Gjest ViViola Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Kroppen min er ikke slik den engang var, det er mye jeg ikke lenger kan gjøre av fysisk aktivitet. Noen av vondtene er diagnostisert, noe er under behandling og noe venter jeg på å få utredet. Så langt i livet har beina i all hovedsak vært gode, i alle fall akseptable å bruke (litt vondter må man jo bare regne med). Har stor glede av daglige jogge- eller sykkelturer i terrenget på sommertid, og spinning/jogging på tredemølle om vinteren. Nå har jeg fått beskjed om at kneet mitt ikke lenger vil tåle så stor belastning som daglige sykkel- eller joggeturer gir. Og da lurer jeg litt på: Hvor i all verden skal man henvende seg for å få lagt opp et treningsopplegg tilpasset de ulike skavankene man har? Fysioterapeuten min er flink til å reparere muskulært, men han er ikke akkurat noen o2-snapper og kan lite om trening utover vekter for å bygge spesifikke problemområdet (og det har vært til stor hjelp, altså, det er ingen klage). Fastlegen min kan lite om trening, men er ikke så ille på rene idrettsskader. Bare at jeg ikke har lyst på flere idrettsskader, liksom. Treningssenteret mitt har flinke folk, det er ikke det, men de har lite medisinsk bakgrunn. Naturlig nok. De tør ikke å begi seg ut i denne problematikken. Så - finnes det noen som kan hjelpe treningsgale, skadede mennesker som meg, tro? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/327737-hjelp-til-%C3%A5-lage-et-fornuftig-treningsopplegg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Instruktør Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 En personlig trener kan gå inn i samarbeid med din fysioterapeut og lage et tilpasset opplegg. Det koster litt, men du vil tjene det inn på sikt med en kropp du kan trene med og nyte godene av Jeg er personlig trener og har gjort dette flere ganger i samarbeid med fysio, kiropaktor. Også i samarbeid med spesialister innen revmatiske sykdommer og med slagpasienter. Når man er ferdig behandlet og står klar for å gå mer inn i frisktrening er et sånn opplegg veldig motiverende. En personlig trener har veldig ofte en utdanning fra idrettshøyskolen og mange sertifiseringer. Ta deg tid og sjekk ut mulighetene der du bor! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/327737-hjelp-til-%C3%A5-lage-et-fornuftig-treningsopplegg/#findComment-2736507 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Instruktør Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 En personlig trener kan gå inn i samarbeid med din fysioterapeut og lage et tilpasset opplegg. Det koster litt, men du vil tjene det inn på sikt med en kropp du kan trene med og nyte godene av Jeg er personlig trener og har gjort dette flere ganger i samarbeid med fysio, kiropaktor. Også i samarbeid med spesialister innen revmatiske sykdommer og med slagpasienter. Når man er ferdig behandlet og står klar for å gå mer inn i frisktrening er et sånn opplegg veldig motiverende. En personlig trener har veldig ofte en utdanning fra idrettshøyskolen og mange sertifiseringer. Ta deg tid og sjekk ut mulighetene der du bor! Det finnes mange fyioterapeuter med idrettsfaglig bakgrunn. Og privatklikker med spesialister på idrettsskader, både slitasje og akutte. Søk litt rundt, få med deg papirene dine og skaff deg det du trenger. En dag uten trening, er en dag uten mening. Ihvertfall nesten Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/327737-hjelp-til-%C3%A5-lage-et-fornuftig-treningsopplegg/#findComment-2736512 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Det finnes mange fyioterapeuter med idrettsfaglig bakgrunn. Og privatklikker med spesialister på idrettsskader, både slitasje og akutte. Søk litt rundt, få med deg papirene dine og skaff deg det du trenger. En dag uten trening, er en dag uten mening. Ihvertfall nesten Lykke til! ''En dag uten trening, er en dag uten mening.'' Jaaaa! Minst 1 skikkelig pulsøkning om dagen gjør verden et mye bedre sted å være! :-) Svarer deg her på begge innleggene dine (tusen takk for svar, forresten!): Jeg bor på et litt mindre sted, og jeg har sjekket opp bakgrunnen til og snakket mye med de personlige trenerne som finnes