Gå til innhold

Feriepenger..

Gjest Ferieklar i permisjon :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Beklager å belemre dere med dette kjedelige spm...

Jeg har permisjon fra mars til og med mai. På min jobb får vi feriepenger i stedet for lønn i mai - men da er jo ikke jeg på jobb. Vil det si at jeg ikke får noe som helst i mai, og så vanlig lønn resten av året - selv når jeg har ferie....?

Takk for svar...

Skrevet

Så lenge du har opptjent feriepenger, så får du også utbetalt disse. Grunnlaget er jo det du jobbet i fjor. Av det får du 10,2 eller 12% feriepenger (avhengig av om du har 4 uker og 1 dag eller 5 uker ferie)

Skrevet

Så lenge du har opptjent feriepenger, så får du også utbetalt disse. Grunnlaget er jo det du jobbet i fjor. Av det får du 10,2 eller 12% feriepenger (avhengig av om du har 4 uker og 1 dag eller 5 uker ferie)

Da betyr det at jeg får feriepengene i mai, og så trekker de meg for de ukene jeg tar fri til høsten når den tid kommer? Beklager, men jeg må visst ha dette inn med teskje...

Gjest mallet
Skrevet

Da betyr det at jeg får feriepengene i mai, og så trekker de meg for de ukene jeg tar fri til høsten når den tid kommer? Beklager, men jeg må visst ha dette inn med teskje...

Det kommer an på bedriften. Mange bedrifter betaler ut feriepenger i stedet for lønn i en måned (vanligvis juni, hos deg tydeligvis mai), og betaler lønn som vanlig resten av året selv om du tar ut ferie da. Men den eneste som kan gi deg et sikkert svar på dette er lønningsansvarlig i din bedrift.

Skrevet

I mai vil du jo få feriepenger + sikkert også permisjonspenger. Altså dobbelt opp. Så blir du trukket for feriedager senere. Så det er jo sikkert greit å avsette noen av disse pengene nå da du får dobbelt opp:-)

Skrevet

Har du fastlønn (månedslønn) eller timelønn??

Når du har fastlønn, får du i realiteten ordinærlønn kun 11 måneder i året.

Den 12 måneden får du ikke lønn, men feriepengene som du opptjente året før. Indirekte vil dette si at du trekkes i lønn for de 4-5 ukene du har ferie i inneværende år.

For enkelhets skyld vil de fleste arbeidgivere utbetale lønn og feriepenger samtidig til alle ansatte, uavhengig av når de tar ut ferie.

Går du derimot på timelønn, vil vanlig praksis være å utbetale BÅDE lønn og feriepenger i mai/juni, og heller trekke deg i lønn når du tar ferie.

At du har permisjon nå iår, vil derfor ikke ha noen innvirkning på din rett til ferie, eller din utbetaling av feriepenger. ( De ble jo opparbeidet og opptjent ifjor)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...