Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Lottelitenmoren

Har en virkelig høyt ønske om å gå ned i vekt!!!! Har slitt i så mange år og vært til en haug med leger og klinikker osv. Nå har jeg sett Cathrine hjelpe folk på tv, og da tenkte jeg, kanskje kan hun hjelpe meg også. Jeg skal gifte meg til neste år, og jeg vil virkelig ikke gå med telt som kjole. Vær så snill og hjelp meg, dette er et virkelig seriøs rop om hjelp.Jeg trenger å gå ned 40 kilo. Får ikke hjelp av førde fordi blodet mitt var fint. Men jeg har jo en bmi over 40!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327721-hjelp-til-%C3%A5-g%C3%A5-ned-i-vekt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ViViola

Skjønner veldig godt at du gjerne vil ned, å være såvidt overvektig er forferdelig tungt...

Du sier at du har prøvd leger og klinikker, betyr det at det er utelukket at det er et fysisk problem som ligger til grunn?

Hvis ja, så er det jo "inni hodet" problemet ligger. Hva gjør at du ikke går ned? Overspising? Orker ikke trene? Spiser du masse kaker og godteri? Mye mat? osv., osv. En kartlegging i så måte kan hjelpe deg til å finne en livsstil som passer for deg.

For - det er bare en livsstilsending som vil gi varige resultater... Her inne finner du mange med ulike erfaringer i forhold til å gå ned. Noen velger Eurodiett, noen lavkarbo mens atter andre sverger til Grete Roede.

For å ta tak og virkelig endre sin livsstil, må man ha en motivasjon. Bryllup, f.eks., er en fin motivasjon. Eller at man ønsker å se sine barn vokse opp. Eller har lyst til å reise ett bestemt sted og gjør en bestemt ting. Eller-eller-eller. Du må finne din motivasjon.

Fortell litt om hva du spiser, hva du gjør om dagen og hva du har prøvd før, så kan du kanskje få litt mer konkret "hjelp"?

:-)

Skjønner veldig godt at du gjerne vil ned, å være såvidt overvektig er forferdelig tungt...

Du sier at du har prøvd leger og klinikker, betyr det at det er utelukket at det er et fysisk problem som ligger til grunn?

Hvis ja, så er det jo "inni hodet" problemet ligger. Hva gjør at du ikke går ned? Overspising? Orker ikke trene? Spiser du masse kaker og godteri? Mye mat? osv., osv. En kartlegging i så måte kan hjelpe deg til å finne en livsstil som passer for deg.

For - det er bare en livsstilsending som vil gi varige resultater... Her inne finner du mange med ulike erfaringer i forhold til å gå ned. Noen velger Eurodiett, noen lavkarbo mens atter andre sverger til Grete Roede.

For å ta tak og virkelig endre sin livsstil, må man ha en motivasjon. Bryllup, f.eks., er en fin motivasjon. Eller at man ønsker å se sine barn vokse opp. Eller har lyst til å reise ett bestemt sted og gjør en bestemt ting. Eller-eller-eller. Du må finne din motivasjon.

Fortell litt om hva du spiser, hva du gjør om dagen og hva du har prøvd før, så kan du kanskje få litt mer konkret "hjelp"?

:-)

Hei!

Problemet her er nok at jeg spiser for lite, liker ikke snop, kaker og søtsaker.Det har jeg aldri gjort. Det er derfor dette er så tungt for meg fordi jeg alltid velger det sunne alternative. Har prøvd alle kurer som finnes, andre går gjerne ned 10 kg mens jeg går ned 2. Har også problem med stoffskiftet. Men man kan jo ikke si at jeg bare er litt overvektig med 40 kg for mye. Det er jo derfor jeg har prøvd alt i disse år, pga unger og egen helse. Det å kunne gjøre det en ønsker. Følge ungene når de skal på bading osv....

Gjest ViViola

Hei!

Problemet her er nok at jeg spiser for lite, liker ikke snop, kaker og søtsaker.Det har jeg aldri gjort. Det er derfor dette er så tungt for meg fordi jeg alltid velger det sunne alternative. Har prøvd alle kurer som finnes, andre går gjerne ned 10 kg mens jeg går ned 2. Har også problem med stoffskiftet. Men man kan jo ikke si at jeg bare er litt overvektig med 40 kg for mye. Det er jo derfor jeg har prøvd alt i disse år, pga unger og egen helse. Det å kunne gjøre det en ønsker. Følge ungene når de skal på bading osv....