her. De sier alle at de ikke har kompetanse til å hjelpe meg; de er ikke veldig skolert dessverre, annet enn i "ordinær trening". Men de er flinke til det, altså, kjenner mange uten plager som bruker dem og har veldig god nytte. Jeg har surfet litt på NIMI sine sider, det er i hovedsak (tildels ubehandlede) gamle idrettssakder som nå gjør seg gjeldende i form av slitasje og smerter i ulike deler av kroppen. Jeg greier ikke umiddelbart å se at de har noe opplegg for slike som meg, men jeg kan jo ta feil. Vet ikke om jeg bør sende en mail til fellesadressen deres og spørre? Målet er å unngå å gjøre skadene verre, ikke alle er like smertefulle i dag, men vil bli ille om jeg trener feil. Jeg er også inneforstått med at jeg nok må betale for en slik tjeneste, og jeg prøver også å få NAV med "på laget". Foreløpig ignorerer de meg bare, men slik jeg ser dette er det rehabilitering av bedre kvalitet enn det jeg subber rundt med nå. Så de burde jo greie å i det minste gå i dialog med meg, synes jeg.... Konkrete tips til personer på Østlandet mottas med stoooor takk! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/327737-hjelp-til-%C3%A5-lage-et-fornuftig-treningsopplegg/#findComment-2736547 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 ''En dag uten trening, er en dag uten mening.'' Jaaaa! Minst 1 skikkelig pulsøkning om dagen gjør verden et mye bedre sted å være! :-) Svarer deg her på begge innleggene dine (tusen takk for svar, forresten!): Jeg bor på et litt mindre sted, og jeg har sjekket opp bakgrunnen til og snakket mye med de personlige trenerne som finnes her. De sier alle at de ikke har kompetanse til å hjelpe meg; de er ikke veldig skolert dessverre, annet enn i "ordinær trening". Men de er flinke til det, altså, kjenner mange uten plager som bruker dem og har veldig god nytte. Jeg har surfet litt på NIMI sine sider, det er i hovedsak (tildels ubehandlede) gamle idrettssakder som nå gjør seg gjeldende i form av slitasje og smerter i ulike deler av kroppen. Jeg greier ikke umiddelbart å se at de har noe opplegg for slike som meg, men jeg kan jo ta feil. Vet ikke om jeg bør sende en mail til fellesadressen deres og spørre? Målet er å unngå å gjøre skadene verre, ikke alle er like smertefulle i dag, men vil bli ille om jeg trener feil. Jeg er også inneforstått med at jeg nok må betale for en slik tjeneste, og jeg prøver også å få NAV med "på laget". Foreløpig ignorerer de meg bare, men slik jeg ser dette er det rehabilitering av bedre kvalitet enn det jeg subber rundt med nå. Så de burde jo greie å i det minste gå i dialog med meg, synes jeg.... Konkrete tips til personer på Østlandet mottas med stoooor takk! :-) Jeg tenker at du kan mye om trening selv, slik at det kanskje vil være tilstrekkelig med en som du av og til kan diskutere temaet med for så å lage et opplegg selv. Siden du ikke vet om kompetente personer lokalt, så hadde jeg bedt om henvisning til Nimi - f.eks. til dr. Morten Berner som holder til på Nimi Ekeberg. Hvis du forbereder deg godt til timen, har klart for deg det som finnes av funn i forhold til de skadene du har, og så formulerer at dagens tema er diskusjon rundt trening, så tror jeg du vil få en god samtale. Flere av fysioterapeutene på Nimi vil også evt. kunne gitt denne type rådgivning, men neppe alle. Når det gjelder hva du evt. kan gjøre for å få pulsøkning i forhold til de aktivitetene du allerede har nevnt, så tror jeg at du kanskje kunne likt å bruke wetvest - dvs. en slik vest som gjør at du kan løpe i vann uten å ta i bunnen. Ingen belastning på knær etc, men god mulighet for pulsøkning. Du kan gjøre dette i et vanlig basseng bare du selv skaffer deg vesten.. Hvis du bor i nærheten av Asker, så har jeg forresten hørt mye bra om Friskvernklinikken. Der ville du kanskje kunne gått til trening en periode også. Hvis ikke noe av dette er aktuelt, så ville jeg undersøkt nøye med de lokale fysioterapeutene, en eller annen er kanskje treningsidiot selv og dermed bedre på veiledning enn andre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/327737-hjelp-til-%C3%A5-lage-et-fornuftig-treningsopplegg/#findComment-2736569 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Jeg