Gå til innhold

Kamerat med store vektproblemer

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymret kompis

Hei, Jeg har en kamerat på 40 år som har er meget overvektig. Vet ikke hans vekt men helt sikkert et sted mellom 140 - 170 kg. Jeg har kjent ham i 20 år og vekten har økt hvert år. Flere ganger har jeg vært tydelig med ham om at han må gjøre noe for å gå ned i vekt uten at jeg når igjennom. Vet heller ikke hva hans fastlege gjør eller får til. Min kamerat er en egenrådig mann som det er vanskelig for andre å gi råd. Jeg tenker at han er i faresonen for hjerte og karsykdommer om det ikke skjer noe drastisk snart - jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Noen som har tips til meg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327555-kamerat-med-store-vektproblemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det noen som vet at han er overvektig, så er det den overvektige selv.

Det å bli minnet på det vil for veldig mange bare føre til mer overspising/trøstespising.

Mitt beste råd til deg er å inkludere ham i aktiviteter som ikke innebærer spising.

Gå på korte turer (husk det er tungt å gå med så mange kilo - så ikke vær for ambisiøs).

Sykle, svøm (ikke sikkert han vil det da det er flaut å vise frem en så stor kropp), spill badminton i hagen. Lek med unger (hvis noen av dere har det), spill Wii.

Dersom du har tid/mulighet/lyst så er det jo fint om du tar han med på fysisk aktivitet. Hva dere gjør spiller jo ingen rolle. Dersom dere begge har barn så kan skogsturer/sykkelturer være en flott aktivitet med barna.

Ellers kan dere jo velge hva dere liker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...