Å spise for lite - og gjerne feil mat - er et velkjent problem for mange overvektige, meg selv inkludert.

Da jeg begynte på Grete Roede-kurs for et drøyt år siden, fikk jeg nærmest slag når jeg så hvilke mengder mat jeg skulle spise. Det var _mye_ mer i mengde enn jeg noen gang har vært vant til, og jeg registrerte kjapt at jeg i alle fall ikke kunne ta hensyn til om jeg var sulten eller ei.

Nå er jeg et menneske som liker lister og planer og slikt, så jeg lagde meg en matplan etter klokka, rett og slett for å få i meg den mengden jeg skulle ha.

Til å begynne med satte jeg på alarm på klokka fordi jeg overhode ikke var sulten, uten alarmen ville jeg glemt/hoppet over særlig småmåltiden med yoghurt og frukt.

I tillegg planlegger jeg middager for 1 uke om gangen (det har jeg gjort over år, da, så det var ingen nyhet), og med oppskriftene i GR-boka var det lett å finne gode og riktige matretter som hele familien kunne spise.

Trening er også viktig når man vil gå ned, og ofte er man flink til å "ikke ha tid" til å trene. Dagen går liksom med uten at man nødvendigvis finner rom for trening om det ikke planlegges. Her i huset har vi en familiekalender hvor ALLE gjøremål etter arbeids- og skoletid noteres, og da var det enklere å finne smutthull for trening også. F.eks. brukte jeg den 1,5 timen datra var på turn til å jogge - i steden for å sitte på tribuna og vente.

Hverdagstrimmen er like viktig, og nå er vi i en årstid hvor sykkelen brukes til transportmiddel i steden for bilen. Har jeg glemt noe på butikken, f.eks., så tar jeg sykkelen og forbrenner dermed flere kalorier.

Jeg vet ikke hvor disiplinert du er, men dette med å ha planer over både aktivitet og mat på dags- og ukenivå kan være en stor hjelp.

Hva stoffskifteproblemet ditt angår, så er det muligens medisinsk hjelp å få?

http://www.easylife.no/default.asp?page=189

Dette er et opplegg som blir tilbydt på Fsc.no. Jeg kjenner mange som har hatt kjempegod nytte av dette. Det kombinerer kunnskap om mat og trening, og tett oppfølging lenge.

Jeg tror at det er oppfølgingen som er alfa og omega for å lykkes på sikt. Selv om motivasjonen er høy i dag, så vil den dale.

Annonse

candyqueen_83

http://www.easylife.no/default.asp?page=189

Dette er et opplegg som blir tilbydt på Fsc.no. Jeg kjenner mange som har hatt kjempegod nytte av dette. Det kombinerer kunnskap om mat og trening, og tett oppfølging lenge.

Jeg tror at det er oppfølgingen som er alfa og omega for å lykkes på sikt. Selv om motivasjonen er høy i dag, så vil den dale.

Er easylife mest for dem som trenger å gå ned 40-50 kilo, eller for alle? Skulle gjerne gått ned 15 kilo jeg, og klarer det ikke på egenhånd tydeligvis.

Er easylife mest for dem som trenger å gå ned 40-50 kilo, eller for alle? Skulle gjerne gått ned 15 kilo jeg, og klarer det ikke på egenhånd tydeligvis.

Jeg vet at de har forskjellige "program". Ett for de som vil gå ned mye (vet ikke om det er over 10-15 kilo) og ett for de som vil gå ned mindre. (5-10 kilo) Så her er det muligheter for alle:-)

Jeg har ikke testet det selv, men ettersom jeg trener på et slikt senter og kjenner mange der så hører jeg jo hva de sier. (Og ikke minst så ser jeg jo resultatene)

candyqueen_83

Jeg vet at de har forskjellige "program". Ett for de som vil gå ned mye (vet ikke om det er over 10-15 kilo) og ett for de som vil gå ned mindre. (5-10 kilo) Så her er det muligheter for alle:-)

Jeg har ikke testet det selv, men ettersom jeg trener på et slikt senter og kjenner mange der så hører jeg jo hva de sier. (Og ikke minst så ser jeg jo resultatene)

Vet du noe om priser, eller er man nødt til å ringe? Det er vel sinnsykt dyrt tenker jeg.