tenker at du kan mye om trening selv, slik at det kanskje vil være tilstrekkelig med en som du av og til kan diskutere temaet med for så å lage et opplegg selv. Siden du ikke vet om kompetente personer lokalt, så hadde jeg bedt om henvisning til Nimi - f.eks. til dr. Morten Berner som holder til på Nimi Ekeberg. Hvis du forbereder deg godt til timen, har klart for deg det som finnes av funn i forhold til de skadene du har, og så formulerer at dagens tema er diskusjon rundt trening, så tror jeg du vil få en god samtale. Flere av fysioterapeutene på Nimi vil også evt. kunne gitt denne type rådgivning, men neppe alle. Når det gjelder hva du evt. kan gjøre for å få pulsøkning i forhold til de aktivitetene du allerede har nevnt, så tror jeg at du kanskje kunne likt å bruke wetvest - dvs. en slik vest som gjør at du kan løpe i vann uten å ta i bunnen. Ingen belastning på knær etc, men god mulighet for pulsøkning. Du kan gjøre dette i et vanlig basseng bare du selv skaffer deg vesten.. Hvis du bor i nærheten av Asker, så har jeg forresten hørt mye bra om Friskvernklinikken. Der ville du kanskje kunne gått til trening en periode også. Hvis ikke noe av dette er aktuelt, så ville jeg undersøkt nøye med de lokale fysioterapeutene, en eller annen er kanskje treningsidiot selv og dermed bedre på veiledning enn andre. ''så tror jeg at du kanskje kunne likt å bruke wetvest'' Har noen ugreie ledd som ikke fikser basseng, greier såvidt å røre meg i terapibassenget, men klarer ikke å "ta i". Leddene rett og slett stivner i "kulde". Men det håper jeg er en forbigående greie, skal på "leddutredning" i juni (! - det er jo sånne ventelister på alt!), og håper på et positivt svar da. Har brukt wetvest før til opptrening av andre skader, og det er veldig funksjonelt og lite belastende. Og - tusen takk for navnehenvisning! Skal søke litt mer på NIMI-sidene, du har kanskje helt rett i det du sier om at jeg har egen kunnskap også. Litt lett å glemme det, innimellom... :-) Tusen takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/327737-hjelp-til-%C3%A5-lage-et-fornuftig-treningsopplegg/#findComment-2736586 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Jeg tenker at du kan mye om trening selv, slik at det kanskje vil være tilstrekkelig med en som du av og til kan diskutere temaet med for så å lage et opplegg selv. Siden du ikke vet om kompetente personer lokalt, så hadde jeg bedt om henvisning til Nimi - f.eks. til dr. Morten Berner som holder til på Nimi Ekeberg. Hvis du forbereder deg godt til timen, har klart for deg det som finnes av funn i forhold til de skadene du har, og så formulerer at dagens tema er diskusjon rundt trening, så tror jeg du vil få en god samtale. Flere av fysioterapeutene på Nimi vil også evt. kunne gitt denne type rådgivning, men neppe alle. Når det gjelder hva du evt. kan gjøre for å få pulsøkning i forhold til de aktivitetene du allerede har nevnt, så tror jeg at du kanskje kunne likt å bruke wetvest - dvs. en slik vest som gjør at du kan løpe i vann uten å ta i bunnen. Ingen belastning på knær etc, men god mulighet for pulsøkning. Du kan gjøre dette i et vanlig basseng bare du selv skaffer deg vesten.. Hvis du bor i nærheten av Asker, så har jeg forresten hørt mye bra om Friskvernklinikken. Der ville du kanskje kunne gått til trening en periode også. Hvis ikke noe av dette er aktuelt, så ville jeg undersøkt nøye med de lokale fysioterapeutene, en eller annen er kanskje treningsidiot selv og dermed bedre på veiledning enn andre. ''Hvis ikke noe av dette er aktuelt, så ville jeg undersøkt nøye med de lokale fysioterapeutene, en eller annen er kanskje treningsidiot selv og dermed bedre på veiledning enn andre.'' Jeg har vært innom de fleste fysioterapeutene i byen, og det er en veldig dugelig jeg har funnet. Ung og ikke redd for å prøve, har god fagkunnskap - men er litt uerfaren totalt sett. Flink til å behandle muskulære skader, men det stopper litt opp etter det. De andre - vel... Don't make me start! :-( Det du nevner i Asker høres jo veldig spennende ut, men det blir for langt å reise flere ganger i uka... Men de kan jo ha alternativer de også, så