Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hei :) eg er en gutt på snart 17 (179 høy) og veier ca84-86 trur eg :S og vil ned i vekt pågrunn av at eg ser jo ikke ut når eg skal ut eller bade med vennen eller i det hele tatt gå ut i t-shirt, så eg ønsker og vil veldig gjerne at du skal lage en treningsplan for meg..vis det går greit...forresten eg har trent på trening senteret i snart 6 måneder og eg har faktisk ikke merket en dritt om vekt tap.. så kan du være så snill skrive hva eg bør spise og hvordan eg burde trene. som du har lest lengre oppe så veier eg 84-86 kg og vil ned i 10-20 kg! MVH: T.M

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327925-g%C3%A5-ned-i-vekt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du virkelig har trent så du blir svett og sliten skikkelig flere ganger i uka i et halvt år uten å gå ned noe som helst i vekt så er du nødt til å endre kostholdet ditt!

Du er ikke akkurat kritisk overvektig da, om jeg må si det. Synes ikke du skal gå ned 20 kg, for 65 kg / 179 cm på en kar høres _veldig_ tynt ut. Min kjære var vel 179 cm / 68 kg da vi møttes og han var radmager synes jeg. Nå har han lagt på seg noen kilo og er akkurat passe. :o)

I matveien gjelder det å spise, lite, ofte, grønt og grøvt. :o) Og godis, brus, boller, kjeks, sjokolade, potetgull, hamburgere og pizza hører lørdagen til! Til hverdags er det grovbrød eller grovt knekkebrød (knieppbrød eller hvete fullkornknekkebrød er _ikke_ grovt nok!), med lettmargarin om du bruker margarin på sliva og magert pålegg som skinke med paprika og agurk f.eks., makrell i tomat, lettost av noe slag eller lett leverpostei med rødbeter eller paprika, kokt egg f.eks. Lettmelk / skummetmelk eller ett glass juice til. Du trenger sikkert 2-3 brødskiver til frokosten og det samme til lunsj.

Middagen består av så rene produkter som mulig, som fiskefileter, kyllingfileter eller rent kjøtt, men det går fint med kjøttkaker og fiskekaker også altså. :o) 1/4 av fatet skal inneholde kjøtt eller fisk, 1/4 poteter / pasta (fullkorn) / ris (fullkorn) og den siste halvparten skal fylles med masse grønnsaker! Vann er den beste drikke til.

Kvelds - et par knekkebrød eller brødskiver, en mager yoghurt med müsli og en frukt. Spis gjerne rå grønnsaker mellom måltidene ellers og avslutt gjerne både frokost og lunsj med rå gulrot el et eple.

Du er fremdeles i vekst og trenger næringsstoffer, ikke tomme kalorier.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327925-g%C3%A5-ned-i-vekt/#findComment-2739052
Del på andre sider

Hvis du virkelig har trent så du blir svett og sliten skikkelig flere ganger i uka i et halvt år uten å gå ned noe som helst i vekt så er du nødt til å endre kostholdet ditt!

Du er ikke akkurat kritisk overvektig da, om jeg må si det. Synes ikke du skal gå ned 20 kg, for 65 kg / 179 cm på en kar høres _veldig_ tynt ut. Min kjære var vel 179 cm / 68 kg da vi møttes og han var radmager synes jeg. Nå har han lagt på seg noen kilo og er akkurat passe. :o)

I matveien gjelder det å spise, lite, ofte, grønt og grøvt. :o) Og godis, brus, boller, kjeks, sjokolade, potetgull, hamburgere og pizza hører lørdagen til! Til hverdags er det grovbrød eller grovt knekkebrød (knieppbrød eller hvete fullkornknekkebrød er _ikke_ grovt nok!), med lettmargarin om du bruker margarin på sliva og magert pålegg som skinke med paprika og agurk f.eks., makrell i tomat, lettost av noe slag eller lett leverpostei med rødbeter eller paprika, kokt egg f.eks. Lettmelk / skummetmelk eller ett glass juice til. Du trenger sikkert 2-3 brødskiver til frokosten og det samme til lunsj.

Middagen består av så rene produkter som mulig, som fiskefileter, kyllingfileter eller rent kjøtt, men det går fint med kjøttkaker og fiskekaker også altså. :o) 1/4 av fatet skal inneholde kjøtt eller fisk, 1/4 poteter / pasta (fullkorn) / ris (fullkorn) og den siste halvparten skal fylles med masse grønnsaker! Vann er den beste drikke til.

Kvelds - et par knekkebrød eller brødskiver, en mager yoghurt med müsli og en frukt. Spis gjerne rå grønnsaker mellom måltidene ellers og avslutt gjerne både frokost og lunsj med rå gulrot el et eple.