Vet du noe om priser, eller er man nødt til å ringe? Det er vel sinnsykt dyrt tenker jeg.

http://www.fsc.no/?Page=centerarticle&ArticleID=90&op=Show&Center=10

Jeg vet at du må være medlem på senteret for å være med på dette opplegget. Jeg har ikke hørt noen priser, men ut fra de jeg kjenner best, så tror jeg ikke det er fryktelig dyrt. (Jeg vet at et av parene som er med definitivt ikke har god økonomi)

Starten på opplegget er den pulverdiett, og dette koster jo litt. Men på den andre siden sparer du penger på mat.

Dessuten er en god helse utrolig viktig, og her bør jo de fleste av oss prioritere litt.

candyqueen_83

http://www.fsc.no/?Page=centerarticle&ArticleID=90&op=Show&Center=10

Jeg vet at du må være medlem på senteret for å være med på dette opplegget. Jeg har ikke hørt noen priser, men ut fra de jeg kjenner best, så tror jeg ikke det er fryktelig dyrt. (Jeg vet at et av parene som er med definitivt ikke har god økonomi)

Starten på opplegget er den pulverdiett, og dette koster jo litt. Men på den andre siden sparer du penger på mat.

Dessuten er en god helse utrolig viktig, og her bør jo de fleste av oss prioritere litt.

Tror nok det hadde blitt uten pulverdiett for vår skyld. Lest at flere dropper det og.

Tror nok det hadde blitt uten pulverdiett for vår skyld. Lest at flere dropper det og.

Jeg er heller ikke fortrolig med det. Men dette opplegget gjør at kroppen kommer inn i en "fase" som heter ketose (?). Dette er viktig for å komme skikkelig i gang. Og jeg ser jo at det virker.

I tillegg er jeg skikkelig imponerte over dem. De trener masse allikevel. Og alle jeg har snakket med (5-6 stk) sier at de har mer energi enn noen gang. Så det må jo være noe i det.

candyqueen_83

Jeg er heller ikke fortrolig med det. Men dette opplegget gjør at kroppen kommer inn i en "fase" som heter ketose (?). Dette er viktig for å komme skikkelig i gang. Og jeg ser jo at det virker.

I tillegg er jeg skikkelig imponerte over dem. De trener masse allikevel. Og alle jeg har snakket med (5-6 stk) sier at de har mer energi enn noen gang. Så det må jo være noe i det.

Jeg leste et sted at det koster litt over 15 000kr. Det blir for mye for meg. Ketolysekur har jeg klart selv før, og gikk ned 10 kg, men jeg trenger motivasjon til å trene. Jeg hater det virkelig, og klarer ikke å gå frivillig på treningssenteret. Jeg skulle absolutt ha trent litt.

Annonse

Gjest ny på lavkarbo

Mitt råd til deg er at du setter deg inn i ulike kostholdsopplegg, og ser om du finner ett som appellerer til deg. Jeg kan anbefale nettstedet www.lavkarbo.no der finnes mye info om ulike lavkarbo-dietter. Det finnes også ulike pulver-varianter, men jeg tror nok man skal være veldig motivert for å leve på pulver i uker og måneder.

Selv har jeg nylig begynt på lavkarbo, og stortrives med det. Jeg har BMI på 39. Foreløpig har jeg gått på dette i en uke, og det ser ut til at jeg har gått ned ca 3 kilo denne uken. Skal ha "offisiell" veiing i morgen, så derfor vet jeg ikke helt nøyaktig akkurat nå.

Jeg tror det er viktig å finne et opplegg som du TROR på, og som du føler at du er i stand til å gjennomføre og leve med over LANG tid.

Jeg leste et sted at det koster litt over 15 000kr. Det blir for mye for meg. Ketolysekur har jeg klart selv før, og gikk ned 10 kg, men jeg trenger motivasjon til å trene. Jeg hater det virkelig, og klarer ikke å gå frivillig på treningssenteret. Jeg skulle absolutt ha trent litt.

Det er jo bare å sjekke det ut. Da får du vite hva det koster. Og trening er jo en stor del av opplegget der:-) Men du må jo bruke litt energi på å sjekke og å gjøre noe med det.

Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...