Gå til innhold

Katten min har fått to flått bak øret!

Anbefalte innlegg

Gjest ekkelt synes jeg......
Skrevet

Hvordan tar jeg ut disse? Den ene er nesten blå og stor, den andre litt mindre. Tar jeg vanlig pinsett og bare drar dem ut? Takknemmelig for svar!

Gjest høstløv
Skrevet

Min mor hadde det råd å smøre margarin på flåtten, for da dør den og faller av av seg selv.

Gjest Det er skikkelig ekkelt
Skrevet

Ikke styr med sånn olje og smør og sånn. Mener bestemt jeg leste noe om dette i fjor og at ingen ting av dette hadde noe for seg.

Tvert i mot så var det også noen av disse kjærringrådene som gjorde alt vanskeligere

Ta en pinsett og sørg for at du får tak helt inntil skinnet slik at du får med hode og "klør" på flåtten vri pent mens du drar og napp den ut på den måten. Sjekk såret etterpå at du har fått med hode og klør.

På Nille, Europris, på apoteket etc får du kjøpt egne flottverktøy for å gjøre denne jobben så lett som mulig.

Du kan kjøpe både dråper og halsbånd som skal beskytte mot slikt.

Skrevet

Tja,- vi bruker en spesiell flåttpinsett eller en flåttfjerner som ser ut som et miniatyr-brekkjern... Trikset er å få vridd flåtten rundt, da slipper den.

Gjest ekkelt synes jeg.....
Skrevet

Tja,- vi bruker en spesiell flåttpinsett eller en flåttfjerner som ser ut som et miniatyr-brekkjern... Trikset er å få vridd flåtten rundt, da slipper den.

Jeg vil gjerne fjerne den i dag, men har bare vanlig pinsett tilgjengelig. Burde det gå med den? Eller er risikoen stor for at hodet blir sittende igjen? Ugh..er det normalt at den er blå?

hidi, the scorpion
Skrevet

Den store kan du dra rett ut med fingrene i ett rykk, og den lille med en pinsett,i ett rykk...Legg dem i varmt vann med èn gang, og de dør. Om hodet sitter fast, så er det ikke farlig.

Gni katten litt på bittstedet, og ros den masse;)

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg vil gjerne fjerne den i dag, men har bare vanlig pinsett tilgjengelig. Burde det gå med den? Eller er risikoen stor for at hodet blir sittende igjen? Ugh..er det normalt at den er blå?

De blå er fulle av blod, men er utrolig vanskelig å "knuse"!

Gjest ekkelt synes jeg
Skrevet

Den store kan du dra rett ut med fingrene i ett rykk, og den lille med en pinsett,i ett rykk...Legg dem i varmt vann med èn gang, og de dør. Om hodet sitter fast, så er det ikke farlig.

Gni katten litt på bittstedet, og ros den masse;)

Uhhh, vet ikke om jeg kan dra i den med fingrene, er nok litt pysete..Jeg tror jeg går på med pinsetten nå, og så får jeg stikke innom veterinæren i morgen å få kjøpt noe forebyggende medisiner mot disse. Bør vel kanskje gå nøye gjennom pelsen hennes i kveld... Takk for mange svar:)

Gjest ekle dyr
Skrevet

Da er de borte og døde. Hodet kom med.. fysja meg..

hidi, the scorpion
Skrevet

Da er de borte og døde. Hodet kom med.. fysja meg..

Ja, de er ekle, men har man utekatter bør de sjekkes hver dag;) Jeg har to katter og blitt bitt av flått i min egen stue...:((

Skikkelig flink var du;))

Skrevet

Ring dyrlegen i morgen og få flåttmiddel som du drypper i pelsen. Heter "Frontline". Utrolig effektivt.

Vi bor midt i Norges værste flått-høl (Sørlandet), og kattene kom i fjor inn med flere flått hver dag uten dette middelet! Med middelet er de så godt som fraværende.

De aller minste er omtrent umulige å se (larver og nymfer). De lever i 3års faser, og de store vi ser på kattene er nok de voksne flåttene. Utrolig ekle dyr!!

Men trøst deg med det at de små (før de får sugd seg ordentlig fast) er mye mindre ekle å fjerne, enn de som du ikke legger merke til før de er like store (og større) som et blåbær...

Du burde lese deg opp på info, mye som er greit å vite om flått...! :)

Gjest @krøll
Skrevet

Min mor hadde det råd å smøre margarin på flåtten, for da dør den og faller av av seg selv.

Jeg gjorde også det på da jeg hadde gammel-hunden. Men ifølge dyrlegen skulle man absolutt IKKE gjre det da det kunne føre til infeksjon.

Skrevet

Ring dyrlegen i morgen og få flåttmiddel som du drypper i pelsen. Heter "Frontline". Utrolig effektivt.

Vi bor midt i Norges værste flått-høl (Sørlandet), og kattene kom i fjor inn med flere flått hver dag uten dette middelet! Med middelet er de så godt som fraværende.

De aller minste er omtrent umulige å se (larver og nymfer). De lever i 3års faser, og de store vi ser på kattene er nok de voksne flåttene. Utrolig ekle dyr!!

Men trøst deg med det at de små (før de får sugd seg ordentlig fast) er mye mindre ekle å fjerne, enn de som du ikke legger merke til før de er like store (og større) som et blåbær...

Du burde lese deg opp på info, mye som er greit å vite om flått...! :)

Takk for påminnelsen om at det er på tide å få tak i nytt flåtthalsbånd til hunden:-)

Gjest @krøll
Skrevet

Uff, flått er ekle skapninger. Det viktigste er å få tatt dem så fort som mulig. Jeg klarer ikke å bruke pinsett. Jeg har, som en annen foreslon vært på dyrebutikken og kjøpt noe som ser ut som et miniatyr brekkjern. Da trer du bare kroppen over sprekken og helt ned mot huden. Vri og vips er flåtten ute. Fikk faktisk men flått selv også for et par år siden (GRØSS!!) og da brukte jeg samme metode.

Vi har også kjøpt flåttmiddel som vi drypper i pelsen hos dyrlegen, det er veldig effektivt. På gammel-hunden brukte vi flåtthalsbånd i tillegg til dråper.

Skrevet

Du tar en pinsett og vrir dem ut. Og så kjøper du noen dråper som tas i nakken på katten for å motvirke at de får flått igjen. I norge må du få dem fra dyrlegen. I sverige selges det visstnok uten resept. (Skal teste neste gang vi skal dit ettersom jeg fant to flått på katta i helgen)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...