Du er fremdeles i vekst og trenger næringsstoffer, ikke tomme kalorier.

hei :) takk for det du har skrevet..men eg er drit dårlig på å ta hensyn til hva eg spiser....men kan ikke du skrive sånn generelt hva eg bør spisse og hva eg kan spisse til de forskjellige måltidene?

Eg blir kjempe glad vis du gjør det fordi at da hjelper du meg til å gå ned i vekt og eg for det bedre i værdagen min :).....eg blir mobbet av klasse kamerater og søskene min hjemme :(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327925-g%C3%A5-ned-i-vekt/#findComment-2739336
Del på andre sider

hei :) takk for det du har skrevet..men eg er drit dårlig på å ta hensyn til hva eg spiser....men kan ikke du skrive sånn generelt hva eg bør spisse og hva eg kan spisse til de forskjellige måltidene?

Eg blir kjempe glad vis du gjør det fordi at da hjelper du meg til å gå ned i vekt og eg for det bedre i værdagen min :).....eg blir mobbet av klasse kamerater og søskene min hjemme :(

Nå skrev jeg da ganske så detaljert om hvordan man bør spise da... Les innlegget mitt grundig en gang til du, så ser du det nok. :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327925-g%C3%A5-ned-i-vekt/#findComment-2739344
Del på andre sider

Nå skrev jeg da ganske så detaljert om hvordan man bør spise da... Les innlegget mitt grundig en gang til du, så ser du det nok. :o)

:) ok men...hva med treningen da?? hva bør eg trene helst?? det eg trener for det meste på treningsenteret er et "program" eg har fått på svett og blid..og den går mest ut på hele kroppen...men vis du har andre forslag så vil eg gjerne prøve :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327925-g%C3%A5-ned-i-vekt/#findComment-2739360
Del på andre sider

:) ok men...hva med treningen da?? hva bør eg trene helst?? det eg trener for det meste på treningsenteret er et "program" eg har fått på svett og blid..og den går mest ut på hele kroppen...men vis du har andre forslag så vil eg gjerne prøve :)

Å anbefale trening skal jeg ikke begi meg ut på. :o) Jeg har aldri satt mine ben i et treningsstudio, foretrekker mer "naturlig" trening som gåturer, jogging, sykling og turer i skog og mark jeg. :o)

Pluss rockeringen min da! :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327925-g%C3%A5-ned-i-vekt/#findComment-2739362
Del på andre sider

Annonse

Å anbefale trening skal jeg ikke begi meg ut på. :o) Jeg har aldri satt mine ben i et treningsstudio, foretrekker mer "naturlig" trening som gåturer, jogging, sykling og turer i skog og mark jeg. :o)

Pluss rockeringen min da! :o)

:) ok.... takk for det eg har fått iallefall :)....eg pleide å jogge ute før men eg er liksom ikke motevert no lenger :S fordi at det er de samme veiene vær gang pluss at eg er aleine..da blir det på en måtte ikke gøy :S

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327925-g%C3%A5-ned-i-vekt/#findComment-2739363
Del på andre sider

Gjest spør de på senteret du

:) ok.... takk for det eg har fått iallefall :)....eg pleide å jogge ute før men eg er liksom ikke motevert no lenger :S fordi at det er de samme veiene vær gang pluss at eg er aleine..da blir det på en måtte ikke gøy :S

Hvis du skal gå ned i vekt så lønner det seg å trene kondisjonstrening 2-3 ganger i uka feks sykling, svømming, jogging, rask gange, aerobic, step... Styrketrening i tillegg er bra fordi når du får mer muskler så forbrenner du mer fett.

Spis grovt, grønt og magert. Ikke drikk mye søte drikker som brus, juice, saft.. osv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327925-g%C3%A5-ned-i-vekt/#findComment-2739416
Del på andre sider

Ser at du har fått bra råd her allerede.

Vedr. trening så bør du også få med noe kardio-trening. Altså trening hvor du får litt høy puls over tid.

Svømming, løping, sykling er gode alternativer. Dette forbrenner godt i forhold til styrketrening. (Men det er viktig at du opprettholder styrketrening også:-)

Du sier at du vil ned 10-20 kilo. Du er nå snart en voksen mann. Å veie litt over 60 kilo er verken pent eller bra for helsen. Jeg synes du bør sette deg et mål om å gå ned 5 kilo. Da du har gått ned det så kan du ta en titt på deg selv og se hvordan du ser ut nå. Dersom du fortsatt føler at du veier for mye så tar du 5 kilo til. Mindre enn det bør du absolutt ikke veie.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327925-g%C3%A5-ned-i-vekt/#findComment-2740745
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...