jeg tar en kontakt også dit. Igjen: Takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/327737-hjelp-til-%C3%A5-lage-et-fornuftig-treningsopplegg/#findComment-2736589 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 ''så tror jeg at du kanskje kunne likt å bruke wetvest'' Har noen ugreie ledd som ikke fikser basseng, greier såvidt å røre meg i terapibassenget, men klarer ikke å "ta i". Leddene rett og slett stivner i "kulde". Men det håper jeg er en forbigående greie, skal på "leddutredning" i juni (! - det er jo sånne ventelister på alt!), og håper på et positivt svar da. Har brukt wetvest før til opptrening av andre skader, og det er veldig funksjonelt og lite belastende. Og - tusen takk for navnehenvisning! Skal søke litt mer på NIMI-sidene, du har kanskje helt rett i det du sier om at jeg har egen kunnskap også. Litt lett å glemme det, innimellom... :-) Tusen takk! Har et forslag til; be legen din henvise deg til Beitostølen helsesportsenter. Det er lang ventetid for evt. å få treningsopphold der, men til gjengjeld er de steingode på tilrettelegging av fysisk aktivitet for all verdens ulike begrensende tilstander. De er primært orientert mot "idrettslignende aktivitet", og har mer fokus på det ved kroppen som fungerer enn det som ikke fungerer. Forøvrig antar jeg at du allerede er opptatt av betydningen av variasjon ? Høres ut som om du har en tendens til litt mye av samme type aktivitet. Er man endorfinavhengig, så gjør man mye for å få sin daglige dose:-) Det gjør kanskje også at du ikke har så lett for å redusere belastningene mens du trener, sykling skal jo f.eks. i teorien kunne gjøres med svært lett belastning... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/327737-hjelp-til-%C3%A5-lage-et-fornuftig-treningsopplegg/#findComment-2736592 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Har et forslag til; be legen din henvise deg til Beitostølen helsesportsenter. Det er lang ventetid for evt. å få treningsopphold der, men til gjengjeld er de steingode på tilrettelegging av fysisk aktivitet for all verdens ulike begrensende tilstander. De er primært orientert mot "idrettslignende aktivitet", og har mer fokus på det ved kroppen som fungerer enn det som ikke fungerer. Forøvrig antar jeg at du allerede er opptatt av betydningen av variasjon ? Høres ut som om du har en tendens til litt mye av samme type aktivitet. Er man endorfinavhengig, så gjør man mye for å få sin daglige dose:-) Det gjør kanskje også at du ikke har så lett for å redusere belastningene mens du trener, sykling skal jo f.eks. i teorien kunne gjøres med svært lett belastning... Beitostølen høres jo ut som midt i blinken for meg! Jeg innser at kroppen aldri vil bli 100 % frisk, så det handler om å finne treningsform som jeg _kan_ - og ikke fokusere på alt jeg ikke kan. Supert! Variasjon: Jeg vet - og kjenner! - at det er viktig, men variasjonen går mest på å rotere på noen få ting. Jogger jeg 8 km en dag, så sykler jeg noen mil dagen etter. Eller tar en spinningtime. Og jogger igjen dagen etter. Har ulike ruter å sykle/jogge, og jeg "velger" jo intensiteten selv. Er bare det, da, at jeg blir så ivrig når jeg møter litt motstand, så i steden for å gå av sykkelen og trille - som gir mindre belastning - så gyver jeg på og skal sykle hele bakken opp. Det er vel det som heter endorfinkick... Samme med jogging: Har kanskje gode intensjoner om bare å _gå_, men brått finner jeg meg i joggetakt... Svømming er også en pulssport, men brystsvømming kan jeg ikke bedrive pga. en skulderskade. Og jeg har så elendig teknikk på ryggsvømming, at det bare blir bading. Har spurt i min lokale svømmeklubb om de kan hjelpe meg, men de snakker da bare om nybegynner svømmekurs - og det blir litt feil. Og som nevnt tidligere, akkurat nå for tiden er ikke basseng mulig siden noen av leddene mine "fryser". Jeg håper imidlertid å kunne lære meg skikkelig ryggsvømming en gang, for det tror jeg er smart. Jeg _liker_ å kjenne pulsen i halsen, ikke hele tiden - men helst en gang om dagen. Og da blir det disse tingene jeg gjør. Ups: Glemte jo skigåing, da, men det er jo bare om vinteren. Da jogger jeg ikke ute, bare på tredemølle, og da er variasjonen ski-jogging på tredemølle-spinning. Andre forslag? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/327737-hjelp-til-%C3%A5-lage-et-fornuftig-treningsopplegg/#findComment-2736600 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Beitostølen høres jo ut som midt i blinken for meg! Jeg innser at kroppen aldri vil bli 100 % frisk, så det handler om å finne treningsform som jeg _kan_ - og ikke fokusere på alt jeg ikke kan. Supert! Variasjon: Jeg vet - og kjenner! - at det er viktig, men variasjonen går mest på å rotere på noen få ting. Jogger jeg 8 km en dag, så sykler jeg noen mil dagen etter. Eller tar en spinningtime. Og jogger igjen dagen etter. Har ulike ruter å sykle/jogge, og jeg "velger" jo intensiteten selv. Er bare det, da, at jeg blir så ivrig når jeg møter litt motstand, så i steden for å gå av sykkelen og trille - som gir mindre belastning - så gyver jeg på og skal sykle hele bakken opp. Det er vel det som heter endorfinkick... Samme med jogging: Har kanskje gode intensjoner om bare å _gå_, men brått finner jeg meg i joggetakt... Svømming er også en pulssport, men brystsvømming kan jeg ikke bedrive pga. en skulderskade. Og jeg har så elendig teknikk på ryggsvømming, at det bare blir bading. Har spurt i min lokale svømmeklubb om de kan hjelpe meg, men de snakker da bare om nybegynner svømmekurs - og det blir litt feil. Og som nevnt tidligere, akkurat nå for tiden er ikke basseng mulig siden noen av leddene mine "fryser". Jeg håper imidlertid å kunne lære meg skikkelig ryggsvømming en gang, for det tror jeg er smart. Jeg _liker_ å kjenne pulsen i halsen, ikke hele tiden - men helst en gang om dagen. Og da blir det disse tingene jeg gjør. Ups: Glemte jo skigåing, da, men det er jo bare om vinteren. Da jogger jeg ikke ute, bare på tredemølle, og da er variasjonen ski-jogging på tredemølle-spinning. Andre forslag? Når skulderen blir bedre, så er jeg enig i at det er et poeng å lære ryggcrawl. Dette sies også å være den eneste svømmearten som fullt ut er egnet til utholdenhetstrening. Beitostølen vil være et typisk sted for å lære egnet teknikk. Ellers så har jeg selv lært meg en særegen variant av brystsvømming, bruker snorkel slik at jeg har hodet nede i vannet hele tiden, dette gir vesentlig mindre kjipe belastninger på nakke, rygg og skuldre for meg. Har du prøvd ellipsemaskin? Og hva med styrketrening i litt høyt tempo (mange repetisjoner -en form for sirkeltrening)? Rollerblades (eller hva det for tiden heter) med staver kan være et alternativ dersom det finnes et egnet underlag der du bor. Tipper at utfordringen blir å innse at du ved å presse deg selv litt for mye litt for ofte, stadig pådrar deg nye problemer - eller kanskje jeg her snakker om meg selv og den gangen jeg ikke lenger kunne spille tennes pga en skulderskade. Husker at legen på Nimi brukte en time på å forsøke å få meg til å innse at det fantes andre ting man kunne gjøre her i livet enn å spille tennis, noe jeg hadde vanskelig for å innse...*s* En av spinningsinstruktørene våre forsøker å få oss til å innse nytten i å trene med lavere intensitet. Så nettopp en artikkel på klikk.no som sier noe av det samme om at for mye trening foregår med feil intensitet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/327737-hjelp-til-%C3%A5-lage-et-fornuftig-treningsopplegg/#findComment-2736605 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Når skulderen blir bedre, så er jeg enig i at det er et poeng å lære ryggcrawl. Dette sies også å være den eneste svømmearten som fullt ut er egnet til utholdenhetstrening. Beitostølen vil være et typisk sted for å lære egnet teknikk. Ellers så har jeg selv lært meg en særegen variant av brystsvømming, bruker snorkel slik at jeg har hodet nede i vannet hele tiden, dette gir vesentlig mindre kjipe belastninger på nakke, rygg og skuldre for meg. Har du prøvd ellipsemaskin? Og hva med styrketrening i litt høyt tempo (mange repetisjoner -en form for sirkeltrening)? Rollerblades (eller hva det for tiden heter) med staver kan være et alternativ dersom det finnes et egnet underlag der du bor. Tipper at utfordringen blir å innse at du ved å presse deg selv litt for mye litt for ofte, stadig pådrar deg nye problemer - eller kanskje jeg her snakker om meg selv og den gangen jeg ikke lenger kunne spille tennes pga en skulderskade. Husker at legen på Nimi brukte en time på å forsøke å få meg til å innse at det fantes andre ting man kunne gjøre her i livet enn å spille tennis, noe jeg hadde vanskelig for å innse...