er godt med luft i dekkene. :o) Noe annet gjør ikke jeg i alle fall, men det hender jeg drypper litt olje på kjedet av og til. Sykkelen har funket ypperlig med dette stellet i 15 år så da holder den vel litt til. ;o)

Har akkurat vært ute i regnet og syklet 10 km - herlig når man kommer inn igjen! ;o)

candyqueen_83
Skrevet

Pass på at det er godt med luft i dekkene. :o) Noe annet gjør ikke jeg i alle fall, men det hender jeg drypper litt olje på kjedet av og til. Sykkelen har funket ypperlig med dette stellet i 15 år så da holder den vel litt til. ;o)

Har akkurat vært ute i regnet og syklet 10 km - herlig når man kommer inn igjen! ;o)

Regn? Og her i Oslo som det er strålende sol ;O) Vært utrolig deilig i hele dag. Du er flink som sykler til jobb :o)

Skrevet

Sjekk bremsene, giret og om du har nok luft i dekkene :). Er gir og bremser trege, løsner du vaierne, smører med olje og drar beskyttlesen over vaieren fram og tilbake for å få olje inn under plasten. Ta en dæsj olje på kjedet også, og sjekk at lykten funker. Deilig med sykkelføre igjen. :)

Skrevet

Regn? Og her i Oslo som det er strålende sol ;O) Vært utrolig deilig i hele dag. Du er flink som sykler til jobb :o)

Det regnet bare litt da jeg syklet ut, men snart regnet det ganske mye... :o) Dro hjemmefra og skulle bare tilbake hjem og i dusjen så det gjorde ikke noe.

Syklet til jobb to ganger denne uka og det føles godt! Merker allerede at lårmuskler og rumpe har vennet seg til det. *hehe*

Skrevet

Hvilken type sykkel har du? og... hvis du kjøpte i fjor eller i 2007, så har du sikkert gratis service på den :-)

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1239993001' post='4133695]

Hvilken type sykkel har du? og... hvis du kjøpte i fjor eller i 2007, så har du sikkert gratis service på den :-)

Diamant.

Gjelder det uansett hvor den er kjøpt?

Skrevet

Diamant.

Gjelder det uansett hvor den er kjøpt?

Ikke på finn.no, men ring forhandler og spør. Det fleste har 2 års gratis service.

Skrevet

Smøre kjedet + sjekke at bremsene virker er vel et minimum:-)

Skrevet

Bremsene virker.

Hvordan smører jeg kjedet? Og hva bruker jeg? Regner med at olivenolje ikke er egnet.

*amatør*

Skrevet

Bremsene virker.

Hvordan smører jeg kjedet? Og hva bruker jeg? Regner med at olivenolje ikke er egnet.

*amatør*

vedr olivenolje:

For noen år siden var det en avissak om en del varmpresset olivenolje som inneholdt farlige stoffer. Da leste jeg som et tips et sted at man kunne benytte det til f eks sykkelsmurning fremfor å hive den.

Skrevet

Sjekk bremsene, giret og om du har nok luft i dekkene :). Er gir og bremser trege, løsner du vaierne, smører med olje og drar beskyttlesen over vaieren fram og tilbake for å få olje inn under plasten. Ta en dæsj olje på kjedet også, og sjekk at lykten funker. Deilig med sykkelføre igjen. :)

Hvor mye luft er "nok luft"?

Bremsene virker bra, regner med at giret også er i orden. Hvordan får jeg sjekket det?

Skrevet

vedr olivenolje:

For noen år siden var det en avissak om en del varmpresset olivenolje som inneholdt farlige stoffer. Da leste jeg som et tips et sted at man kunne benytte det til f eks sykkelsmurning fremfor å hive den.

Demrer for meg at jeg har lest noe lignende. Da kan den altså brukes? Det er jo veldig greit, i tilfelle, det har jeg jo stående på kjøkkenet.

Skrevet

Sjekk bremsene!

Bremsene er sjekket. De virker.

Skrevet

Hvordan vet jeg at det er nok luft i dekkene?

Når du har olje på kjedet, bare drypper du det på mens du lar hjulet gå rundt eller smører du det inn på noe vis?

Gjest sykkelast
Skrevet

Har smurt kjedet. Og så har jeg funnet ut at hverken bakbremser eller gir virker. Hmm, kanskje jeg burde gjøre noe med det, da...

Gjest sykkelast
Skrevet

Bremsene virker bra, regner med at giret også er i orden. Hvordan får jeg sjekket det?

Om giret er i orden finner du vel ut ved å gire, og på den måten prøve det. Mitt gir på forhjulet fungerer ikke i det hele tatt, og det er ikke noe vanskelig å oppdage det :) Det er heller ikke noe vanskelig å oppdage at det er et par av girene mine bak som heller ikke fungerer.

Skrevet

Demrer for meg at jeg har lest noe lignende. Da kan den altså brukes? Det er jo veldig greit, i tilfelle, det har jeg jo stående på kjøkkenet.

Jeg aner ikke - har ikke prøvd selv, men det høres ikke så veldig feil ut, eller?

Når man likevel har det på kjøkkenet, er det jo enkelt å benytte, men dersom forbruket er stort, er det neppe særlig økonomisk å helle jomfruolja på sykkelkjedet;-)

Skrevet

Vedr luft i dekket:

Det skal være fast, men ikke "sprengt". vanskelig å forklare...

Du skal altså ikke ha i så lite luft at dekket buler ut på sidene når du sitter på sykkelen, og ser ut som en omvendt kokkelue. Men samtidig skal det ikke være så ekstremt hardt at du får veldig liten flate som berører bakken.

Hvis man fyller opp med håndpumpe, kan jeg vanskelig se at man klarer å presse for mye luft inn i dekket, men dette kan være annerledes dersom man fyller på bensinstasjonen, der trykket jo er beregnet på bildekk;-)

Jeg har ikke sånn voldsom erfaring på området, altså, men har da pumpet litt i løpet av livet;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...