*s* En av spinningsinstruktørene våre forsøker å få oss til å innse nytten i å trene med lavere intensitet. Så nettopp en artikkel på klikk.no som sier noe av det samme om at for mye trening foregår med feil intensitet. ''Når skulderen blir bedre, så er jeg enig i at det er et poeng å lære ryggcrawl.'' Skuldra tåler ryggsvømming nå, men så var det de andre jæ... leddene, da. :-( ''Dette sies også å være den eneste svømmearten som fullt ut er egnet til utholdenhetstrening. Beitostølen vil være et typisk sted for å lære egnet teknikk.'' Jeg sitter og skriver på en mail til Beitostølen nå. :-) ''Ellers så har jeg selv lært meg en særegen variant av brystsvømming, bruker snorkel slik at jeg har hodet nede i vannet hele tiden, dette gir vesentlig mindre kjipe belastninger på nakke, rygg og skuldre for meg.'' Skulderskaden min er senerelatert, og ifølge fysioterapeuten både på NIMI og lokalt sier at den aldri vil tåle bevegelsen "opp og fram". Opp og bak mener de derimot at skal være greit. Jeg skal dog nevne dette med snorkelvarianten, det kan være at de ikke har tenkt på den. :-) ''Har du prøvd ellipsemaskin?'' Bare såvidt på treningssenteret. Har stramme muskler i setepartiet og ei nerve eller 8 i klem i korsryggen, så jeg mister så fort følelsen i lår og tær (men ikke leggene, merkelig nok!) når bevegelsen blir for mye rett opp og ned. Får jo ikke fraspark. (Forutsatt at jeg faktisk _vet_ hva ellipsemaskin er, da, de har jo ulike varianter av maskiner på senteret, og jeg har prøvd dem alle.) ''Og hva med styrketrening i litt høyt tempo (mange repetisjoner -en form for sirkeltrening)?'' Det digger jeg! Er satt ut av spill på den fronten pga. albue og fingre på ene siden, ikke diagnostisert, men jeg håper å få komme i gang med det igjen. Og den ordinære treninga mi også, med spesifikk småmuskelbygging. ''Rollerblades (eller hva det for tiden heter) med staver kan være et alternativ dersom det finnes et egnet underlag der du bor.'' JA! DET må jo være noe! At jeg ikke har tenkt på det?! Ikke klokt å gjøre det her jeg bor, akkurat, siden det er skrekkelig bratte bakker, men jeg kan jo kjøre/gå/sykle ned bakken og så ta hjulene fatt. Takk! (Kneet må riktignok bli bra, men det MÅ det jo bli!) ''Tipper at utfordringen blir å innse at du ved å presse deg selv litt for mye litt for ofte, stadig pådrar deg nye problemer - eller kanskje jeg her snakker om meg selv og den gangen jeg ikke lenger kunne spille tennes pga en skulderskade. Husker at legen på Nimi brukte en time på å forsøke å få meg til å innse at det fantes andre ting man kunne gjøre her i livet enn å spille tennis, noe jeg hadde vanskelig for å innse...*s*'' Ja, jeg har vel også kommet til den konklusjonen - jeg liker å presse. Det skal svettes og pustes og peses, selv om jeg jo _vet_ at det ikke er smart bestandig. Og jeg blir lett "opphengt" i mine egne ideer om hva jeg skal gjøre, og jeg er for tiden litt for opptatt av begrensningene og ikke mulighetene. Det er slitsomt å ha smerter hele tiden, og man blir for fokusert på det. Slik vil jeg ikke være! ''En av spinningsinstruktørene våre forsøker å få oss til å innse nytten i å trene med lavere intensitet.'' Vel, det der burde nok våre instruktører også ta innover seg, for de kjører beinhardt på, altså. Ikke alle som tåler det like godt, men akkurat spinningen greier jeg å moderere; jeg mister følelsen i tær/lår av for tung belastning og for høy intensitet. Men jeg tyner jo der også, jeg vet det... ''Så nettopp en artikkel på klikk.no som sier noe av det samme om at for mye trening foregår med feil intensitet.'' Tror jeg så gjerne. Man blir lett "hekta".... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/327737-hjelp-til-%C3%A5-lage-et-fornuftig-treningsopplegg/#findComment-2736620 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.